Hifi-fynd du inte bör missa!?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2025-10-06 23:57

https://hifitorget.se/visa_annons.php/audion_silver_night_rea_227221.htm

Länge min våta dröm. Jag har lyckats hitta något ännu bättre, det är inte lätt, så slå till på den här och sitt nöjd. 2x8 W räcker!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-07 10:48

Nix. Det kan låta strålande vackert med gles musik, typ körer och små akustiska ensembler men kraschar totalt med stora orkestrar eller pop-/rockmusik. Oavsett volym eller tillgång till lättdrivna högtalare.

Försvaret till usel återgivning av rockmusik brukar vara "här hör man tydligt hur dåliga inspelningar låter". Klassisk stor orkester försvaras på motsatt sätt "lyssna på timbren hos i triangeln i slutet på andra stycket" - trots att hela verket låter kaos.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-11-13 20:53

2 st BMS S305 12 tum 8 ohm basar på blocket för 4000 kronor
Förmodar att det går att pruta.

https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... 1214090412
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-11-13 22:33

Bill50x skrev:

Nix. Det kan låta strålande vackert med gles musik, typ körer och små akustiska ensembler men kraschar totalt med stora orkestrar eller pop-/rockmusik. Oavsett volym eller tillgång till lättdrivna högtalare.

Försvaret till usel återgivning av rockmusik brukar vara "här hör man tydligt hur dåliga inspelningar låter". Klassisk stor orkester försvaras på motsatt sätt "lyssna på timbren hos i triangeln i slutet på andra stycket" - trots att hela verket låter kaos.

/ B

Nu lyssnar jag inte på alltför brötig hårdrock o dylikt, men klassisk musik och storbandsjazz finns på repertoaren och nog låter det trevligt alltid. Fast jag fuskar. Jag har världens bästa högtalare.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-11-28 12:13

Denna har ett bra pris. Eller?
H95 kostar ny just nu för 16990.

https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/19077475

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-11-28 15:45

LeifB skrev:Denna har ett bra pris. Eller?
H95 kostar ny just nu för 16990.

https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/19077475

Eftersom den är borta så får vi väl anse frågan besvarad

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-12-07 12:41

Harman/kardon AVR 7000 för 300 kr ser jag som ett jättefynd! https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 230401.htm

Antingen som stereoförstärkare med radio eller som slutsteg med upp till fem kanaler, eftersom den har byglar som man kan ta bort och ansluta annat försteg.

Hade den funnits i närheten av mig så hade jag köpt direkt.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-12-07 12:44

Ser nu att samma säljare även har ett par Audio pro Black diamond v.1 för 300 kr, måste va ett fynd även det. Mycket ljud för 600 kr.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 230394.htm
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-12-12 14:50

https://hifitorget.se/visa_annons.php/k ... 230699.htm Krell KSA 80 29900kr Visst, det är kanske lite över vad de gick för förr. Men med detta så behöver man aldrig mer tänka på slutstegsbyte då de låter så jäkla bra. Ska man handla för den här pengen så behöver man inget annat.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-12 17:14

Det är väl typ 40 år gammalt och behöver säkert en översyn?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-12-12 23:21

RogerGustavsson skrev:Det är väl typ 40 år gammalt och behöver säkert en översyn?
Och ? Vilka slutsteg behöver inte vid den åldern ? Tänker man långsiktigt så är det värt den med tanke på ljudkvalitén. Folk här lägger ju stora belopp på element osv. så vad är ett slutsteg för 29 papp. Och vad får man för nytt slutsteg för 29 papp idag när priserna har rusat på Hifi. Tex så får man Nad klass kass (klass D) C298 för den pengen och då röstar jag på Krell utan tvekan, även om det behövs en översyn.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-13 09:54

distad skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är väl typ 40 år gammalt och behöver säkert en översyn?
Och ? Vilka slutsteg behöver inte vid den åldern ? Tänker man långsiktigt så är det värt den med tanke på ljudkvalitén. Folk här lägger ju stora belopp på element osv. så vad är ett slutsteg för 29 papp. Och vad får man för nytt slutsteg för 29 papp idag när priserna har rusat på Hifi. Tex så får man Nad klass kass (klass D) C298 för den pengen och då röstar jag på Krell utan tvekan, även om det behövs en översyn.

Det steget fanns på min önskelista..
Jag hörde det första gången på en mässa. Jag var utanför rummet där det var inkopplat och spelade med en akturitet som jag aldrig hade hört tidigare. Nog var det ett förstklassigt slutsteg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-13 11:55

Men jag tänker på fynd och det finns ett för betydligt mindre pengar hos reference audio. När man sett innanmätet misstänker jag att renovering inte är billig.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-12-13 20:45

Rätt pris på en KSA-80 med oklar historik som inte kan uppvisa dokument att den är renoverad de senaste 5åren är 13-15.000kr allt annat är bara att kasta penarna i sjön.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-12-14 01:13

+1
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-12-14 01:41

distad skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/krell_ksa_80_230699.htm Krell KSA 80 29900kr Visst, det är kanske lite över vad de gick för förr. Men med detta så behöver man aldrig mer tänka på slutstegsbyte då de låter så jäkla bra. Ska man handla för den här pengen så behöver man inget annat.

Det var en sån eller om det var KSA 50 som jag tänkt köpa när jag packade fickorna fulla med kontanter o besökte Lars Bengtsson. Men de hade inte lust att sälja en sån just då, så jag åkte hem o köpte NAD 208 på impuls, fem minuter innan Hifiklubben stängde för helgen. Har aldrig behövt byta den. Fast just nu används den inte. Pengarna som blev över räckte till en Paris-resa o hotell för hela familjen i tre veckor.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-12-14 03:49

Det är verkligen fel på mina öron, något som har framkommit tydligt i flera inlägg nu. Sågad är väl ordet så jag inser att jag ska sluta ge tips in denna tråd och andra och hålla mig långt borta ifrån sådant i fortsättningen.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-12-14 10:31

distad skrev:Det är verkligen fel på mina öron, något som har framkommit tydligt i flera inlägg nu. Sågad är väl ordet så jag inser att jag ska sluta ge tips in denna tråd och andra och hålla mig långt borta ifrån sådant i fortsättningen.

Jag kanske har missat nått men är det någon som påstått att KSA-80 låter dåligt?
Snarare folk som upplyst om att ev service kan bli väldigt kostsam och att det finns ett billigare ex hos en känd handlare, tom med garanti i 6mån...

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-12-14 10:57

distad skrev:Det är verkligen fel på mina öron, något som har framkommit tydligt i flera inlägg nu. Sågad är väl ordet så jag inser att jag ska sluta ge tips in denna tråd och andra och hålla mig långt borta ifrån sådant i fortsättningen.

Nej, vila lite på hanen:
Det är ett välkänt fenomen att alla inte hör samma saker. Hörseln är kopplad till hjärnan som har ett ljudfilter med en equalizer inbyggt (jag hittade på det där men har inget annat svar). "Ljudfiltret" ställs in efter livets erfarenheter. Det där "ljudfiltret" går igång så fort man lyssnar på något man tycker om och stängs av när man inte gillar det man ser. Precis som fingeravtryck har alla olika inställningar. Det jag tycker låter underbart tycker andra låter som en plåtverkstad. Det andra kan höra kan jag inte höra. En del kan till och med höra sådant som man inte borde kunna höra. Jag hör mindre än jag borde höra när jag talar med någon men framför stereon sätts mitt filter på så att jag kan höra att min anläggning låter underbart bra, kanske för att den är underbart vacker. Vad vet jag...
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-14 10:59

Hjalmar_Branting skrev:Jag kanske har missat nått men är det någon som påstått att KSA-80 låter dåligt?
Snarare folk som upplyst om att ev service kan bli väldigt kostsam och att det finns ett billigare ex hos en känd handlare, tom med garanti i 6mån...

Precis! Rubriken är "Hifi-fynd" och då bör det vara ett fynd oavsett vad det handlar om. Klassiker som t.ex. detta Krell-steg blir lätt övervärderade.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-14 11:04

exmag skrev:

Nej, vila lite på hanen:
Det är ett välkänt fenomen att alla inte hör samma saker. Hörseln är kopplad till hjärnan som har ett ljudfilter med en equalizer inbyggt (jag hittade på det där men har inget annat svar). "Ljudfiltret" ställs in efter livets erfarenheter. Det där "ljudfiltret" går igång så fort man lyssnar på något man tycker om och stängs av när man inte gillar det man ser. Precis som fingeravtryck har alla olika inställningar. Det jag tycker låter underbart tycker andra låter som en plåtverkstad. Det andra kan höra kan jag inte höra. En del kan till och med höra sådant som man inte borde kunna höra. Jag hör mindre än jag borde höra när jag talar med någon men framför stereon sätts mitt filter på så att jag kan höra att min anläggning låter underbart bra, kanske för att den är underbart vacker. Vad vet jag...

Nu är jag lite underlig, kan man lyssna med ögonen?
Kan utseendet påverka mitt hörselupplevelse?
Jag lyssnar som bäst när ögonen är stängda och då har jag lättast att koncentrera mig på musiken.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-12-14 11:50

exmag skrev:

Nej, vila lite på hanen:

Mitt filter innebär att har jag en gång hört musik låta bra, från skiva eller live, så kan jag lyssna på samma musik med väsentligt mycket lägre kvalitet, och ändå njuta fullt ut. Praktexemplet är nog rippade skivor uppspelade i Peltor-kåpor. Det lät inte så bra, men upplevelsen var där ändå.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-12-14 11:51

LeifB skrev:
exmag skrev:

Nej, vila lite på hanen:

Nu är jag lite underlig, kan man lyssna med ögonen?
Kan utseendet påverka mitt hörselupplevelse?
Jag lyssnar som bäst när ögonen är stängda och då har jag lättast att koncentrera mig på musiken.

Nej, man kan inte lyssna med ögonen. Dock kan det man ser bidra enormt till feelgood-effekten. Sitta och lyssna i mörker, och titta upp på glödande rör torde kunna ge en sådan känsla.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-12-14 12:00

Nu var mitt inlägg avsett att lugna, inte att starta en debatt i denna tråd.
Vill bara säga att det är mycket välkänt att man kan höra med synen eller med tyckandet. När man ser grejerna låter det på ett sätt och i en blindtest låter det på ett annat sätt. Finns ett otal varianter på temat som visar att det inte bara är hörseln som avgör hur det låter. Gäller inte alla dock.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-14 12:16

exmag skrev:Nu var mitt inlägg avsett att lugna, inte att starta en debatt i denna tråd.
Vill bara säga att det är mycket välkänt att man kan höra med synen eller med tyckandet. När man ser grejerna låter det på ett sätt och i en blindtest låter det på ett annat sätt. Finns ett otal varianter på temat som visar att det inte bara är hörseln som avgör hur det låter. Gäller inte alla dock.

Nej verkligen inte alla.
En wirre ska få det att låta bättre för vissa.
Är man heknykterrist får man inte uppleva detta.
Det finns säkert fler grejer som kan lyfta upplevelsen.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-14 12:21

Dessa klassiker som jag lyssnade på mitten av 70 talet.
De lät bra då men hur står dom sig idag?
Bra pris här.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 230808.htm

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-12-14 12:41

LeifB skrev:
exmag skrev:Nu var mitt inlägg avsett att lugna, inte att starta en debatt i denna tråd.

Nej verkligen inte alla.
En wirre ska få det att låta bättre för vissa.
Är man heknykterrist får man inte uppleva detta.
Det finns säkert fler grejer som kan lyfta upplevelsen.

I ungdomen nyttjades jazztobak i sociala mängder. Det höjde i stort sett alla emotionella upplevelser. Musik blev betydligt mer engagerade.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-12-14 13:22

LeifB skrev:Dessa klassiker som jag lyssnade på mitten av 70 talet.
Bra pris här.

Bra fråga!
De lyftes väldiga på den tiden de tillverkades. Fick tyvärr aldrig möjlighet att lyssna på dem.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-12-14 13:37

Hegel H590 nästan halva priset.
Känns som ett fynd.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 230796.htm

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-12-14 18:06

LeifB skrev:Dessa klassiker som jag lyssnade på mitten av 70 talet.
Bra pris här.

Det finns ett väldigt enkelt svar på det,

Ypperlig bas från ca 50Hz
Bland vörldens bästa mellanregister än idag
Em diskant som är bra men dyker lite tidigt 13kHz
En låda som får alla andra högtalar tillverkare att skämmas

Med ett nytt filter för ca 10.000kr så är det fortfarande en högtalare som mäter sig med det mesta under 6 siffriga belopp, men det gäller endast exemplar i bra skick med nya filter.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd