Förstärkare som brummar... beroende på ljudkälla...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gabbbahey

Förstärkare som brummar... beroende på ljudkälla...

Inläggav gabbbahey » 2006-05-12 20:07

Hej!

Jag är ny här på forumet, upptäckte det i jakt på svar på ett problem jag haft senaste dagarna. Kanske någon här kan hjälpa? Hoppas jag postat i rätt forum nu.

Jag har haft min Mac mini kopplat till min gamla pioneer förstärkare ( en SX-590 för den intresserade).

HAr funkat finfint. Tills för ett par dagar sen då stärkaren har börjat brumma. HAde precis dagen före flyttat okring på stärkaren så jag misstänkte först att det hade blivit glapp i nån av kontakterna eller i sladdarna. Men icke. Jag har testat med andra sladdar och kontakter och problemet kvarstår.

Det är inte heller ljudutgången på macen det är fel på, den funkar fint till ett par hörlurar eller till högtalarna i min skärm, eller kopplad till en annan förstärkare.

Samma brummande ljud uppstår när jag kopplar in vinylspelaren till stärkaren.

Nåt fel i ljudingången (-arna) tror man ju då.

Det underliga är bara att när jag kopplar in en cd-spelare eller min ipod så brummar det inte alls...

Totalt förvirrad, men sen är jag ju ingen klippa på det här med tekniken heller...

Är det nån härinne som kanske kan hjälpa?

Vore ytterst vänligt!

tack på förhand!
mvh

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-05-14 01:01

Välkommen hit!

Om det är ett lågfrekvent brummande (tänk baston...) så kan det vara en sk jordslinga. (Speciellt om ljudet blir starkare eller svagare när du rör vid förstärkaren eller spelaren.) Det kan uppkomma när du har en jordspänning i din förstärkare, och en annan i din signalkälla. Den kan även uppkomma mellan olika spelare som anslutes till samma förstärkare.
Kolla om din skivspelare är jordad med en egen liten kabel. Den skall se till att spelare och förstärkare har samma jordspänning/potential.
Kolla även om din dator är jordad i eluttaget.
Om detta inte hjälper, prova att koppla en kabel mellan förstärkarens metallskal och tex ett värmeelement. (Din förstärkare är inte jordad, va? Denna kabel gör den jordad.)

Hör av dig om det inte hjälper.

/Alexander

Användarvisningsbild
gabbbahey

Inläggav gabbbahey » 2006-05-15 19:23

W201 skrev:Välkommen hit!

Om det är ett lågfrekvent brummande (tänk baston...) så kan det vara en sk jordslinga. (Speciellt om ljudet blir starkare eller svagare när du rör vid förstärkaren eller spelaren.) Det kan uppkomma när du har en jordspänning i din förstärkare, och en annan i din signalkälla. Den kan även uppkomma mellan olika spelare som anslutes till samma förstärkare.
Kolla om din skivspelare är jordad med en egen liten kabel. Den skall se till att spelare och förstärkare har samma jordspänning/potential.
Kolla även om din dator är jordad i eluttaget.
Om detta inte hjälper, prova att koppla en kabel mellan förstärkarens metallskal och tex ett värmeelement. (Din förstärkare är inte jordad, va? Denna kabel gör den jordad.)

Hör av dig om det inte hjälper.

/Alexander

Hej och tack för ditt svar!

Lågfrekvent kan man nog kalla brummandet. Det blir ingen skillnad ifall jag rör vare sig dator eller förstärkare.

Att min skivspelare brummar kan vi stryka, det gör den endast när datorn är inkopplad.

Min förstärkare är jordad, men utifall kabeln skulle varit skadad har jag testat den med annan kabel och även att jorda den via elementet. Ingen skillnad. Fortsatt brummande.

Jag har även provat att ansluta min dator till ett annat uttag, både det som försärkaren är kopplat till eck ett annat separat uttag (alla uttag i lägenheten är jordade) Dock med samma resultat -brum.

Det hörs dock en skillnad i brummandet beroende på vilket uttag jag kopplar datorn till. Lite lägre i styrka när jag kopplar in den till andra uttag än det närmaste.

Brummandet finns där oavsett datorn är på, eller avstängd. Kopplat till nätet eller ej.

Datorn orsakar ej brum när den är inkopplad till annan förstärkare.

Jag blir mest förvirrad av det här. Men du eller någon annan kanske ser en självklar orsak till mitt problem?

tack på förhand!
mvh
joakim

Användarvisningsbild
gabbbahey

Inläggav gabbbahey » 2006-05-15 19:43

Upptäckte ytterligare en sak nu:

Det brummar enbart när datorn är inkopplad till nätet. Anledningen att den brummade tidigare när jag drog ur nätsladdden var att skannern som var inkopplad till datorn, även den påverkade brummandet. Men med både skanner urkopplad och med nätsladden urdragen - slutar brummandet.

Så att det har ngt med spänningen/jordningen/ eller vad annat som kan påverka via eluttaget att göra - är klart. Men vad??

och varför påverkar det inte när jag kopplar in datorn till annan förstärkare?

förvirrad.

Återgå till Teknikforum