Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/audion_silver_night_rea_227221.htm
2x8 W räcker!
Bill50x skrev:hifikg skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/audion_silver_night_rea_227221.htm
2x8 W räcker!
Nix. Det kan låta strålande vackert med gles musik, typ körer och små akustiska ensembler men kraschar totalt med stora orkestrar eller pop-/rockmusik. Oavsett volym eller tillgång till lättdrivna högtalare.
Försvaret till usel återgivning av rockmusik brukar vara "här hör man tydligt hur dåliga inspelningar låter". Klassisk stor orkester försvaras på motsatt sätt "lyssna på timbren hos i triangeln i slutet på andra stycket" - trots att hela verket låter kaos.
/ B
LeifB skrev:Denna har ett bra pris. Eller?
H95 kostar ny just nu för 16990.
https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/19077475
Och ? Vilka slutsteg behöver inte vid den åldern ? Tänker man långsiktigt så är det värt den med tanke på ljudkvalitén. Folk här lägger ju stora belopp på element osv. så vad är ett slutsteg för 29 papp. Och vad får man för nytt slutsteg för 29 papp idag när priserna har rusat på Hifi. Tex så får man Nad klass kass (klass D) C298 för den pengen och då röstar jag på Krell utan tvekan, även om det behövs en översyn.RogerGustavsson skrev:Det är väl typ 40 år gammalt och behöver säkert en översyn?
distad skrev:Och ? Vilka slutsteg behöver inte vid den åldern ? Tänker man långsiktigt så är det värt den med tanke på ljudkvalitén. Folk här lägger ju stora belopp på element osv. så vad är ett slutsteg för 29 papp. Och vad får man för nytt slutsteg för 29 papp idag när priserna har rusat på Hifi. Tex så får man Nad klass kass (klass D) C298 för den pengen och då röstar jag på Krell utan tvekan, även om det behövs en översyn.RogerGustavsson skrev:Det är väl typ 40 år gammalt och behöver säkert en översyn?
distad skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/krell_ksa_80_230699.htm Krell KSA 80 29900kr Visst, det är kanske lite över vad de gick för förr. Men med detta så behöver man aldrig mer tänka på slutstegsbyte då de låter så jäkla bra. Ska man handla för den här pengen så behöver man inget annat.
distad skrev:Det är verkligen fel på mina öron, något som har framkommit tydligt i flera inlägg nu. Sågad är väl ordet så jag inser att jag ska sluta ge tips in denna tråd och andra och hålla mig långt borta ifrån sådant i fortsättningen.
distad skrev:Det är verkligen fel på mina öron, något som har framkommit tydligt i flera inlägg nu. Sågad är väl ordet så jag inser att jag ska sluta ge tips in denna tråd och andra och hålla mig långt borta ifrån sådant i fortsättningen.
Hjalmar_Branting skrev:Jag kanske har missat nått men är det någon som påstått att KSA-80 låter dåligt?
Snarare folk som upplyst om att ev service kan bli väldigt kostsam och att det finns ett billigare ex hos en känd handlare, tom med garanti i 6mån...
exmag skrev:distad skrev:Det är verkligen fel på mina öron, något som har framkommit tydligt i flera inlägg nu. Sågad är väl ordet så jag inser att jag ska sluta ge tips in denna tråd och andra och hålla mig långt borta ifrån sådant i fortsättningen.
Nej, vila lite på hanen:
Det är ett välkänt fenomen att alla inte hör samma saker. Hörseln är kopplad till hjärnan som har ett ljudfilter med en equalizer inbyggt (jag hittade på det där men har inget annat svar). "Ljudfiltret" ställs in efter livets erfarenheter. Det där "ljudfiltret" går igång så fort man lyssnar på något man tycker om och stängs av när man inte gillar det man ser. Precis som fingeravtryck har alla olika inställningar. Det jag tycker låter underbart tycker andra låter som en plåtverkstad. Det andra kan höra kan jag inte höra. En del kan till och med höra sådant som man inte borde kunna höra. Jag hör mindre än jag borde höra när jag talar med någon men framför stereon sätts mitt filter på så att jag kan höra att min anläggning låter underbart bra, kanske för att den är underbart vacker. Vad vet jag...
exmag skrev:distad skrev:Det är verkligen fel på mina öron, något som har framkommit tydligt i flera inlägg nu. Sågad är väl ordet så jag inser att jag ska sluta ge tips in denna tråd och andra och hålla mig långt borta ifrån sådant i fortsättningen.
Nej, vila lite på hanen:
Det är ett välkänt fenomen att alla inte hör samma saker. Hörseln är kopplad till hjärnan som har ett ljudfilter med en equalizer inbyggt (jag hittade på det där men har inget annat svar). "Ljudfiltret" ställs in efter livets erfarenheter. Det där "ljudfiltret" går igång så fort man lyssnar på något man tycker om och stängs av när man inte gillar det man ser. Precis som fingeravtryck har alla olika inställningar. Det jag tycker låter underbart tycker andra låter som en plåtverkstad. Det andra kan höra kan jag inte höra. En del kan till och med höra sådant som man inte borde kunna höra. Jag hör mindre än jag borde höra när jag talar med någon men framför stereon sätts mitt filter på så att jag kan höra att min anläggning låter underbart bra, kanske för att den är underbart vacker. Vad vet jag...
LeifB skrev:exmag skrev:distad skrev:Det är verkligen fel på mina öron, något som har framkommit tydligt i flera inlägg nu. Sågad är väl ordet så jag inser att jag ska sluta ge tips in denna tråd och andra och hålla mig långt borta ifrån sådant i fortsättningen.
Nej, vila lite på hanen:
Nu är jag lite underlig, kan man lyssna med ögonen?
Kan utseendet påverka mitt hörselupplevelse?
Jag lyssnar som bäst när ögonen är stängda och då har jag lättast att koncentrera mig på musiken.
exmag skrev:Nu var mitt inlägg avsett att lugna, inte att starta en debatt i denna tråd.
Vill bara säga att det är mycket välkänt att man kan höra med synen eller med tyckandet. När man ser grejerna låter det på ett sätt och i en blindtest låter det på ett annat sätt. Finns ett otal varianter på temat som visar att det inte bara är hörseln som avgör hur det låter. Gäller inte alla dock.
LeifB skrev:exmag skrev:Nu var mitt inlägg avsett att lugna, inte att starta en debatt i denna tråd.
Vill bara säga att det är mycket välkänt att man kan höra med synen eller med tyckandet. När man ser grejerna låter det på ett sätt och i en blindtest låter det på ett annat sätt. Finns ett otal varianter på temat som visar att det inte bara är hörseln som avgör hur det låter. Gäller inte alla dock.
Nej verkligen inte alla.
En wirre ska få det att låta bättre för vissa.
Är man heknykterrist får man inte uppleva detta.
Det finns säkert fler grejer som kan lyfta upplevelsen.
LeifB skrev:Dessa klassiker som jag lyssnade på mitten av 70 talet.
De lät bra då men hur står dom sig idag?
Bra pris här.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 230808.htm
LeifB skrev:Dessa klassiker som jag lyssnade på mitten av 70 talet.
De lät bra då men hur står dom sig idag?
Bra pris här.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 230808.htm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster