Högtalar uppgradering och oväntade erbjudande !!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Borgaren

Högtalar uppgradering och oväntade erbjudande !!

Inläggav Borgaren » 2006-05-11 13:14

Nu är det så här, jag har för nuvarande ett par diy högtalare, hfls-1. Jag är inte direkt missnöjd med dessa, men vill testa ngt nytt och även kunna spela starkare, hfls låter inte bra i diskanten om man pressar dem . Jag har läst massor om piP och piPs, (basmoduler skall till senare i höst.) och är mkt sugen fastän jag inte fått chanssen att lyssna på dessa

Men nu har jag fått ett riktigt bra erbjudande på ett par B&W cm4 http://www.avrev.com/equip/b&wcm4/index.html och tycker att dessa låter riktigt bra. Men hur kan de stå sig mot ett par inspelade piPs i ett akustiskt bra rum?

Ska jag köpa dessa B&W och testa ellerär det en ojämn match? Det jag är ute efter är era egna åsikter. För nuvarande kan jag själv inte lyssnapå ett par piPs förren efter sommaren :roll: Så lite "tycktill" från er kanske tippar mitt beslut åt rätt håll!!

Tack på förhand // Daniel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-11 13:49

Eftersom de inte heter Nautilus, så kommer de inte i närheten av piP.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-05-11 14:47

Midrangen förtjockar sångerskor och allt annat i mellanregistret,
tyckte jag vid provlyssning, djupbas får man leta länge efter, jmf
med mellanbasens höjningen (för att uttrycka sig omständigt)

se även testets

...While the CM4’s performance on female vocals was more than competent, it didn’t grab me quite the way its performance with male vocals did...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-05-11 16:02

Hej!

Jag tycker du ska komplettera dina hfls-1:or med basmoduler som steg 1! Tror faktiskt inte att det är diskanten som låter illa, även om du upplever det så. Bas/mellan ger nog upp först och kommer må jättebra av att slippa spela under 80 Hz!

Kolla in trådar här på forumet om Peerless XLS, finns flera stycken. Finns säkert andra bygganvisningar också om du googlar lite. Bygg minst 2 stycken... ;-)

piP är säkerligen betydligt bättre än hfls-1 (som jag inte har hört), men det är ganska enkelt att få piP att låta ansträngt dom med. Jag tror på basmoduler!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-05-11 16:03

Glömde säga att B&W cm4 tycker jag du ska glömma bort igen... :wink:

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-05-11 17:50

Jag var iväg och lyssnade nyss, senast jag lyssnade på dessa golvare så hade jag inte haft mina hfls-1 ännu. De lät inte alls så bra som jag tyckte att de lät förr, man blir allt kräsnare va? :wink:

Det skall bli skitkul at få lyssna på piP / piPs sen, men undrar om mitt lite "krångliga" rum blir ännu svårare med piP? Man har ju hört att piP är placerings och rums känsliga. Jag har ju redan problems med mina hfls-1

Basmoduler skall till, det blir pp-2 ifrån Inoaudio. De blir alldeles lagom till mitt rum och borde väcka lite liv i bion. Xls är riktigt kul, mkt ljud ifrån MKT liten låda, men med den tunga konen och låga känslighet så måste man ju kruta massor ström för samma nivå, plus att de är dyrare.

Men mkt snyggare iofs :lol: Vilket hfls-1 är oxå......lol

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-05-11 17:55

Wuxian: javisst hade cm4 nån riktigt puckel längre ner i dess omfång. Men den ska nog inte kallas djupbas....snarare det där man gillade när man var femton. Pom Pom

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-11 18:11

niklas skrev:Hej!

Jag tycker du ska komplettera dina hfls-1:or med basmoduler som steg 1! Tror faktiskt inte att det är diskanten som låter illa, även om du upplever det så. Bas/mellan ger nog upp först och kommer må jättebra av att slippa spela under 80 Hz!

det tycker inte jag...hfls diskanten är förfärlig att lyssna starkt på...hyfsad så länge man inte brassar på men sen skenar det...

köp ett par pip samt komplettera dessa med pp2-4 om du har råd annars tar du det stegvis...det är ett ok system...

vill du ta steget från ok till helt ok är det pi60 å uppåt som räknas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 18:14

niklas skrev:Hej!

Nu är det faktiskt uppmätt att diskanten i HFLs-1 faktiskt distar rätt ordentligt vid högre ljudtryck, så borgaren har nog rätt där ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 18:15

Borgaren, var bor du? kan kanske släpa min piP till dig...

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-05-11 18:27

djupbas får man leta länge efter, jmf
med mellanbasens höjningen

dvs Ja party bas finns.
Grundtonerna äro icke.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-05-11 18:29

Jag bor i den goa staden LKPG kaffekoppen. Förresten så tvingade tjejen mig nyss att ge upp kaffet, jag drack för mkt tyckte hon. 10 koppar om dan är väl inget.......hrrrmm

Jag måste nog vidhålla att det är diskanten. Den låter illa på förvånande låg volym. Men annars låter det gott.

Haakan: Jag skulle gärna ha haft mig ett par pi60 och pp-4.Men eftersom jag är student :x så bygger jag gradvis. Jag vet dock att pi60 kostar som piP + pp-2med steg och x-over. Men det är till en hemmabio så jag vill ju ha separat basdel. Tanken är att jag skall fortsätta att bygga på pp modulerna...å sen kanske ngn gång ett toppsystem om jag får råd :oops:

Det skall bli kul att se vad som händer med piP vs piPs.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 18:38

Jag är 25km norrut räknat från din tåspets just nu ;-)

(kanske några tiotals meter närmare när jag går ut i trädgården och grillar strax)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-05-11 18:57

Haakan_W skrev:det tycker inte jag...hfls diskanten är förfärlig att lyssna starkt på...hyfsad så länge man inte brassar på men sen skenar det...

köp ett par pip samt komplettera dessa med pp2-4 om du har råd annars tar du det stegvis...det är ett ok system...

vill du ta steget från ok till helt ok är det pi60 å uppåt som räknas

Kaffekoppen skrev:Nu är det faktiskt uppmätt att diskanten i HFLs-1 faktiskt distar rätt ordentligt vid högre ljudtryck, så borgaren har nog rätt där ;-)

Mjo, alltså att den diskanten skulle vara det bästa i diskantväg menar jag absolut inte, men jag har svårt att tro att den börjar dista vid lägre ljudtryck än vifa-basen gör vid 50 hz... :?

Hursomhelst, om Borgaren ändå har tänkt komplettera piP (eller B&W) med basmoduler kan han lika gärna börja med att köpa basmodulerna... Sen om det blir Ino eller något annat må vara hänt. Personligen tycker jag Inos basmoduler är rätt dyra, i förhållande till vad man kan fixa själv. Men bra är de säkert!

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-05-11 19:01

hmm norrut 25 km........Borensberg, Fornåsa, Gistad osv :)

Hehe vi ska ner till ån å grilla å kubba nu oxå, ska bli gött.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-05-11 19:07

Niklas: Dyrt vettja inte...kolla:

Xls ca 1600*2 + 750*2 = 4700:-

+ stort steg och betydligt mer dyr snickrad låda ( dubbla väggar och stag så den inte hoppar omkring) :wink:

Pp-2 ca 1500*2=3000:-

& mindre steg och billig låda.

Men det är macho med dubbla tior i 20l lådor !! Vilket som låter bäst är ju oxå ganska viktigt fråga!!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-05-11 19:13

pp-2 kostar enligt senaste prislistan 10k färdigbyggda, 5640:- i monteringssats med låda i rå mdf, 3640 utan låda.

I övrigt tycker jag det vore schysstare att jämföra med pX-2, men men... :wink:

Sen finns det ju andra element än XLS. NHT 1259 t.ex, men du verkar redan ha bestämt dig för vad du vill ha?

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-05-11 19:22

Hmm jag kanske ska kolla den senaste prislistan innan jag gör fler uttalande angående priser :oops: 650 är ju en ganska rejäl höjning kan man tycka. Tror det är ett spikat beslut ändå dock. Ska bli kul att lyssna om det gör en förbättring i mer än basen!

Men jag ska nog köpa ett par piP ivf å jämnföra. Sen får vi se vilken som hamnar på till salu avdelningen.

Ja px-2 är väl mer i samma liga som xls vad det gäller pumpa luft, men jag behöver egentligen inte så mkt till min lägenhet. Grannarna blir inte så glada.

NHT blir så hiskeligt stora, annars så är ju det maxad "bang for the buck"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-11 20:25

niklas skrev:pp-2 kostar enligt senaste prislistan 10k färdigbyggda, 5640:- i monteringssats med låda i rå mdf, 3640 utan låda.

I övrigt tycker jag det vore schysstare att jämföra med pX-2, men men... :wink:

Sen finns det ju andra element än XLS. NHT 1259 t.ex, men du verkar redan ha bestämt dig för vad du vill ha?

vad tror du xls med slav färdigbyggd i låda skulle kosta :) är det inte nån hyfsad känd tillverkare (förutom ino) som använder sig iaf av chassie och kon? om jag nu kommer ihåg va priset 30k för en bas....

xls ska helt enkelt inte användas...bättre gå på xxls

fast xxls+slav kostar "bara" 2300kr senast jag kollade....å för dom pengarna får man ju px också...å då är valet lätt...(dessutom får man ju ritningar till rätt dimensionerad låda, och slipper mixtra med olika vikter å skit på slaven)

kanske ska tilläggas att jag hört både xls 10"+slav samt px å pp...valet är rätt enkelt för mig iaf :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 20:43

Men Håkan.... vad valde du??? ;-)

iallafall kan u ju berätta om vilka erfarenheter du har

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-11 20:50

pX å pP tycker jag har ganska liknande egenskaper förutom att pX har lite bättre artikulation typ :), speciellt när man spelar starkt (svårt å göra en jämförelse pga helt olika rum)

xls+slav mja nja i en bio kanske...men inte när det finns andra fina element i samma prisklass.....om det nu inte är så att man saknar plats å det krävs små lådor...fast då vore ju xxls+slav bättre...

pX6 då börjar vi snacka.....! fast alltså pY6 vore nog ultimat ;) dom har jag dock inte hört tyvärr

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 21:03

Någon erfarenhet av NHT1259 baserade basmoduler?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-05-11 21:22

Borgaren skrev:NHT blir så hiskeligt stora, annars så är ju det maxad "bang for the buck"

LTS-B1 är 50x50x61cm. 50 cm utgör ju perfekta stativ för ett par piP... :wink:
De kan dock vara lite bökiga att få tag i, men titt som tätt säljs de på hifimagasinet.

Haakan_W skrev:vad tror du xls med slav färdigbyggd i låda skulle kosta är det inte nån hyfsad känd tillverkare (förutom ino) som använder sig iaf av chassie och kon? om jag nu kommer ihåg va priset 30k för en bas....

Precis, det är ju därför man ska bygga själv... :wink:

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-05-11 21:26

hm, 25 km norr om linköping.. kan kaffekoppen bo i norsholm?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-11 21:32

Kaffekoppen skrev:Någon erfarenhet av NHT1259 baserade basmoduler?

tyvärr inte :( borde ha köpt några i mitt eget gruppköp :D ångrar mig nu faktiskt....16st sånna borde göra susen för det mesta

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 22:34

mm... förstår dig...smålorkat Håkan ;-)

Nu är det ju bara 4 ohmarna kvar..även om de letar efter en ny tillverkare av konen...

Återgå till Köpråd