Kraftigt modifierade Magnepan MG 3.6

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Kraftigt modifierade Magnepan MG 3.6

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-28 12:09

Det här kan vara något för den som är ute efter planarhögtalare.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 231387.htm

Jag har hela beskrivningen av hur de har modifierats och det verkar vettigt.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Re: Kraftigt modifierade Magnepan MG 3.6

Inläggav BellsnWhistles » 2025-12-29 11:11

Såg dem, retroutseende också!
En sak jag undrar, som jag också sett andra hävda på div. sajter, är följande påstående:
Aluminium-ramar fyllda med blästersand fyllda ökar effektiviteten i basområdet uppåt +5db

Är det verkligen möjligt att Maggisar (och andra lite veka planarhögtalare) får en sådan basökning genom att man "stabiliserar" eller styvar upp eller vad man nu vill kalla det?
Då detta är väldigt önskvärt hos t.ex. Magnepan så är det ju i så fall en nobrainer att köpa 3:e-partstativ som styvar upp ordentligt, något det finns en hel del till åtminstone Magnepan.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-29 12:30

Man kan inte öka basnivån bredbandigt på det sättet, men om panelen uppvisar ett par starka resonanser i smala frekvensband så kan man vinna flera dB just där (en bredare panel kan dock höja hela basnivån mycket påtagligt eftersom den akustiska kortslutningen minskar).

Det är förvisso ofta en bra idé att minska panelens mekaniska mobilitet, men hela stycket är ren rappakalja:

hifitorget, L Rönnhed skrev:- dels stabilisering med avledning av lagrad energi med nya stag, fundament och fötter. Aluminium-ramar fyllda med blästersand fyllda ökar effektiviteten i basområdet uppåt +5db och medger djupare korrigering. Stöden leder bort lagrad energi till fundamenten som är skurna av täljsten. Fötterna är Symposium Rollerblocks för mekanisk frikoppling, isolering mot golv som, transformerar energi till ohörbar frekvens.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-12-29 12:38

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-29 12:45

Jag tror nog att han överdriver lite med de där 5 dB. Han var kanske inte så noggrann vid mätandet? Han har dock gått all in vid sin modifiering och inte bara lyssnat på de som hävdar ett och annat om solida träbafflar som varande lösning på problemet, ofta från folk i möbelbranschen med intresse av att utföra sådant. Magnepan har sedan länge haft en lite tafflig fasthållning av drivelementen till MDF-baffeln. Om man tror att några resonanser ska sugas upp av baffeln är det kanske en annan lösning än den Magnepan har valt man ska fundera över? Hårdträ, som de skriver om på div. engelskspråkiga sidor vet jag inte om det gör det bättre än MDF men de blir i varje fall styvare och tyngre. Förhållandet mellan rörlig och stillastående massa förändras till det bättre. I fallet med Magnepans 3-serie rör sig ungefär 45-50 gram fram och tillbaka, det känns verkligen om du håller i dem. Långt tillbaka i tiden när danska High Fidelity var som mest aktiva, talades om att 1000 gånger den rörliga massan kunde vara eftersträvansvärt.

Sedan har vi det där med aktiv delning, separat drivna baselement och resten (4 slutstegskanaler). DSP är en viktig bit i det hela. Själv har inte gjort något med bafflarna men väl gjort det andra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-29 13:27

De där 1000 gångerna i massakvot behöver man inte ta alltför allvarligt på. Man kan komma undan med ända ned till sådär 30 gånger om man vet vad man gör.

Det viktiga är att strukturens mekaniska mobilitet, som alls icke enbart beror på massan, är tillräckligt låg för att inte leda till hörbar strukturljudavstrålning - framförallt via tidsplanseffekter (strukturen fortsätter att generera ljud långt efter att konen/membranet har kommit i vila) men i extremfall även via en påtaglig reduktion av ljudtrycksnivån.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-12-29 18:48

En undersökning jag gjorde för mer än 10 år sedan för en svensk biltillverkare visade på att när vi styvade upp infästningen av dörrhögtalarna från 50 N/mm till 200 N/mm så ökade ljudtrycksnivån i lågfrekvensområdet med upp till 10 dB. Den subjektiva upplevelsen av basen blev också märkbart bättre, troligen pga att distorsionen sjönk när även lågfrekvensresonanserna i dörren minskade.
Nu är ju 50 N/mm ganska vekt så hur det ställer sig till modifieringen av Magnepanen vet jag inte. Jag vet dock att mina Magnepan MGII hade en resonans i panelen som med EQ kunde ge märkbara förbättringar. Sannolikt hade man kunnat vinna en hel del genom att förbättra panelstrukturen men då var jag mer intresserad av att lägga pengar och tid på musik än HiFi.
Jag kommer dock ihåg att jag på någon mässa var lite tveksam till några större Martin Logan som hade tydliga resonanser i strukturen när man försiktigt knackade på dem.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-12-29 18:53

En annan slutsats av undersökningen var också att det enklaste sättet att höja lågfrekvenskvaliteten var att använda en subwoofer som tog hand om detta och filtrera bort allt under 50 Hz från dörrhögtalarna. Som Porsche Cayen hade gjort med ett Bose-system med ganska billiga dörrhögtalare men där totalupplevelsen blev mycket bra.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-29 19:03

Jag lät för ca 4 år sedan åtgärda lätta och strukturellt veka tidiga högtalarprototyplådor i plast, vilket gav smalbandiga skillnader uppåt 10 dB. Prototypelementen var dessutom utförda med veka plastkorgar. Det gick knappt ens att mäta på eländet som det såg ut i början eftersom alla strukturer var mög. Dessutom har jag sett till att högmobila PA-hornkonstruktioner har åtgärdats strukturellt med mycket gott resultat framförallt gällande distorsion.

I det här fallet har vi dock en massa om ca 32 kg och dessutom sannolikt en hygglig förlustfaktor, vilket inte ger en katastrofalt hög mekanisk mobilitet - speciellt inte relativt den måttliga rörliga massan för membran/luft om ca 50 gram. En viss skillnad till det bättre lär man dock som skrivet var kunna tillgodoräkna sig om man sänker mobiliteten påtagligt.

Mina egna GDS-panelhögtalare vägde in på ca 85 kg (120 kg innan jag plockade bort klumpfötterna) för närmare 40 år sedan, men idag skulle jag välja ett helt annat tillvägagångssätt än att bara ösa på med massa och styvhet. Den kloke väljer hellre eleganta lösningar.

För övrigt är dörrmonterade element mycket riktigt nästan alltid ett problem i bilar.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-12-29 21:27

Då jag själv har ett par Magnepan 3.7 (bland annat :lol: ) så vore det rätt intressant att veta om t.ex. ett par sådana här stativ skulle ge en tydlig förbättring.
Jag menar; om man i vissa områden i basen kan minska eq-nivån med 2-5 db så är det ganska mycket värt på ett par så här tungdrivna och i basdynamik begränsade högtalare.

På bilden: Mye Stands
Bild
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-29 23:01

Mye-stöden minskar svajet i panelerna men det är nog inte problemet. Det känns så när man petar på panelerna men hur är det när musik spelas, svajar de då? Håller man i dem när musik spelas känner man vibrationer. Infästningen av själva bas/mellanregisterelementet i MDF-baffeln (snarare ramen) är klen och kan ge oljud med tiden. Banddiskanten mår bra av att isoleras från baffeln. Magnepan har skrivit något om det, att skruvarna inte ska dras hårt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-12-30 22:29

Ramarnas design verkar prioritera att ta upp dragande kraft i baffelns förlängda linje och i mindre grad hantera energin i ljudaxeln, en L-profil kan man tycka hade varit mer lämplig som ramkonstruktion.
Om nu stödet på bilden har en positiv inverkan.

Återgå till Köpråd