Jag ser att du har en L-pad koppling i ett av dina scheman, det behövs ganska stora resistorer för att ta hand om effekten som du skickar in i en sådan koppling om du har den på ett baselement. Så det bör du undvika.
För hög impedans är normalt sett inte något att vara orolig för när man matchar mot ett elements nivå. Som tex att få basarna att spela på rätt nivå för att möta diskanten. Nu tror jag inte att det ger riktigt den form på frekvenssvaret som vi vill ha även om det nog blir ganska platt.
Det vanligaste är att vilja få lite baffelstegskompensation, det kan göras separat men då filter kostar pengar så vill man ofta modifiera högtalarens vanliga filter för att även ge baffelstegskompensation. Det kan ofta börja med att man använder samma antal komponenter som ett 3e ordningens filter, men att man väljer deras värden på ett annat sätt. Ofta är det bra att börja med ett högre värde än man normalt ser på den första spolen.
Från vänster först ett vanligt 3e ordningens filter, sedan ett filter där bara första spolen ändrats för att ge baffelstegskompensation. Sedan ett exempel på hur mycket man kan modifiera med den här typen av filter. Motståndet tror jag inte att du har nytta av i den här applikationen, men jag ville visa det.
Lägg gärna in mittenfiltret och se hur det blir.

- Filterexempel.png (133.37 KiB) Visad 266 gånger