GhostReflex - Ytterligare en ny högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

Re: GhostReflex - Ytterligare en ny högtalare

Inläggav exmag » 2025-11-13 03:20

Hjalmar_Branting skrev:Spännande och intressant konstruktion, bra jobbat!
Något som ser lite prydligare ut och kan kan göra viss skillnad är att försänka elementen i baffeln, ser lite mer fabriksbyggt ut.
Hoppas det flitiga arbetet ger önskad utdelning

Det finns två orsaker till att jag inte sänkt ner elementen. Den första orsaken är att sänka ner ett element med 5mm kant i en spånskiva som är 12mm tjock ger inte mycket material kvar att skruva i. Den andra orsaken, som är viktigast, är att jag tänkt lägga dämpmaterial på bafflarna för att dämpa tidiga reflexer. Den idén hade jag innan jag mätt vad det gör för skillnad. Nu när jag testmätt lite på kartongbaffel med enkla billig element ser jag ingen skillnad på så små ytor som bafflarna är på dessa högtalare. Men sista ordet är inte sagt ännu, jag skall mäta på dessa när de är färdiga så får vi se hur det ser ut. Om jag inte dämpar bafflarna kan det bli så att jag lägger på en skiva ovanpå bafflarna med hål för elementen. Kanske skriver jag ut dem i 3D-skrivaren.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-13 13:34

exmag skrev:...att sänka ner ett element med 5mm kant i en spånskiva som är 12mm tjock ger inte mycket material kvar att skruva i...

Så är det, och förutom att jag inte gärna jobbar med spånskiva har jag ibland löst det genom att göra en förstärkningsring på insidan som är 4-5 cm bred.

Den har jag då gjort av tre segment så man slipper slösa på material och det löser ochså utmaningen med att montera det på insidan av en redan färdig konstruktion.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-11-13 14:29

Jag var inne på att förstärka kanten på samma sätt som du beskriver. Men struntade i det eftersom jag hade/har planer på att lägga dämpmaterial på bafflarna. Nu, när jag mätt lite, kanske jag skippar det. Istället kanske jag fyller upp med något till elementens höjd. Vi får se vad jag gör.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-11-13 15:14

Fick en stund över så jag slängde ihop två högtalarkablar av mycket god ljudkvalité med syrefri koppar,
nytvättad isolering och ingen låda på magen med elektronik som förvränger:
20251113_135937.jpg
20251113_135937.jpg (77.48 KiB) Visad 94 gånger

OBS:
Inlägget kan innehålla spår av ironi.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-11-13 16:39

exmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja tycker dom ser bra ut :) :)

Tack!
Jag får bara mer intresse när det kommer både bra eller dålig konstruktiv kritik. Bra kritik blir jag glad över medan dålig kritik sporrar till att göra bättre.

Håller med om att de ser bra ut, man ser ju också vilket arbete du lagt ner på att få vinklar korrekta. Man anar ett släktskap med Steindl-äggen. Möjligtvis att de kunde blivit mindre "darth vader" dvs tekniska och mer arkitektoniska i vitt? Eller hade de bara blivit mer "stormtrooper" dvs en dussinprodukt? Färgen är väl en smaksak men de hade väl smält in mer, blivit mer anonyma, mot väggen i vitt? Jag är lite ambivalent här.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-13 17:57

exmag skrev:Fick en stund över så jag slängde ihop två högtalarkablar av mycket god ljudkvalité med syrefri koppar

Är inte alla kopparkabel syrefri?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-11-13 18:44

Prozac skrev:
exmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja tycker dom ser bra ut :) :)

Tack!
Jag får bara mer intresse när det kommer både bra eller dålig konstruktiv kritik. Bra kritik blir jag glad över medan dålig kritik sporrar till att göra bättre.

Håller med om att de ser bra ut, man ser ju också vilket arbete du lagt ner på att få vinklar korrekta. Man anar ett släktskap med Steindl-äggen. Möjligtvis att de kunde blivit mindre "darth vader" dvs tekniska och mer arkitektoniska i vitt? Eller hade de bara blivit mer "stormtrooper" dvs en dussinprodukt? Färgen är väl en smaksak men de hade väl smält in mer, blivit mer anonyma, mot väggen i vitt? Jag är lite ambivalent här.

TACK!
Jag var också lite vilsen vilken färg jag skulle ha. Valet föll på halvmatt svart för att hedra mina gamla OA5:or som var halvmatt svarta när jag köpte dem nya. Det är intressant med OA5:orna och den svarta färgen för Carlssonplanet säger att de aldrig tillverkats svarta OA5:or. Men mina var verkligen svarta när jag köpte dem nya så jag har höjt rösten kring den frågan. Därför föll valet på svart för dessa högtalare som något slags tjurskalligt trots.
De har ett visst släktskap med äggen. När jag testade olika former som skulle fungera på samma sätt som OA-principen kom jag fram till nästan exakt samma form som äggen (utan att vara rundad) var bästa formen. Jag flyttade dock mellanregistret mer vinklat mot lyssningsplatsen. Nästan exakt samma som OA50-OA58.
Den stealth-liknande formen fick jag fram genom att mäta vad som sprider bäst samtidigt som den reflekterar minst mot lyssningsplatsen. Hoppas jag i vart fall för mina mätningar var inte de bästa med kartong tejpat som högtalare och dåliga element. Jag skall mäta detta igen med riktiga grejer framöver.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-11-13 18:46

RogerGustavsson skrev:
exmag skrev:Fick en stund över så jag slängde ihop två högtalarkablar av mycket god ljudkvalité med syrefri koppar

Är inte alla kopparkabel syrefri?

Jepp, det var en del av ironin (om du läser under bilden).

Föregående

Återgå till DIY-forum