AI-genererad låt toppar Spotify i Sverige

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: AI-genererad låt toppar Spotify i Sverige

Inläggav Ogjort » 2026-01-20 11:25

Nattlorden skrev:
Ogjort skrev:Har förstås lattjat lite med SUNO själv. Funkar inte alls.
Den förstår inte ens vad man avser. Än så länge... Det ingår lixom inte i träningsmaterialet.
Men visst - på sikt så...

Nyfiken på vad för avsikter du har då.

Har t.ex. gett tydliga referenser till olika tonsättare. Och kortslutningsuppdrag.
Det blir "mainstream" i alla fall. Brahms blir kanoners. Lachenmann blir fånigheter.
Men det blir säkert andra vägar så småningom. Men då måste både träningsdata och instruktionspotten förändras.

Nån gång ska jag kolla om man kan komma nånvart med tid och tålamod. 8)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-01-20 12:48

Vad jag funderat på. De flesta (även jag, tills nu) utgår ifrån är att AI gör hela låten. Men så behöver ju inte alls vara fallet. En musiker kan ju använda AI för att generera ett instrument som inte finns (ännu) eller en röst som ingen känner igen (ny stjärna?) eller skapa en ackordföljd som ingen annan gjort - eller säkert något annat intressant/spännande som jag som icke-musiker inte ens kan spåna om. Dvs använda AI i sitt musikskapande.
Fast det ställer ännu högre krav på den skapande musikern, att inte fall för/använda de mainstream plattityder och klyschor som AI'n kommer försöka pracka på en.

Lekte lite med Copilot igår och försökte få svar på vilken den andra Linn-butik som fanns i Göteborg förutom Tonläget. Och om den fortfarande finns kvar. Detta eftersom jag inte minns namnet på den. Svaret jag fick var High Fidelity! Och att den finns kvar. När jag påpekade att HF ligger i Stockholm började Copilot röra till det ordentligt med HiFi-Art, påstod att företaget fanns i både Stockholm och Göteborg eftersom ingen hade rättighet till namnet.
Om musiken behandlas på samma sätt kan det möjligen ses som ett kreativt utfall men bra lär det inte bli :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2026-01-20 13:10

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Inte så dumt. Väldigt mycket bättre än mycket av det jag hört de senaste 5 åren.

Grattis. :)

Är hennes röst genererad eller riktig?

Genererad. Ett av de större problemen - variansen av röster för liten. Rejält rum för förbättring i kommande versioner. Men bättre ett par bra än många dåliga iofs

Det har blivit bättre. Jag gjorde en egen version med samma text. Suno'n spottade ur sig 4 førslag, 1 var riktigt bra (Suno V5), men jag betalar inte så det blev bara 1 minut och går inte att dela. 1 førslag blev "skapligt" men låter smetigt. Bra funk gitarr/synth eller något i børjan som kan samplas och användas till annat.
Skall se om jag kan göra en rip av den korta varinaten när jag kommer hem. Den låter mycket bättre rent allmänt.

Tills vidare får ni lyssna på lite electro-funk med Beavis & Butthead insperared text: https://suno.com/s/1lDuWToOruoaK7Jq

Texten är AI men med mina instruktioner. Sången här låter också helt OK. Säskilt med tanke på den corny texten som det skulle vara svårt att få en ritkig sångare att sjunga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-20 18:36

Kom att tänka på en grej angående AI-musik som både kan vara ganska häftigt och samtidigt dåligt, och det rör musik i filmer. Det kommer lätt kunna skapas musik specifikt kopplad till en film med texter som faktiskt handlar om det som sker i filmen, men det dåliga med det är att riktiga musiker kommer gå miste om de inkomster de annars hade fått av att deras musik kanske inte kommer användas i samma utsträckning som idag. Då det är så enkelt redan nu att skapa musik med hjälp av AI så kommer filmbolagen med enkla medel skapa dessa ljudspår själva.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-20 19:13

goat76 skrev:Kom att tänka på en grej angående AI-musik som både kan vara ganska häftigt och samtidigt dåligt, och det rör musik i filmer. Det kommer lätt kunna skapas musik specifikt kopplad till en film med texter som faktiskt handlar om det som sker i filmen, men det dåliga med det är att riktiga musiker kommer gå miste om de inkomster de annars hade fått av att deras musik kanske inte kommer användas i samma utsträckning som idag. Då det är så enkelt redan nu att skapa musik med hjälp av AI så kommer filmbolagen med enkla medel skapa dessa ljudspår själva.

Säkert inte de största produktionerna, men de lite billigare kanske kommer att bli bättre ljudsatta än idag.

Och snart kommer både filmen och ljudet och musiken att kunna skapas av personer som aldrig annars hade hamnat i filmindustrin... så vi kanske kan börja få intressanta filmer igen helt plötsligen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-20 19:46

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Kom att tänka på en grej angående AI-musik som både kan vara ganska häftigt och samtidigt dåligt, och det rör musik i filmer. Det kommer lätt kunna skapas musik specifikt kopplad till en film med texter som faktiskt handlar om det som sker i filmen, men det dåliga med det är att riktiga musiker kommer gå miste om de inkomster de annars hade fått av att deras musik kanske inte kommer användas i samma utsträckning som idag. Då det är så enkelt redan nu att skapa musik med hjälp av AI så kommer filmbolagen med enkla medel skapa dessa ljudspår själva.

Säkert inte de största produktionerna, men de lite billigare kanske kommer att bli bättre ljudsatta än idag.

Och snart kommer både filmen och ljudet och musiken att kunna skapas av personer som aldrig annars hade hamnat i filmindustrin... så vi kanske kan börja få intressanta filmer igen helt plötsligen.

Allt kan hända, men i takt med att det blir allt lättare att skapa musiken med AI och i princip vem som helst kan generera den på nolltid, då kommer det nog knappast vara någon utomstående som tjänar sitt levebröd på musiken, utan snarare bara de som rattar ljudet för filmen som genom ett par knapptryck har ett gäng låtar till filmen. De har ju hela filmmanuset att utgå ifrån som de kan mata AI:n med. :)

Ju enklare detta blir, desto mindre kommer de riktiga musikerna behövas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-20 20:07

goat76 skrev:Ju enklare detta blir, desto mindre kommer de riktiga musikerna behövas.

Ju mer ÄKTA kreativa behöver de vara. Det kommer inte att gå att leva på att pumpa ut snarlika popsnören på rad.

Men det riktiga lyften blir nog när riktiga musiker börjar använda AI seriöst... Det finns säkert massa saker de skulle velat göra men även den inte kunnat.

FRAMFÖR ALLT kommer de fortfarande att behöva uttrycka sig... man blir inte musiker utan att man brinner för att vilja berätta något, väl? Det behovet lär ju inte försvinna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-01-21 20:05

Läste precis en artikel i The Guardian angående AI-musiken, vilken tar upp många av de farhågor jag har för att den framtida mänskliga musikaliska kreativiteten på allvar är i farozonen. Det nämns att den nuvarande AI:n i stora drag endast kan skapa Frankenstein-monster av det som redan existerar, men att det bara om circa ett år kommer en mycket mer avancerad AI kallad AGI (artificial general intelligence), vilken som jag tolkar det kommer kunna skapa mer originell musik.

Riktiga musiker kommer definitivt inte gå vinnande ur den här utvecklingen, det är jag ganska säker på.

AI’s current level of sophistication means it is really producing composites of existing music, creating a Frankenstein’s monster of melodies. However, when AGI (artificial general intelligence) finally arrives, with Anthropic co-founder Dario Amodei suggesting that could happen as soon as next year, we will be catapulted into an exhilarating and terrifying realm of uncertainty for the future and the purpose of human-created art.

“It’s literally happening under our noses,” warns Davies. “We should be so much more concerned than we are.”
https://www.theguardian.com/music/2025/ ... bracing-it

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-01-22 00:15

Nattlorden skrev:Det kommer inte att gå att leva på att pumpa ut snarlika popsnören på rad.

Har du sagt det till Taylor Swift? Eller till fröken Larsson?

Det är snarare just DET som det går att leva på. T o m väl.
Den mesta annan slags musik är det som INTE går att leva på.
Nästan så man kan säga: Ju "bättre" musik desto mindre inkomster.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-22 19:13

Ogjort skrev:
Nattlorden skrev:Det kommer inte att gå att leva på att pumpa ut snarlika popsnören på rad.

Har du sagt det till Taylor Swift? Eller till fröken Larsson?

Det är snarare just DET som det går att leva på. T o m väl.
Den mesta annan slags musik är det som INTE går att leva på.
Nästan så man kan säga: Ju "bättre" musik desto mindre inkomster.

Nu ja.... men när både du och jag kan pumpa 50st Taylor Swifts om dagen.... så är det inte den sortens kreativitet som kommer att efterfrågas. Det blir ett slut på dagens populärmusik också, precis som alla popstilar innan den nuvarande. Man kan inte betrakta framtiden som bara mer av det nuvarande, man måste förutspår hur det rimligen skall förändra sig. Det kommer en tid efter Max Martin också. ( Sveriges första AI? 8) )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2026-01-22 19:35

goat76 skrev:Läste precis en artikel i The Guardian angående AI-musiken, vilken tar upp många av de farhågor jag har för att den framtida mänskliga musikaliska kreativiteten på allvar är i farozonen. Det nämns att den nuvarande AI:n i stora drag endast kan skapa Frankenstein-monster av det som redan existerar, men att det bara om circa ett år kommer en mycket mer avancerad AI kallad AGI (artificial general intelligence), vilken som jag tolkar det kommer kunna skapa mer originell musik.

Riktiga musiker kommer definitivt inte gå vinnande ur den här utvecklingen, det är jag ganska säker på.

AI’s current level of sophistication means it is really producing composites of existing music, creating a Frankenstein’s monster of melodies. However, when AGI (artificial general intelligence) finally arrives, with Anthropic co-founder Dario Amodei suggesting that could happen as soon as next year, we will be catapulted into an exhilarating and terrifying realm of uncertainty for the future and the purpose of human-created art.

“It’s literally happening under our noses,” warns Davies. “We should be so much more concerned than we are.”
https://www.theguardian.com/music/2025/ ... bracing-it

När AGI är online så är musikskapande vårt minsta bekymmer. ( Om de nu inte nedgraderar betydelsen av AGI också och tar fram ett nytt namn för nästa nivå... )

Hur orginell är den mesta musiken skriven av människor? Det finns en tjock musikteori"bok" för hur musik skrivs... Hur ofta skrivs något som går utanför de ramarna? Lyfter vi ögonen lite vidare hittar vi mer kvartstoner och mikrointervall, men det är nog inte någon större del av någon härs normala musikkost. Men jag kan tänka mig att mer udda rytmik är vanligare bland oss än normallyssnare... och kanske även mer ostandardiserad instrumentering. Men oavsett vilket... hur mycket är inte likt något annat tidigare? Och varför är det inte Frankenstein när blandningen sker i mänsklig wetware istället för på kiselchips?

Föregående

Återgå till Musikstugan