I-or skrev:Vad gäller mätningar så bör man registrera brusnivån via en vindskyddad mikrofon placerad något vid sidan av porten som i bilden nedan. (OBS! Man bör vara lite försiktig med UMIK-1 som förvisso klarar upp till 133 dB med max 1 % THD, men detta gäller endast med den lägsta förstärkningen (omkopplingsbart på insidan). Med standardinställning om 18 dB förstärkning gäller max 115 dB.)
Ett mycket vanligt problem bland diverse förståsigpåare är att de sällan uppmärksammar skillnaden mellan hörbarhet för det turbulensgenererade bruset som ger upphov till ett lite hest och ibland gurglande ljud och den slutgiltiga kompression som inträder när flödet nästan proppar igen porten. Hur detta faller ut vid musiklyssning beror i hög grad på maskeringseffekter, men vid kraftiga basförlopp med låga mellanregisternivåer kan bruset bli mycket problematiskt.
Ett exempel med mina datorhögtalare, Infinity Primus 140 finner man nedan. Jag har egentligen satt igen portarna eftersom jag utnyttjar en basmodul, men dessa högtalare utgör utmärkta varnande exempel på hur turbulensproblem kan se ut. Man bör inte låta sig luras av den hyggligt utförmade yttre mynningen, då den inre mynningen utgörs av ett tunt rör. Avstämningsfrekvensen är 74 Hz.
I det första fallet är spänningen ca 1,4 Vrms för en 70 Hz sinussignal. Vi ser ganska låggradig distorsion som huvudsakligen emanerar från baselementet och inte mycket mer. I det andra fallet är spänningen 10 dB högre eller ca 4,4 Vrms, där distorsionen förstås är högre och grundtonen har komprimerats ca 1,6 dB, men detta är hörbarhetsmässigt inte det viktigaste eftersom den generella brusnivån har ökat med ca 25 dB och framförallt pipmodsmodulationsbruset centrerat runt 2,2 kHz låter här mycket illa. Strömningshastigheten är inte mer ca 7 m/s (RMS).
Tilläggas bör att porten i det senare fallet kan beskrivas som en fläkt, vilken producerar kännbara luftrörelser på över 2 meters avstånd.
. . .
Exakt, luftrörelse från fläkt är inte vågrörelse.
Nedan är ett fundamentalt inlägg av I-or, som jag ser det.
Man kan till och med gå ett steg längre, d v s inträffar turbulens så är det inte längre någon vågrörelse enligt gängse definitioner gällande ljud och ljudvågor och vågekvationen är inte applicerbar. Frågan är om det då ens kan klassas som ljud? Det är tveksamt. Det är i vart fall inte harmoniska ljud härstammande från vibration.
I-or skrev:. . .
Teorin bakom basreflexkonstruktioner förutsätter laminär strömning och så fort turbulens sätter in faller det linjära systemet ihop. Som vanligt inom strömningsakustik är området extremt komplext och det finns avgjort ingen öppet tillgänglig mjukvara baserad på lumpade parametrar som ens är tillnärmelsevis användbar. Tyvärr finns ingen lätthanterlig metodik heller annat än att hålla sig till den optimala form som beskrivs av Bezzola för cirkulära portar och undertecknad för slitsportar.
En överkurslösning skulle dessutom kunna innefatta pipmodsbegränsande åtgärder via lämpligt placerade hål eller membran.
För egen del använder jag mig vid analysen av Reynolds tal (Re) (
https://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_number), Strouhals tal (St) (
https://en.wikipedia.org/wiki/Strouhal_number) och framförallt den via Bezzolas metod* FEM-beräknade axiella hastighetsfördelningen i portmynningarna, vilken i kombination med hastighetsamplituden (egentligen Re och St) utgör ett bra mått på risken för rotation av flödet (d.v.s. turbulens).
Ämnet har avhandlats otaliga gånger tidigare, bl.a. här:
viewtopic.php?p=2172628#p2172628viewtopic.php?p=2158609#p2158609viewtopic.php?p=2249839#p2249839viewtopic.php?p=2305173#p2305173viewtopic.php?p=2249855#p2249855*Denna metod utnyttjar
den linjäriserade, rotationsfria och värmeledningsfria versionen av Navier Stokes ekvationer (Helmholtz-ekvationen) för att på ett elegant sätt undvika de numeriska problem som annars uppstår.
+1
Ljudvågor förutsätter det man kallar för translational/translationell rörelse. Det är en grundförutsättning för ljudvågor i luften enligt gängse definitioner i akustikens värld.
Vad är då det?
Translationell rörelse eller translationsrörelse inom fysiken är en rörelse där ett föremål förflyttar sig från en plats till en annan, där alla punkter på föremålet rör sig samma sträcka i samma riktning under samma tid. Föremålet flyttar sig som en helhet utan att rotera eller ändra orientering under förflyttningen. Ingen skjuvning sker.

- Translation.png (32.42 KiB) Visad 1103 gånger
Om detta skulle vara en given mängd luftpartiklar som förflyttas fram och åter i vågrörelse från rött ursprungsläge/viloläge till blått läge så förflyttar sig luftpartiklarna även åter från blå till röd där varje enskild luftpartikel återgår till ursprungligt viloläge d v s till exakt samma position som varje enskild partikel hade från början. OBS! Jag skiljer på luftpartiklar kontra luftmolekyler. Återkommer om detta. Partikel är ett fysikaliskt matematiskt synsätt där man matematiskt analyserar en funktion enligt givet synsätt.
Definition: En kropp har translationsrörelse om alla dess delar har samma hastighet, både till storlek och riktning.
Ingen rotation: Föremålet snurrar inte. Om man flyttar en banan från punkt A till punkt B så måste varje enskilt molekyl förflytta sig identiskt like och pasrallellt med varandr under hela förflyttningen, bananen får ej vridas eller roteras under hela förflyttningen. Då utför bananen en translationsrörelse. Med ljudvågor så förflyttas varje luftpartikel fram och åter i translationell rörelse.
Translation behöver inte ske i en rät linje (rectilinear), utan kan även ske längs en kurvad bana (curvilinear), så länge föremålet inte roterar. Detta sker exempelvis vid sfärisk ljudvågsutbredning med sfäriska ljudvågor från en punktljudkälla.
Vid plan ljudutbredning med plana ljudvågor sker det längs räta parallella linjer, d v s samtliga linjer på varje luftpartikels förflyttning sker parallellt med varandra.
Skillnad mot rotation: Vid rotation snurrar föremålet runt en axel (olika delar rör sig olika långt), medans vid translation förflyttas hela föremålet identiskt lika.
Detta sker då i luft där luften är mediet för ljudvågornas utbredning i luften. Det är en energiförflyttning som sker i luften via vågrörelse så länge det inte är stående vågor. I en stående våg så står energin stilla på given plats i 3D-Space.
Detta skrivs på svenska Wiki som: En translation (förflyttning) Tv är en isometri i ett euklidiskt rum E på formen T
v(
u) =
u +
v för någon vektor
v i
E. På svenska används ofta uttrycket parallellförflyttning med samma betydelse. (Detta är dock inte hela sanningen)
Som sagt det kan vara sfärisk ljudvågutbredning och då är linjerna för förflyttning inte parallella.
Den här typen av resonemang gällande vad entiteten "ljud" egentligen är, vill jag helst föra i petersteindl?-tråden. Det blir helt OT i alla andra trådar, som jag ser det. Därför kommer jag troligtvis även göra detta inlägg i petersteindl?-tråden. Det är egentligen där som ett sådant här inlägg hör hemma, som jag ser det. Men jag låter ändock att göra inlägget även i denna tråd eftersom jag anser I-ors inlägg vara fundamentalt gällande ljud kontra oljud där oljud inte följer vågekvationen på samma sätt som ljud. Detta kan möjligtvis även få annan typ av konsekvens än man först kan tro.

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.