Jag har idag en relativt enkel anläggning, bestående av en surroundreceiver från Yamaha (SX-V673, tror jag), ett par QLN 604 MkII och center samt surround från Audio Pro's EGO-serie. Jodå, prylarna har absolut en drös år på nacken, men de alstrar ljud åtminstone
Förutsättningarna är följande: rummet ligger i källaren i en 70-talsvilla och är idag helt oinrett och har parkettgolv samt helt kala väggar med vävtapet. Tre av väggarna är i betong och "bakväggen", där även dörren finns, är en helt vanlig mellanvägg, således 95-reglar (eller vad det nu är) beklädda med gips. Bifogad bild ger måtten på rummet, och det ska tilläggas att garderoberna går kasta ut om det är tvunget, men jag vill helst låta dem vara kvar - då jag har tänkt att de ska husera maskinparken.
Jag är smärtsamt medveten om att min frågeställning är av typen "hur långt är ett snöre", men då jag har i stort sett helt obefintlig erfarenhet av kapabel bas i en bostad så undrar jag ändå: "hur mycket behöver jag?". Skulle t.ex. dubbla 12" med dedikerat slutsteg vara för klent? Jag förstår naturligtvis att det beror på vad jag vill åstadkomma, och det halvdåliga svaret är väl "schysst bas"
Budget då? Ja, jag har ingen aning, men jag gissar att nånstans kring 15-20k för element+slutsteg+byggmaterial skulle vara hanterbart.
Ifall jag missat någonting viktigt i min frågeställning, säg gärna till. Tack på förhand.