Ett kul initiativ, men jag har lite svårt att förstå programmets syfte. Hur beräknas den "formaterade" frekvensgången? Det blir förstås inte speciellt meningsfullt att använda den simulerade frifältsfrekvensgången för att uppskatta vad den uppmätta frifältsfrekvensgången borde vara. Hela övningen blir lätt en logisk rundgång.
exmag skrev:Det går att visa "moder" också. Tyvärr har jag inte med moder vid mätplatsen så det stämmer inte så bra med frekvenskurvan. Kanske kommer i framtiden.
Bilagan visa-moder.png finns inte längre
Rumsmoderna är globala (d.v.s. desamma över hela rummet), men inverkan på frekvensgången varierar med käll- och mottagarposition.
Jag tog en snabbtitt på den länkade webbsidan och fann detta:
EXmag skrev:Genom att klicka på ”Moder” kan man få fram rumsmoderna för de valda rumsdimensionerna. Rött är toppar och blått är dalar. Dessa stämmer stämmer sällan med frekvenskurvan eftersom te:
Toppar och dalar i frekvensgången kan inte bestämmas enbart utifrån rumsdimensionerna utan även käll- och mottagarposition måste vara kända.
De röda linjerna i diagrammet ser ut att vara korrekta gällande resonansfrekvenser för endimensionella moder, men de blå är felaktiga. Även resonansfrekvenser för två- och tredimensionella moder bör dock inkluderas för de röda linjerna.
Man bör känna till att frekvensgången i rummet under ca 300 Hz för alla käll- och mottagarpositioner kan beräknas hyggligt noggrant via spegelkällemetoden, modal summation eller FEM. För högre frekvenser kan strålgångsberäkningar med fördel utnyttjas.
Nedan finner vi ett exempel för en simulering med spegelkällor för de rumsdimensioner som gäller i diagrammet ovan. Ljudhastigheten är här 345 m/s, vilket ger en hårsmån högre resonansfrekvenser än ovan, men framförallt ingår samtliga moder. Frekvensgången gäller rakt framför en ideal punktkälla uppställd längs långväggen i exempelrummet ovan (2,3 meter från sidovägg, 0,5 m från högtalarvägg och 0,7 m från golv) på ett avstånd om 1 m.

- frequency response and room resonance frequencies.png (22.68 KiB) Visad 43 gånger
Som synes är det omöjligt att bilda sig en god uppfattning om frekvensgången enbart utgående ifrån rummets resonansfrekvenser (även om en avsaknad av moder i fåmodsområdet som synes ofta leder till en dal i frekvensgången). Jag brukar därför inte plotta resonansfrekvenserna.
Trots att det alltså är möjligt att hyggligt beräkna rumsinverkan är det svårt att med adekvat noggrannhet bedöma frifältsfrekvensgången ur ofönstrade resultat från rumsmätningar på relativt stora avstånd eftersom osäkerheterna inte är försumbara. Avvikelserna blir i praktiken alltid alltför stora för att metodiken ska vara användbar för en noggrann bedömning av frifältsegenskaperna.
Den rekommenderade metodiken både för GDS:aren och den professionelle elektroakustikern utan specialutrustning (framförallt Klippel NFS) är därför att istället mäta i det extrema närfältet upp till ca 200-300 Hz och sedan utnyttja fönstrade mätningar på ett avstånd om ca 1-2 m för högre frekvenser. På detta sätt erhåller man nästan alltid resultat som med god noggrannhet motsvarar frifältsförhållanden.