steveo1234 skrev:I-or skrev:En work-around för att hantera mellanhöga och höga frekvenser är som följer:
1. Mät utan Dirac och duk
2. Mät med Dirac och duk
3. Notera skillnaden mellan 1 och 2 för frekvenser över 700 Hz
4. Knöka till målkurvan så att skillnaden minimeras (inom +/- 1 dB)
I teorin enkelt, i praktiken väldigt svårt.
Målkurvan knökas till genom att flytta ingreppspunkter i Diracgränssnittet och dessa ingreppspunkter är både till största del låsta i ingreppsfrekvens och påverkar dessutom varandra. Efter ett flertal iterationer så vad jag nöjd om jag hamnade inom 3db. Ingreppen i gränssnittet verkar inte vara linjära så jag sprang hela tiden på oväntade resultat när jag mätte om. Jag körde kanske tio iterationer och fick inte bättre än resultat än vad jag postade..
Totalt trams ur mitt perspektiv då det borde vara superenkelt..
I min version av Dirac (Live version 3.13.13) är det enkelt att flytta ingreppspunkter och ta bort. Laddar man in en målkurva från tex Harman så får man dock en mängd ingreppspunkter där man får pilla bort de flesta eftersom de sitter så tätt att de flesta inte tillför något. Att en ingreppspunkt påverkar kurvan i närheten av andra ingreppspunkter är ju en konsekvens av att det just är "filterkoefficienter" som man egentligen lägger in. Man skapar ju ett nytt filter för varje ingreppspunkt och i slutändan så blir det ju komplexa filter eftersom den totala målkurvan dessutom skall fördelas ut på varje kanal.
Men jag håller med om att det är pilligt att få till det bra men om man betänker alternativet att göra det för hand kanal för kanal och sedan optimera alla kanaler mot flera lyssningspositioner samtidigt så tycker i alla fall jag att det är värt besväret.
Jag har mina bakre surroundhögtalare bakom scenmolton av estetiska skäl (rummet är uppdelat i två delar och bakre delen av bion är avskärmad med ett draperi endast med ett litet hål för projektorn) och jag tycker Dirac lyckas optimera dessa väl. Min målkurva är svagt sluttande i diskanten så den ger ungefär konstant energi per Barkband (ung. Tersband).