Jag håller på att sälja ett par OA52 till en musiker. Han har under lång tid haft OA14. Jag har både OA14, OA52, OA52.N och Larsen L8. Även en del annat men det bortser vi från här.
OA52 är med original omkantade basar (SS8542S) och diskanterna utbytta mot SS2905/9000. Jag kallar dem i fortsättninge OA52.2905 eftersom de uppgraderade med en diskant som gör stor skillnad. Jag köpte dem så här. Och hade också tänkt sälja dem så.
Han var intresserad av både OA52.2905 och OA52.N och lutade åt OA52.N efter vad han hade läst om dem. Just att han här kunde jämföra både med OA14 och "moderna" L8 var en hjälp för att välja.
Han hade med sig både vinyl och CD som han ville testa med. Jag har högtalarväxel så vi kunde jämföra två par högtalare genom att bara trycka på en knapp.
Alla jämförelser gjordes genom att valda låtar på vinyl eller CD spelades korta stunder med jämförelse mellan två högtalare. Att det var korta stunder beror på att han visste vad han ville lyssna efter och snabbt kunde avgöra vilka högtalare han föredrog. Troligen var det hans erfarenhet och vana som musiker som gjorde att han var så snabb och bestämd. Exakt vad som var avgörande vet jag inte med jag fick uppfattning att t ex ljudbild ibland var viktigare än lägsta distorsion (som jag antar OA52.N och L8 står för).
Vi började med OA14 för att han skulle känna igen sig. De jämfördes med OA52.2905. Det var ingen tvekan om han föredrog OA52.2905.
Därefter jämfördes OA52.2905 med OA52.N. Skillnaden mellan dessa var mindre och kunde ibland gå åt båda håll. Men totalt sett tyckte han bättre om OA52.2905 än OA52.N.
Det var ju dessa två han valde mellan men vi jämförde även med L8 och även då föredrog han OA52.2905.
Men sen började problemet. Allt hade fungerat bra tills vi spelade en låt från en CD han hade med sig. Det var Osslers Ner i säcken från albumet Brus. När vi spelade denna på hög volym kom det ett skorrande ljud i vänster högtalare på OA52.2905 14 resp 19 sek in i låten. Samma ton kommer flera gånger senare men ni vet nu vad jag menar. För att säkerställa att jag kunder återskapa ljudet letade vi upp den även på Spotify och missljudet kom även därifrån.
Jag har genom att kanta om ett annat par SS8542 fått bort detta skorrande. Så problemet är egentligen löst men jag tycker fortfarande inte att det låter bra. Dvs jag uppfattar denna passage som distorderande vid hög volym oberoende av högtalare.
Så vad tycker ni om denna passage? Hur låter det hos er vid hög volym? Helt rent och klart eller?