Imperial-Blomman skrev:Stiligt
+1
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Stiligt
STDI skrev:Jag har inte mina kvar längre men vad jag minns så stack inte diskantera upp för mycket. Har du kanske gjort spåret för högt upp, dvs bottnar inte diskantens magnet mot klacken i baffeln?
En lösning på problemet kan vara att lägga något i spåret under gallret, t ex tillklippt kabel som läggs på alla fyra sidor så gallret inte går så djupt men fortfarande ligger plant.
andex2 skrev:STDI skrev:Jag har inte mina kvar längre men vad jag minns så stack inte diskantera upp för mycket. Har du kanske gjort spåret för högt upp, dvs bottnar inte diskantens magnet mot klacken i baffeln?
En lösning på problemet kan vara att lägga något i spåret under gallret, t ex tillklippt kabel som läggs på alla fyra sidor så gallret inte går så djupt men fortfarande ligger plant.
Jag har just dina gamla högtalare nu (låter fantastiskt) och kollade, jodå, om man trycker ner gallret i spåret helt så vilar det precis på diskanterna. Satte genast i en 2,5 mm kabel i spåret och det blev perfekt. Gummilisten går inte över träsargen och stör således inte det estetiska intrycket.
STDI skrev:andex2 skrev:STDI skrev:Jag har inte mina kvar längre men vad jag minns så stack inte diskantera upp för mycket. Har du kanske gjort spåret för högt upp, dvs bottnar inte diskantens magnet mot klacken i baffeln?
Jag har just dina gamla högtalare nu (låter fantastiskt) och kollade, jodå, om man trycker ner gallret i spåret helt så vilar det precis på diskanterna. Satte genast i en 2,5 mm kabel i spåret och det blev perfekt. Gummilisten går inte över träsargen och stör således inte det estetiska intrycket.
Va kul. Du är då en av få som har ett par OD11 där alla fyra logorna fortfarande sitter på. Jag minns att högtalarna var i mycket bra skick.
paa skrev:STDI skrev:Om du numrerar dina "hål" från vänster till höger med 4, 3, 2 och 1 så får du samma schema i båda fallen. 4:an i din ritning är alltså "hålet" utan anslutning. Texten i den gula rutan stämmer då även för din ritning.
Ja, men då har jag inte ritat fel i alla fall.![]()
Vad tror du om en spole i serie med basen på över 1 ohm?
Men tråkigt att spolar blivit så dyra så att en 1,8 mH kostar 364:- idag!
LeifB skrev:paa skrev:STDI skrev:Om du numrerar dina "hål" från vänster till höger med 4, 3, 2 och 1 så får du samma schema i båda fallen. 4:an i din ritning är alltså "hålet" utan anslutning. Texten i den gula rutan stämmer då även för din ritning.
Ja, men då har jag inte ritat fel i alla fall.![]()
Vad tror du om en spole i serie med basen på över 1 ohm?
Men tråkigt att spolar blivit så dyra så att en 1,8 mH kostar 364:- idag!
Är väl lite billigare här.
https://www.soundimports.eu/en/crossove ... %22%3A1%7D
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster