Joy Division: Substance 1977-1980, CD.

Moderator: Redaktörer

jogge skrev:April Stevens: Teach Me Tiger, LP. Smått suggestiv jazz från 1960. Titellåten är enorm. Den hörde jag i någon TV-serie där en vampig dam hade den som "sin" melodi som spelades i bakgrunden när hon var på partaj. Sedan köpte jag skivan. Med tanke på releaseåret är det nog ett under att den fick släppas![]()
PekkaJohansson skrev:jogge skrev:April Stevens: Teach Me Tiger, LP. Smått suggestiv jazz från 1960. Titellåten är enorm. Den hörde jag i någon TV-serie där en vampig dam hade den som "sin" melodi som spelades i bakgrunden när hon var på partaj. Sedan köpte jag skivan. Med tanke på releaseåret är det nog ett under att den fick släppas![]()
Grattis - du har hittat en milstolpe i populärmusikhistorien! Jag har i alla år försökt hitta en riktigt bra överföring till kompaktskiva av "Teach me tiger" och har väl ett par hyggliga versioner. Jag kan för övrigt rekommendera den likaledes suggestiva "Love kitten" som inte finns på albumet men som åtminstone tidigare kunde höras på Youtube. Jorå, den finns![ YouTube ]
Nu återstår för dig att upptäcka bland andra Peggy Lee och Julie London från samma era. Själv har jag de senaste kvällarna hört några sentida jazzsångerskor (1980-tal och senare) och både de och musiken är så tråkiga att klockorna stannar. Enligt mitt förmenande är vokaljazzen - oavsett om den sjungs av kvinnor eller män - ointressant efter 1969 då Sinatra gör ett mycket snyggt avslut med "My way".
Nu ska jag ta den gångna veckans skivskörd i form av ett tjugotal vinylsinglar från 1960-talet och bege mig till musikrummet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Edit: Jag läser nu att April Stevens, som egentligen hette Carol Vincinette LoTempio, dog så sent som 2023, 93 år gammal.

Max_Headroom skrev:Die Toten Hosen[ YouTube ]
Magiskt bra från "Alles aus Liebe" (45:37) och till slutet.
hifikg skrev:Chantal Chamberland
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster