Nån som provlyssnat Quads högtalare Revela 2 ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Alfacruizer

Nån som provlyssnat Quads högtalare Revela 2 ?

Inläggav Alfacruizer » 2026-01-30 19:41

Jag bor för långt bort för att åka och lyssna själv, men blir det aktuellt, så tar jag hem ett par med "Buy & Try".
Ingen verkar ha skrivit tidigare om Revela, men frågar ändå.

Min Quad Vena II känns spontant, som lite klen för att driva dem, så kommer nog komplettera med slutsteget Artera Stereo
och köra Vena, som förförstärkare. Saknar trigger-utgång, men det är ju ett I-landsproblem...

Det jag mest funderar på är samspelet mellan mellanregistret och banddiskanten och om det är en "ljus" högtalare eller t o m "skrikig".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Nån som provlyssnat Quads högtalare Revela 2 ?

Inläggav PerStromgren » 2026-01-31 11:38

Alfacruizer skrev:Min Quad Vena II känns spontant, som lite klen för att driva dem, så kommer nog komplettera med slutsteget Artera Stereo
och köra Vena, som förförstärkare. Saknar trigger-utgång, men det är ju ett I-landsproblem...

Beträffande slutsteget i Vena, tycker jag att du ska provköra innan du införskaffar något nytt. Det har visserligen jag gjort (Rotel RB-1582), men mest för känslan av "säkerhet".

Trigger-avskanaden kan fixas med ett en master-slave-limpa:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/starkstrom/grenuttag/brennenstuhl-grenuttag-med-permanenta-uttag-8-vags-p67704
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-31 12:39

Klangbalansen för Quad Revela 2 lutar snarare åt det polerade med en återhållen undre diskant och mellandiskant: https://www.hifinews.com/content/quad-r ... lab-report

Man bör även notera en något svag mellanbas och total avsaknad av lågbas i mätresultaten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2026-01-31 14:40

Tack bägge för bra tips och länkar.
Mätresultatet gällande basen är lite avskräckande faktiskt.
Slipper gärna separat subwoofer, så får tänka ett varv till. :)

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2026-02-01 15:15

Lite misstänksam mot att reglage har kretsar som skickar ut en massa goja.
Någon som använder ovanstående Brennenstuhl och är nöjd?

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2026-02-01 20:54

Jag be moderatorn att ta bort det här inlägget och inlägg 263 ovan. OT och finns på annan plats numera.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2026-02-02 19:20

Jaha ja, nu har volymsänkningen via fjärren slutat fungera i Quad Vena II och jag hittade nån till på nätet, som råkat ut för samma sak.
Köpte visserligen ett demo-exemplar, men 6 månader efter garantitidens slut är det nu och det är för tidigt...
Mer att fundera över alltså.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2026-02-02 20:34

Alfacruizer skrev:Jaha ja, nu har volymsänkningen via fjärren slutat fungera i Quad Vena II och jag hittade nån till på nätet, som råkat ut för samma sak.
Köpte visserligen ett demo-exemplar, men 6 månader efter garantitidens slut är det nu och det är för tidigt...

Hur gammal är den? Även beggade saker i butik har konsumentköpslagen att vila på. Dvs de första två åren ska det räknas som ursprungsfel så länge du inte orsakat problemet :)

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2026-02-03 00:02

Beakungen skrev:
Alfacruizer skrev:Jaha ja, nu har volymsänkningen via fjärren slutat fungera i Quad Vena II och jag hittade nån till på nätet, som råkat ut för samma sak.

Hur gammal är den? Även beggade saker i butik har konsumentköpslagen att vila på. Dvs de första två åren ska det räknas som ursprungsfel så länge du inte orsakat problemet :)

Garantitiden var 2 år, så den är ca 2,5 år "gammal" tyvärr. Men den funkar ju fortfarande, men jag får vrida manuellt på ratten om jag ska sänka.
Hade föredragit att det var höjningen som gick, men gissar att den inte gillar att man råkar fortsätta sänkningen fast den redan nått minimumstoppet, men bara en teori.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2026-02-03 19:17

Färskt batteri, förmodar jag?
... tycker jag!

Per

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2026-02-04 03:06

PerStromgren skrev:

Färskt batteri, förmodar jag?

Testade med nytt batteri, men det hjälpte inte. Förstärkaren reagerar på fjärrsignalen, för lyset, som visar vald källa blinkar, som det ska, men volymratten rör sig inte och inte ett ljud från motorn.
Vid höjning istället, så funkar allt klockrent. Jag får vänja mig med att använda "Mute" om nån ringer t ex...
Fast det är klart... en Quad 3 skulle nog se bra ut till min silvergrå Sony-skivspelare från 1976. :D
Nu har Hifi Freaks tagit bort rean på Revela, så då blir det andra högtalare i alla fall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-02-04 10:10

Givet att signalen från fjärren faktiskt når fram, låter det som att motorn och/eller dess drivelektronik är defekt - sannolikt ett mindre reparationsarbete. En rimlig start är att mäta spänningen på potentiometerns motor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

momotom

Inläggav momotom » 2026-02-04 10:21

Alfacruizer skrev:
Nu har Hifi Freaks tagit bort rean på Revela, så då blir det andra högtalare i alla fall.

Det är iofs nog bara att skriva i chatten och säga att du vill ha priset som var på rean.

Återgå till Köpråd