Moderator: Redaktörer
Dantax skrev:Var har S-ljuden mest energi?
Jocke skrev:
PS. Jag kunde bara inte låta bli!
Piotr skrev:Thomas_A skrev:En tumregel: området 2-4 kHz får under inga omständigheter (on-axis eller reflekterat) utgöra en topp i frekvensgången. Hellre då en svag dip.
Ajabaja!!! Nu får du IÖ på dig.![]()
/Peter
Kaffekoppen skrev:Någon köpare?
Kaffekoppen skrev:Undrade mest för att jag har en 3" dome i form av Vifa D75mx som ligger och ber mig göra något med den.
Dynaudio 15w75, 5" (egentlig diameter 4.3") eller Morels motsvarighet..Jocke skrev: Å andra sidan - var hittar vi en 3" talspole annars? Jo, i rätt stora basar! Vi har i en annan tråd berört talspolens storlek i förhållande till övre gränsfrekvens och hävdat samband.
1" verkar ju mycket riktigt gå med full spridning, iallafall full, till ca15KHz. Neråt ä det väl ca 1.5-2Khz med hyffsad effekttålighet och branta filter. Hmm.. 3/4" har ju bättre spridning, men sämre lägre användbar undre frekvens... I vilket fall som helst verkar det fungera bra med flakt sluttande off-axis kurvor.Jocke skrev:Om nu en 3"-are klarar av 3-4kHz i övre gränsfrekvens - hur ska vi förhålla oss till 1"-domar? Om mellan-domen är "norm" så skulle en 1"-are klara av 9-12kHz! Är dagens diskanter verkligen rätt konstruerade?
Jag kan tänka mig en puckel i frekvensgången som antytts kan ha med saken att göraJocke skrev:Men, tror ni att denna "gökunge" är orsak till de vassa S-ljuden?/J
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 63 gäster