Är det lagligt med kablar egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-05-10 13:43

Vee-Eight skrev:Woland:

Jag tycker det var ett onödigt lågt inlägg. Det för inte debatten vidare på en vettig nivå.

Ger man sig in i leken, får man leken tåla. Jag uppfattade iaf det som ett fortsatt skämtande. Om än med en viss underton, något som även jonas :wink: bidrog med.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-10 13:49

Om jag förstått det här med kablar någorlunda rätt så handlar det väl om att kabeln inte ska "favorisera" eller negativt påverka en viss frekvens i den elektriska signalen, samt att impedans och allt vad det heter helst ska matchas mot den apparat den ska användas till.

Är detta korrekt resonerat? för om man börjar på detta sätt, så är det ju bara att börja mäta olika kablar. Om det sedan i ett blindtest skulle visa sig att den kabel som mätte bäst, inte var den som lät bäst (förutsatt att allt annat i kedjan är så korrekt som möjligt), då får man väl börja ta sig en funderare.
Men frågan är väl hur många hifiskribenter som går tillväga på detta sätt :?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-10 14:14

ekeponken skrev:Om jag förstått det här med kablar någorlunda rätt så handlar det väl om att kabeln inte ska "favorisera" eller negativt påverka en viss frekvens i den elektriska signalen, samt att impedans och allt vad det heter helst ska matchas mot den apparat den ska användas till.

Är detta korrekt resonerat? för om man börjar på detta sätt, så är det ju bara att börja mäta olika kablar. Om det sedan i ett blindtest skulle visa sig att den kabel som mätte bäst, inte var den som lät bäst (förutsatt att allt annat i kedjan är så korrekt som möjligt), då får man väl börja ta sig en funderare.
Men frågan är väl hur många hifiskribenter som går tillväga på detta sätt :?

Ja då väljer man den som lät bäst.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-10 15:34

Men Mats...hur vet man att en kabel låter?? tillför den någon form av färgning eller skär den i något register eller hur menar du??

Är det verkligen bra om en kabel "låter" ?? :wink:

Fast om vi går on-topic igen så kan vi nog räkna med att tillverkare, handlare, mässdemare mm kommer att fortsätta tala om kablar mm fantastiska inverkan på ljudet och dom kan göra det ostraffat.
För min egen del tycker jag inte särskilt synd om mig själv för att jag har lurats att köpa Audioquest, Purist Audio, Supra eller Van den Hul kablar (signal). Dom har jag kvar och tar fram ibland och skrattar åt mig själv och min dumhet. P-A kabeln är faktiskt den dyraste men också klart den sämsta. Det har varit nyttiga läropengar :oops:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-05-10 15:45

pinnen: Varför inte sälja kablarna om dom bara ligger och skräpar? :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-10 16:24

pinnen skrev:Men Mats...hur vet man att en kabel låter?? tillför den någon form av färgning eller skär den i något register eller hur menar du??

Är det verkligen bra om en kabel "låter" ?? :wink:

Fast om vi går on-topic igen så kan vi nog räkna med att tillverkare, handlare, mässdemare mm kommer att fortsätta tala om kablar mm fantastiska inverkan på ljudet och dom kan göra det ostraffat.
För min egen del tycker jag inte särskilt synd om mig själv för att jag har lurats att köpa Audioquest, Purist Audio, Supra eller Van den Hul kablar (signal). Dom har jag kvar och tar fram ibland och skrattar åt mig själv och min dumhet. P-A kabeln är faktiskt den dyraste men också klart den sämsta. Det har varit nyttiga läropengar :oops:

Den som framför musiken bäst, såklart. För jag tror att även man har sett mätdatan så kanske inbillningen är så stor eller placeboan att själva hjärnan inte kan ta bort den och då väljer man den som framför musiken bäst :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-05-10 18:40

Ja det där var ett bra inlägg Dahlquist!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-10 19:35

Fast det bluffas lika mycket i andra branscher. Systemet ägnar sig åt försäljning av tex viner till hutlösa priser. Dessa säljs i snygga förföriska förpackningar. Jag menar, även ett 50:- vin fyller ju sin funktion precis lika bra som ett för 5.000:-.

Ta ett billigt och ett dyrt vin och jämför. Det innehåller samma druva, möjligen från olika distrikt men det är gjort på samma sätt. Alkoholhalten är samma, färgen så snarlik det bara går och mängden densamma. Och rödvin, ja det smakar rödvin. Jämfört med skillnaden mellan en torsk och en gris är skillnaden så liten så det är bara löjligt att diskutera den.

För att inte tala om alla tidningar som mer eller mindre lever på att förstärka skillnaderna mellan olika viner. T.o.m etablerade och annars seriösa tidningar som DN, SvD och DI ägnar sig åt detta men även sk mattidningar och specialtidningar i ämnet.

Bluff och båg, det är vad det är.

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-05-10 19:47

Håller inte med dig Bill.

Jag tyckte i ett blindtest att ett dubbelt så dyrt vin var mycket godare än min vanliga favorittjut som kostar ca 100bagare. Så nu är Barbaresco från Italia min nya favvo :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-10 22:18

Birger skrev:Håller inte med dig Bill.

Jag tyckte i ett blindtest att ett dubbelt så dyrt vin var mycket godare än min vanliga favorittjut som kostar ca 100bagare. Så nu är Barbaresco från Italia min nya favvo :wink:

Placebo-effekt. En vanlig Ruffino Chianti för 69:- gör jobbet lika bra. Lägg till några tior och du får en sexigare flaska som imponerar på dina vinpimplande vänner som med nöd och näppe kan skilja på vitt och rött...

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-10 22:36

Ja varför dricker folk dyrt vin? Det är en bra fråga faktiskt, seriöst.

Det finns ju billiga och goda viner. Vad är det som gör ett snordyrt vin så fantastiskt mycket godare att man skulle betala ett pris som motsvarar 100 bra vinflaskor? Jag kan tänka mig att det har med hela grejjen att vinet är dyrt att göra. Är det dyrt så måste det ju vara bra. Det säger ju förståsigpåarna att det är så, man får vad man betalar för (eller var det: man får det man betalar för? :) ). Cirkelresonemanget alltså.

Eller att man antingen är så rik att det i sig blir själva grejjen att man kan köpa ett dyrt vin som ingen annan kan köpa och dricka bara sådär (det kan ju vara en njutning), eller att man är lite halvfattig och vill känna sig rik genom att köpa ett dyrt vin någon gång och dricka (med stora skuldkänslor efteråt), men det borde ju pirra mer i magen om man dricker ett vin som kostar sjukt mycket pengar som man skulle kunna göra något mycket roligare/bättre av.

Sedan har vi ju detta med image.

Och sist kanske någon knasboll som verkligen testat viner förutsättningslöst och kommit fram till att ett visst vin är särskillt gott som bara råkar vara dyrt, även om skillnaden inte alls är stor mot andra viner. Han kanske inte bryr sig i vad det kostar heller, pengarna är inte viktigt. Hans andra favorit kanske kostar 62kr, vem vet.

Jämförelsen med kablar haltar dock eftersom det är extremt svårt att ens alls höra skillnad mellan dyra och billiga kablar med liknande elektrisk uppbyggnad.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-05-10 22:37

Ingen placebo i blindtest här inte.. men det klart..vi kalibrerade inte vinglasen 8)

Fast om man kör upp på vägen igen så skall jag snart få låna ett par transplaranskablar från en kille på ett annat forum som tycker att jag är totalt obildad i ljud. Så vi får väl se om jag kan höra någon skillnad mot EKK eller Supra som jag har hemma. Honom tänker jag i gengäld bjuda på lite Highland Park (jag vet ju att Macscott är lika god men..) :P

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-05-10 23:04

Inte för att jag själv nånsin har märkt nån större skillnad kablar emellan... men alkohol som det många gånger pratas om i samband med olika tester (ex kabeltester) kan ju inte göra saken bättre eller?...:lol:

Axel
Semesterfirare

Inläggav Axel » 2006-05-10 23:36

Bill50x skrev:Fast det bluffas lika mycket i andra branscher. Systemet ägnar sig åt försäljning av tex viner till hutlösa priser. Dessa säljs i snygga förföriska förpackningar. Jag menar, även ett 50:- vin fyller ju sin funktion precis lika bra som ett för 5.000:-.

Ta ett billigt och ett dyrt vin och jämför. Det innehåller samma druva, möjligen från olika distrikt men det är gjort på samma sätt. Alkoholhalten är samma, färgen så snarlik det bara går och mängden densamma. Och rödvin, ja det smakar rödvin. Jämfört med skillnaden mellan en torsk och en gris är skillnaden så liten så det är bara löjligt att diskutera den.

För att inte tala om alla tidningar som mer eller mindre lever på att förstärka skillnaderna mellan olika viner. T.o.m etablerade och annars seriösa tidningar som DN, SvD och DI ägnar sig åt detta men även sk mattidningar och specialtidningar i ämnet.

Bluff och båg, det är vad det är.

/ B

Bill nu är du ändå ute och cyklar lite. Vin produceras på olika sätt och smakar därav olika, många faktorer spelar in.
Att vissa distrikt lever på sitt namn och inte är värda sina pengar är en annan sak. Men visst fasen smakas det skillnad på vin och vin. Görs inte det är man antingen otränad eller har dåliga smaklökar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 23:54

Hur många här kan i blindtest särskillja fem olika flaskor med Merlotdruvor?

Jag kan kanske klara 40% och då super jag jämt ;-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-10 23:55

jag är nu ingen vinexpert...men ju dyrare dom brukar va desto äckligare :) å det betyder inte att den billigaste är god...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 00:04

Så du klara också 40% Håkan ;-)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-11 00:14

Martin skrev:Sedan har vi ju detta med image.

Jag antar att du avser det faktum att imagen (#) beter sig de flesta viner
förbluffande lika.

#) Man får visst skriva ihop allt möjligt nu för tiden. Inte bara idag,
ieftermiddag, istället och iögonfallande – utan också imagen(fallande?)! :o :?

Förresten trodde jag att vi var i HiFi-delen ...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

adagio

Inläggav adagio » 2006-05-11 01:03

Visst kan det tyckas vara stolleri att betala en viss summa för en given produkt oavsett om det är vin eller hifi-prylar, kablar eller bilar. Prisspannet är enormt, i en del test, blindtest, har sk vinkännare svårt att skilja på rött vin och vitt dito av samma druva, allt ska sättas in i ett sammanhang. Vissa viner fungerar bättre än andra i kombination med vissa råvaror, ett visst vin kan smaka bättre än ett generelt godare beroende på vilken ordning som det dricks eller till vad.
Vad som avgör vad vi tycker är rimligt beror till stor del på vår inställning/attityd och vår lön/tillgång till likvida medel.
Huruvida något skulle förbjudas tycker jag är en fånig frågeställning då mig veterligen ingen oskyldig har kommit till skada pga någons sjukliga intresse av dyrkablar.
Köp läget! Vissa tycker att det låter bättre med en viss dyrkabel eller billig dito, en del föredrar en 25-årig Ardbeg framför en Lord Calvert, vissa tycker det är rimligt att betala 1 160 000 Euro för en Bugatti EB 16,4 Veyron medans vi vanliga nöjer oss med en Volvo och en del tycker det är vansinne att betala mer än 5000 spänn för en bil (min farsa).
Själv skulle jag vilja ha råd med en sportbil, dricka lite bättre viner, ja, jag tycker att Amarone vinerna är godare än Masi, men får nöja mig med viner mittemellan. Den 10åriga Ardbeg får duga, men jag dricker med glädje en MacAllan från 1920-talet om någon bjuder, hade nöjet för ett tag sedan, visserligen en replika men ändå.
Man kan köpa fulwisky för några tior eller ge flera hundra tusen för en flaska, vad som är rimligt är upp till var och en.
För att citera ur boken Tjuvarnas marknad "Sverige är det enda land i världen där avundsjukan är starkare än könsdriften". Kan det vara så att det är räven som talar i vissa fall?
Det finns visserligen alvarliga fel i vissa löner och bonusar mm och det är det som gör att det finns en marknad för extrem lyx, jag tycker det är osmakligt med vulgärlyx, men lite smålyx för en vanlig knegare borde inte ses som kriminelt, jag tycker att mina lite, dyra kablar är lite lyx i tillvaron, är jag dum? Obildad? Lurad? Knäpp? Ja kanske lite knäpp.
Vad ska man göra för de pengar man tjänar då? Ge till en fattig och själv leva på nudlar? Knappast! Egotrippad och snål är man visst också.
Fy fan! NEJ TILL ALLT!!! (bra slogan, ska jag ha nästa 1:a maj)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-05-11 08:38

adagio! Ett inlägg jag önskar jag skrivit själv! 8) Kanon!!!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-11 08:49

Fast å andra sidan finns det ju tydliga lättförståeliga tom vetenskapliga skillnader mellan en Lexus och en Daewoo.

Liiite svårare mellan en transplantage och en suprakabel kanske :?

Men vi får se, jag kanske blir transpirentfantast efter blindtestet...

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-11 09:03

Min mor, som är systembolagsanställd, har varit med på många blindtester av viner. Med jämna mellanrum hittar de några guldklimpar bland billiga viner, och så länge hon inte avslöjar prislappen är alla väldigt nöjda när hon bjuder på det. Startar någon ett vintekniskt sällskap nominerar jag henne till ordförande.

PS. Hidden Rock för 49:- ska tydligen vara ett fynd, passar till grillat. Tyvärr var det slut när jag besökte bolaget sist. DS.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-05-11 09:25

Adagio m.fl;

Självklart är det upp till var och en vad man tycker är prisvärt. Vill man lägga 30.000 på ett armbandsur så gör man det, även om man kan följa tiden lika bra på ett för några hundralappar! Vill man lägga ner tusenlappar på en designad kabelstump i trälåda så gör man det, även om den elektriska signalen hanteras på samma sätt i en kabel för några hundralappar! Vill man köra BMW i stället för Opel, så gör man det! (Osv...)

Problemställningen trådskaparen tar upp är emellertid inte detta. Utan om branschens ansvar gentemot konsumenterna. Det är förvisso (vilket några redan påpekat) inte olagligt att rekommendera en Mercedes SLC till en trebarnsfamilj som behöver en rymlig och billig bil att kunna åka till lander i. Men det är förbaskat oprofessonellt!

För en tid sedan hjälpte jag en vän att köpa en stereoanläggning (förstärkare och högtalare - han hade redan en gammal DVD-spelare hemma som fick duga för CD-skivorna). Det vi plockade ihop kostade under 10.000 kr. Försäljaren frågade då om han inte skulle ha med kabel varpå min vän sa att "det skulle ju ingå till högtalarna". Försäljaren replikerade då med att den medföljande kabeln inte var något att ha och att det lakritssnöre min vän redan hade för anslutning av DVDn inte var i närheten av kvalitetssignalkabel. Signal- och högtalarkabel för sammanlagt c:a 3.000 kr rekommenderades.

Min vän blev naturligtvis rådvill varpå jag trädde in och konstaterade att skillnaderna (om de överhuvudtaget fanns) mellan medföljande och rekommenderade kabel var så små att de i sammanhanget var försumbara. Om han ville lägga 3.000 kr mer på anläggningen, så skulle de pengarna förmodligen göra större nytta på en bättre förstärkare eller en ny DVD/CD-spelare.

Försäljaren flinade litet menande mot några andra kunder i butiken som stod och fingrade på dyrkabel, men eftersom min vän följde mitt råd (och nöjde sig med befintlig kabel) så brydde jag mig inte om att tjafsa med försäljaren.

Men hade jag inte varit med så hade förmodligen min vän övertalats att göra en (i sammanhanget) oerhört dyr suboptimering. Även om alla har en fri vilja, så tycker jag ändå att detta var synnerligen oprofessionellt och ansvarslöst från handlarens sida.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-05-11 10:04

Michael G: Mycket bra inlägg :)

Tyvärr resonerar nära nog alla i dom lite mer "fiiina" butikerna på ett helt annat sätt och några av dom är så självindoktrinerade så att dom är övertygade om att dom har rätt.

Däremot finns det också butiker som gärna lånar hem tex kablar utan köptvång så att man i lugn och ro får lyssna själv och det tycker jag däremot är bra.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-05-11 10:05

Skönt när andra skriver inlägg som man i stort sett kan skriva under på, så här kommer en bifallning till: Bra inlägg Michael!

Adagio: Ditt inlägg tycker jag också var bra, även om jag tycker att det slår in öppna dörrar: Det handlar väl inte om att folk inte får göra vad de vill för sina pengar, utan:
A: 'Branschens' förhållningssätt och eventuell marknadsföring (ingen är utpekad här.) Eventuell spridning av myter, osaklighet etc.
B: Människors attityder och beteenden.

Kabelfokuseringen är ett bra exempel på ett fenomen som jag tror låser utvecklingen inom ljudåtergivning. För det är ju så att om olika verkningar* får likartad betydelse i framställan, så fungerar ju inte 'det naturliga urvalet längre'. Utvecklingen har då satts ur spel och fokus förflyttas från produktegenskaper till 'effektivast marknadsföring utan förankring'. En marknadsekonomi fungerar bäst när informationen fungerar....

Visst kan man gilla läget, men man kan ju också välja att diskutera relevans och följder av (A) och (B).

...Om man vill...!

* Enligt kontrollerade tester där en mängd olika människor har deltagit och kommit till likartade slutsatser ang magnutid av påverkan.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-11 11:03

Bill50x skrev:

Placebo-effekt. En vanlig Ruffino Chianti för 69:- gör jobbet lika bra. Lägg till några tior och du får en sexigare flaska som imponerar på dina vinpimplande vänner som med nöd och näppe kan skilja på vitt och rött...

/ B

Fast det är vad du tycker. Du skriver som det var den absoluta sanningen (vanligt fel här).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-11 16:46

mats skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Fast det är vad du tycker. Du skriver som det var den absoluta sanningen (vanligt fel här).

Hahaha! Bara för att jag inte använder :D :lol: :) :wink: osv så missade flera av er ironin! Självklart var det ingen absolut sanning jag serverade här. Det finns ingen sådan vare sig det gäller vin, kablar eller 18" alufälgar....

Själv är jag i all anspråkslöshet med i ett sällskap som några gånger om året träffas och provar viner med lite olika teman. Sist handlade det helt om franska rödviner, nästa gång är det jag och "damen" som är värdar - och vi funderar på vitt vin med samma druva men från olika länder.

Däremot håller jag med i tidigare resonemang att det är otroligt oproffsigt om man rekommenderar kablar för 3 lax till en 10 tusenkronors-anläggning. På den nivån kan man få betydligt större ljudförbättring på annat sätt. Om man nu inte tycker att feta färglada kablar med gedigna kontakter har ett värde i sig. Även det visuella ska ha sitt! Men "bättre" låter det med all sannolikhet inte.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-11 19:48

Bill50x skrev:
mats skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Hahaha! Bara för att jag inte använder :D :lol: :) :wink: osv så missade flera av er ironin! Självklart var det ingen absolut sanning jag serverade här. Det finns ingen sådan vare sig det gäller vin, kablar eller 18" alufälgar....

Själv är jag i all anspråkslöshet med i ett sällskap som några gånger om året träffas och provar viner med lite olika teman. Sist handlade det helt om franska rödviner, nästa gång är det jag och "damen" som är värdar - och vi funderar på vitt vin med samma druva men från olika länder.

Däremot håller jag med i tidigare resonemang att det är otroligt oproffsigt om man rekommenderar kablar för 3 lax till en 10 tusenkronors-anläggning. På den nivån kan man få betydligt större ljudförbättring på annat sätt. Om man nu inte tycker att feta färglada kablar med gedigna kontakter har ett värde i sig. Även det visuella ska ha sitt! Men "bättre" låter det med all sannolikhet inte.

/ B

Ok :lol: , för jag kände inte igen gamle Bill :)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-11 21:21

Birger skrev:
..så att dom är övertygade om att dom har rätt.

Ja det får vi verkligen hoppas. Det hade ju sett rätt kasst ut att stå och rekomendera olika förstärkare/cd-spelare/kablar...you name it.. som man inte själv ansåg vara en bra produkt. Jag hoppas vi inte får uppleva det i framtiden.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-11 21:34

mats: kan du komma ihåg att citera lite bättre framöver? Vill ju inte beskylla mina förslitningsskador i pekfingret på dig. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi