Kul att du tycker att det går framåt Genstruktur! Jag tycker att det är bra att dels verifiera korrigeringar med mätningar, för att slippa gå runt i cirklar, dels låta det gå lite tid när man hittat något man tycker låter bra (och som mäter bra också).
goat76 skrev:I-or, MMM-mätningar fungerar bra och det är många fler än mig som kommit fram till att det gör det. Låt genstruktur med fler prova sig fram istället för att som du alltid försöker bromsa allt som inte råkar falla just dig i smaken. Jag har gjort så många EQ-filter både baserade på fast mikrofon placering och rörlig, och för mig har det blivit bäst resultat med MMM-mätningarna, och kanske kommer det fungera väl för andra också. Det är väl ett bra EQ resultat som är det viktigaste här, inte vilken metod man använde för att nå det goda resultatet.
Att prova sig fram är inte en dålig sak, och oavsett vad man själv kommer fram till så har man troligtvis vunnit en ny lärdom.
I mina ögon är det inte I-or som bromsar, tvärtom har han bidragit till exempellös kunskapsökning här på forat. Det vore synd om andra bromsar såsom jag tycker att du gör ovan (t ex utifrån en personlig upplevelse av att man känner sig begränsad av andras argument). Jag tänker att en bättre hållning är hålla sig till sina argument (som i bästa fall korrigerar rena felaktigheter eller fördjupar kunskap) och inte skriva vad andra borde skriva eller inte skriva (nu bröt jag min egen princip här, vilket jag gör endast undantagsvis). Det blir mer givande och även enklare så. (En annan välfungerande väg är att köra HifiKg-style och sitta nöjd och lukta på blommorna under korkeken).
goat76 skrev:De flesta högtalare mäter bra nog, så det är främst rumsrelaterade problem som behöver åtgärdas med EQ.
De flesta högtalare har (rätt mätt och med tillräcklig upplösning) avvikelser om ca +-3 till +-6 dB (en del värre än så), vilket inte är långt ifrån rumsavvikelser (ca en faktor 1,5-2 i skillnad) och hundra- eller tusenfalt ggr högre än god elektronik. Få högtalare hamnar under +-2 dB, varför det i det flesta fall finns vinster att ekvalisera.
Gällande MMM: Nu har ju du själv genom dina mätningar visat en möjlig (?) förklaring till varför det kan vara en subjektivt god metod med just dina högtalare (som har en kraftig energipuckel strax över delningen). Jag har tidigare argumenterat för att MMM innebär att gå mot rumsresponsen (eller effektresponsen som I-or skriver ovan):
viewtopic.php?f=10&t=73271&p=2286823&hilit=moving#p2312322Nu är ju rörelserna små, vilket är tur för annars är det inte direktljudet man mäter. 'Veva-med-mik-LTAS' .... jämnar ut dessa brister så att man både för låg upplösning och något som kanske kan likställas med rumsrespons. Så här kan det bli om man gör betydligt större rörelser: Re: Carlsson på mätparty i äppelriket