Moderator: Redaktörer
MoonMartin skrev:Är det OK att ha ett avstängt slutsteg inkopplat till högtalarna (Quad ESL-988) med anslutna högtalarkablar eller är det bättre att ta ut kablarna ur det ej använda (och avstängda) slutsteget och bara låta dem vara anslutna till högtalarna?
MoonMartin skrev:Hej!
Jag har en 2 x 50 W klass A-slutsteg. I samband med det har jag ett par dumma frågor.
Jag köpte en effektmätare och den visar slutsteget drar ca 170-180 W.
pingvinen skrev:Klass A 25% verkningsgrad så det drar fyra ggr mer än uteffekten.
Imperial-Blomman skrev:MoonMartin skrev:Är det OK att ha ett avstängt slutsteg inkopplat till högtalarna (Quad ESL-988) med anslutna högtalarkablar eller är det bättre att ta ut kablarna ur det ej använda (och avstängda) slutsteget och bara låta dem vara anslutna till högtalarna?
Hur menar du?
Vill du dra ur högtalarkablarna varje gång du lyssnat klart?
HakanC skrev:MoonMartin skrev:Hej!
Jag har en 2 x 50 W klass A-slutsteg. I samband med det har jag ett par dumma frågor.
Jag köpte en effektmätare och den visar slutsteget drar ca 170-180 W.pingvinen skrev:Klass A 25% verkningsgrad så det drar fyra ggr mer än uteffekten.
Betyder det då att vid 170 W effektförbrukning lämnar förstärkaren ~20 W i klass A?
MoonMartin skrev:Imperial-Blomman skrev:MoonMartin skrev:Är det OK att ha ett avstängt slutsteg inkopplat till högtalarna (Quad ESL-988) med anslutna högtalarkablar eller är det bättre att ta ut kablarna ur det ej använda (och avstängda) slutsteget och bara låta dem vara anslutna till högtalarna?
Hur menar du?
Vill du dra ur högtalarkablarna varje gång du lyssnat klart?
Jag har två slutsteg, 909 och ett klass A som drar en massa ström.
Vid närmare eftertanke är det nog bäst att ta ut kabeln och bara ha ett par anslutna till slutsteget som används. Glöm det.
Neuhausen skrev:Att koppla ihop två förstärkare är nästan garanterat att gå riktigt dåligt. En förutsättning att det skall fungera är att båda förstärkarna har relä på utgången och att man NOGA kollar så att polariteten på dem är samma. Annars är risken att man driver signalen från ena förstärkaren rakt i jord på den andra. Det förutsätter att man aldrig råkar slå på båda samtidigt. Så det är en väldigt dålig ide.
Många förstärkare har INTE relä på utgången.
Det enda vettiga är en extern högtalarväxel.
MoonMartin skrev:Hej!
Jag köpte en effektmätare och den visar slutsteget drar ca 170-180 W.
1. Hur är tumregeln för total effektförbrukning i ren klass A? Uteffekt x 3 = total effektförbrukning eller är det 2x?
Effektmätaren talar även om att jag kommer att få ca. dubbel-tredubbel elräkning, därför tänkte jag använda mitt Quad 909 när jag bara kör bakgrundsmusik eller tv-ljud.
(Högtalarna har både banankontakter och skruvklämma i ett. Syftet är att minimera kluddet med två par kablar.)
2. Är det OK att ha ett avstängt slutsteg inkopplat till högtalarna (Quad ESL-988) med anslutna högtalarkablar eller är det bättre att ta ut kablarna ur det ej använda (och avstängda) slutsteget och bara låta dem vara anslutna till högtalarna?
MoonMartin skrev:Tack för information. Du menar 1 A per kanal och räknar helt enkelt P=U*I?
Om matningsspänningen i mitt fall är +/-32 V och effektförbrukningen ca. 160 W (80 W per kanal), vilken viloström får du då? (Jag har räknat men kommer fel, därför frågar jag.)
Det verkar dessutom som mitt slutsteg är varianten 2x100 W.
RogerGustavsson skrev:Är det verkligen möjligt med den matningsspäningen?
MoonMartin skrev:RogerGustavsson skrev:Är det verkligen möjligt med den matningsspäningen?
Vad syftar du på?
Morello skrev:Nej, två ampedros per kanal mulitplicerat med 60 volt!
Morello skrev:Roger menar nog att +/-32 V matning inte räcker till 100 W, vilket är korrekt. 100 W i 8 ohm tarvar en matning om styvt +/-40 V.
MoonMartin skrev:Har du inget vettigt att bidra med så kan du väl knipa och i stället öva på läsförståelse.
MoonMartin skrev:Morello skrev:Roger menar nog att +/-32 V matning inte räcker till 100 W, vilket är korrekt. 100 W i 8 ohm tarvar en matning om styvt +/-40 V.
Tittade lite på diyaudio.com och där nämns +/-45 V. Låt säga att jag har 80 W/80 V, då blir viloströmmen 0,5 A, eller hur?
Finns det någon tumregel för när klass A upphör när viloströmmen är känd?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster