Tokoptimerad I-or port

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Neuhausen

Tokoptimerad I-or port

Inläggav Neuhausen » 2025-11-02 20:38

Då så många har 3d skrivare så har jag börjat rita en port som är definerad av variabler i Solidworks. Även en tokoptimerad tvådimensionell port kräver annars att man räknar ut och ändrar närmare tjugo mått manuellt när man vill ha en annan storlek.

Hittills så går det att ändra porthöjd och portbredd. Expansionens längd är en funktion av portens höjd, portens bredd är inte knuten till något annat. Genom att enbart ändra två värden så ändras ungefär tio ritningar och ritningsplan som används för att skapa den här 3d modellen:
Konfigurerbar port.png
Konfigurerbar port.png (57.46 KiB) Visad 1425 gånger

Portens yttre profil kommer att ändras så att den bara är formad som den inre porten när godstjockleken kräver det, även monteringsflänsen kommer bli rektangulär med en radie i hörnen i nästa ändring.

Hjalmar_Branting

Re: Tokoptimerad I-or port

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-02 21:10

Wow!
Snyggt gjort, kommer det vara en lös fläns på baffeln som man monterar porten i sen?
Jag räknade fram och printade en med mkt gott resultat ihop med Satori Wo24.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-11-02 21:23

Äntligen! Nuvarande fläns känns enklare att försänka än en rektangulär med radier om inte radien är samma som den på frässtålet.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-02 21:29

Flänsen du ser som placeholder på bilden är den som fräses ner i baffeln. Målet är att den skall vara så stor att hela porten skall kunna dras ut genom det hålet.

Men en separat fläns och port är en bra ide då det nog blir lättare att anpassa. Tex om man vill ha något lite snyggare än en 3d skriven del som fläns eller om man vill montera porten inifrån lådan.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-02 21:32

Den reknangulära portens radie bör väljas med omsorg för att så många som möjligt skall ha lämpligt frässtål.

Vilka storlekar på frässtål brukar ni använda för att försänka högtalare?

rigi

Inläggav rigi » 2025-11-02 22:33

Snyggt. Kul att dom med kunskap hjälper oss vanliga till perfektion

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2025-11-02 23:06

Snyggt!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-03 00:24

Nu ser det ut lite mer som jag tänkt det. Flänsen konfigureras inte baserat på portöppningens mått men det finns parametrar att ändra på samma ställe för att få den önskade formen på den. På bilden är flänsen inte riktigt tillräckligt stor för att kunna dra ut den inre tratten genom.

Fästhålen i flänsen verkade det som att jag skulle gå bet på att få konfigurerade automatiskt då det inte gick att välja variablerna när man skapade mönstret av hål. Men det gick att komma åt i ekvationseditorn. Så när man ändrar måtten på flänsen så följer hålen med, det går också att ändra antalet hål på den horisontella delen där.

Den yttre raka delen av portens baksida kan nu också konfigureras separat med vad jag hoppas är tillräcklig frihet.

Konfigurerbar port1.png
Konfigurerbar port1.png (108.83 KiB) Visad 1331 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-03 00:55

De där ser riktigt trevligt ut :) :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-11-03 09:17

Kanske kan vara en idé med olika varianter på inre tratten? En tokoptimerad med mindre baffel som man får föra in genom basens hål och en mindre inte riktigt tokoptimerad som går att montera utanför lådan och går in genom portens hål?

Tell

Inläggav Tell » 2025-11-03 10:13

Bra projekt det här! Men bör den inte ha samma flare på insidan också för att minimera turbulensen även där?
Jag använde ju den här runda porten när jag bygde basar för ett tag sen (eller ja dom är inte färdiga än) som är mer eller mindre helt symetrisk istället för att bara ha flaren på utsidan, funkar fint den :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-11-03 11:36

Tell skrev:Bra projekt det här! Men bör den inte ha samma flare på insidan också för att minimera turbulensen även där?
Jag använde ju den här runda porten när jag bygde basar för ett tag sen (eller ja dom är inte färdiga än) som är mer eller mindre helt symetrisk istället för att bara ha flaren på utsidan, funkar fint den :)

Det kommer nog en rak mittendel och en inre tratt också.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-03 16:16

Wow! Strålande!

Vad är höjd/breddförhållande? För vilka ekvivalenta areor går höjden under 7-8 mm (som man bör undvika) och när blir höjden för stor?

Är profil baserat på dessa?
viewtopic.php?f=3&t=75308&p=2336371&hilit=slitsport#p2336314
Bild

viewtopic.php?f=10&t=74602&hilit=slitsport&start=30#p2305082
Bild
I-or skrev:Det visar sig att det går att få en enkelsidig rakväggig expansion att fungera rimligt väl med en vinkel mellan ca 10 och 15 grader. Det viktigaste är att rundningarna i portmynningen har en bra form. Höjdkvoten för expansionen avgörs av hur mycket plats man har för portens längd och vilket flöde man har. Oftast är det ganska lagom med ca 3 gånger.

Dubbelsidig rakväggig expansion ger hälften så stora vinklar.

Nedan framgår hur mynningsrundningarna bör vara utformade:

DFT port.png
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-03 16:53

Porten blir som Johan räknade med en byggsats med ytterdel, innerdel och en eller flera raka eller böjda mellandelar. Längden på ytter och innerdel går att konfigurera för de fall där man kan tillverka en port utan mellandel. Det går också att sätta ihop de två delarna manuellt i programmet innan utskrift för de mindre portarna.

Förhållandet mellan höjd och bredd får man hålla reda på själv då det går att sätta höjd och bredd separat.

Expansionen är baserat på bilden i tråden då den inte finns i något annat format längre. Jag bör även jämföra en port med porten på bilden för att se så inga stora fel smugit sig in! Expansionen åt sidorna tar jag ingen hänsyn till, det påverkar portens area så lite.

Att ha flera typer av inre expansioner är intressant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-11-03 21:40

Så jäkla coolt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2025-11-03 21:48

Så jäkla smidigt - snyggt jobbat!!

Hur tänker man sedan med val av filamentmaterial och hur porten ska dämpas så att man inte får materialljud ifrån den? Linda den i bitumenfolie kanske, eller något annat material med höga inre förluster?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-03 23:36

Att täcka den med montagelim för att eliminera problem med ömtåliga utskrifter kan vara en ide. Det går även att förstärka med ett starkt material som trä om man gör så. Den dämpning som jag tänker på främst är butyl med folie på, som https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000044169

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-04 02:57

Då är frågan, hur mycket av den expanderade delen bör man inte räkna med i portens längd och medelarea?

Jämfört med arean i portens raka del har jag märkt ut 150% och 175% tvärs över porten i den här bilden. Avståndet mellan dem är ungefär samma som porthöjden på det smalaste stället. Från 175% till slutet av porten är avståndet något mindre.

Vad tror ni är bäst ställe att mäta portens längd på? Jag tänkte också mäta genomsnitsarean därifrån till portens andra ända.

Konfigurerbar port2.png
Konfigurerbar port2.png (10 KiB) Visad 1106 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-04 14:05

Man kan gå tillväga på olika sätt, men mest rättframt är nog att räkna med hela längden från mynning till mynning i kombination med den genomsnittliga tvärsnittsarean.

För övrigt bör man uppmärksamma att ändkorrektionen beror på den hydrauliska diametern Dh = 2*w*h/(w+h), vilken när w>>h kan skrivas som Dh ≈ 2*h. För cirkulära portar är Dh = D, så som synes blir ändkorrektionen relativt liten för slitsportar.

För expanderande mynningar bör man använda dimensionerna för den konstanta delen av tvärsnittet vid beräkning av ändkorrektionen. Ändkorrektionen får oavsett tvärsnittsform ett stort beroende av var den inre mynningen placeras, men eftersom den är liten för slitsportar blir skillnaden i resonansfrekvens begränsad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-04 14:48

Slutsatsen blir att man måste kontrollmäta avstämningfrekvensen när baselementet och porten sitter i lådan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-04 15:03

Nja, om man vet vad man gör så kan man pricka nästan exakt rätt även teoretiskt. Huruvida den inre mynningen är placerad långt ifrån lådväggarna eller nära dessa går förstås att hålla reda på. Att mynningen förses med en ordentlig fläns är en självklarhet.

FEM-lösningar kan vara extremt noggranna men även lumpade simuleringar ger goda uppskattningar. Eftersom även sådär +/- 7 % variation för avstämningsfrekvensen vanligen är av försumbar praktisk betydelse så räcker det för lekmannen att få till det hela hyggligt.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-04 15:14

Jag sitter just och tänker på portens inre fläns och hur bra det skulle vara att ha den lite mindre för att göra porten lättare att byta.

Kan man spara plats med en full radie i ändan av tratten? Hur stor bör den i så fall vara jämfört med portens höjd i mittsegmentet?

Hur stor bör en fläns som avslutar i fri luft inne i lådan vara?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-04 17:23

Men att räkna ut rörelseenergin hos luften i en port med variabelt tvärsnitt är ju ingen enkel sak, när porten är häften så tjock på mitten så går luften dubbelt så fort och energin blir fyra gånger högre, och så varierar det längs hela porten. Min praktiska erfarenhet är att avstämningen blir lägre än vad en överslagsberäkning indikerar.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-11-04 20:03

Jag gjorde en tokoptimerad slitsport enl formel som finns att finna på forumet till ett par basmoduler med Satori Wo24.
Ritade upp i Fusion 360 och printade ut.
Avstämningen hamnade lite lägre än den beräknade, mättes upp med en Clio men funkade fint att köra fast ton och titta/känna på konens utslag gör att fastställa avstämning, syntes tydligt på konens rörelse när den stod helt stilla.
Resultat blev kanon, har de som bakre basmoduler.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-04 21:59

paa skrev:Men att räkna ut rörelseenergin hos luften i en port med variabelt tvärsnitt är ju ingen enkel sak, när porten är häften så tjock på mitten så går luften dubbelt så fort och energin blir fyra gånger högre, och så varierar det längs hela porten. Min praktiska erfarenhet är att avstämningen blir lägre än vad en överslagsberäkning indikerar.

För att lösa problem av den här typen för godtyckliga geometrier delar man in port och kavitetsvolym i finita element för att ta fram massa, styvhets- och dämpningsmatriser. Ur de två förstnämnda matriserna erhåller man avstämningsfrekvensen. I det här, i sammanhanget mycket enkla, fallet motsvaras denna operation av att utnyttja medelarean för tvärsnittet i beräkningarna. Rörelseenergin kommer inte in i dessa uttryck.

Att avstämningsfrekvensen ibland blir något lägre än förväntat beror inte sällan på att ändkorrektionen vid den inre mynningen i realiteten är väsentligt större än vad som förutsattes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-04 22:07

Neuhausen skrev:Jag sitter just och tänker på portens inre fläns och hur bra det skulle vara att ha den lite mindre för att göra porten lättare att byta.

Kan man spara plats med en full radie i ändan av tratten? Hur stor bör den i så fall vara jämfört med portens höjd i mittsegmentet?

Hur stor bör en fläns som avslutar i fri luft inne i lådan vara?

Vad menas med "full radie"?

Flänsarean bör vara minst lika stor som tvärsnittsarean i mynningen.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-11-04 22:35

Neuhausen skrev:Jag sitter just och tänker på portens inre fläns och hur bra det skulle vara att ha den lite mindre för att göra porten lättare att byta.

Om man gör den inre så stor som den ”bör” va, så är det väl inget som hindrar att man gör den flänsen som mynnar
ut i någon del av lådan större, den kommer ändå att vara en del av ytan den kommer ut genom, om det nu är baffeln eller bakstycket,
på så sätt kan man nog få till ett tillräckligt stort hål för att lätt föra in och ta ut porten i sin helhet.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-11-04 22:38

PI-ort – den tokoptI-ormerade porten? :?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-04 23:37

Jag ber om ursäkt, fullradietratt är en bilgrej.
Screenshot from 2025-11-04 21-57-41.png
Screenshot from 2025-11-04 21-57-41.png (8.98 KiB) Visad 895 gånger

Tack Sammel. Angående att göra den yttre flänsen tillräckligt stor för att få dit en tillräcklig inre fläns så är det nog mina fördomar som talar. Med så här mjuka former är en 3d utskrift nog lättare att slipa och lacka till hög finish än MDF. Det är inte heller något man behöver tänka förrän man är nöjd med avstämningen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-05 01:31

Fullradietratten är dimensionerad för insug i en bilmotor, dvs optimerad för luft som går in i tratten.
I andra änden av bilen, utblåset av avgaserna sitter det inte någon sådan fullradietratt trots att det är högre hastighet på gaserna.
En basreflexport måste vara en kompromiss mellan insug och utblås, och utseendet blir därför annorlunda mot en insugsport eller en dragsters avgasrör.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till DIY-forum