Moderator: Redaktörer

schmutziger skrev:Suddig bild, men pKpondus är precis den lösningen du undrar över, elementen delar kavitet.
Funkar super, mäter identiskt med en vanlig pK. Så där är en del eq på dem som jag postat i pK tråden.
[ Bild ]
schmutziger skrev:Suddig bild, men pKpondus är precis den lösningen du undrar över, elementen delar kavitet.
Funkar super, mäter identiskt med en vanlig pK. Så där är en del eq på dem som jag postat i pK tråden.
[ Bild ]
RSG skrev:Ehhh, jag som e lite trög.
Hur ser shuntningen ut schematiskt?
/Johan
Chris71 skrev:RSG skrev:Ehhh, jag som e lite trög.
Hur ser shuntningen ut schematiskt?
/Johan
Det är en ganska konventionell variant av 0.5 koppling av basar, 2st 4ohms basar i serie får sin matning från samma filter men parallellt med den ena basen sitter en relativt stor spole som gör att i högre frekvenser så filtreras den basen bort, så när allt fungerar enligt design så spelar huvudbasen hela passbandet men under gränsfrekvensen kliver bas nr2 in och antastar då konarean fördubblas och sänker distortionen.
jonasp skrev:Gissningsvis såhär (exklusive övriga delningsfiltret såklart):
Redigering: pucktvåa.
jonasp skrev:Hehe... nu skrev Chris71 spole i ena inlägget och konding i det andra. Du får väl välja vilket inlägg du läser med omsorg för att förstå vad han menar helt enkelt!![]()
Salige Naqref gjorde ett litet mer omfattande inlägg här: viewtopic.php?p=610#p610
STDI skrev:Larsen L8, och L9 antar jag, är konstruerade som 2,5-vägs med två 8 ohms basar i serie med en stor kondensator parallellt över den nedre 0,5-basen. Basarna i separata kaviteter. Naqref var konstruktör.
I en tråd om separat baslåda kopplad som 2,5-vägare talar Naqref om att 300 uF kan ökas till det dubbla om man vill. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1556313#p1556313
Chris71 skrev:jonasp skrev:Hehe... nu skrev Chris71 spole i ena inlägget och konding i det andra. Du får väl välja vilket inlägg du läser med omsorg för att förstå vad han menar helt enkelt!![]()
Salige Naqref gjorde ett litet mer omfattande inlägg här: viewtopic.php?p=610#p610
Ber så mycket om ursäkt, håller på att inventera och samtidigt lägga en beställning på det som saknas i förrådet av delar till filter, blir en salig röra av spolar och kondingar, tur att andra har koll.
Maarten skrev:Jag hade Naqref-kopplingen och dess syfte inte riktigt klart för mig och tänkte fort&fel. Men tack vare det kom det fram att effekten blir annorlunda med de komplexa impedanser som högtalarelement uppvisar kontra rent resistivia laster. Det skiljer sig ca 1-2 dB över ett rätt stort register, ca 50-300 Hz i det exempel jag fulsimulerat (med sb17cac som är ovanligt låginduktiva).
Körde för säkerhets skull några jämförande tester:
Så här blir det med rent resistiv last, ingen skillnad i filterfunktion med att koppla ut och in basstöden:
Så här blir det med komplex last, ca 1-2 dB skillnad i filterfunktion med att koppla ut och in basstöden:
Om vi nu inkluderar rummet, lyssningsavstånd ca 4 m, väggplacerade högtalare, det nedre baselementet sitter 600 mm längre ner, så blir det så här när man bypassar basstöden (se orange kurva):
Hur mycket av detta beror på fysiskt separerade element? Jo så här:
Kontentan är att det i detta exempel är både tydlig minskning av SBIR, här strax under 200 Hz med fysisk separation mellan baselementen OCH ca 1-2 dB högre nivå mellan 50-300 Hz med basstöden.
Imperial-Blomman skrev:Ja surra m IÖ om 2,5 vägslösningar å han tycker att man ska köra parrallell filter
t br men seriefilter t slutet.
Imperial-Blomman skrev:Ja surra m IÖ om 2,5 vägslösningar å han tycker att man ska köra parrallell filter
t br men seriefilter t slutet.
STDI skrev:Larsen L8, och L9 antar jag, är konstruerade som 2,5-vägs med två 8 ohms basar i serie med en stor kondensator parallellt över den nedre 0,5-basen. Basarna i separata kaviteter. Naqref var konstruktör.
I en tråd om separat baslåda kopplad som 2,5-vägare talar Naqref om att 300 uF kan ökas till det dubbla om man vill. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1556313#p1556313
RogerGustavsson skrev:STDI skrev:Larsen L8, och L9 antar jag, är konstruerade som 2,5-vägs med två 8 ohms basar i serie med en stor kondensator parallellt över den nedre 0,5-basen. Basarna i separata kaviteter. Naqref var konstruktör.
Två 8 Ohms basar i serie blir väl 16 Ohm. Är det verkligen så? Har du någon impedanskurva på L8 eller L9?
RogerGustavsson skrev:STDI skrev:Larsen L8, och L9 antar jag, är konstruerade som 2,5-vägs med två 8 ohms basar i serie med en stor kondensator parallellt över den nedre 0,5-basen. Basarna i separata kaviteter. Naqref var konstruktör.
Två 8 Ohms basar i serie blir väl 16 Ohm. Är det verkligen så? Har du någon impedanskurva på L8 eller L9?
jonasp skrev:Jag vet inte vem som äger immaterialrättigheterna till Larsens högtalare idag?
jonasp skrev: . . .
Jag vet inte vem som äger immaterialrättigheterna till Larsens högtalare idag?
jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:STDI skrev:Larsen L8, och L9 antar jag, är konstruerade som 2,5-vägs med två 8 ohms basar i serie med en stor kondensator parallellt över den nedre 0,5-basen. Basarna i separata kaviteter. Naqref var konstruktör.
Ja, det stämmer. Jag har en impedanskurva, den är hög i basen. Känsligheten hade med 18w/4545 inte blivit så mycket högre i praktiken, och tornkurvan är lite svajigare på 4-ohms-varianten. (Att använda ett helt annat element till L8 hade varit en bättre idé, men det är otroligt lätt att vara efterklok...)
paa skrev:jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:
Ja, det stämmer. Jag har en impedanskurva, den är hög i basen. Känsligheten hade med 18w/4545 inte blivit så mycket högre i praktiken, och tornkurvan är lite svajigare på 4-ohms-varianten. (Att använda ett helt annat element till L8 hade varit en bättre idé, men det är otroligt lätt att vara efterklok...)
Larsen hade väl arvingar?
petersteindl skrev:De skulle i så fall bestå i varumärkesskydd i form av registrerat varumärke och/eller inarbetat varumärke, och patent och mönsterskydd. Hade Larsen det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster