Quad Vena klipper början av spår digitalt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Quad Vena klipper början av spår digitalt

Inläggav PerStromgren » 2025-11-14 10:10

Morello skrev:Det låter som att din DAC låser långsamt på inkommande signal. Kan vara någe knas med en faslåst slinga (PLL) i SPDIF-mottagaren.

Det låter troligt. Har du någon idé om hur en sådan kan gå sönder av ålder utan att det blir helt tyst?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-14 10:31

Svårt att sia om - har det fungerat tillfredställande förut?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-14 13:41

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Det låter som att din DAC låser långsamt på inkommande signal. Kan vara någe knas med en faslåst slinga (PLL) i SPDIF-mottagaren.

Det låter troligt. Har du någon idé om hur en sådan kan gå sönder av ålder utan att det blir helt tyst?

Ofta finns det ett filter med tidskonstant. Detta för att få bort brus och hf-störningar från PLL-kretsen. En elektrolytkonding i filterkretsen med inre resistans som ökar med åren kanske kan vara boven?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-14 13:49

Men, vem i hela friden skulle vara så bäng att nyttja e-lytar i en faslåst slinga? :D

En PLL utan LP-filter efter fasdetektorn är helt meningslös då utsignalen helt sonika blir an direkt bild av insignalen. Jag förstår inte riktigt vad Peter menar med "ofta..."

Hur som helst är tidskonstanerna i kontexten sådana att kondingarna blir relativt små och några e-lytar är inte rimliga och bör/skall aldrig nyttjas för att definierea analoga filter (förutom kanske till högtalare).

Filtret används för att skapa den tidskonstant som definierar hur snabbt útsignalens frekvens tillåts ändras.
Relativt sett snabba förändringar i insignalens frekvens (jitter) avbildas således ej på utsignalen, men relativt sett långsamma förändringar tillåts avspeglas på utsignalen. Detta är en helt nödvändig krets för att återskapa en klocka som genereras i en annan apparat samtidigt som jitter undertrycks.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-11-14 15:42

Morello skrev:Svårt att sia om - har det fungerat tillfredställande förut?

Ja. Åtmiunstone borde jag hört det förut. De flesta musikstycken är ju inte publicerade med signal de första hundra ms, eller så, så det är ju inte många gånger det blivit ett problem. En kompis som har en senare version (Quad Vena II) har testat min provisgnal och rapporterar att den låser genast.

Märkligt problem. Nu kommer jag alltid att höra det i fortsättningen! :evil:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2025-11-14 16:59

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Svårt att sia om - har det fungerat tillfredställande förut?

Ja. Åtmiunstone borde jag hört det förut. De flesta musikstycken är ju inte publicerade med signal de första hundra ms, eller så, så det är ju inte många gånger det blivit ett problem. En kompis som har en senare version (Quad Vena II) har testat min provisgnal och rapporterar att den låser genast.

Märkligt problem. Nu kommer jag alltid att höra det i fortsättningen! :evil:

Det är inte så enkelt att du och din kompis kör med olika firmware och det är en bug i din?

EDIT: jag såg nu att han hade en nyare version då är det nog olika hårdvara och olika firmware pga det. Så min gissning är nog fel.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-14 17:43

Återstår att lyfta på locket, identifiera SPDIF-mottagaren och mäta. Messen ist wissen!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-11-14 17:59

Morello skrev:Återstår att lyfta på locket, identifiera SPDIF-mottagaren och mäta. Messen ist wissen!

Jag håller med, givetvis, men här snackar vi elektronik som jag inte vet vad som är upp och ned på!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-11-14 20:57

Är problemet verkligen så stort? Att tappa ett par hundra millisekunder i början på ett album kan väl inte vara så gigantiskt problem? För inte behöver väl förstärkaren låsa om på signalen mellan varje spår? Om du aktiverar gapless i källan?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Föregående

Återgå till Teknikforum