Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Golden Note spelade väldigt rent och fint... Sattes på någon metal och jag tyckte att det kunde man väl spelat lite högre.... så jag mätte och då låg man på 84dBA på lyssningplats vilket inte alls var så svagt som det upplevdes (!). Roligt musikval också. Känder inte igen gruppen och såg inget omslag dock.
ClassicDesign skrev:Nattlorden skrev:Golden Note spelade väldigt rent och fint... Sattes på någon metal och jag tyckte att det kunde man väl spelat lite högre.... så jag mätte och då låg man på 84dBA på lyssningplats vilket inte alls var så svagt som det upplevdes (!). Roligt musikval också. Känder inte igen gruppen och såg inget omslag dock.
Det var Opeth vi spelade, plattan Deliverance närmare bestämt.
Nattlorden skrev:Buchardt audio bör inte missas om man letar "bang for the buck".
ClassicDesign skrev:Nattlorden skrev:Golden Note spelade väldigt rent och fint... Sattes på någon metal och jag tyckte att det kunde man väl spelat lite högre.... så jag mätte och då låg man på 84dBA på lyssningplats vilket inte alls var så svagt som det upplevdes (!). Roligt musikval också. Känder inte igen gruppen och såg inget omslag dock.
Det var Opeth vi spelade, plattan Deliverance närmare bestämt.
MPE skrev:Var och besökte mässan ett par timmar igår. Alltid svårt att veta vilka anläggningar som lider mest av rummet, men tycker det ändå är förvånande att det inte är vanligare att utställarna använder sig av någon form av ekvalisering för att få bukt med de värsta problemen.
Några högtalare som jag spontant tyckte lät bra vid snabblyssning:
Kef reference 1
Canton reference alpha 2
Audiovector R10
Devore fidelity Orangutan O/96
Dynaudio Contour 20 Black Edition
Accuvoice Systems Stream S3
Focal Diva Utopia
Inte särskilt många högtalare som visades upp under 50 000kr, men Q acoustics 5050 var ett undantag som gav intryck av att vara prisvärda.
Flera högtalare led av överdriven, hissad diskant, t.ex. Fyne Audio (med någon extradiskant ovanpå högtalaren), Börresen och framför allt Wilson Audios Sabrina! Hur en högtalare för över 300 000kr/par kan låta så tunt och vasst i diskanten och utan någon basåtergivning att snacka om är för mig helt obegripligt! Kanske var det dåligt rum rent akustiskt, men ändå!!!
Dock alltid trevligt att prata med Jan-Eric Persson (Opus 3), som gärna berättar intressant om sina inspelningar. Köpte en nyligen utgiven vinyl med Gugge Hedrenius Big Blues Band från gamla upphittade inspelningsband från 1975. Fin inspelning med många av 70-talets kända svenska jazzmusiker.
Någon annan som varit på mässan och har några intryck att delge?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster