Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:Om jag får fråga såhär: Hur ser det ut uppifrån? Dvs hur står frontarna i djupled vs skärmen alltså?
JanneX skrev:Bamsefar skrev:Om jag får fråga såhär: Hur ser det ut uppifrån? Dvs hur står frontarna i djupled vs skärmen alltså?
Frontarna sticker framför skärmen med någon decimeter..eller kanske lite drygt..
Till alla:
Skärmen påverkar alltså. Finns någon tumregel hur? Om det kan vara både på gott och ont så känns det inte som att det finns en tumregel men ingen tumregel utan undantag
Ska absolut testa men det får anstå till efter helgen.
Almen skrev:Jag har ingen tumregel, men följande kan du kanske fundera på: Du får ingen förstastuds från högtalarna i TV:n till dina öron, utan det är i stort sett bara ljud som reflekterats från bak- och sidoväggar och golv till TV:n som når dina öron. Högtalarnas förstastuds i högtalarväggen (framväggen) kommer från väggytan mellan högtalare och skärm och en del vill dämpa bort den med någon eller ett par decimeter dämpmaterial.
Bamsefar skrev:Almen skrev:Jag har ingen tumregel, men följande kan du kanske fundera på: Du får ingen förstastuds från högtalarna i TV:n till dina öron, utan det är i stort sett bara ljud som reflekterats från bak- och sidoväggar och golv till TV:n som når dina öron. Högtalarnas förstastuds i högtalarväggen (framväggen) kommer från väggytan mellan högtalare och skärm och en del vill dämpa bort den med någon eller ett par decimeter dämpmaterial.
Ähum... Taket min vän, glöm inte reflexen från innertaket
Bamsefar skrev:JanneX: vad sägs om att ställa högtalarnas fronter i linje med bildskärmen? Du skrev att högtalarna sticker ut ca 10 cm, försök alltså få skärmen i nivå mellan diskanternas element... Sedan kan du prova lite invinkling också. Men gör bara en ändring i taget, så du vet vilken ändring som påverkar...
Almen skrev:Däremot, om man jämför en heldämpad högtalarvägg med en med en hård yta mellan högtalarna så tycker många att rumsupplevelsen med den dämpade väggen blir lite instängt och onaturligt, lite "hörlursljud" som någon varit inne på.
smorgar skrev:Kanske inte jätterelevant i frågan men min erfarenhet med Carlsson OA14 och OA116 så upplevde jag en solklar förbättring i att inte ha TVn mellan högtalarna. Men utan TV blir det lite trist i längden så jag testade att väggmontera den och det löste uppskattningsvis 80% av problemet. Problemet jag upplevde var att mycket ljud fastnade mellan TVn och den bakre väggen. Stereobilden påverkades på det vis att mittpunkten slukades upp och det lät som ett hål i mitten.
goat76 skrev:smorgar skrev:Kanske inte jätterelevant i frågan men min erfarenhet med Carlsson OA14 och OA116 så upplevde jag en solklar förbättring i att inte ha TVn mellan högtalarna. Men utan TV blir det lite trist i längden så jag testade att väggmontera den och det löste uppskattningsvis 80% av problemet. Problemet jag upplevde var att mycket ljud fastnade mellan TVn och den bakre väggen. Stereobilden påverkades på det vis att mittpunkten slukades upp och det lät som ett hål i mitten.
Rent återgivningstekniskt borde det inte uppstå något "hål i mitten" i stereobilden bara för att någon möbel, eller annat objekt så som i ditt fall att en TV "står i vägen för ljudet mellan högtalarna", för egentligen uppstår det ju faktiskt inget ljud mellan de två ljudkällorna, utan snarare är de centrala fantomljuden i en stereomix "projicerade" via direktljudet raka vägen från respektive högtalare direkt till dina öron på lyssningsplats.
Jag skulle nog gissa att det är andra typer av ljudmässiga problem du hör när ljudreflexer studsar i hålrummet mellan högtalarväggen och TV:n, men att det specifikt skulle leda till "hål i mitten" har jag svårt att se då det talar emot hur fantomprojicering fungerar.
E skrev:Almen skrev:Däremot, om man jämför en heldämpad högtalarvägg med en med en hård yta mellan högtalarna så tycker många att rumsupplevelsen med den dämpade väggen blir lite instängt och onaturligt, lite "hörlursljud" som någon varit inne på.
Det var väl bara någon som skrev nåt dumt om reflexioner från
någonstans mellan hörlurarna.
Mvh E*
E skrev:
Gäller faktiskt i ännu högre grad vid hörlurslyssning.
Mvh E*
TonyM skrev:Läste på ett forum genom att bara täcka TVn med ett tygstycke så skulle ljudbilden förändras radikalt! Tro´t den som vill!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kalle_H och 24 gäster