Tips önskas (finishrelaterat problem)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bjornsva

Tips önskas (finishrelaterat problem)

Inläggav bjornsva » 2006-05-12 13:33

Högtalarna är fanerade och jag har börjat skära ur hålen för elementen, men det visade sig vara svårare än jag trott. Hålen som är frästa är perfekt cirkelformade men när jag sandpapprar sista millimetrarna på faneren för att få ner elementen på plats så blir det "glipor" på vissa ställen. Faneren ligger inte kloss i sidorna på elementen (hoppas ni förstår vad jag menar, är superstressad just nu då jag måste iväg).

Finns det något man kan göra för att fixa detta i efterhand? Typ blanda slipdamm från faneret med trälim och sätta där det behövs?

Alla tips är välkomna, jag kommer hem igen på någon timma och kan förklara lite bättre om ni inte förstår.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 13:39

antar att du fräste hålen innan du fanerade...

Slipdamm och limm är värt att prova...

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-05-12 16:19

Exakt, jag fräste innan faneringen. Ett misstag märker jag nu i efterhand.

Har kvar att sandpappra ännu då hålen inte är färdiga men imorgon eller på söndag ska jag försöka dölja dessa skönhetsfläckar.

Fler tips mottages gärna!

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-05-13 12:44

Kom igen nu grabbar. Så mycket DIY som det finns på detta forum så måste någon ha varit med om detta eller ha något bra tips på hur jag åtgärdar "problemet". Perfektionist som man är så är vetskapen om dessa skönhetsfel väldigt frustrerande.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-05-13 13:04

Hmmm, kanske går att slipa lite mer så man får samma glipa runt om och sen fylla i med nåt svart kanske. Tror det kan se konstigt ut med lim och slipdamm då det blir lite mörkare än träet, bättre då med nåt svart (enligt min smak då..). Kanske svart silikon? Fast då blir det ju jobbigt att få loss elementen om man vill det....

När man slipar innerkanten på hålet är det lättast att få jämnt om man har nåt runt som är lite mindre än hålet som man kan lägga slippappret runt, men det kanske du redan har provat..?

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-05-13 18:30

Inget silikon!!! Kan bli katastrof senare vi ev. lackning. (skall jag tro min svåger som är lackerare så ÄR det en katastrof att ens fundera på silikon. ;) )

Latexfog i så fall...

Men tyvärr är det inte mycket man kan göra än att slipa försiktigt.

Min farfar (snickare) sa att de använde bivax oxh sedan slipade de. Slipdammet skulle då färga vaxet så det blev samma färg som trät. Vet inte om vax är bättre än lim. Tyvärr kan jag inte frågan farfar igen...
Senast redigerad av GrodanB 2006-05-13 18:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-05-13 18:40

GrodanB skrev:Inget silikon!!! Kan bli katastrof senare vi ev. lackning.

Tänkte inte att man skulle lacka över silikonet (som ju inte fungerar nåt bra) utan lägga i det efter lacken. (ungefär som jag gjort i skarvarna på mina högtalare som finns i min medl.presentation)

Fast det är nog en dum idé iaf då det blir jobbigt att få loss elementen....

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-05-13 19:47

Latexfog finns i svart också...

Problemet med silicon är att man måste få bort allt, om man skulle vilja lacka igen. Även om man inte ser något finns det ofta en hinna som gör att man får "apelsinskal" (små gropar) i lacken.

Men jag kom på att silicon har blivigt ett samlingsnamn för allt tätnings/fog-klet som kommer ur tub...

Många har sagt silicon och sedan var det visst latexfog i alla fall. Har för mig att Biltema kallar sin latexfog för silikon. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=724&iItemId=83097
Har för mig att detta är en akryltätningsmassa precis som Latexfog.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-05-13 20:00

GrodanB skrev:Många har sagt silicon och sedan var det visst latexfog i alla fall. Har för mig att Biltema kallar sin latexfog för silikon. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=724&iItemId=83097
Har för mig att detta är en akryltätningsmassa precis som Latexfog.

Hehe, det var precis sån (svart) jag använde till mina högtalare. :) Fast luktar latexfog ättika som silikon gör? För det från biltema luktade ättika... hmm nu kanske vi hamnar lite OT... :oops:

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-05-13 23:37

Slipade klart faneren runt ett utav hålen för bas/mellan idag och det blev mycket bättre. Kanske inte 100% perfekt men tillräckligt bra så att tom. jag blev nöjd :) Faneren runt andra bas/mellan hålet ska göras klart imorgon.

Ena diskanthålet är också ganska bra men jag ska försöka få till det bättre genom att fylla i slipdamm blandat med trälim på vissa ställen där. Andra diskanthålet är däremot inte lika bra. Farsan skar ut det utan min vetskap och gjorde ett märkbart sämre jobb än mig :x

Fungerar det inte med slipdamm + trälimm får jag försöka hitta på något annat för jag ska fixa detta innan jag oljar/lackar.

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-05-14 16:41

Slipdamm + trälim fungerade tillfredsställande, som tur var. Av någon anledning så var diskanthålen betydligt svårare att få bra än bas/mellan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-14 16:50

Tipset är att fanera först näste gång vilket du precis som jag säkert har märkt. :)

Jag gjorde ett test vid senaste faneringen och lackade lite före dessutom. Det blev bättre. Står att läsa om här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 3244#73244
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum