Dumma frågor om klass A och annat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MoonMartin

Re: Dumma frågor om klass A och annat

Inläggav MoonMartin » 2025-11-25 13:39

Dom låter rätt bra för priset, mina gladpack-Quad vill ha 1 W för 86 dB ut och jag spelar sällan över 95 dB numera (8 W). :mrgreen:
P3 förändrar distorsionens karaktär, förresten.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-11-25 23:59

MoonMartin skrev:OK, tack.
Jag får helt enkelt lyfta av locket, gå in och mäta och kolla vad de har gjort egentligen.
Börjar tro att förstärkaren är en FW F5T version 3 i en 1U större låda och nedskruvad till klass AB för att klara kylningen.

Det finns ju ganska många inkarnationer av F5, jag har själv 2st monosteg som levererar ca75W med kaskadkoppling och de värmer upp ca 15kg kylflänsar/kanal till en anständig temperatur så ha svårt att tänka mig att det är speciellt hög klassA effekt om bägge kanalerna huserar i en 1U låda.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-11-26 08:29

pingvinen skrev:Klass A 25% verkningsgrad så det drar fyra ggr mer än uteffekten.

Är elräkningen så betungande? Ca 100 W extra som blir värme. Det blir på ett dygn 2,4 kWh om du aldrig stänger av det. Du kan stänga av när du inte lyssnar så minskar förbrukningen.

Slår man aldrig av förstärkaren landar det kanske på 2 500:- på ett år om jag räknar rätt. Det är ju en slant.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-11-26 20:06

Chris71 skrev:
MoonMartin skrev:Börjar tro att förstärkaren är en FW F5T version 3 i en´5U, alltså en 1U större låda och nedskruvad till klass AB för att klara kylningen.

Det finns ju ganska många inkarnationer av F5, jag har själv 2st monosteg som levererar ca75W med kaskadkoppling och de värmer upp ca 15kg kylflänsar/kanal till en anständig temperatur så ha svårt att tänka mig att det är speciellt hög klassA effekt om bägge kanalerna huserar i en 1U låda.

Nej, nej, lådan är 5U, alltså 1U större låda än 4U-lådan som används till v2 :)
Har funderat på hur det skulle bli att göra monoblock av dem. 5U är så himla klumpigt och allt utom trafon är dual mono redan, alltså två nätdelar.
Vad använder du för låda? PM:a gärna om du vill.

Conan skrev:Slår man aldrig av förstärkaren landar det kanske på 2 500:- på ett år om jag räknar rätt. Det är ju en slant.

Tack. Tänker köra dom i en vecka som jag kör de "vanliga" slutstegen och se vad resultatet blir.

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-11-26 20:47

MoonMartin skrev:Tänker köra dom i en vecka som jag kör de "vanliga" slutstegen och se vad resultatet blir.

Om du inte redan har en lämplig elmätare så finns det appstyrda brytare med inbyggd elmätare, det enda som behövs är wifi där brytaren sitter och en smartphone förstås
Kostar från 69 SEK
https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Pro-W ... re/2915818

Eller lite mer i en butik nära(?) dig
https://www.kjell.com/se/produkter/smar ... ack-p51639

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-11-26 21:05

Tack för tipset!
Jag köpte en sån här enkel effektmätare: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p51909
Attans glassigt med wifi, dock :)

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-11-26 22:07

MoonMartin skrev:Jag köpte en sån här enkel effektmätare: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p51909

Jag har också en sådan, eller en likn åtminstone. Den är nu undanstoppad ngnstans.
Nackdelen med min är att den har ingen batteribackup, drar man ur den ur vägguttaget försvinner alla mätdata.
Hoppas att inte din är så simpel.

MoonMartin skrev:Attans glassigt med wifi, dock :)

med wifi-kopplad mätare slipper jag kräla på golvet för att läsa av den, eller snarare:
Jag slipper förlängningssladden jag kopplade in den med.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-11-26 23:04

HakanC skrev:med wifi-kopplad mätare slipper jag kräla på golvet för att läsa av den

:D

Föregående

Återgå till Teknikforum