Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev:Du får nog vänta ett tag så att Wiim kommer med ny mjukvara till din enhet. Om nu kineserna tycker att det är värt arbetet, eller om de vill att du skall köpa en ny låda istället.
Tell skrev:Där står det alltså hur mycket data som används, och det är alltså upp till sju gånger så mycket data för en icke hörbar ljudupplevelse. Oavsett vilken lina man har så förstår jag inte alls värdet i det?
JanneX skrev:Tell skrev:Där står det alltså hur mycket data som används, och det är alltså upp till sju gånger så mycket data för en icke hörbar ljudupplevelse. Oavsett vilken lina man har så förstår jag inte alls värdet i det?
Det där med icke hörbar ljudupplevelse håller jag inte med om. Jag har då och använt mig av Tidal historiskt och upplever en inte himlastormande men ändock skillnad mellan Tidal och Spotify 320, inte så mycket i klangen men i dynamik och finare detaljer. Även ljudbildens storlek upplever jag som bättre med Tidal. Jag antar att Spotify Lossless kommer att motsvara Tidal och alltså att jag kommer att uppleva det som bättre.
Spotify har ju inte heller (ännu i alla fall) aviserat någon prishöjning för möjligheten att köra lossless så varför skulle man inte?
På en stationärt monterad pryl i ett vardagsrum matat med snabbt fiber så vore det snarare märkligt att inte jaga möjligheten. I en telefon på stan är väl poängen knapp men där kommer jag att fortsätta använda 320.
Miper skrev:Det funkar fint med wiim mini och spotify lossless hos mig.
Tell skrev:JanneX skrev:Tell skrev:Där står det alltså hur mycket data som används, och det är alltså upp till sju gånger så mycket data för en icke hörbar ljudupplevelse. Oavsett vilken lina man har så förstår jag inte alls värdet i det?
Det där med icke hörbar ljudupplevelse håller jag inte med om. Jag har då och använt mig av Tidal historiskt och upplever en inte himlastormande men ändock skillnad mellan Tidal och Spotify 320, inte så mycket i klangen men i dynamik och finare detaljer. Även ljudbildens storlek upplever jag som bättre med Tidal. Jag antar att Spotify Lossless kommer att motsvara Tidal och alltså att jag kommer att uppleva det som bättre.
Spotify har ju inte heller (ännu i alla fall) aviserat någon prishöjning för möjligheten att köra lossless så varför skulle man inte?
På en stationärt monterad pryl i ett vardagsrum matat med snabbt fiber så vore det snarare märkligt att inte jaga möjligheten. I en telefon på stan är väl poängen knapp men där kommer jag att fortsätta använda 320.
Och du har jämfört med exakt samma ljudnivå, samma master och helt blint? Jag antar du inte har gjort det och därför är din upplevelse inte kopplad till den faktiska skillnaden utan pga andra anledningar.
Men visst, om det bara är att trycka på lossless-knappen så är det väl bara köra, men att jaga den är ju bara slöseri med tid och energi när skillnaden som sagt inte finns, på samma sätt som det är dumt att jaga olika förstärkare, DACs och kablar när skillnaden inte heller finns där.
Sen tycker iofs jag att det är dumt att slösa bandbredd bara för att, men oklart om jag orkar spinna vidare på just den tråden nu då jag gjort det antal gånger förut redan.
JanneX skrev:Tell skrev:JanneX skrev:Det där med icke hörbar ljudupplevelse håller jag inte med om. Jag har då och använt mig av Tidal historiskt och upplever en inte himlastormande men ändock skillnad mellan Tidal och Spotify 320, inte så mycket i klangen men i dynamik och finare detaljer. Även ljudbildens storlek upplever jag som bättre med Tidal. Jag antar att Spotify Lossless kommer att motsvara Tidal och alltså att jag kommer att uppleva det som bättre.
Och du har jämfört med exakt samma ljudnivå, samma master och helt blint? Jag antar du inte har gjort det och därför är din upplevelse inte kopplad till den faktiska skillnaden utan pga andra anledningar.
Men visst, om det bara är att trycka på lossless-knappen så är det väl bara köra, men att jaga den är ju bara slöseri med tid och energi när skillnaden som sagt inte finns, på samma sätt som det är dumt att jaga olika förstärkare, DACs och kablar när skillnaden inte heller finns där.
Sen tycker iofs jag att det är dumt att slösa bandbredd bara för att, men oklart om jag orkar spinna vidare på just den tråden nu då jag gjort det antal gånger förut redan.
Du är såklart berättigad en uppfattning. Precis som jag.
Tell skrev:JanneX skrev:Tell skrev:Och du har jämfört med exakt samma ljudnivå, samma master och helt blint? Jag antar du inte har gjort det och därför är din upplevelse inte kopplad till den faktiska skillnaden utan pga andra anledningar.
Du är såklart berättigad en uppfattning. Precis som jag.
Din uppfattning verkar dock stämma dåligt överens med verkligheten. Så återigen är jag frågar jag om du har jämfört med exakt samma ljudnivå, samma master och helt blint?
I-or skrev:Om någon fortfarande är intresserad av att veta om man kan detektera snålkodning om 320 kbps så är svaret JA.
Detta har demonstrerats i otaliga blindtest och med speciellt utvalda inspelningar kan skillnaden vara större än man tror. Vanligen är dock skillnaden mycket liten eller t.o.m. obefintlig. Snålkodningen har aldrig varit tänkt att vara transparent, utan bara någorlunda bra (128 kbps) respektive huvudsakligen transparent (320 kbps).
En känslig lyssnare med en hygglig anläggning hör ibland att små detaljer försvinner eller förvanskas vid 320 kpbs. Detta kan speciellt yttra sig vid komplexa passager med stort högfrekvensinnehåll och vid dynamiska utbrott. Hårdlimiterade/klippta signaler i moderna inspelningar kan ibland vara avslöjande, men låter förstås illa även utan datareduktion. Dynamiken i sig och klangen påverkas dock ej.
För övrigt fick jag för mitt konto möjlighet att välja förlustfri överföring i Spotify först igår.
I-or skrev:Om någon fortfarande är intresserad av att veta om man kan detektera snålkodning om 320 kbps så är svaret JA.
Detta har demonstrerats i otaliga blindtest och med speciellt utvalda inspelningar kan skillnaden vara större än man tror. Vanligen är dock skillnaden mycket liten eller t.o.m. obefintlig. Snålkodningen har aldrig varit tänkt att vara transparent, utan bara någorlunda bra (128 kbps) respektive huvudsakligen transparent (320 kbps).
En känslig lyssnare med en hygglig anläggning hör ibland att små detaljer försvinner eller förvanskas vid 320 kpbs. Detta kan speciellt yttra sig vid komplexa passager med stort högfrekvensinnehåll och vid dynamiska utbrott. Hårdlimiterade/klippta signaler i moderna inspelningar kan ibland vara avslöjande, men låter förstås illa även utan datareduktion. Dynamiken i sig och klangen påverkas dock ej.
För övrigt fick jag för mitt konto möjlighet att välja förlustfri överföring i Spotify först igår.
Tell skrev:Men 320kbps MP3 kan vissa detektera om dom försöker, men Spotify kör inte MP3, utan dom kör OGG Vorbis.
Tell skrev:Självklart är tanken att snålkodning ska kunna vara transparent, varför skulle det inte vara det?
Men 320kbps MP3 kan vissa detektera om dom försöker, men Spotify kör inte MP3, utand om kör OGG Vorbis. Du får gärna presentera otaliga blindtest där folk kan detektera snålkodningen vid 320kbps OGG Vorbis, för jag har inte sett några iaf.
JanneX skrev:Jag håller med om att skillnaden inte är revolutionerande på något vis även om jag tycker mig märka att det låter lite renare generellt. Säkert placebo, det är ju precis den skillnaden man förväntar sig. Jag tycker dock inte att det är ”onödigt” att välja det förlustfria alternativet när det finns och inte ens (ännu) kostar extra. Snarare att det ger en enorm feelgood..som påverkar en sinnesstämning..som i sin tur påverkar hur man upplever musiken.
pLudio skrev:Tell skrev:Men 320kbps MP3 kan vissa detektera om dom försöker, men Spotify kör inte MP3, utan dom kör OGG Vorbis.
Det är längesedan de bytte till AAC om vi skall vara petiga. https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/
Conan skrev:pLudio skrev:Tell skrev:Men 320kbps MP3 kan vissa detektera om dom försöker, men Spotify kör inte MP3, utan dom kör OGG Vorbis.
Det är längesedan de bytte till AAC om vi skall vara petiga. https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/
Om vi ska vara riktigt petiga så gäller det väl bara för "Web player" där det körs med AAC. För vanliga Spotify-appen och Connect gäller Ogg/Vorbis.
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Det är längesedan de bytte till AAC om vi skall vara petiga. https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/
Om vi ska vara riktigt petiga så gäller det väl bara för "Web player" där det körs med AAC. För vanliga Spotify-appen och Connect gäller Ogg/Vorbis.
Vet inte, var står det? Det naturliga valet för en avvikande codec för en webbläsare idag är annars Opus som YouTube använder.
Bill50x skrev:Men är det bara det digitala formatet som gör att den strömmande musiken ibland känns "tråkigare"? Allts, jag har album som är nedtankade i 256k mp3 och sedan lagd på en CD-rom. CD som sedan prisats för sitt välljud! Min tanke är att mix och master är mycket viktigare än det digitala formatet och att tex Spotify meckar med ljudet innan det når konsumenten. Lite som radiostationer ofta gör.
Någon som vet något om detta?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster