Fortfarande slarvigt att inte ta reda på vid vilka olika mäthöjder olika högtalarkonstruktioner bör mätas. Att ha en fast höjd kommer passa vissa konstruktioner medans det kommer ge missvisande mätresultat för andra konstruktioner.
Trådens aktuella högtalare har dessutom sitt akustiska centrum som nära nog motsvarar en lyssningshöjd för en fullt normalhög soffa som den jag har. Ända orsaken till att jag vinklar dem något bakåt med reglering av spikfötternas längd är att jag, vilket jag redan påpekat sitter väldigt nära och att jag åtminstone tror mig höra en viss skillnad med den ynka 2-graders vinklingen mot öronhöjd. När jag säger att mellanregisterelementet är ungefär 3 centimeter under öronhöjd på lyssningsplatsen så är det den vertikala mittpunkten av mid-dome elementet som avses, men eftersom elementet är ungefär 7-8 centimeter stort i diameter så ligger det definitivt mer i höjd med öronhöjden än vad diskantelementet gör.
Jag tycker inte alls att det är orimligt på något vis att de lyssnare som bryr sig om full optimering, antingen anpassar spikfötternas inskruvade längd för riktningsanpassning mot öronhöjd ifall lyssningsplatsen råkar lika några centimeter under eller ovanför öronhöjd. Det är även väldigt enkelt att lägga till fothöjd om så skulle behövas genom att bara inhandla andra fötter än de medföljande spikarna. Man kan även skippa att använda de bakre spikarna helt om man råkar ha en ovanligt hög soffa.
Om någon är intresserad så kan jag mäta mer exakt i vilken höjd mellanregisterelementet ligger, samt hur stort detta element verkligen är, men nog har ATC tänkt på detta även för hemmamiljö för att högtalarens akustiska centrum ska hamna i eller nära öronhöjd när lyssnaren sitter i en normalhög soffa. Sen om ens lyssningshöjd varierar något från den valda höjden så får lyssnaren som sagt göra vissa anpassningar efter det, om tokoptimering känns viktigt.