Inspelning av trummor (Kan man återge trummor hemma?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Inspelning av trummor (Kan man återge trummor hemma?)

Inläggav goat76 » 2026-03-26 13:46

Rille skrev:"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?
För att svara på trådfrågan, så visst kan man det, men det krävs frekvens omfång och dynamisk kapacitet till den grad väldigt få faktiskt har.

Oftast uppstår inte problemet med frekvensmaskering i samma utsträckning när de enskilda instrument har sina individuella ljudkällor, där vi som lyssnare lättare kan skilja ljuden åt tack vare olika infallsvinklar. Vårat hörselsinne är fantastiskt på så vis, så som förmågan att både detektera infallsvinklar och fokusera lyssningen av ljud i verkligheten, som exempelvis den så kalkade cocktail effekten. Problemet uppstår i större utsträckning först när de ska mixas samman till två enstaka kanaler och sedan ska spelas upp av endast två ljudkällor, då hopar sig ljuden, bygger på varandra och maskerar varandra, och det kan då uppstå behov av att tydliggöra separationen i ljudmixen.
De som mixar i multikanal nämner inte sällan hur mycket färre problem som behöver lösas, just tack vare det större utrymmet av fler individuella kanaler/ljudkällor.

Vem annars än musikerna själva ska diktera hur deras instrument låter? Själv fullkomligen älskar jag ljudet av distade gitarrer, och ifall man i en mix vill höra mer av det akustiska rumssvaret från trummorna i en mix blandat med hårt distade instrument, så är ofta lösningen att man ökar andelen rumsljud från trummorna betänkligt (om man nu har en separat inspelning av detta), samt göra vissa väl valda korrigeringar med hjälp av EQ. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Kan man återge trummor hemma?

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 14:00

goat76 skrev:Jag har med tydliga ljudexempel visat att det akustiska rumssvaret i Ogjorts inspelning av trummorna hörs tydligt när en akustisk gitarr ackompanjerar, medans det akustiska rumssvaret i princip blir ohörbart när trummorna ackompanjeras av en hårt distad elgitarr.

Nej - du har "tydligt" visat att en inspelningsmetod och ett rumssvar gjort för en specifik situation inte fungerar särskilt bra för en helt annan situation.
Vilket är helt självklart.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 14:25

goat76 skrev: Dessa ljudmixar av renare slag är väldigt enkla att göra...

Jag tycker det är nästan oöverstigligt svårt att mixa musik överhuvudtaget. Nästan oavsett vad.
Det gäller från minsta akustiska jazztrio till multikanal en masse och inte minst live PA. (där man oftast får brottas med mer eller mindre olämpliga lokaler)
Det är så många avväganden och en evig process av små små små justeringar. Och ständig osäkerhet över om jag går rätt väg.
Blir det här bra eller inte?
Som jag skrev, en kompromiss mellan hur man önskar och vad man faktiskt kan åstadkomma. Till slut får man ge sig.
Nöjd? Näe - egentligen aldrig.

Sen kan jag också undra varför du förutsätter att det är akustiska instrument till det trumspår jag inledningsvis la in här i tråden?
Det är det inte. :)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 14:47

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Sen kan jag också undra varför du förutsätter att det är akustiska instrument till det trumspår jag inledningsvis la in här i tråden?
Det är det inte. :)

Jag har inte förutsatt något om övrig instrumentering till dina trummor, jag har endast använt dina trummor för att demonstrera exempel på frekvensmaskering.

Men med ovanstående sagt och utifrån dina utsagor att frekvensmaskering skulle vara en myt, så drar jag slutsatsen att du nog inte har särskilt mycket erfarenhet av att mixa hårt distade instrument i kombination med akustiska trummor.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-03-26 16:27

Det är mycket som kan ha lurat mig, men jag har några gånger tyckt att slutna högtalare återge trummor mer trovärdigt än basreflexhögtalare.

Skall det kategoriseras som inbillning eller ligger det något i det?

Mot de lägsta frekvenserna så blir fördröjningen ganska stor med basreflex och även om det mesta nog filtreras bort långt innan det kommer till mixerbordet och mer av det i den processen, så släpps kanske lite av de riktigt låga frekvenserna igenom och kan göra skillnad?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-26 17:27

Detta har ingenting med tidsplansegenskaper att göra. Rummet ger i lågfrekvensområdet tidplanseffekter som är minst en tiopotens större än för högtalarna. Om man ser till att frekvensgången i lyssningspositionen är jämn så löser sig alla basåtergivningsproblem upp till ljudtrycksnivåer, där distorsionen gör sig gällande.

Anledningen till att slutna konstruktioner i vissa fall föredras är att dessa av fysikaliska skäl kan ge en lågfrekvensavrullning som bättre balanserar rumsbidragen. En välkonstruerad basreflexhögtalare kan dock också ge en lagom avrullning men även en betydligt lägre undre gränsfrekvens för en given kavitetsvolym. Till detta kan läggas en väsentligt lägre distorsion.
Senast redigerad av I-or 2026-03-26 18:16, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-26 17:40

RogerGustavsson skrev:Det finns ju mängder med sätt att spela in på. Rakt in med två mikrofoner med musiker i en för inspelning lämplig lokal tycks fungera hur bra som helst i en del fall. Att börja spela in instrument var för sig, ibland med en uppsjö mikrofoner, inte alltid med instrumenten spelandes tillsammans och sedan klistra ihop det hela på något vis är kanske inte är optimalt? Att göra en upptagning av ett trumset för sig och optimera intrycket av det, kan det inte bli lite knas när det sedan ska fogas in i en ljudbild med andra instrument? Jag tycker det många gånger låter trevligare med ”live i studion” än där man trixat dagarna i ända. Jag är en fan av att lyssna på musik live utan PA (om det är möjligt och det är det ofta).

Musik utan PA är sannerligen att föredra för den ljudkvalitetsmedvetne. Alla som har hört akustiska och elektroakustiska instrument i levande livet vet att man sällan eller aldrig råkar på problem med s.k. frekvensmaskering och detta gäller t.o.m. när hundratals musiker och sångare är involverade i stora symfoniska verk. I populärmusiksammanhang är baskaggen lätt att skilja från elbasen och trumsetet försvinner definitivt inte bakom en distad elgitarr.

Den tydligaste fördelen med s.k. live to two-track-inspelningar via multimonoteknik ligger framförallt på den musikaliska sidan. Musiker som kan interagera höjer sin nivå.

På den tekniska sidan leder denna typ av inspelningar av praktiska skäl till ett kraftigt reducerat utrymme för diverse processande och det är detta som ger en betydligt renare inspelningskedja med förhöjd ljudkvalitet som följd.

Nackdelen ligger i att kraven ökar avsevärt både på den musikaliska och tekniska sidan eftersom möjligheterna till att reparera misstag är klart begränsade. Därför är denna typ av inspelningar mycket ovanliga.

Det är ändå fullt möjligt att i efterhand mixa ihop enskilt inspelade instrument till minst lika hög ljudkvalitet som i live to two-track-fallet förutsatt att man är klok nog att avstå från huvuddelen av rattandet. Överhörningsproblem kan här elimineras och ljudteknikern har långt mer tid för finjusteringar.

Man kan dock helt glömma audiofilfonogram av den typen annat än i undantagsfall. Studiobranschen tappade tyvärr fotfästet för många decennier sedan och nya myter staplas på gamla tills alla möjligheter till välljud är borta. Jag har haft oändliga diskussioner kring inspelningsmetodik med branschfolk och argumentationen utgörs nästan alltid av cirkelresonemang av typen "vi gör så här eftersom alla vet att det är så man gör". Diverse utläggningar kring akustik, psykoakustik och kanske framförallt rationalitet är bortkastade eftersom man inom detta skrå vanligen anser att sådan kunskap är överflödig. I undantagsfall stöter man på någon ljudtekniker som suckande ger medhåll men att händerna är bakbundna p.g.a. branschkutym och kundkrav.

Detta kan fortgå eftersom de vanliga dödliga som utgör över 95 % av musikkonsumenterna inte har något som helst intresse för ljudkvalitet utöver att de inte gillar signalbortfall, brus, baslöshet samt att ljudet "spricker" (ett typiskt uttryck i folkmun när jag i mitt arbete har utfört marknadsundersökningar) och därför spelar det kommersiellt sett ingen roll vilka knasiga tilltag som man hittar på i studion.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 20:56

I-or skrev:
Detta kan fortgå eftersom de vanliga dödliga som utgör över 95 % av musikkonsumenterna inte har något som helst intresse för ljudkvalitet utöver att de inte gillar signalbortfall, brus, baslöshet samt att ljudet "spricker" (ett typiskt uttryck i folkmun när jag i mitt arbete har utfört marknadsundersökningar) och därför spelar det kommersiellt sett ingen roll vilka knasiga tilltag som man hittar på i studion.

Ett medvetet intresse för ljudkvalitet som egenart saknas nog hos de flesta i "konsumentledet".
Men jag har aldrig mött någon som tycker att hög ljudkvalitet i musik, film, tv och radio, är dåligt.

Sen finns förstås det där omedvetna. Att något uppskattas extra just tack vare att det låter bra. Men det tolkas som en bra låt, helt enkelt.
Precis som att läspande i radio uppfattas som att personen läspar - inte att rösten tekniskt misshandlats så den plötsligt LÅTER läspande.
Man klagar då på personen. Hur ska man veta att det är TEKNIKEN som det bör klagas på?
Dvs väldigt många BRYR sig om hög ljudkvalitet fast de inte vet att det är DET de gör...
Men det är nog vanligare att "bra" musik uppfattas som bra, trots att det låter gräsligt illa.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-27 02:11

Ja, vanliga dödliga uppskattar definitivt bra ljud när det står till buds och kan t.o.m. vara ganska goda lyssnare ibland. Jag har dock oräkneliga gånger demonstrerat välljud av högsta klass för tydligt imponerade vänner, bekanta och släktingar bara för att sedan se dem vara helt ointresserade av ens en halvhygglig anläggning i det egna hemmet.

Intressant nog är dock majoriteten av vanliga dödliga åtminstone halvpetiga med bildkvalitet. Att ljudkvalitet så ofta sätts på undantag är ganska märkligt med det i åtanke, men det är uppenbarligen viktigare att strömma serier än att strömma musik.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-27 04:25

I-or skrev:Ja, vanliga dödliga uppskattar definitivt bra ljud när det står till buds och kan t.o.m. vara ganska goda lyssnare ibland. Jag har dock oräkneliga gånger demonstrerat välljud av högsta klass för tydligt imponerade vänner, bekanta och släktingar bara för att sedan se dem vara helt ointresserade av ens en halvhygglig anläggning i det egna hemmet.

Intressant nog är dock majoriteten av vanliga dödliga åtminstone halvpetiga med bildkvalitet. Att ljudkvalitet så ofta sätts på undantag är ganska märkligt med det i åtanke, men det är uppenbarligen viktigare att strömma serier än att strömma musik.

Det är inte så märkligt egentligen.
Det är väldigt lätt att titta på två olika bildskärmar samtidigt och jämföra.
Betydligt mer komplicerat att jämföra olika ljudinspelningar.

Fast när det gäller vänner och bekanta så har jag en annan erfarenhet.
När de hört saker i min kompetenta anläggning, så vill de gärna ha hjälp med att fixa sin egen.
Har fixat manicker till ca 10-12 MUSIKINTRESSERADE kompisar. Allt från mormödrar till sjuksköterskor.
"Musikintresserade" är nog nyckelordet.
Alltså folk som LYSSNAR på vald musik - inte de som har "något på".

När min dotters mamma och jag delade på oss berättade hon sorgset att hon i princip slutat lyssna på musik.
"Det låter för tääskigt".
Så... vi fixade till lite manicker...
Nu lyssnar hon igen :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-03-27 14:18

goat76 skrev:
Rille skrev:"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?
För att svara på trådfrågan, så visst kan man det, men det krävs frekvens omfång och dynamisk kapacitet till den grad väldigt få faktiskt har.

Oftast uppstår inte problemet med frekvensmaskering i samma utsträckning när de enskilda instrument har sina individuella ljudkällor, där vi som lyssnare lättare kan skilja ljuden åt tack vare olika infallsvinklar. Vårat hörselsinne är fantastiskt på så vis, så som förmågan att både detektera infallsvinklar och fokusera lyssningen av ljud i verkligheten, som exempelvis den så kalkade cocktail effekten. Problemet uppstår i större utsträckning först när de ska mixas samman till två enstaka kanaler och sedan ska spelas upp av endast två ljudkällor, då hopar sig ljuden, bygger på varandra och maskerar varandra, och det kan då uppstå behov av att tydliggöra separationen i ljudmixen.
De som mixar i multikanal nämner inte sällan hur mycket färre problem som behöver lösas, just tack vare det större utrymmet av fler individuella kanaler/ljudkällor.

Vem annars än musikerna själva ska diktera hur deras instrument låter? Själv fullkomligen älskar jag ljudet av distade gitarrer, och ifall man i en mix vill höra mer av det akustiska rumssvaret från trummorna i en mix blandat med hårt distade instrument, så är ofta lösningen att man ökar andelen rumsljud från trummorna betänkligt (om man nu har en separat inspelning av detta), samt göra vissa väl valda korrigeringar med hjälp av EQ. :)

Min erfarenhet säger att ju mer dist/kompression och EQ desto mer problem med tex just maskering blir det (för att inte tala om hur mycket sämre det faktiskt låter med mindre dynamik och frekvens beskärning). absolut ska musikerna avgöra hur de vill att deras instrument ska låta. jag undrar dock om de fått veta hur ett alternativt sound låter? jag tror mycket få vet och det verkar heller inte vara bättre med ljudteknikerna eller producenterna i dag, det är bara att lyssna på vilken ny produktion som helst inom pop och rock. Jag tror att ett stort problem är att medhörningen är för dålig och alla gör som alla andra gjort i 30 år, utan att reflektera över att det kan göras annorlunda/bättre än panorerad mono/pingpong stereo. lyssna bara på nya produktioner och jämför med nästan vad som helst som släpptes före 1972. Jag undrar om vi kanske står för långt ifrån varandra i uppfattning i ämnet för att ta detta vidare?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-28 01:23

Rille skrev:
goat76 skrev:

Min erfarenhet säger att ju mer dist/kompression och EQ desto mer problem med tex just maskering blir det (för att inte tala om hur mycket sämre det faktiskt låter med mindre dynamik och frekvens beskärning).

Det är precis det jag visade med mina ljudexempel att distade gitarrer ökar maskeringen av andra instrument, och av sin natur så följer såklart en viss "själv-kompression" med på det tåget utan att någon medveten kompression har använts. Men det som nog står för mestadelen av maskeringen är att gitarrerna inom rockmusik oftast spelas hyfsat konstant, och med en relativt stark medelnivå genom merparten av låtspåren. Men med det sagt så kan även ett inspelat spår av en distat gitarr hålla ett relativt högt dynamikomfång.

Men jag måste fråga, varför tror du användandet av EQ leder till ökad maskering eller minskad dynamik? Snarare är det ju så att man med EQ kan öka hörbarheten av ett önskat frekvensspann av ett ljudspår jämtemot ett annat, och samtidigt göra det omvända med ett önskat frekvensspann i det andra ljudspåret för att på så vis öka hörbarheten av båda spåren, för att på så vis få helheten att gagnas. Ofta är det så att ett specifikt instrument är det mest drivande inslaget i en låt, det kan vara ett solo-instrument, det kan vara sången, eller så kanske det är rytmik-dynamiken mellan trummorna och bas-instrumentet som är det som är mest drivande inslaget i en låt. Då kan det vara på plats att ge just det elementet mer utrymme i ljudmixen.

Rille skrev:absolut ska musikerna avgöra hur de vill att deras instrument ska låta. jag undrar dock om de fått veta hur ett alternativt sound låter? jag tror mycket få vet och det verkar heller inte vara bättre med ljudteknikerna eller producenterna i dag, det är bara att lyssna på vilken ny produktion som helst inom pop och rock. Jag tror att ett stort problem är att medhörningen är för dålig och alla gör som alla andra gjort i 30 år, utan att reflektera över att det kan göras annorlunda/bättre än panorerad mono/pingpong stereo. lyssna bara på nya produktioner och jämför med nästan vad som helst som släpptes före 1972. Jag undrar om vi kanske står för långt ifrån varandra i uppfattning i ämnet för att ta detta vidare?

Du verkar inte förstå hur långt de flesta musiker som spelar gitarr eller bas är beredda att gå för att uppnå just det sound de har uppnått. Inom exempelvis noise rock, vilket är den genre jag främst lyssnar på, så är soundet i princip minst lika viktigt som hur instrumentet spelas. Jag misstänker att du nog är ganska ointresserad och därmed ganska oinsatt i lite djupare/smalare subgenrer inom rock, punk och metal.

Hur olika musikgenrer spelas in beror mångt och mycket på vilka typer av inspelningstekniker som passar dem. Klassisk musik och olika typer av kammarmusik kan fungera väl med rena stereoupptagningar, även om dessa även de kan gagnas av en och annan närmickning för möjligheten att ge dem en förtydligande förstärkning i den slutgiltiga ljudmixen.

För rockinspelningar föredrar jag i regel de som är inspelade "live" i studio, det ger utrymme för nödvändig efterhandsbearbetning samtidigt som musiken får ett naturligt flöde i.o.m att musikerna spelar tillsammans, även om de råkar stå i separata rum av isolerande orsaker.

Vad gäller min uppfattning i ämnet så föredrar jag högt dynamiskt utrymme, minimalt användande av kompression och i regel bara till den grad att det gagnar ett realistiskt/semirealistiskt slutresultat. Minimal limitering kan vara till godo för att reducera enstaka transienttoppar som "stuckit iväg", så att de inte drar ned den övergripande volymnivån till problematisk nivå för en genomsnittlig återgivningsutrustning. Jag har inget problem med en viss grad av hyperrealism i en ljudproduktion, då avsaknaden av visuella intryck vid ren ljudåtergivning ibland kan behöva kompenseras för. Jag kan både uppskatta en inspelning som har som mål att "efterapa" en verklig ljudhändelse, samtidigt som jag kan uppskatta andra typer av ljudproduktioner som helt eller delvis använder stereoperspektivet för ett semirealistiskt syfte, så som exempelvis ett piano som nyttjar hela bredden av stereofältet.

De ljudproduktioner som jag vanligtvis uppskattar mest är de som blandar element av en ursprungliga ljudhändelsen, vilket exempelvis kan vara den övergripande rumsligheten från truminspelningen, men samtidigt nyttjar styrkorna i panorerade multimono-objekt så som exempelvis en ensam elgitarr som nyttjar flera mikrofonupptagningar för full stereobredd.

Jag säger inte att du gör det, men många audiofiler verkar dra slutsatsen att en inspelning är någon slags "replika" av ursprungsljuds-händelsen, och att all form av efterhandsbearbetning av det inspelade material kan därmed bara ta det hela allt längre ifrån det "sanna" ursprungsljudet. Men verkligheten är den att val av mikrofoner samt dessas placeringar även de färgar det inspelade slutresultatet, så en efterhands-bearbetning med hjälp av EQ och liknande ljudvertyg kan lika väl ta slutresutlatet ännu närmare det ursprungsljud man eftersträvat med inspelningen (om så var målet). Visst, i en perfekt värld skulle man kanske få till det perfekt redan vid inspelningtillfället, men i verkligheten blir det allt som oftast inte riktigt så bra. :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-03-31 13:27

goat76 jag gör inte citat då svaret blir så långt..
O användandet av EQ. ofta används en frekvensbegränsande EQ för att få fram just det frekvensområde man önskar för ett instrument likt ett bandpassfilter. när man begränsartar man bort låga och höga frekvenser så har man tagit bort den dynamik som de frekvenser bidragit med. därför anser jag att det leder till minskad dynamik samt ökad maskering då man ändå inte lyckas ta bort allt i ytterområdena.
Jag anser att utrymmet i mixen redan finns och är inget som behöver skapas. OM två instrument skulle råka hamna på samma frekvens och adderas olyckligt starkt så går det att lösa med handpåläggning av just den topp som uppstår. det har hänt mig en gång på ca 30 år eller om man så vill ca 30 inspelningar.
JO jag är ju musiker själv, om än på fiol.. men jag känner en del musiker inklusive rockmusiker. dom har lika ofta en god uppfattning om hur de vill att det ska låta som att de inte har det är min uppfattning. men vi håller oss till dom som har det för enkelhetens skull. Ja Rock lyssnar jag på men jobbar inte med längre, smalare subgenrer av typ punk och rock är inte min kopp te.
Att göra en produktion med olika sound är ju så branchen arbetar, jag har inget emot det, men jag tror inte att så många musiker eller ljudtekniker tänker på hur alternativen kan vara eller låta. alla Nästan, gör som alla andra gjort under 30 år och tänker att det är rätt. det är anledningen till att jag önskar skruva ned när jag lyssnar på ny musik istället för upp. det blir inte mer tryck av kompremering, EQ eller limitering. det blir bara jobbigt att lyssna på. jag gnäller inte på dig personligen så ta inte åt dig. jag vet ju faktiskt inte hur du jobbar. jag jobbar mest med folkmusik, körer eller liknande klassisk musik, när någon ber mig och då passar såklart mitt sätt att spela in/mixa bra. det glädjer mig att du uppskattar hög dynamik osv. Jag tillhör nog de audiofiler som önskar en replika av ursprungshändelsen. varje gång jag använt A-B teknik har det blivit från bra till utmärkt. varje gång jag avvikit från det så har jag misslyckats.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-31 14:19

Rille, har du något exempel på en A-B inspelning med rockmusik innehållande distade gitarrer, vilken du tycker visar på att den inspelningstekniken gör sig bra för den typen av musik?

Det jag vill mena är att olika inspelningstekniker gör sig olika bra/passande för olika former av musik. Högt vrålande gitarrer i kombination med ett akustiska trummor kommer i större utsträckning öka behovet av efterhandskorrigeringar, vilket även ökar behovet av akustisk separation och individuell mikrofonupptagning.

Men som sagt, det vore intressant att få ta del av en välljudande A-B inspelning av rockmusik innehållande distade gitarrer, och som kanske skulle kunna visa på att merparten av de ljudtekniker som sysslar med den typen av ljudproduktioner har haft fel hela tiden.

Vad gäller användandet av verktyget EQ, så vill jag nog påstå att det i lika stor utsträckning används för att höja olika delar av frekvensspektrat, likväl som att minska. Det beror väl på vad ljudmixen är i behov av utifrån hur det inspelade materialet ser ut.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-31 17:11

Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2026-03-31 19:47

jonasp skrev:Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.

Jättekapad! Skapa gärna en ny med rubriken……..?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-31 20:40

jonasp skrev:Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.

Med trummor i vardagsrummet blir återgivningen faktiskt ännu sämre.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-31 21:35

Morello skrev:

:D Sant!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-01 10:25

Var inte trådfrågan besvarad redan på första sidan, eller har någon av er som tycker att tråden blev kapad något mer att tillägga, mer än att det krävs högtalare av en sådan extrem ljudtryckskapacitet och fria från distorsion att det i pricip utesluter allt vad högtalare inom HiFi mäktar med. :)

Själv är jag ganska nöjd om trummorna i inspelningarna åtminstone kommer någorlunda i närheten av hur de upplevs låta på riktigt, även om det knappast kommer till sin fullskalighet vid återgivningen (vilket jag nog inte heller vill uppnå i min lägenhet). Men oavsett så kräver det även mycket av hur själva inspelning lyckats fånga det ursprungliga ljudet, samt hur detta sedan mixas med övriga ljudinslag för att uppnå hög potential rent ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-04-01 14:50

jonasp skrev:
Morello skrev:

:D Sant!

Näe - inte om man spelar på dem 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-04 11:46

Allt i tråden är utanför ämnet eftersom trumsetet ska återges i gasrummet* enligt TS. Jag tror inte det är så vanligt förekommande med gaskammare hemmavid. Eller? :wink: 8)

O.T.: Jag hade trumset i mitt sovrum i barndomshemmet. Det lät inte bra när man spelade på sterijon.

*) "Vardgasrummet"
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-04-07 10:28

goat76 skrev:Rille, har du något exempel på en A-B inspelning med rockmusik innehållande distade gitarrer, vilken du tycker visar på att den inspelningstekniken gör sig bra för den typen av musik?

Det jag vill mena är att olika inspelningstekniker gör sig olika bra/passande för olika former av musik. Högt vrålande gitarrer i kombination med ett akustiska trummor kommer i större utsträckning öka behovet av efterhandskorrigeringar, vilket även ökar behovet av akustisk separation och individuell mikrofonupptagning.

Men som sagt, det vore intressant att få ta del av en välljudande A-B inspelning av rockmusik innehållande distade gitarrer, och som kanske skulle kunna visa på att merparten av de ljudtekniker som sysslar med den typen av ljudproduktioner har haft fel hela tiden.

Vad gäller användandet av verktyget EQ, så vill jag nog påstå att det i lika stor utsträckning används för att höja olika delar av frekvensspektrat, likväl som att minska. Det beror väl på vad ljudmixen är i behov av utifrån hur det inspelade materialet ser ut.

Ja Studio Blue har på sin skiva "The way it should be" med en del rock inspelat med A-B teknik. jag återkommer i frågan om jag hittar vilka grupper..

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-07 11:00

Rille skrev:
goat76 skrev:Rille, har du något exempel på en A-B inspelning med rockmusik innehållande distade gitarrer, vilken du tycker visar på att den inspelningstekniken gör sig bra för den typen av musik?

Ja Studio Blue har på sin skiva "The way it should be" med en del rock inspelat med A-B teknik. jag återkommer i frågan om jag hittar vilka grupper..

Enligt deras egna beskrivning innehåller skivan ”Soul, pop och fusion med en blandning av originallåtar och covers”, så jag blir lite tveksam till att den skulle innehålla musik med hårt distade gitarrer, vilket är typen av musik jag har svårt att se skulle kunna fungera bra med en A-B stereoinspelningsteknik.

Av det lilla jag hört från Studio Blue så har det rört sig om minst sagt slätstrukna och väldigt torra ljudproduktioner, så tyvärr är mina förväntningar låga i det här fallet. Det är dessutom dålig tillgänglighet till musiken som oftast måste köpas i fysiskt format direkt från den musikstudion, om nu inte bandet själva har valt att göra den mer tillgänglig via streamingtjänster.

Du råkar inte ha något mer lättillgängligt exempel på med A-B inspelningar av rock innehållande hårt distade gitarrer?
Eller så får du lägga upp ett 30-sekunder långt exempel på det du vill visa.
Senast redigerad av goat76 2026-04-07 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2026-04-07 11:20

Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-07 11:28

Zappa skrev:Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.

Jag undrar om det inte var den skivan jag analyserade för något år sedan, ska kolla närmare när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-04-07 12:16

Zappa skrev:Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.

Jösses, slog av efter fem sekunder. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2026-04-07 12:20

Morello skrev:

Jösses, slog av efter fem sekunder. 8O

För min del blev det åtminstone fem minuter. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-07 12:36

Det är principiellt ingenting som utesluter inspelning med fåmikrofonteknik för distade elgitarrer.

Den som i levande livet har hört ett rockband utan PA-anläggning i en hygglig lokal vet att hörseln med någorlunda sansade inställningar för instrument-/sångarförstärkarna inte har några problem att separera de olika stämmorna. Den som å andra sidan har varit med på repetitioner i odämpade källarlokaler eller garage vet att man oftast utsätts för ett våldsamt drön och ska vara glad om man slipper hörselskador.

Att distade elgitarrer nästan uteslutande spelas in med multimonoteknik kan härledas till rockgenrens icke-realistiska ljudideal snarare än maskeringsproblem.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-07 12:45

I-or skrev:Det är principiellt ingenting som utesluter inspelning med fåmikrofonteknik för distade elgitarrer.

Den som i levande livet har hört ett rockband utan PA-anläggning i en hygglig lokal vet att hörseln med någorlunda sansade inställningar för instrument-/sångarförstärkarna inte har några problem att separera de olika stämmorna. Den som å andra sidan har varit med på repetitioner i odämpade källarlokaler eller garage vet att man oftast utsätts för ett våldsamt drön och ska vara glad om man slipper hörselskador.

Att distade elgitarrer nästan uteslutande spelas in med multimonoteknik kan härledas till rockgenrens icke-realistiska ljudideal snarare än maskeringsproblem.

Då borde det rimligtvis inte vara svårt för dig att ge några exempel på bra A-B inspelningar med hårt distade gitarrer, jag har nog aldrig hört några sådana inspelningar men vill väldigt gärna göra det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-07 12:55

När distade elgitarrer blev populära så hade studioinspelningstekniken övergått till multimono och så har det förblivit. Faktum är att för genrer som pop/rock/soul/disco m.m. är fåmikrofoninspelningar ytterst ovanliga oavsett om distade elgitarrer förekommer eller ej.

När det gäller populärmusik så får man söka sig till genrer med äldre rötter som jazz, blues eller möjligen gospel om man vill hitta inspelningar utförda med fåmikrofonteknik, men även här är detta relativt ovanligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi