Harman Kardon 630

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
margunlun

Harman Kardon 630

Inläggav margunlun » 2026-03-06 17:37

I veckan såg jag en annons om en defekt Harman Kardon 630, och då jag inte har nån i den linjen så köpte jag den direkt. Lite i undvikandet av att fortsätta med QX-747:an kanske. Jag har ingen i den här linjen från Harman Kardon innan och jag tycker de är snygga. Jag borde tagit en bättre "före"-bild men jag blir oftast lite ivrig att öppna mackapären direkt. Men jag gissar att många har en HK från denna linje så man vet hur de ser ut med trächassi.

20260305_165743.JPG
20260305_165743.JPG (560.19 KiB) Visad 74 gånger

Jag kopplade upp den direkt när jag kom hem, och den lyste upp men drog väldigt lite ström. Efter en snabb koll bland säkringarna så hittade jag två säkringar till slutsteget som brunnit, och som dessutom satt lite löst i hållarna. Efter att byte av säkringar och ett litet kläm runt säkringshållarna, så kunde jag konstatera att strömförsörjningen var ganska hög redan vid 100V från Variac:en, men inte kortslutningshög, och sedan kröp uppåt utan att jag ökade spänningen. Jag lossade alla sluttransistorer på baksidan, med samma resultat. Någon har uppenbarligen bytt filterkondingar och första misstanken redan när jag såg dem var att kolla om de är kopplade rätt till plus och minus. Det händer nog alla som renoverar gamla förstärkare åtminstone nån gång att man råkar byta håll på nån elektrolyt, och sen poppar den och talar om att man gjort fel. Den här gången hade den felvände elektrolyten inte poppat ännu så jag bara vände på den, men jag tror jag kommer vilja byta den småningom för jag vet inte hur dåligt den mår av att ha varit felvänd.

20260305_164506-EDIT.jpg
20260305_164506-EDIT.jpg (775.92 KiB) Visad 74 gånger

Efter vändning av filterkondingen så slutade strömmen att öka oregerligt, och jag hoppades på att höra lite ljud. Men först mätte jag likspänningen från högtalarutgångarna, och de mätte ca 4V på ena och 2V på andra. Så fokus blir på slutsteget härnäst. Det var ganska mycket flussmedel på baksidan kvar av slutstegskortet, så jag har sprayat det med isopropanol ett par gånger (och samlat i papper). Baksidan på slusteget är i ganska dåligt skick med folie som redan lossnat från kortet, men inte gått av. Jag har mätt på DC-spännings-trimpotarna och de verkar ok, och alla transistorer mäter iaf upp som dioder på ett vettigt sätt där de sitter. Så just nu är jag lite frågande till vad som pågår.

20260306_151832.JPG
20260306_151832.JPG (905.46 KiB) Visad 73 gånger

Användarvisningsbild
margunlun

Re: Harman Kardon 630

Inläggav margunlun » 2026-03-07 15:07

Det är inte mycket mjäll kvar på huvudet efter att jag har krafsat runt i mjället rejält idag :) Det visade sig komma -18V på höger kanal (som märkligt nog sitter på vänster sida i hela förstärkaren) utan last och utan sluttransistorer. Vänster kanal på höger sida mäter upp runt 0, när jag väl vridit upp spänningen till över 200V, så den har fått vänta. Jag förväntade mig något uppenbart trasigt och har tagit ur de tre TO-126-transistorerna, mätt dem som fungerande (om än dåliga pga hFE) och sen satt tillbaka dem. Såklart har jag mätt upp alla motstånd under 1kOhm, och de verkar alla vara ok. Så hoppet sattes till att hitta en dålig elektrolyt, men efter att ha bytt alla och alla var faktiskt helt ok så blev det en långpromenad runt åkrarna. En elektrolyt är felmärkt på PCB-layouten förresten i servicemanualen, så man behöver ha koll på hur de satt innan man tar loss dem.

En detalj som jag noterade redan vid första översynen var att det satt "udda" transistorer på höger kanal jämfört med vänster. Dvs de har helt enkelt olika storlek, men borde ha varit samma på båda kanaler. På bilden är syns 2SA1020 bakom en 2SA564, men det borde sitta två 2SA564 här. Så någon har bytt den ena, och tagit en ganska annorlunda transistor. Visserligen en PNP åtminstone, men i övrigt ganska fel. Efter att ha lossat dem så mäter de väl ungefär lika på hFE så det är väl därför någon har satt dit 2SA1020:n. Jag kan inte säga att jag VET att det inte funkar alls, men det är en dålig idé när de ska vara så lika som möjligt med den uppgift de har. Så tänkte jag HAHA, där satt den! Men efter byte till två KSA992 så är det fortfarande stadigt -18V ut... Det är liksom inte möjligt i teorin men uppenbarligen möjligt i verkligheten.

Så i brist på bättre idéer så byter jag Q623/626 som är ett par 2SC496/2SA496 som jag bytte mot ett par BD139/140. Och här fann jag det, HAHA! Den 2SC496 som syns på bilden sitter felvriden! Iaf om man ska tro PCB-layouten, och efter test också enligt verkligheten. Någon har satt tillbaka den lite fel, och jag har bildbevis på att det inte var jag :) Ja, jag har inte satt på ljud ännu så jag kanske ska ropa hej innan jag lett hästen till vattnet. Men det är ca 4mV ut på höger kanal också nu, och inget brinner. Nu blir det att prova med ett lastmotstånd ut och en sinusvåg in! Ska se om det går att justera bias först dock, för jag bytte trimpot:en också till en 25-varvare.

20260307_100738.JPG
20260307_100738.JPG (761.8 KiB) Visad 29 gånger

Återgå till Vintage-hifi