Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Det strider mot fysikens lagar att kunna öka (förbättra) spridningen hos mellanregistret. Ungefär vid den våglängd som motsvaras av omkretsen (tex 34cm=1000 Hz) av ett element så upphör det att jobba kolvformigt och därefter påbörjas uppbrytning i varierad grad. Det börjar då sprida sämre.
Hjalmar_Branting skrev:Jag har labbat lite med mellanregister i Kolboxarna efter att ha läst Stigs dokument om Kolboxen.
Nu är ju Kolboxen lite udda med mellanregistret pekande i vinkel mot tak-lyssnare och kanske inte direkt överföringsbart till en direktstrålande konstruktion?
Jag har Satori MW16PNW-4 som mellanregister, den visade sig ha ett stort register, se bild.
Delade mellan-diskant runt 4kHz tidigre men tyckte att det saknades nått i övre diskanten, lite skimmer eller vad man ska beskriva det som.
Efter läst Stigs dokument där det står bla att Kolboxens bredbands mellanregister gick odelat mot diskant och på så vis få 5 utstrålande disiantkällor så bestånde jag mig for att testa.
Se bild på nuvarande deiningspunkter i minidsp, mellanregistret drar ett jättelass men glr det med bravur, till min stora överraskning.
Uppbrytningen vid ca 12,5kHz dämpar jag med peq.
Det låter väldigt bra och luftigt, hade inte förväntat mig detta resultatet faktiskt.
Man ska inte vara rädd för att testa lite otänkbara saker ibland, alltid lär man sig nått även om det inte blir bra.
RogerGustavsson skrev:På planarelement är det inte helt ovanligt att man ökar spridningen genom att spela genom en slits, att membranet spelar genom en mindre öppning.

juanth skrev:Jag undrar varför Peerless inte kallar den för 3” dome. Det vore mera korrekt.
BellsnWhistles skrev:juanth skrev:Jag undrar varför Peerless inte kallar den för 3” dome. Det vore mera korrekt.
Fast Sd är ju 86.6 cm2 vilket är normalt eller t.o.m. något mer än vad 5"-element brukar ha.
Hjalmar_Branting skrev:om man går in på länken jag skickade och följer kurvan med muspekaren så ser man db och frekvens, snyggt med "aktiv" mätdata eller vad man ska kalla det.
Fler borde följa det exemplet.
RSG skrev:Hjalmar_Branting skrev:om man går in på länken jag skickade och följer kurvan med muspekaren så ser man db och frekvens, snyggt med "aktiv" mätdata eller vad man ska kalla det.
Fler borde följa det exemplet.
Jag tittade på denna.
Det tyckte jag inte imponerade, men jag kanske missade något?
/Johan
petersteindl skrev:
Talspolen i Peerless är 1” och därmed betydligt mindre än kalottens diameter, vilket inte är brukligt hos domar.
En dom har normalt sett en upphängning men inte någon spider.
Man kan undra om detta element har en spider?
petersteindl skrev:Det är ett 5,25” element enligt Peerless. Det är korgen och diameteravståndet mellan skruvarna som avgör. Den har en ytterdiameter på 152 mm. Vet dock inte varför man skulle välja att använda detta element. Jag ser ingen positiv egenskap. Peerless kallar det för en woofer i sin product sheet.
Kalotten är i aluminium. Man kan därmed jämföra frekvensegenskaperna med SB-15NBAC. Man kan undra varför man skall använda en dome? Det ser ut som att ett konformat membran skulle ha betydligt bättre hf-egenskaper än en dome. Dock har SB-15 en liten dome i mitten och den hjälper hf-egenskaperna. Hela frekvensgången är en kombination av flera parametrar såsom ljudhastighet och styvhet i konen samt ytterdiameter och vinkel på konen. Talspolediametern kommer normalt sett in samt utformningen av mittdomen.
I detta fall har SB en något större talspolediameter vilket egentligen borde ge lite sämre hf-egenskaper. SB-15NBAC har dock en annan fiffig egenskap med sina instansade diken i membranet.
Talspolen i Peerless är 1” och därmed betydligt mindre än kalottens diameter, vilket inte är brukligt hos domar.
Den har en talspolelängd på 6 mm och linjär X-max på 5,37 mm.
Det är en förhållandevis lång slaglängd som egentligen behöver en spider med visst vertikalavstånd till upphängningen för att talspolen skall kunna styras till att kunna röra sig fritt som en kolv i magnetgapet utan att ta i någonstans i sidled.
Neuhausen skrev:petersteindl skrev:
Jag blev nyfiken och hittade en bild på den väldigt konstiga konstruktionen här:
https://www.opentip.com/Peerless-GBS-13 ... 56264.html
Imperial-Blomman skrev:Ja där ere nån som gjort en tankevurpa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster