goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:Ursäkta, men det här börjar tendera till att bli på gränsen till tramsigt.
Hade rena stereoinspelningar av A-B teknik varit ett ypperligt sätt att spela in ett komplett distat rockband så hade man lätt kunnat hitta bra exempel på just sådana inspelningar. Den enkla anledningen till att man inte hittar några välljudande exempel på sådana inspelningar är knappast för att någon aldrig har försökt, utan snarare för att en sådan inspelningsteknik inte är optimal för ett starkt dånande och hårt distande rockband, vilket kräver separation för att inte låta som en enda grötsoppa.
Här verkar det som att du inte förstod min A/B-beskrivning.
Det är just SEPARATION som är syftet med metoden. Varje medverkande instrument inspelas helt separerat och isolerat från de andra.
Övriga behöver inte befinna sig i lokalen - eller ens i landet.
Ursäkta om jag var otydlig.
(var jag verkligen det?)
Jag har förstått varenda mening du har skrivit. Det som var tramsigt med ditt svar var din förklaring varför man inte kan hitta några bra exempel på välljudande inspelningar med hårt distade gitarrer gjorda med A-B inspelning.
Ifall den inspelningstekniken hade varit ypperlig för den typen av musik så skulle man definitivt hitta exempel på sådana inspelningar, men här sitter hela bunten av er och försöker hitta på allehanda anledningar till varför ni inte kan visa ett enda exempel på sådana inspelningar. Det är det som gör diskussionen tramsig. Dunk från mig på din rygg!

Förresten, du har inte svarat på min tidigare fråga varför ni, med den truminspelningen du la upp, valt att spela in trumsetet separat från övrig instrumentering? Kan du berätta vad orsaken till det var, och varför ni inte använde er av antingen A-B, Blumlein, Mid-Side eller annan stereo-inspelningsteknik?
Den har jag tydligen missat - när i tråden ställde du den?
Fast det är så mycket äpplen och päron från dig här så jag blir vimsigare än vanligt.
Vi har använt oss av olika kombinationer av A/B-teknik, närmikning och line, så som det passade sammanhanget och ändamålet.
Har jag sagt något annat?
Trumsnuttarna lade jag in som exempel på icke dynamikbegränsad inspelning av trummor. (så långt det nu är möjligt) Inget annat.
Men det ledde tydligen till att jag uppfattas som motståndare till instrumentseparering i inspelningsledet
Har jag sagt nåt sånt?
Och jag borde kanske ha sagt "stereopar" istället för A & B? Det tolkas tydligen som att jag tycker allt och alla sorter skall spelas in i ett och samma rum
i en och samma tagning - alltid. Typ: dokumentationsinspelning. Var och när sa jag det?
I min värld så är A/B två omni-mikrofoner på ett visst avstånd från varandra - dvs tidsskillnad. Det säger ingenting om hur produktionen är gjord i övrigt.
Ett A/B-par kan ta ett helt trumset, en liten gitarrförstärkare, en sångare i ett bra rum, och användas på olika instrument som på "sedvanligt vis" är
separerade i olika rum även vid "samtidigt" spel och inspelning. För att kunna efterarbeta materialet, individuellt.
Väldigt tidigt i tråden skrev jag att (åtminstone jag) spelar in på
olika vis beroende på vad, hur det skall användas och likaså att olika musik mixas olika.
Så jag förstår liksom inte dina invändningar.
Däremot så påstod jag att jag tror det går fina fisken att spela in fulldynamiska trummor med både karaktär och hörbarhet över distade gitarrer.
Det beror BARA på HUR man gör - och att man tillåter tillräckligt dynamiskt utrymme.
(Då visar du att det inte går genom att låta ett godståg "maskera" en liten tant som sitter och virkar. Dvs att saker från ett sammanhang
inte alls passar i ett helt annat sammanhang. –Jag förstod aldrig poängen med det exemplet.)Ett stort skäl till att det inte görs sådana inspelningar är att fansen skulle uppfatta dem som GROTESKT svaga i mobiltelefonen.
Men "storyn" med Metallica och Guitar Hero är ju tydligen sann - så även publiken verkar föredra en smula dynamik åtminstone.
Sen skrev jag också att det vore spännande att testa att spela in även "elektrisk" musik med "multi-A/B-metoden". Även superdistad sådan.
Har ingen aning om det skulle funka - men det vore väldigt roligt att pröva. Jag skrev
inte att det är SÅ man SKA göra för då blir det bästisibäst.
Tror ingen "här" menar att maskeringseffekter inte existerar - då kunde vi t.ex. lägga ner all snålkodning.
Det är också en självklarhet att virknålarna inte hörs när godståget passerar.
Frågan som diskuteras är väl snarare på vilket vis det påverkar vid inspelning och mix - och inte minst vid lyssning.
Och om det är något som KRÄVER dynamikbegränsning och EQ. Eller, som flera påpekat, kan, och kanske bör, behandlas som en "samklang".
En bastrumma och en elbas må dela grundfrekvens i vissa lägen - men sällan övertonerna. Så varför skulle de "äta upp varandra" som tumregel?
Just den grejen tror jag det är bra att informera världen "därute" om att det inte stämmer. Det blir som att påstå att 135 kontrabasar som spelar
unisont, inte skulle höras. Jamenar - snacka om frekvenskrockar och "ont om utrymme", eller?

--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---