Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Bra projekt det här! Men bör den inte ha samma flare på insidan också för att minimera turbulensen även där?
Jag använde ju den här runda porten när jag bygde basar för ett tag sen (eller ja dom är inte färdiga än) som är mer eller mindre helt symetrisk istället för att bara ha flaren på utsidan, funkar fint den
I-or skrev:Det visar sig att det går att få en enkelsidig rakväggig expansion att fungera rimligt väl med en vinkel mellan ca 10 och 15 grader. Det viktigaste är att rundningarna i portmynningen har en bra form. Höjdkvoten för expansionen avgörs av hur mycket plats man har för portens längd och vilket flöde man har. Oftast är det ganska lagom med ca 3 gånger.
Dubbelsidig rakväggig expansion ger hälften så stora vinklar.
Nedan framgår hur mynningsrundningarna bör vara utformade:
paa skrev:Men att räkna ut rörelseenergin hos luften i en port med variabelt tvärsnitt är ju ingen enkel sak, när porten är häften så tjock på mitten så går luften dubbelt så fort och energin blir fyra gånger högre, och så varierar det längs hela porten. Min praktiska erfarenhet är att avstämningen blir lägre än vad en överslagsberäkning indikerar.
Neuhausen skrev:Jag sitter just och tänker på portens inre fläns och hur bra det skulle vara att ha den lite mindre för att göra porten lättare att byta.
Kan man spara plats med en full radie i ändan av tratten? Hur stor bör den i så fall vara jämfört med portens höjd i mittsegmentet?
Hur stor bör en fläns som avslutar i fri luft inne i lådan vara?
Neuhausen skrev:Jag sitter just och tänker på portens inre fläns och hur bra det skulle vara att ha den lite mindre för att göra porten lättare att byta.
Användare som besöker denna kategori: Glebster och 26 gäster