Det här var ju ett väldigt kul initiativ, och även om jag själv missade (eller vuxet nog lyckades hålla mig ifrån att) hänga på den här gången tänkte jag att jag kunde bidra med lite tips och trix som kanske kan underlätta.
Jag har gjort en hel del små omarbeten och liknande på kretskort med ganska små komponenter och -ben, och har en teknik jag tycker funkar bra för mig. Nu har jag väl kanske en lite halvlyxig setup med mikroskop och så, men tekniken funkar utmärkt med nån lupp eller starka läsglasögon eller motsvarande med.
För sånt här använder jag tunn koppartråd med genomlödningsbar lack på. Jag har små penn-liknande verktyg att dra runt sån med, men det funkar utmärkt att bara ta bitar av rullen med, eller bygga ett liknande verktyg av nån gammal stiftpenna. Själv brukar jag köra med lodpasta som jag handdispenserar med en liten 1-millilitersspruta med en konisk plastspets av lämplig storlek på. Minns inte vad det är för dimension, men jag använder oftast de gröna. Ibland en blå eller rosa, dom är lite mindre. Jag har fluss i samma sorts sprutor med, men med lodpasta är det rätt sällan som jag använder extra fluss. Bindemedlet i lodpasta är klibb-fluss, så det är redan väl-flussat direkt med bara pastan. Sprutan hanterar jag så att jag liksom knyter näven runt den och trycker på med tummen, för att få bra kontroll över doseringen. Sen drar jag tillbaka kolven lite med tumspetsen mellan varje dispensering med, så det inte jäser ut pasta där jag inte vill ha den. En nyckel i det här konceptet är att köra med just 1-milliliterssprutor, så man får tillräcklig hävstång för att kunna kontrollera dispenseringen bra. Jag gillar faktiskt bättre att handdispensera såhär än att köra med dispensermaskiner, fast jag jobbar aldrig med nån riktig produktion heller.
Den här gången hade min lodpasta torkat i sprutan för att jag inte använt den på ett tag och slarvat med att tejpa över spetsen, och dels så orkade jag inte fylla på den och så tänkte jag att det kunde vara bra att testa/dema med vanlig lödtråd med. Det funkar finfint med, men det är skönt att ha en ganska tunn lödtråd. Tror min tunna är kanske 0.3 mm eller så. Naturligtvis 63/37 blylod av god kvalitet med bra fluss i. Jag gillar Kester.
En bra pincett och en bra avbitare är en god investering, tycker jag. Det gör elektronik-livet så mycket lättare och bekvämare, och om ingen lånar dem så håller dom typ livet ut. Nån eller några såna tandläkarpetare är också bra, tycker jag. Ett bra lager av rena tops och små luddfria torkpapperslappar är också bra att ha till hands.

- 1.jpg (115.93 KiB) Visad 129 gånger

- 2.jpg (100.16 KiB) Visad 129 gånger