Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2026-01-25 22:31

hifikg skrev:
petersteindl skrev:I det ena AI-musikbolaget fixas det 7 miljoner låtar dagligen om jag hörde rätt.
Är det någon som dagligen lyssnar på alla dessa nya låtar? :)

Man måste ju hänga med, men bara på de första 30 sekunderna... eh...

Ja, så funkar det jättebra. Man sätter upp 3000 högtalare i rummet där var och en spelar upp en av de nya låtarna samtidigt och kontinuerligt. Det blir drygt 19 timmar per dygn med 3000 fina låtar samtidigt, men vad gör man inte för att hänga med och vara uppdaterad med det senaste i musikvärlden. Kräver lite tränad hörsel för att vara uppdaterad. 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-01-25 23:13

Nu till en annan typ av video. Vad är gener? Hur definieras DNA? Vad är liv? Kommer musik in i bilden? Finns DNA i hårceller? Vad händer inuti hårcellerna? Det är alltså inte aktionpotentialer på deras utgång, d v s binär pulsdensitet. Det är en analog variation. Input och output är i den analoga domänen. Men input är amplitudvariation i tidsdomänen och output är amplitudmodulation i frekvensdomän, d v s, egentligen inversen. För ökad förståelse är det bra att tagit del av definitioner gällande DNA och genome.

Ju mer det forskas desto mer frågetecken dyker upp. Borde all forskning därför förbjudas?
Eller visar forskningen på att all tidigare kunskap egentligen var BS och att nuvarande kunskaper med stor säkerhet också kommer visa sig vara BS? :)

När vet varje människa allt om allt? Ingen kunskap behöver då längre diskuteras. Då först börjar livet utan frågetecken. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-01-26 13:10

petersteindl skrev:Finns DNA i hårceller?

I deckare på film (eller böcker) brukar dom i alla fall vara glada när dom får tag i en hårborste från en misstänkt...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-01-26 14:30

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Finns DNA i hårceller?

I deckare på film (eller böcker) brukar dom i alla fall vara glada när dom får tag i en hårborste från en misstänkt...

/ B

Jag tänkte mest på de inre och yttre hårcellerna i våra inneröron. Själva håren kallas stereocilia. På något sätt kommer åldrande in med viss funktionsnedsättning. Även dessa hårceller har DNA med sin funktionalitet och genetiska struktur.

Redan här i detta tidiga stadium av hörselprocessen separeras inkommande ljud till olika frekvenser från 20 Hz till 20 kHz där respektive frekvens går i sina separata kanaler och där kanalerna sinsemellan systematiskt bibehåller exakt samma plats sinsemellan i en spatial ordning i frekvens sinsemellan som kallas tonotopiskt organiserat system.

Ett tonotopiskt organiserat system är en strukturell ordning i hörseln där olika ljudfrekvenser bearbetas på specifika platser som ett fysiskt frekvensspektrum vilket bibehålls genom hela hjärnans hörselcentra.
Själva grunden för organisationen är basilarmembranet i innerörat, som vibrerar olika på olika ställen beroende på ljudets frekvens.
Det är således en så kallad platskodning. Systemet fungerar som en karta över toner, där varje nervcell är känslig för en specifik frekvens. Denna organisering fortsätter genom hörselnerven ända upp till den primära hörselbarken i hjärnan.
Sedan behålls detta frekvens-separerade tonotopiska system genom hela centrala nervsystemet och genom hela hjärnan och sedan tillbaka åter till de yttre hårcellerna. Därmed bibehålls själva de tonotopiska platserna på basilarmembranet för varje frekvens. Återkommer till detta. Det är egentligen hörselns absolut viktigaste struktur.
Det är då egentligen styrt av DNA i varje cell genom hela processen. Betydelsen är att varje frekvenskanal kan ses som amplitudmodulerat. Det är som en stapel som går upp och ner i takt med amplituden på just denna frekvens, d v s det är enkom 1 våglängd i denna kanal. 1000 Hz har en våglängd på 34 cm och det är från första peak till nästa peak på en sinusvåg. Inte nog med det, vi har 2 öron och detta gäller för båda och vart och ett av öronen.

Det betyder att även varje våglängds tidsdifferens och amplituddifferens mellan öronen bibehålls i respektive frekvenskanal som kan ses som våglängdskanal. Då bibehålls även fasdifferens mellan öronen i respektive frekvenskanal.
Hela detta bidrar till vårt riktningshörande och inte enbart till tonhöjdshörande som inkluderar både absolut och relativ tonhöjd. Inte nog med det, varje första reflex från begränsningsytor har sin specifika riktning och även dessa kan hörseln identifiera för varje våglängd från peak till nästa peak på dess sinusvåg. Under 100 Hz är avståndet större än 3,4 meter från peak till nästa peak. I denna frekvenskanal tar det således 10 ggr längre tid från peak till nästa peak på sinusvågen än i 1000 Hz-kanalen. Då har riktningen redan bestämts på 1000 Hz. Dessutom är tidsdifferensen mellan öronen störst på laterala frekvenser d v s reflexer från sidoväggar och därigenom blir laterala riktningar mer utmejslade och mer betydande för hörseln.

Riktningen på inkommande ljudvågor ges av ”the law of the first wavefront”. På varje sinusfrekvens d v s våglängd är det den första vågfronten till båda öronen som ger tidsdifferens och amplituddifferens. För att detta skall kunna fås så måste det finnas ett synkroniseringsmoment som ligger på någon mikrosekund när. Det här är områden som det forskas i på senare tid.

Det betyder att mellan höger och vänster öron så måste i princip absolut synkronisering finnas ner till någon mikrosekund och det måste vara konstant och oberoende om vi vrider huvudet lite.

Vrider vi huvudet så kommer hårcellerna och stereocilia röra sig vid olika tidpunkter och allt detta skall hörseln handskas med och då finns DNA med i bilden. Man upphör aldrig att förvånas.

Dessutom finns stereo och projicering av fantomljudkällor som dessutom funkar bra.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Portmätning - hur bra är min basreflex?

Inläggav petersteindl » 2026-02-10 02:03

I-or skrev:Vad gäller mätningar så bör man registrera brusnivån via en vindskyddad mikrofon placerad något vid sidan av porten som i bilden nedan. (OBS! Man bör vara lite försiktig med UMIK-1 som förvisso klarar upp till 133 dB med max 1 % THD, men detta gäller endast med den lägsta förstärkningen (omkopplingsbart på insidan). Med standardinställning om 18 dB förstärkning gäller max 115 dB.)

Ett mycket vanligt problem bland diverse förståsigpåare är att de sällan uppmärksammar skillnaden mellan hörbarhet för det turbulensgenererade bruset som ger upphov till ett lite hest och ibland gurglande ljud och den slutgiltiga kompression som inträder när flödet nästan proppar igen porten. Hur detta faller ut vid musiklyssning beror i hög grad på maskeringseffekter, men vid kraftiga basförlopp med låga mellanregisternivåer kan bruset bli mycket problematiskt.

Ett exempel med mina datorhögtalare, Infinity Primus 140 finner man nedan. Jag har egentligen satt igen portarna eftersom jag utnyttjar en basmodul, men dessa högtalare utgör utmärkta varnande exempel på hur turbulensproblem kan se ut. Man bör inte låta sig luras av den hyggligt utförmade yttre mynningen, då den inre mynningen utgörs av ett tunt rör. Avstämningsfrekvensen är 74 Hz.

I det första fallet är spänningen ca 1,4 Vrms för en 70 Hz sinussignal. Vi ser ganska låggradig distorsion som huvudsakligen emanerar från baselementet och inte mycket mer. I det andra fallet är spänningen 10 dB högre eller ca 4,4 Vrms, där distorsionen förstås är högre och grundtonen har komprimerats ca 1,6 dB, men detta är hörbarhetsmässigt inte det viktigaste eftersom den generella brusnivån har ökat med ca 25 dB och framförallt pipmodsmodulationsbruset centrerat runt 2,2 kHz låter här mycket illa. Strömningshastigheten är inte mer ca 7 m/s (RMS).

Tilläggas bör att porten i det senare fallet kan beskrivas som en fläkt, vilken producerar kännbara luftrörelser på över 2 meters avstånd. 8O
. . .

Exakt, luftrörelse från fläkt är inte vågrörelse.

Nedan är ett fundamentalt inlägg av I-or, som jag ser det.
Man kan till och med gå ett steg längre, d v s inträffar turbulens så är det inte längre någon vågrörelse enligt gängse definitioner gällande ljud och ljudvågor och vågekvationen är inte applicerbar. Frågan är om det då ens kan klassas som ljud? Det är tveksamt. Det är i vart fall inte harmoniska ljud härstammande från vibration.

I-or skrev:. . .

Teorin bakom basreflexkonstruktioner förutsätter laminär strömning och så fort turbulens sätter in faller det linjära systemet ihop.

Som vanligt inom strömningsakustik är området extremt komplext och det finns avgjort ingen öppet tillgänglig mjukvara baserad på lumpade parametrar som ens är tillnärmelsevis användbar.
Tyvärr finns ingen lätthanterlig metodik heller annat än att hålla sig till den optimala form som beskrivs av Bezzola för cirkulära portar och undertecknad för slitsportar.
En överkurslösning skulle dessutom kunna innefatta pipmodsbegränsande åtgärder via lämpligt placerade hål eller membran.

För egen del använder jag mig vid analysen av Reynolds tal (Re) (https://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_number), Strouhals tal (St) (https://en.wikipedia.org/wiki/Strouhal_number) och framförallt den via Bezzolas metod* FEM-beräknade axiella hastighetsfördelningen i portmynningarna, vilken i kombination med hastighetsamplituden (egentligen Re och St) utgör ett bra mått på risken för rotation av flödet (d.v.s. turbulens).

Ämnet har avhandlats otaliga gånger tidigare, bl.a. här:

viewtopic.php?p=2172628#p2172628

viewtopic.php?p=2158609#p2158609

viewtopic.php?p=2249839#p2249839

viewtopic.php?p=2305173#p2305173

viewtopic.php?p=2249855#p2249855

*Denna metod utnyttjar den linjäriserade, rotationsfria och värmeledningsfria versionen av Navier Stokes ekvationer (Helmholtz-ekvationen) för att på ett elegant sätt undvika de numeriska problem som annars uppstår.

+1
Ljudvågor förutsätter det man kallar för translational/translationell rörelse. Det är en grundförutsättning för ljudvågor i luften enligt gängse definitioner i akustikens värld.

Vad är då det?
Translationell rörelse eller translationsrörelse inom fysiken är en rörelse där ett föremål förflyttar sig från en plats till en annan, där alla punkter på föremålet rör sig samma sträcka i samma riktning under samma tid. Föremålet flyttar sig som en helhet utan att rotera eller ändra orientering under förflyttningen. Ingen skjuvning sker.
Translation.png
Translation.png (32.42 KiB) Visad 1103 gånger

Om detta skulle vara en given mängd luftpartiklar som förflyttas fram och åter i vågrörelse från rött ursprungsläge/viloläge till blått läge så förflyttar sig luftpartiklarna även åter från blå till röd där varje enskild luftpartikel återgår till ursprungligt viloläge d v s till exakt samma position som varje enskild partikel hade från början. OBS! Jag skiljer på luftpartiklar kontra luftmolekyler. Återkommer om detta. Partikel är ett fysikaliskt matematiskt synsätt där man matematiskt analyserar en funktion enligt givet synsätt.

Definition: En kropp har translationsrörelse om alla dess delar har samma hastighet, både till storlek och riktning.
Ingen rotation: Föremålet snurrar inte. Om man flyttar en banan från punkt A till punkt B så måste varje enskilt molekyl förflytta sig identiskt like och pasrallellt med varandr under hela förflyttningen, bananen får ej vridas eller roteras under hela förflyttningen. Då utför bananen en translationsrörelse. Med ljudvågor så förflyttas varje luftpartikel fram och åter i translationell rörelse.

Translation behöver inte ske i en rät linje (rectilinear), utan kan även ske längs en kurvad bana (curvilinear), så länge föremålet inte roterar. Detta sker exempelvis vid sfärisk ljudvågsutbredning med sfäriska ljudvågor från en punktljudkälla.
Vid plan ljudutbredning med plana ljudvågor sker det längs räta parallella linjer, d v s samtliga linjer på varje luftpartikels förflyttning sker parallellt med varandra.

Skillnad mot rotation: Vid rotation snurrar föremålet runt en axel (olika delar rör sig olika långt), medans vid translation förflyttas hela föremålet identiskt lika.
Detta sker då i luft där luften är mediet för ljudvågornas utbredning i luften. Det är en energiförflyttning som sker i luften via vågrörelse så länge det inte är stående vågor. I en stående våg så står energin stilla på given plats i 3D-Space.

Detta skrivs på svenska Wiki som: En translation (förflyttning) Tv är en isometri i ett euklidiskt rum E på formen Tv(u) = u + v för någon vektor v i E. På svenska används ofta uttrycket parallellförflyttning med samma betydelse. (Detta är dock inte hela sanningen)
Som sagt det kan vara sfärisk ljudvågutbredning och då är linjerna för förflyttning inte parallella.

Den här typen av resonemang gällande vad entiteten "ljud" egentligen är, vill jag helst föra i petersteindl?-tråden. Det blir helt OT i alla andra trådar, som jag ser det. Därför kommer jag troligtvis även göra detta inlägg i petersteindl?-tråden. Det är egentligen där som ett sådant här inlägg hör hemma, som jag ser det. Men jag låter ändock att göra inlägget även i denna tråd eftersom jag anser I-ors inlägg vara fundamentalt gällande ljud kontra oljud där oljud inte följer vågekvationen på samma sätt som ljud. Detta kan möjligtvis även få annan typ av konsekvens än man först kan tro. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-02-10 08:43

Här kan man se skillnaden mellan ljud och oljud, eller vad man skall kalla det.

Harmoniska toner kontra det skräp som ligger däremellan. Det finns mycket att säga angående detta. Harmonisk distorsion d v s harmonics på engelska låter ganska trevligt i förhållande till skräpet däremellan.
Dessutom finns distinkta mönster i ljudalstraren vid harmoniska toner.

Nikola Tesla lär ha sagt: “If you want to find the secrets of the universe, think in terms of energy, frequency and vibration.”

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-02-14 02:43

Oljud är inte ljud som ofinns. Bara litet mer ofint.

Kan man excitera med en brusgenerator i stället för toner? Pink noise,
Floyd Rose (så här på Alla hjärtans dag)? 8O

Här litet Pink välljud:

(2½ min)

Skål och trevlig helg! :P (Westmalle Tripel #165603)

vh ؏*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-02-14 10:40

Bräjking Njous.

Hifi & Musik återuppstår.
https://hifi-musik.se/artiklar/e/1483/hifi-musik-ateruppstar/

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-02-14 11:02

Det var trevliga nyheter!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2026-02-15 07:57

Ja, det klassika svenska bladet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-08 01:25

Tittar just nu på denna video.

En del spel på olika basar. Roligt basljud i mina lurar. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-09 02:13

Nu vill jag lägga upp den tonsättare och musik som förde in mig i den den klassiska musikens värld, Ralph Vaughan Williams och då speciellt en av mina absoluta favoriter gällande musikstycke. Fantasia on a Theme by Thomas Tallis.
Musiken är så pass speciell att jag vill lägga upp flera olika framföranden. Det första är med en dirigent jag inte kände till innan jockewe nämnde honom i en annan tråd gällande Beethoven.
Rätt fantastisk inspelningsmiljö. :D

På Lp-tiden hade jag allt som fanns inspelat av Vaughan Williams musik. Det var även många LP-skivor inspelade på obskyra små skivbolag. Det var Vaughan Williams symfonier och detta stycke som förde in mig i den klassiska musiken.
Väldigt undervärderad kompositör enligt mitt förmenande.

För den som fastnar för musiken så vill jag gärna ge några alternativa framföranden.

Detta var och är en av mina främsta favoriter. Sir Adrian Boult. Hade alla symfonierna med Boult + en hel del annan av Vaughan Williams orkestermusik.
Han får fram ett speciellt vemod med tyngd och sorg i denna musik som ger den en extra touch. Jag har svårt att inte lyssna på hela framförandet då jag väl börjar.

En annan av de stora dirigenterna från förr var Sir John Barbirolli.

Sir Neville Marriner hänger också med.

Jag tar även upp Andrew Davis som gör ett lysande framförande.

Slutligen måste jag bara även ta upp Sir Malcolm Sargent. Han är alltid självskriven i Engelsk musik. Inspelning av Walter Legge från EMI. En av de stora på den tiden. https://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Legge
Då jag lyssnar nu så ligger denna kanske i topp tillsammans med Boult och Barbirolli. Det blir en speciell volym på musiken och dess soundscape. Sargent är nr 1 på Holst Planeterna. Få känner till den inspelningen.

I samband med detta vill jag passa på att länka till ett svenskt mästerverk som Ogjort tidigare länkat till i annan tråd som går att höra fram till 25 mars. Tack Ogjort! hillborg-violinkonsert-nr-2

I mitt tycke finns vissa likheter i uttryck till ovanstående musikstycke fast Hillborg är modernare, ett mästerverk i sin kategori.

MvH
Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi