AI-genererad låt toppar Spotify i Sverige

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

AI-genererad låt toppar Spotify i Sverige

Inläggav goat76 » 2026-01-14 11:51

Läste precis på Aftonbladet att en AI-genererad låt nu ligger etta på Spotify med 5 miljoner streamar. Artisten finns inte i verkligheten utan låten är "delvis" gjord med hjälp av AI av några personer på ett danskt skivbolag.
Här är låten: https://tidal.com/track/474955696/u

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... ry=1438707

Man förstår ju att det kommer bli allt vanligare med tiden att musik är helt eller delvis gjord med hjälp av AI, men själv har jag enormt svårt för detta och tycker att något högst väsentligt går förlorat när knappt någon mänsklig kreativitet har lagts ned på musikverket, oavsett hur bra det än må låta, eller om/när den AI-genererade musiken till slut når höjder där den generellt låter "bättre" än det mesta vi människor skapat med konstnärlig kreativitet, blod, svett och tårar.

Vad tycker ni om detta, har även ni svårt för att ta till er av musiken på samma vis ifall ni vet att den är genererad av AI?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: AI-genererad låt toppar Spotify i Sverige

Inläggav Nattlorden » 2026-01-14 12:57

Även om det går att göra - inställningen att att göra AI-musik är "trycka på en knapp".

Så enkelt är det inte - speciellt inte om man faktiskt vill åstadkomma något specifikt. Så "knappast någon mänsklig kreativitet" är i många fall en snäv syn. Det går utmärkt att använda AI-verktyg OCH lägga ned en hel del eget arbete och kreativitet OCKSÅ.

Du hamnar inte etta på någon lista för att du slumpar ut en text och en låt i ett verktyg. Inte ännu i alla fall.

Rent hifi-mässigt är det svårare att ta till sig pga undermålig ljudkvalité - och det klagomålet gäller det jag själv gör i lika stor utsträckning - och en stor del i det manuella jobbet som måste göras.
Jag sitter med ett spår själv som jag är jättenöjd med på alla punkter förutom att det blev genererat med "buzz" gemensamt på kör och bakgrundssynt, så ingen av dem går att generera om utan att den andra låter ännu sämre. Och jag har inte fått något fullt omgenereringsförsök att komma i närheten av den versionen. Hade man haft kontakterna med riktiga musiker så hade den gått att spela i på riktigt.
Självklart kommer en hel del yrkeslåtskrivare att använda AI som del i sitt skrivande, mer eller mindre erkännande det, men när de väl skickar en demo vidare - om denna baserats på en tidigare AI-version, det kommer ingen att veta eller märka. Jag förväntar mig att all topplistemusik kommer ha sådana element, medan musikaliskt skickliga artister som skriver eget material kommer att fortsätta göra det.

"Ren AI" lär ju vara två huvudkategorier - skivbolag som vill slippa använda artister... och de av oss amatörer som har en musikalisk vision, men saknar den fullständiga kompetensen annars.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-14 17:31

Det kommer naturligtvis att bli allt lättare att skapa musik med hjälp av AI inom en relativt kort tidsperiod, och marknaden kommer inom kort ha massor med lättanvända program för skapandet av AI-baserad musik. Detta kommer oundvikligen innebära att i stort sett vem som helst utan någon större musikbegåvning kommer kunna skapa musik, vilken kommer vara svår att skilja från den musik de mest musikbegåvade människorna skapar.

Vad kommer ovanstående då innebära för de genuint musikbegåvade personerna, är det någon som verkligen kommer ha kvar någon drivkraft att skapa något med de gamla metoderna att verkligen kunna spela de instrument som med enkelhet kommer kunna återskapas och utformas hur man vill i ett AI-baserat datorprogram. Skivbolagen kommer knappast satsa på riktiga musiker när de inte längre behövs, och varför skulle de när den kostnaden kan suddas ut helt?

Japp, jag ser en ganska dyster framtid för musik och övrig konst i all allmänhet, hur kommer vi människor må när kreativiteten att skapa konst fullständigt översköljs av AI-generat material?

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-14 18:31

goat76 skrev:Det kommer naturligtvis att bli allt lättare att skapa musik med hjälp av AI inom en relativt kort tidsperiod, och marknaden kommer inom kort ha massor med lättanvända program för skapandet av AI-baserad musik. Detta kommer oundvikligen innebära att i stort sett vem som helst utan någon större musikbegåvning kommer kunna skapa musik, vilken kommer vara svår att skilja från den musik de mest musikbegåvade människorna skapar.

Vad kommer ovanstående då innebära för de genuint musikbegåvade personerna, är det någon som verkligen kommer ha kvar någon drivkraft att skapa något med de gamla metoderna att verkligen kunna spela de instrument som med enkelhet kommer kunna återskapas och utformas hur man vill i ett AI-baserat datorprogram. Skivbolagen kommer knappast satsa på riktiga musiker när de inte längre behövs, och varför skulle de när den kostnaden kan suddas ut helt?

Japp, jag ser en ganska dyster framtid för musik och övrig konst i all allmänhet, hur kommer vi människor må när kreativiteten att skapa konst fullständigt översköljs av AI-generat material?

Jag tror det är här vi närmar oss kärnfrågan, som ofta glöms bort i debatten.
Vad innebär det att vara människa?
Musikaliskt är det ingen större skillnad på AI-material och senare tids populärmusik, rent generellt. (om man tar i)
Frågan ligger nog mer i drivkraften. Skapar någon musik med målet att strömmas så mycket som möjligt, för att bli rik och berömd,
så är AI perfekt. Men det kommer inte påverka människans inneboende vilja att skapa något. Att anstränga sig.
Det kommer alltid att skapas "riktig" musik - men det kommer bli än svårare att försörja sig på den.
Precis som det redan är för illustratörer och översättare. "Tillräckligt bra" är ledstjärnan. (kan även läsas - "billigt")

Överfört kan man tänka om det finns något egenvärde i att stå i snickerboa, i veckor, och med sina händer såga och karva fram fantastiska
träkrusiduller att pryda sin veranda med istället för att sitta på häcken och låta AI ta fram en generisk design och sedan trycka på en knapp
och få det hela utskrivet - vips på en timme eller två.
Är människans stora dröm och mål, verkligen sitt o titt?

Finns det något i "Fåret Shaun" som saknas i AI-genererade datoranimationer?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2026-01-14 22:27

goat76 skrev:Vad tycker ni om detta, har även ni svårt för att ta till er av musiken på samma vis ifall ni vet att den är genererad av AI?

Ja, om jag hör eller upptäcker att ett musikstycke jag lyssnar på är helt frampromtad med något AI-verktyg så försvinner mitt intresse fullständigt. Att lyssna på något som bara är ett matematiskt sammelsurium av musik skapad och inspelad tidigare lockar mig inte.

Positivt i sammanhanget att Bandcamp.com beslutat att förbjuda helt AI-generad musik. Svårt att upprätthålla givetvis, men det är åtminstone ett ställningstagande.
#faktiskt.se på Quakenet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-14 23:04

doppler skrev:
goat76 skrev:Vad tycker ni om detta, har även ni svårt för att ta till er av musiken på samma vis ifall ni vet att den är genererad av AI?

Ja, om jag hör eller upptäcker att ett musikstycke jag lyssnar på är helt frampromtad med något AI-verktyg så försvinner mitt intresse fullständigt. Att lyssna på något som bara är ett matematiskt sammelsurium av musik skapad och inspelad tidigare lockar mig inte.

Positivt i sammanhanget att Bandcamp.com beslutat att förbjuda helt AI-generad musik. Svårt att upprätthålla givetvis, men det är åtminstone ett ställningstagande.

För mig spelar det dessutom ingen roll om musiken är det allra bästa jag någonsin hört, i samma sekund som jag får vetskapen om att musiken är AI-genererad så kommer nog mitt intresse att lyssna på den igen troligtvis försvinna helt, trots att jag då initialt tyckte att det lät helt fantastiskt bra.

Det är helt klart bra att Bandcamp tar avstånd, annars kommer deras bibliotek väldigt snabbt bli översköljd av AI-genererad musik. Men som du säger, hur i all sin dar ska de kunna kontrollera det i takt med att AI-musiken blir allt mer "mänsklig"?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-14 23:29

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Det kommer naturligtvis att bli allt lättare att skapa musik med hjälp av AI inom en relativt kort tidsperiod, och marknaden kommer inom kort ha massor med lättanvända program för skapandet av AI-baserad musik. Detta kommer oundvikligen innebära att i stort sett vem som helst utan någon större musikbegåvning kommer kunna skapa musik, vilken kommer vara svår att skilja från den musik de mest musikbegåvade människorna skapar.

Musikaliskt är det ingen större skillnad på AI-material och senare tids populärmusik, rent generellt. (om man tar i)
Frågan ligger nog mer i drivkraften. Skapar någon musik med målet att strömmas så mycket som möjligt, för att bli rik och berömd,
så är AI perfekt. Men det kommer inte påverka människans inneboende vilja att skapa något. Att anstränga sig.
Det kommer alltid att skapas "riktig" musik - men det kommer bli än svårare att försörja sig på den.
Precis som det redan är för illustratörer och översättare. "Tillräckligt bra" är ledstjärnan. (kan även läsas - "billigt")

Överfört kan man tänka om det finns något egenvärde i att stå i snickerboa, i veckor, och med sina händer såga och karva fram fantastiska
träkrusiduller att pryda sin veranda med istället för att sitta på häcken och låta AI ta fram en generisk design och sedan trycka på en knapp

/Anders O.

Det hela är både intressant och skrämmande på samma gång.

Det kommer såklart en tidpunkt då både din och min typ av musik även den blir AI-genererad, och låter så pass bra att vi inte kommer märka av det förrän vi börjar nysta i mer djupgående information om bandet. Vad tror du din reaktion blir när det visar sig att det där nya fantastiska bandet egentligen inte finns, och att musiken bara skapats genom instruktionstexter vad den ska bestå utav och hur den ska låta?

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-15 01:26

goat76 skrev:
Ogjort skrev:

/Anders O.

Det kommer såklart en tidpunkt då både din och min typ av musik även den blir AI-genererad, och låter så pass bra att vi inte kommer märka av det förrän vi börjar nysta i mer djupgående information om bandet. Vad tror du din reaktion blir när det visar sig att det där nya fantastiska bandet egentligen inte finns, och att musiken bara skapats genom instruktionstexter vad den ska bestå utav och hur den ska låta?

Hmm... möjligt att du missade min poäng.
Som "konsument" spelar det ingen som helst roll för mig hur musiken är skapad. Datamaskin eller människa är helt irrelevant.
Men som skapande människa är det en väldig skillnad på om jag skapar något eller sitter ner, trycker på en knapp, och får det skapat åt mig.
Oavsett om det är musik eller en broderad duk.

Det är mer en filosofisk fråga om vad det innebär att vara människa.
Är det verkligen människans högsta mål att slippa göra något?

Ett av mina köksskåp har jag byggt själv från grunden.
Jag blir mycket gladare, känner tillfredsställelse och mår bättre inombords av det skåpet än av de färdigköpta.
Sannolikt även jämfört med om jag hade beställt det från en snickare, eller skrivit ut det medelst en 3D-skrivare.

En AI-optimerad maskin kan säkert kasta en hel Dart-serie felfritt.
Så... varför spelar människor fortfarande Dart istället för att sitta och titta på maskinen?

Eller för att ta ett existerande exempel. Har människor slutat spela schack mot varandra, nu när det finns en maskin som faktiskt gör det bättre?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-15 11:13

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Ogjort skrev:

/Anders O.

Som "konsument" spelar det ingen som helst roll för mig hur musiken är skapad. Datamaskin eller människa är helt irrelevant.
Men som skapande människa är det en väldig skillnad på om jag skapar något eller sitter ner, trycker på en knapp, och får det skapat åt mig.

Jag blir mycket gladare, känner tillfredsställelse och mår bättre inombords av det skåpet än av de färdigköpta.
Sannolikt även jämfört med om jag hade beställt det från en snickare, eller skrivit ut det medelst en 3D-skrivare.

Så... varför spelar människor fortfarande Dart istället för att sitta och titta på maskinen?

Eller för att ta ett existerande exempel. Har människor slutat spela schack mot varandra, nu när det finns en maskin som faktiskt gör det bättre?

Så det spelar alltså ingen större roll för dig att AI-artisten aldrig kan ses eller höras spela live, att det inte finns någon bakgrund eller några intervjuer att ta del av för djupare förståelse vad artisten står för, eller att föregående eller kommande album kanske inte ens bibehåller samma musikaliska linje eller att kanske sångarens röst låter annorlunda från låt till låt eller liknande?

För min del är ovanstående saker viktiga. Jag vill veta och ”lära känna” musikerna bakom musiken jag intresserar mig för, vilket ofta kan öka den musikaliska förståelsen och eventuellt varför de skriver sina låttexter så som de gör. Jag vill även ha möjlighet att se bandet/artisten live eller filmer på live-framträdanden. Och sist men inte minst vill jag veta och beundra de musikaliska kunskaperna vad gäller spelande av instrumenten o.s.v.

En AI-artist är ingenting för mig och jag kan absolut inte finna mycket intressant med en sådan skapelse, det saknas så många plan, det saknar allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-15 11:28

AI och dess påskyndare håller på att förpesta världen!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-15 11:50

Morello skrev:AI och dess påskyndare håller på att förpesta världen!

Jag vill inte låta som en bakåtsträvare och är fullt medveten om att den tekniska framfarten aldrig går att stoppa, det är bara att följa med i utvecklingen och göra det bästa av situationen i ”medströms”.

Men det är inte bara musikens framtid jag är orolig för. De AI-genererade sökresultaten i webläsarna kan ofta ge helt motsatta svar beroende på hur sökfrasen skrivs, och diverse video klipp på nätet kan jag inte längre lita på att de är sanna/riktiga eller om de är fejk. Instagram överöses av AI-fejkade personer. Det blir kort sagt svårare och svårare att veta vilken information man kan lita på och om personer som kontaktar en inte är AI-bots. Inom en snar framtid kommer man kanske inte ens kunna lita på att det verkligen är ens sambo man delar en video-chatt med, eller om det är någon annan person som bara använder något video- och ljud-filter. Framtiden kan bli väldigt konstig. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2026-01-15 12:21

Mycket av det som ligger på diverse topplistor har ju mycket begränsat med kreativitet bakom. Ofta extremt enkel muzak, magrinelt mer avancerat än det jag gör själv och ibland inte det heller.
Det kommer att komma mer av AI-muzak i framtiden. En del av den låter ju rikigt bra, men nytt och spännande? Nja...
Jag har själv gjort en del AI-muzak och den låter ofta bra vid en snabb oseriøs lyssning. Framfør allt texterna har varit bättre än det jag kan göra, delvis på grund av att jag inte kan engelska så bra, delvis för att skriva låttexter är något man måste öva på för att få det bra. Och övat har jag inte gjort.
AI-muzaken jag själv har gjort är bara som "kul grej" och de flesta låterna skulle inte gå att sälje på grund av för tvivelaktiga texter.

Jag har använt suno. Jag tycker mycket som den spottar ur sig låter ganska lika. Så, lite rolig hobby grej för humorlåtar. AI-manicker kan också funger som "spark där bak" när man själv har id\e-torka. Den är bra på att få till melodier, något som jag inte kan.

Här är ett exempel på min AI-muzak (OBS! Det är jag som skrivit texten, den är inte AI!):

https://suno.com/s/t1YFnhJlsxAYOIjJ
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-15 16:21

goat76 skrev:
Så det spelar alltså ingen större roll för dig att AI-artisten aldrig kan ses eller höras spela live, att det inte finns någon bakgrund eller några intervjuer att ta del av för djupare förståelse vad artisten står för, eller att föregående eller kommande album kanske inte ens bibehåller samma musikaliska linje eller att kanske sångarens röst låter annorlunda från låt till låt eller liknande?

För min del är ovanstående saker viktiga. Jag vill veta och ”lära känna” musikerna bakom musiken jag intresserar mig för, vilket ofta kan öka den musikaliska förståelsen och eventuellt varför de skriver sina låttexter så som de gör. Jag vill även ha möjlighet att se bandet/artisten live eller filmer på live-framträdanden. Och sist men inte minst vill jag veta och beundra de musikaliska kunskaperna vad gäller spelande av instrumenten o.s.v.

En AI-artist är ingenting för mig och jag kan absolut inte finna mycket intressant med en sådan skapelse, det saknas så många plan, det saknar allt.

Det finns väl inget som hindrar att man kan stå för något, ha en enhetlig profil eller kunna bli intervjuad och få en bakgrund - fastän det är ett AI-projekt? För egen del så är mitt Serenia-projekt ett soundtrack till romanen jag skriver på, så det finns bakgrund till precis allt och texterna behandlar precis det som boken handlar om. Vilket är mer av ett koncept än väldigt mycket vanlig musik som skrivs. Likaså sätter detta ramar för hur det får lov att låta, detsamma att det skall passera mitt öra som passande med min text.

Och hur mycket musik som monteras ihop i studio idag går att framföra live - i alla fall utan att den antingen orkestreras om, eller helt eller delvis används inspelad musik som det skådespelas till?

Så du föredrar att något aldrig kommer att kunna finnas framför att inte godkända verktyg för att skapa det använts? Jag lovar att ingen skulle komma att sätta sig i en musikstudio och skriva ihop en b-filmsstil komedisång baserat på Olof Möllers Scifi-böcker.... Så lyssnar du inte på min, så kommer du heller aldrig att få den upplevelsen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-15 16:34

Ogjort skrev:Överfört kan man tänka om det finns något egenvärde i att stå i snickerboa, i veckor, och med sina händer såga och karva fram fantastiska

Men det är inte hela frågan. Om jag känner att jag vill ha träkrusiduller där... men jag varken är konstnärlig nog att rita dem.... eller hantverksmässig nog att framställa dem - måste jag då avstå?

Med AI kan jag få förslag och i samtal med den förklara vad jag gillar mest och minst bland förslagen och jobba fram en design - anpassad efter min verandas mått och min smak. Varför skulle jag inte känna mig glad och nöjd och stolt över det resultatet? Det är min idé att jag ville ha det, det är min input till AI - troligen i massvis med iterationer - som lett fram till resultatet.

Skall vi inte använda CNC-fräsar till något? Det finns ju folk som KAN göra det för hand? Heck... tapeter är fusk - måla själv! 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-01-15 16:51

Håller helt med dig Nattis.

För övrigt låter mycken av dagens moderna musik redan som om den är AI-genererad. Det är iofs inget nytt, varje släpp av gruppen Status Quo på 70-talet kändes ju som en kopia på den tidigare, SQ skulle idag kunnat göra mängder med singlar med mycket litet arbete :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-15 17:29

För lite extra insikt i vad som kan vara AI-musik

När vi var ett golfgäng som hade vår egen lilla golftour om sommrarna, så skrev vi på sluttampen några "årets låt" inför avslutningsfesten.
Denna låten skrev jag 2007 - hade text och musikalisk idé klar till vi träffades och så stod de övriga två för det "mekaniska" spelandet...någon enskild gång kunde jag bidra med ett litet gitarrparti med mycken möda.

Jag importerade hela vår låt in i Suno - så därför länkar jag dit istället för min hemsida, men den har funnits via där sedan 2007 också.

Det lite spännande är att Suno gav sig på att klassificera input, så hela följande texten är alltså AI-analysen av vår egenskapade/egenspelade/egensjunga ( undertecknads hemska stämma ) låt:
A cheerful, upbeat indie pop song with a driving rhythm section and prominent synth melodies, The song is in a major key, with a moderate tempo, The instrumentation includes drums, bass, electric guitar, and various synthesizers, The drums provide a steady, danceable beat, The bass plays a simple, repetitive line that anchors the harmony, The electric guitar adds rhythmic strumming and occasional melodic fills, Synthesizers provide the main melodic hooks and atmospheric pads, The male lead vocal is clear and enthusiastic, with a slightly nasal quality, The song structure follows a typical verse-chorus format, with a bridge and an instrumental break, Production is clean and bright, with a focus on clarity and separation of instruments, Reverb is used to add space to the vocals and some synth elements

Länk att lyssna på det hemska alstret: https://suno.com/song/be9ed306-2ebe-4fe ... 95a8308cc2

Därefter bad jag om en cover (efter att ha rättat felen på texttolkningen "summer to run" istället för "SummerTour" t.ex.) och gav de stilinstruktioner jag hade önskat att vi hade haft möjlighet att åstadkomma en gång i tiden.... och efter ett antal försök så är då AI-resultatet som följer:

Det må fortfaranade vara hemskt... men för mig är det väldigt mycket mer det jag hade "i skallen" när texten skrevs en gång... utan AI hade det bara varit vårt hemska original som funnits.

Förväntar mig ingen topplisteplacering.... och inte att någon mer än de närmast sörjande skall lyssna på den heller.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2026-01-15 21:18

Här är en ren AI-låt jag ordnat. Jag har gett order om stilen och lite stolpar för texten.

https://suno.com/s/X0ak7v6cXolTYzVM

Lite småputtring och något skulle kunnat spelats på radion. Texten är mycket mycket bättre än någon jag skrivit. Muisken också.
Samma text är också använd till annan musik-stil. Jag tycker nog ändå att detta är den bästa versionen.

När det gäller muzaken jag gör själv (alltså utan AI) så är poängen med den inte resultat, utan själva fipplandet att få ihop en låt (ingen har väl egentligen blivit speciellt bra. Men de musiker som skrivit bra låtar har tränat mycket. Det kommer inte av sig själv och det är sällan hobby-nissar som inte kan spela skapar några storverk. Men det är liksom inte meningen. )

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2026-01-15 21:21

Nattlorden skrev:För lite extra insikt i vad som kan vara AI-musik

När vi var ett golfgäng som hade vår egen lilla golftour om sommrarna, så skrev vi på sluttampen några "årets låt" inför avslutningsfesten.
Denna låten skrev jag 2007 - hade text och musikalisk idé klar till vi träffades och så stod de övriga två för det "mekaniska" spelandet...någon enskild gång kunde jag bidra med ett litet gitarrparti med mycken möda.

Jag importerade hela vår låt in i Suno - så därför länkar jag dit istället för min hemsida, men den har funnits via där sedan 2007 också.

Det lite spännande är att Suno gav sig på att klassificera input, så hela följande texten är alltså AI-analysen av vår egenskapade/egenspelade/egensjunga ( undertecknads hemska stämma ) låt:
A cheerful, upbeat indie pop song with a driving rhythm section and prominent synth melodies, The song is in a major key, with a moderate tempo, The instrumentation includes drums, bass, electric guitar, and various synthesizers, The drums provide a steady, danceable beat, The bass plays a simple, repetitive line that anchors the harmony, The electric guitar adds rhythmic strumming and occasional melodic fills, Synthesizers provide the main melodic hooks and atmospheric pads, The male lead vocal is clear and enthusiastic, with a slightly nasal quality, The song structure follows a typical verse-chorus format, with a bridge and an instrumental break, Production is clean and bright, with a focus on clarity and separation of instruments, Reverb is used to add space to the vocals and some synth elements

Länk att lyssna på det hemska alstret: https://suno.com/song/be9ed306-2ebe-4fe ... 95a8308cc2

Därefter bad jag om en cover (efter att ha rättat felen på texttolkningen "summer to run" istället för "SummerTour" t.ex.) och gav de stilinstruktioner jag hade önskat att vi hade haft möjlighet att åstadkomma en gång i tiden.... och efter ett antal försök så är då AI-resultatet som följer:

[ YouTube ]

Det må fortfaranade vara hemskt... men för mig är det väldigt mycket mer det jag hade "i skallen" när texten skrevs en gång... utan AI hade det bara varit vårt hemska original som funnits.

Förväntar mig ingen topplisteplacering.... och inte att någon mer än de närmast sörjande skall lyssna på den heller.

Den nya låten är mer proffsig och egentligen bättre, man saknar den gamla versionens charm och särart. Sången är den gamla versionens problem, eller vad man skall säga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-15 23:03

Max_Headroom skrev:
Den nya låten är mer proffsig och egentligen bättre, man saknar den gamla versionens charm och särart. Sången är den gamla versionens problem, eller vad man skall säga.

Det sista håller jag med om alla dar i veckan - inte bekväm med att sjunga!

Men för min del var det aldrig rätt musikstil - det fick bara bli så pga vad som fanns tillgängligt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-16 00:50

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:

Det finns väl inget som hindrar att man kan stå för något, ha en enhetlig profil eller kunna bli intervjuad och få en bakgrund - fastän det är ett AI-projekt? För egen del så är mitt Serenia-projekt ett soundtrack till romanen jag skriver på, så det finns bakgrund till precis allt och texterna behandlar precis det som boken handlar om. Vilket är mer av ett koncept än väldigt mycket vanlig musik som skrivs. Likaså sätter detta ramar för hur det får lov att låta, detsamma att det skall passera mitt öra som passande med min text.

Det jag befarar och förväntar mig är att det med tiden kommer bli allt enklare att ska pa musik med hjälp av AI, och att denna musik kommer kunna konkurrera på samma musikaliskt kvalitativa nivå som de mest musikaliska människorna. Problemet är att det kommer vara så pass lätt att generera denna AI-genererade musik inom en snar framtid, i stort sett så enkelt så som att bara ge AI:n en textbaserad beskrivning och göra ett antal genereringar tills man "prickar" rätt, och detta kommer kunna göras av vem som helst oavsett hur musikaliskt begåvad man är eller inte.

Jag kommer vara helt ointresserad att veta hur denna person (eventuellt genom ren tur) lyckades generera fram musikstycket som råkade bli bra. Denna person behöver inte nödvändigtvis vara musikalisk för fem öre, så varför skulle jag vara intresserad av den personens bakgrund? :)

Nattlorden skrev:Och hur mycket musik som monteras ihop i studio idag går att framföra live - i alla fall utan att den antingen orkestreras om, eller helt eller delvis används inspelad musik som det skådespelas till?

Det finns naturligtvis olika vis som AI:n kommer påverka framtidens musikskapande. Det finns idag många musikaliska människor som sitter och knåpar ihop stora musikaliska arrangemang i sin ensamhet genom sitt djupgående kunnande att spela många enskilda instrument. Dessa duktiga men ensamma musiker kommer så klart ha svårt att bli erkända musikaliskt, då ingen kan särskilja deras musikaliska verk från något som vem som helst med enkla medel kan skapa med hjälp av AI.

Nattlorden skrev:Så du föredrar att något aldrig kommer att kunna finnas framför att inte godkända verktyg för att skapa det använts? Jag lovar att ingen skulle komma att sätta sig i en musikstudio och skriva ihop en b-filmsstil komedisång baserat på Olof Möllers Scifi-böcker.... Så lyssnar du inte på min, så kommer du heller aldrig att få den upplevelsen.

Det jag säger är att jag aldrig kommer kunna ta till mig musiken på samma sätt om jag vet att den är framtagen av ett AI-program. För mig är en stor del av konsten den beundran jag har för de genuint musikaliskt begåvade människor som kan skapa musiken från grunden. Är det exempelvis en gitarr som spelas på ett sätt som för mig står ut på ett sätt som tilltalar mig, då vill jag veta vem denna gitarrist är och att det verkligen inte är något som bara är AI-generarat. Mitt intresse för gitarrspelandet kommer fullständigt dö när det kommer till min vetskap att det inte är en riktig mänsklig gitarrist som framfört stycket.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-16 10:30

Man bör hålla i minnet att AI-maskinerna "tränats" medelst riktig musik, varför det uppstår juridiska problem. Den som skapar "musik" medelst AI åker således snålskjuts på riktiga musiker och producenter.

För övrigt undrar jag varför människor har blivit så rädda för det mänskliga.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-16 11:37

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Nej det spelar ingen roll alls. Särskilt om jag inte vet om det. Om jag VET kanske det påverkar min bedömning (förmodligen).
Men om det är okänt, så kan det inte spela någon roll. Tycker jag om det, så tycker jag om det.

Inte sällan är det tur att jag inte vet något närmare om artisten. Tänk om något man verkligen gillar visar sig vara skapat av
ett rejält "pucko", ur för mig känsliga aspekter. Då kan det snarare skapa en aversion mot artisten i fråga, som inte har ett dugg med själva musiken att göra.
-- "Tala om musik är som att dansa om arkitektur" --- (FZ)
Låttexter vet jag oftast inte vad de handlar om. Finns musik jag verkligen gillar och har lyssnat på i 30 år, där jag inte har en aning om textinnehåll.
Andra där jag uppfattar texten helt och hållet vid första lyssningen. Det beror på hur väl ord och musik är integrerade.
Lyssnar även på massor av musik med texter på språk jag inte fattar ett jota av. Den blir inte sämre av det.
Det är väl mycket det som gör musik unik som kommunikationsform. Det är ett eget språk. Ofta väldigt svårt att "intellektualisera" varför man inte kan "värja sig".

Med det sagt, tycker jag att generativ AI inom konst och kultur är en skrämmande utveckling - generellt.
Det är huvudsakligen drivet av "stålars" - dvs: "tillräckligt bra". Men det kommer säkert dyka upp undantag.

Flera saker jag själv arbetat med, sköts idag av AI. Och det har blivit påtagligt sämre. Men det "funkar" och blir billigare.

Det går t ex att jämföra med om man skall musiklägga saker med existerande musik.
Förut hade man hela paletten tillgänglig. Nu, i 99 fall av 100, så är det Epidemic Sound som gäller. Endast för att det blir billigare.
Inga andra skäl finns.
Urvalet begränsas och man får leta som en tokig för att hitta något som åtminstone funkar någorlunda. Enstaka undantag stöter man förstås på.
Alltså där det känns helt rätt. Men det är sällsynt.
Sen är det lite trist att höra samma musik, som jag nyss använt, i 13 andra sammanhang på dussinet. (vissa "guldkorn" hittas ju av flera)

Som verktyg för eget skapande lär AI utöka mångfalden och "kreativiteten", på sikt, sannolikt.
Nya verktyg bestämmer ju egentligen ingenting om slutresultatet.
Men det är inte "där" vi idag ser den dominerande drivkraften. Snarare för masskonsumtion av "regnvatten" till så låg kostnad som möjligt.
Uppenbart om man t.ex. tittar på illustrationer i barnböcker och läromedel, där det börjat tränga sig in.
Det är hittills gräsligt platt och själlöst. Men, som sagt - billigt.

Jag kan promta fram en liten bild som är ok. Men då styr jag processen till något jag vill ha utifrån min begränsade idévärld.
När istället konstnären visar sitt förslag, tänker jag kanske OOOOOAAAAAAOOOOOWWWW !!! Häftigt! Det där skulle jag aldrig ens ha tänkt på.
Det är mycket "där" faran ligger, tänker jag. Tillvaron riskerar att bli torftigare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-16 17:34

Ogjort skrev:Jag kan promta fram en liten bild som är ok. Men då styr jag processen till något jag vill ha utifrån min begränsade idévärld.
När istället konstnären visar sitt förslag, tänker jag kanske OOOOOAAAAAAOOOOOWWWW !!! Häftigt! Det där skulle jag aldrig ens ha tänkt på.
Det är mycket "där" faran ligger, tänker jag. Tillvaron riskerar att bli torftigare.

Grattis till att du har finanser till att kunna ta in en konstnär för det. Det normala alternativet är att det inte blir någon bild.

Jag tycker inte att få en bild är torftigare än att inte ha någon bild alls.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-16 18:18

goat76 skrev:Det jag säger är att jag aldrig kommer kunna ta till mig musiken på samma sätt om jag vet att den är framtagen av ett AI-program. För mig är en stor del av konsten den beundran jag har för de genuint musikaliskt begåvade människor som kan skapa musiken från grunden. Är det exempelvis en gitarr som spelas på ett sätt som för mig står ut på ett sätt som tilltalar mig, då vill jag veta vem denna gitarrist är och att det verkligen inte är något som bara är AI-generarat. Mitt intresse för gitarrspelandet kommer fullständigt dö när det kommer till min vetskap att det inte är en riktig mänsklig gitarrist som framfört stycket.

Men varför skulle du fundera över vem som är gitarrist om du vet det är AI-genererat? :wink: Och vem påstår att du skall behöva ta till dig musiken på samma sätt - jag vågar nog lova att du inte lyssnar på en symfoniorkester live och ett gammalt kassettband med Kent på samma sätt heller.

Men "gitarristen" skulle lika gärna vara en keyboardist som spelat in det i kvarts tempo, snabbat upp och använt en gitarrplugin i Cubase... men då är det helt ok att lyssna på?

Sen är frågan - är det meningen att du skall lyssna på musiken - den kanske bara är avsedd som en bakgrund för att du skall ta till dig texten. Som om fotografen hänger upp en bakgrund när då går och tar ett foto... Du vill troligen inte berätta för någon att du varit i skogen för att du fått en sådan bakgrund - du ville bara ha en bra bild och det är att det är du på den som är det väsentliga.

Om jag tar min text och min musikaliska idé och blir presenterad med en studio med proffsmusiker, så kan jag berätta idén för dem... och lyssna på deras olika förslag fram tills jag är nöjd. Jag ser noll och intet i skillnad på min musikaliska insats i det relativt om jag gör samma process med en AI. Du hade framförandemässigt fått en högre kvalité av det - självfallet. Men jag kanske inte kan få en Gregoriansk kör och en säckpipeblåsare på plats på direkten om jag skulle plötsligen känna för det, så på den punkten hade slutresultatet inte blivit vad det skulle kunnat bli. Äpplen och päron...
Och vissa ljud skulle aldrig någon komma på att skapa i en studio, men som kan kännas helt rätt för stycket när man blir presenterat för dem... Något som är till hälften kvinnlig sångerska, till hälften violin som exempel?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-16 18:36

Nattlorden, du övertolkar det jag säger när du tror att jag tycker att "något inte får finnas" om det gjorts med hjälp av AI.

Vem som helst får göra vad de vill och jag har ingenting alls emot att du använder AI för att göra din musik, det enda jag säger är att JAG PERSONLIGEN inte kan ta till mig av musiken alls efter att jag får vetskapen om att den låtit skapats av AI, och att den inte gjord av en eller flera människor som lagt sin kreativitet i skapandet.

Om vi tar din musik som exempel så väljer jag mycket hellre att lyssna på originalet där du sjunger av den enkla anledningen att jag fått vetskapen att den är skapad av riktiga människor, till skillnad från den AI-versionen som jag tack vare din information nu vet "bara" är just ett AI-genererat musikstycke.

Det spelar inte heller någon som helst roll för mig om du tyckte det var svårt eller inte att instruera AI:n vad du ville att den skulle skapa åt dig, mitt intresset för ditt AI-genererade låtstycke dör totalt bara genom vetskapen att sångerkan inte existerar i verkligheten, och att synt- eller trum-instrumenten varken spelats eller programmerats av en riktig människa av kött och blod.

Jag kan inte rå för att jag känner så, det råkar nämnligen bara vara så att jag omöjligen kan känna samma sak för ett AI-genererat musikstycke som jag känner för ett mänskligt skapat musikstycke.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-16 19:01

goat76 skrev:Nattlorden, du övertolkar det jag säger när du tror att jag tycker att "något inte får finnas" om det gjorts med hjälp av AI.

Vem som helst får göra vad de vill och jag har ingenting alls emot att du använder AI för att göra din musik, det enda jag säger är att JAG PERSONLIGEN inte kan ta till mig av musiken alls efter att jag får vetskapen om att den låtit skapats av AI, och att den inte gjord av en eller flera människor som lagt sin kreativitet i skapandet.

Om vi tar din musik som exempel så väljer jag mycket hellre att lyssna på originalet där du sjunger av den enkla anledningen att jag fått vetskapen att den är skapad av riktiga människor, till skillnad från den AI-versionen som jag tack vare din information nu vet "bara" är just ett AI-genererat musikstycke.

Det spelar inte heller någon som helst roll för mig om du tyckte det var svårt eller inte att instruera AI:n vad du ville att den skulle skapa åt dig, mitt intresset för ditt AI-genererade låtstycke dör totalt bara genom vetskapen att sångerkan inte existerar i verkligheten, och att synt- eller trum-instrumenten varken spelats eller programmerats av en riktig människa av kött och blod.

Jag kan inte rå för att jag känner så, det råkar nämnligen bara vara så att jag omöjligen kan känna samma sak för ett AI-genererat musikstycke som jag känner för ett mänskligt skapat musikstycke.

Min blåmarkering ovan.

Så att skriva en text och tänka ut vad för musikstil, vad för instrument man vill ha, vilket tempo, förslag på processande, hur sångstilen skall vara..... och sen spendera timmar eller dygn på att sålla bort resultat som inte matchar idén... och manuellt vara inne och klippa bort oönskade passager, EQa, tona, sätta separata instrumentvolymer och sen mastera... Då har inte en människa lagt sin kreativitet i skapandet?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-16 20:27

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Nattlorden, du övertolkar det jag säger när du tror att jag tycker att "något inte får finnas" om det gjorts med hjälp av AI.

Min blåmarkering ovan.

Så att skriva en text och tänka ut vad för musikstil, vad för instrument man vill ha, vilket tempo, förslag på processande, hur sångstilen skall vara..... och sen spendera timmar eller dygn på att sålla bort resultat som inte matchar idén... och manuellt vara inne och klippa bort oönskade passager, EQa, tona, sätta separata instrumentvolymer och sen mastera... Då har inte en människa lagt sin kreativitet i skapandet?

Jag tycker nog det borde framgå ganska tydligt vilken form av mänsklig musikalisk kreativitet och skapande jag talar om. Det du tar upp nu har mer att göra med den produktionsmässiga kreativiteten än vad det har att göra med det själva musikaliska innehållet, och då avser jag skrivandet av det musikaliska innehållet så som skapandet av melodier, takter och hur instrumenten i detalj spelas eller har programmerats.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-16 20:49

goat76 skrev:Jag tycker nog det borde framgå ganska tydligt vilken form av mänsklig musikalisk kreativitet och skapande jag talar om. Det du tar upp nu har mer att göra med den produktionsmässiga kreativiteten än vad det har att göra med det själva musikaliska innehållet, och då avser jag skrivandet av det musikaliska innehållet så som skapandet av melodier, takter och hur instrumenten i detalj spelas eller har programmerats.

Exempel på en inmatad stilistisk (önske-)prompt... behöver inte blir den slutliga, jag har bara nått till min markering "bra", inte "final".
Dark Futurist Desirewave / Cyber Romantic Spectral Pop

Spoken-word driven track with deep, intimate male voice (whispered, restrained, slightly distorted), contrasted by cold, distant female vocal phrases used sparingly for emphasis, Tempo 96–100 BPM, minor key,

Mood: controlled anxiety, seductive unease, posthuman melancholy,

Instrumentation:
Pulsing analog sub-bass
Slow, hypnotic arpeggiators
Cinematic pads with long decay
Subtle industrial textures
Occasional glitch artifacts and dropouts
Minimal but deliberate beat, never dominant

Structure:
Long atmospheric intro
Gradual tension build
Fragmented bridge with partial rhythmic collapse
Emotional restraint throughout (no cathartic release)
Sparse outro with reverb decay and silence

Production style:
High dynamic range
Heavy use of reverb and spatial depth
Voices slightly forward, music surrounding
No pop hooks, no melodic chorus emphasis

Vibe references:
Blade Runner existentialism, early cyberpunk literature, decadent futurism

Detta kombineras även med insprängda instruktioner ihop med själva sångtexten
typ:
[Verse I – Initiation]
[Minimal beat enters, low pulse, filtered synth]
...
[Beat breathes, slight glitch]
...
[Pre-Chorus]
[Music thins, heartbeat sub]
...
[Verse II – Social Aftermath]
[Arpeggiators sharpen, rhythm gains confidence]
...
[Final whispered line, male]
...
[Long reverb tail, silence]

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-17 11:30

Nattlorden skrev:
Ogjort skrev:Jag kan promta fram en liten bild som är ok. Men då styr jag processen till något jag vill ha utifrån min begränsade idévärld.

Grattis till att du har finanser till att kunna ta in en konstnär för det. Det normala alternativet är att det inte blir någon bild.

Jag tycker inte att få en bild är torftigare än att inte ha någon bild alls.

Det verkar som du ser saken mer ur ett personligt perspektiv än helheten för "samhället".
Det är iofs ett tyckande - men jag tycker verkligen världen skulle vara torftigare utan Michelangelo.
Och det handlar om vilka förutsättningar vi ger extraordinära begåvningar att utvecklas och verka.

Utan tidigare sådd skulle AI inte ha ett endaste puttifnutt att skörda.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-17 11:32

Att AI-musik klättrar högst upp på streaminglistorna, säger iofs mer om dagens populärmusik än om AI.

/Anders O.

Nästa

Återgå till Musikstugan