matson skrev:Hur menar du att elementen skall vara kopplade?
(Om vi kallar basarna för 1,2,3 och 4 där 1 är närmast golvet och 4 i toppen)
Menar du att 1 och 2(paket 1) resp. 3 och 4(paket 2) skall kopplas ihop i serie, för att sedan koppla ihop båda paketen parallellt(1+2 parallellkopplat med 3+4)
Ungefär så ja!

matson skrev:Hur menar du att filtret skall utformas(inte komponentvärden såklart utan mer konfigurationen

) för att åstadkomma detta:
Nu blev jag så nyfiken på denna ide (som jag har haft länge) så jag tog och gjorde ett exempel!
Bilderna visar bara simuleringar av ett 'paket'.
Den bärande delen för det hela är kondingen C1221! Du kan ignorera de andra komponenterna så länge.
Det är den som shuntar förbi signalen vid högre frekvenser.
D11 får symbolisera den inre basen och D12 den yttre. Vid låga frekvenser så är dessa seriekopplade och får dela på halva spänningen från förstärkaren (-6dB) men å andra sidan så summeras ljudet från dessa (+6dB) vilket innebär att känsligheten är oförändrad. Vid lite högre frekvenser så börjar C1221 leda signalen förbi D12 som då får en fallande frekvensgång och en allt större del av signalen går bara till D11. Slutligen så tar den hand om hela signalen och då har den natruligtvis känslighet som ett element!

Eftersom hela denna process inte används för att korrigera för baffelverkan så måste man lägga in en sådan korrektion. Den kan i o m denna seriekonfiguration göras med valfri baffelkorrektion!
Det är här jag har lagt till de övriga komponenterna för att testa det. Summan blir följande kurva.
Baffelkorrektionen är ca 4dB och när man har tagit hänsyn till den så ligger -6dB-punkten runt 4kHz.(-4 + -6 = -10dB)
Ser man på den individuella frekvensgången så ser den lite krokig ut men det är ju summan som räknas
Man kan se här att det yttre elementet ger upp (-6dB) vid ca 1.5kHz.
Så enkelt kan man göra det hela! .