Vad jag funderat på. De flesta (även jag, tills nu) utgår ifrån är att AI gör hela låten. Men så behöver ju inte alls vara fallet. En musiker kan ju använda AI för att generera ett instrument som inte finns (ännu) eller en röst som ingen känner igen (ny stjärna?) eller skapa en ackordföljd som ingen annan gjort - eller säkert något annat intressant/spännande som jag som icke-musiker inte ens kan spåna om. Dvs använda AI i sitt musikskapande.
Fast det ställer ännu högre krav på den skapande musikern, att inte fall för/använda de mainstream plattityder och klyschor som AI'n kommer försöka pracka på en.
Lekte lite med Copilot igår och försökte få svar på vilken den andra Linn-butik som fanns i Göteborg förutom Tonläget. Och om den fortfarande finns kvar. Detta eftersom jag inte minns namnet på den. Svaret jag fick var High Fidelity! Och att den finns kvar. När jag påpekade att HF ligger i Stockholm började Copilot röra till det ordentligt med HiFi-Art, påstod att företaget fanns i både Stockholm och Göteborg eftersom ingen hade rättighet till namnet.
Om musiken behandlas på samma sätt kan det möjligen ses som ett kreativt utfall men bra lär det inte bli

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.