Renovering av, och försök med OD11 som övre fronthögtalare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Renovering av, och försök med OD11 som övre fronthögtala

Inläggav petersteindl » 2025-08-03 17:07

Imperial-Blomman skrev:Stiligt :)

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2025-09-15 10:00

Tack för bilder och fin genomgång av OD-11-renoveringen! Har själv gjort motsvarande med några par och det är roligt att få se det så fint genomfört och dokumenterat! Hoppas de fyller sitt syfte. Jag tycker den här versionen låter oförskämt bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-09-15 10:27

Jag väntar nu på att nya AppleTV ska komma ut i höst, med bättre stöd för Dolby Atmos än det som finns i min gamla burk.
Receivern extraherar nu en aning till övre kanalerna, men ganska begränsat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

andex2

Re: Renovering och försök med OD11 som övre fronthögtalare

Inläggav andex2 » 2025-10-17 14:52

STDI skrev:Jag har inte mina kvar längre men vad jag minns så stack inte diskantera upp för mycket. Har du kanske gjort spåret för högt upp, dvs bottnar inte diskantens magnet mot klacken i baffeln?
En lösning på problemet kan vara att lägga något i spåret under gallret, t ex tillklippt kabel som läggs på alla fyra sidor så gallret inte går så djupt men fortfarande ligger plant.

Jag har just dina gamla högtalare nu (låter fantastiskt) och kollade, jodå, om man trycker ner gallret i spåret helt så vilar det precis på diskanterna. Satte genast i en 2,5 mm kabel i spåret och det blev perfekt. Gummilisten går inte över träsargen och stör således inte det estetiska intrycket.
///A

Sonab OD-11 > T22 + SB17NRX2C35-8 + Carlssonkultfilter

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-10-17 15:16

andex2 skrev:
STDI skrev:Jag har inte mina kvar längre men vad jag minns så stack inte diskantera upp för mycket. Har du kanske gjort spåret för högt upp, dvs bottnar inte diskantens magnet mot klacken i baffeln?
En lösning på problemet kan vara att lägga något i spåret under gallret, t ex tillklippt kabel som läggs på alla fyra sidor så gallret inte går så djupt men fortfarande ligger plant.

Jag har just dina gamla högtalare nu (låter fantastiskt) och kollade, jodå, om man trycker ner gallret i spåret helt så vilar det precis på diskanterna. Satte genast i en 2,5 mm kabel i spåret och det blev perfekt. Gummilisten går inte över träsargen och stör således inte det estetiska intrycket.

Va kul. Du är då en av få som har ett par OD11 där alla fyra logorna fortfarande sitter på. Jag minns att högtalarna var i mycket bra skick.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

andex2

Inläggav andex2 » 2025-10-19 03:17

STDI skrev:
andex2 skrev:

Va kul. Du är då en av få som har ett par OD11 där alla fyra logorna fortfarande sitter på. Jag minns att högtalarna var i mycket bra skick.

Stämmer bra det (tack för en trevlig försäljning) loggorna på plats och fin originallack. Med bra inspelningar kan de slå de en med häpnad. Jag upplever också att de går djupare i basen än vad som är specificerat. Skulle säga att de ligger väldigt nära mina gamla OA-12.3 men det var ett antal år sedan. Skulle vara kul att göra en jämförelse i mitt rum.
///A

Sonab OD-11 > T22 + SB17NRX2C35-8 + Carlssonkultfilter

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Försök med OD11 som övre fronthögtalare

Inläggav LeifB » 2025-10-19 12:00

paa skrev:
STDI skrev:Om du numrerar dina "hål" från vänster till höger med 4, 3, 2 och 1 så får du samma schema i båda fallen. 4:an i din ritning är alltså "hålet" utan anslutning. Texten i den gula rutan stämmer då även för din ritning.

Ja, men då har jag inte ritat fel i alla fall. :oops:
Vad tror du om en spole i serie med basen på över 1 ohm?
Men tråkigt att spolar blivit så dyra så att en 1,8 mH kostar 364:- idag!

Är väl lite billigare här.

https://www.soundimports.eu/en/crossove ... %22%3A1%7D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Försök med OD11 som övre fronthögtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-19 15:15

LeifB skrev:
paa skrev:
STDI skrev:Om du numrerar dina "hål" från vänster till höger med 4, 3, 2 och 1 så får du samma schema i båda fallen. 4:an i din ritning är alltså "hålet" utan anslutning. Texten i den gula rutan stämmer då även för din ritning.

Ja, men då har jag inte ritat fel i alla fall. :oops:
Vad tror du om en spole i serie med basen på över 1 ohm?
Men tråkigt att spolar blivit så dyra så att en 1,8 mH kostar 364:- idag!

Är väl lite billigare här.

https://www.soundimports.eu/en/crossove ... %22%3A1%7D

Den spole om 1.8 mH/1.1 Ohm som nämns. Kostar för 2 st inkl. frakt 352 kr från Nederländerna och 327 kr från HifiKit.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-19 15:40

Bra, inte alltid billigare.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati