chest punch?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Slicknick

chest punch?

Inläggav Slicknick » 2026-05-07 10:57

Hej!

Har nyligen gjort en medlemspresentation, men tänker att jag kanske ska ställa mer märkes specifika frågor här.

Jag har idag i32s som toppar och dom spelar med 10 st profundus X-moduler med W104x i min hemmabio. Jag är väldigt nöjd med systemet och det spelar extremt rent och kraftfullt ner mot de lägsta frekvenserna.
(Planen framåt kan vara infraspåret med w121x element, men det ligger en bit in i framtiden just nu)

Det jag däremot saknar i dag lite är mer fysisk midbaspunch/bröstkänsla vid exempelvis kicktrummor, transienter och filmimpact. Mer attack och kropp högre upp i basområdet.

Det jag funderar över är därför:

* Bör jag prova att dela X-modulerna högre bara? (Delar vid 110Hz nu)
* Är det bättre att komplettera med BS-22-lösning för området där topparna börjar tappa energi? (Har faktiskt ett par som ligger redan utifall)
* Eller är det egentligen prof-Y / W121x eller slutna infra lådor som ger den där fysiska “slag i bröstet”-känslan bättre? (Samlar på såna element nu så är det någon som skulle kunna tänka sig att avyttra någon eller helst ett helt gäng så hör gärna av er direkt)
* Mer förstärkareffekt till toppar?
* Eq?

Jag är alltså inte ute efter mer SPL totalt, utan mer fysisk energi i området där man verkligen känner attacken i kroppen.

Ni som har erfarenhet av både X-, Y- och BS-lösningar — vad kan ge störst förbättring för just punch och fysisk närvaro?

Alla tankar uppskattas!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Re: chest punch?

Inläggav schmutziger » 2026-05-07 17:59

Du kan tex testa att sänka/höja motståndet till woofern i i32 för att få lite mer energi?
Har du ett ordentligt dsp filter eller cr80?
Alt
Lägg in
Eq apo
Windsp
Camilla dsp
Och börja lek med det för att hitta det du letar efter
Höja från 80-300hz, 60hz puckel osv
Fler basar kommer inte göra något för slam/punch

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-07 18:29

schmutziger skrev:Du kan tex testa att sänka/höja motståndet till woofern i i32 för att få lite mer energi?
Har du ett ordentligt dsp filter eller cr80?
Alt
Lägg in
Eq apo
Windsp
Camilla dsp
Och börja lek med det för att hitta det du letar efter
Höja från 80-300hz, 60hz puckel osv
Fler basar kommer inte göra något för slam/punch

Hej och tack för input.
Inte testat att justera motståndet än, tänkte kanske börja i digital ände först?
Kör bara en marantz cinema 30 än och varken cr80 eller riktig dsp..
Har dock köpt en diraclicens men inte testat den än,-kanske kan det vara ett alternativ i lösningen?
Ska dock erkänna att jag inte har varken vana eller kunskap kring det programmet så jag vet inte riktigt hur mycket det kan tillföra..

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-05-07 18:34

I tillägg till Schumi ovan; Se Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

I-or skrev:...Om vi går tillbaka till verkligheten, så skulle jag nog vilja påstå att "slam" eller slagkraft beror både av frekvensgång och maximal ljudtryckskapacitet. Låga frekvenser låter av naturliga skäl "långsammare" eller tyngre eftersom de är just det, så om man drar på i basen runt 60-100 Hz, så upplever lyssnarna både bas och "snabbhet" i ljudet förutsatt att ljudtrycksnivån är tillräckligt hög. Mer lågfrekvent bas ger ett "långsammare" ljud...
...
Vad gäller frågan om SBIR-effekter påverkar upplevelsen av slagkraft, skulle jag säga möjligtvis, men endast om detta leder till att man tappar nivå runt 80-100 Hz.

En stor baffel reducerar förvisso SBIR-inverkan från högtalarväggen, men jag har hört många stora högtalare, vilka inte alls producerar en speciellt slagkraftig återgivning eftersom de uppvisar jämn frekvensgång och inte har en alltför ljudtryckskapabel konstruktion. Däremot låter stora högtalare nästan alltid som just stora högtalare eftersom de har en låg undre gränsfrekvens och via en stor baffel även reducerar SBIR-dalar, vilket leder till en mer muskulös klang inte bara i basen utan även i det undre mellanregistret. Nästan alla icke-ekvaliserade system, speciellt med normalstora bafflar, uppvisar ganska svåra dalar i den övre basen och det undre mellanregistret och därmed en spinkigare klang. Detta är dock väsensskilt från slagkraft

Forts SLAM...
sportbilsentusiasten skrev:
I-or skrev:Viss distorsion kan också inverka i upplevelsen av slagkraft, men då handlar det mer om de öronovänliga varianterna, d.v.s. högre ordningar. Lägre ordningars distorsion låter oftast mer disigt eller grusigt. Eftersom hörseln associerar en högre andel övertoner med höga ljudtrycksnivåer, så får de flesta lyssnare intryck av att det är mer stuns i ljudet. För egen del tycker jag inte att så är fallet eftersom det snarare låter just distorderat.

För att sammanfatta skulle jag nog ställa upp det hela i följande prioritetsordning:

1. Hög okomprimerad ljudtryckskapacitet (vilket i praktiken kräver hög verkningsgrad, hög förstärkareffekt och linjära högtalarelement - eventuellt finns det en del extra att vinna med stor membranarea i kraft av lägre dopplerdistorsion)
2. Frekvensgång med betoning ca 60-100 Hz och ca 1-4 kHz
3. En lagom dos av högre ordningars distorsionsprodukter

Dock är det allra viktigaste faktumet att ett riktigt högklassigt system inte alls låter överdrivet slagkraftigt, utan bara dynamiskt och helt oansträngt, precis som verkliga instrument.

Är så ett stort INO-system låter enl mig.
Korrekt men lite stelt.
Men jag gillar att det rockar på lite. Inte lika korrekt men roligare.

viewtopic.php?f=9&t=73359&start=60#p2241007
Migsjälv skrev:Ang SLAM, utöver detta med tonkurveavvikelser, så har SBIR nämnts: Kolla in DonJ's system: viewtopic.php?f=31&t=71462&start=480#p2203337

Bild

Som pga stor baffel och stora element har en rumsrespons utan svackor enligt följande:
Bild

Och hur huskruvorna kan se ut, där DonJ's stora JBL-system är en stor anledning till att huskurvan är så linjär (ingår i den grå kurvan nedan):
viewtopic.php?f=31&t=71462&start=690#p2234506
Bild

Utifrån ex ovan är det inte konstigt att stora JBL ger SLAM? Men EQ skulle kunna fixa detta även för andra system?
Har du mätt upp frekvensgången?
sb17nbac till alla!

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-07 19:30

Maarten skrev:I tillägg till Schumi ovan; Se Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

I-or skrev:...Om vi går tillbaka till verkligheten, så skulle jag nog vilja påstå att "slam" eller slagkraft beror både av frekvensgång och maximal ljudtryckskapacitet. Låga frekvenser låter av naturliga skäl "långsammare" eller tyngre eftersom de är just det, så om man drar på i basen runt 60-100 Hz, så upplever lyssnarna både bas och "snabbhet" i ljudet förutsatt att ljudtrycksnivån är tillräckligt hög. Mer lågfrekvent bas ger ett "långsammare" ljud...
...
Vad gäller frågan om SBIR-effekter påverkar upplevelsen av slagkraft, skulle jag säga möjligtvis, men endast om detta leder till att man tappar nivå runt 80-100 Hz.

En stor baffel reducerar förvisso SBIR-inverkan från högtalarväggen, men jag har hört många stora högtalare, vilka inte alls producerar en speciellt slagkraftig återgivning eftersom de uppvisar jämn frekvensgång och inte har en alltför ljudtryckskapabel konstruktion. Däremot låter stora högtalare nästan alltid som just stora högtalare eftersom de har en låg undre gränsfrekvens och via en stor baffel även reducerar SBIR-dalar, vilket leder till en mer muskulös klang inte bara i basen utan även i det undre mellanregistret. Nästan alla icke-ekvaliserade system, speciellt med normalstora bafflar, uppvisar ganska svåra dalar i den övre basen och det undre mellanregistret och därmed en spinkigare klang. Detta är dock väsensskilt från slagkraft

Forts SLAM...
sportbilsentusiasten skrev:
I-or skrev:Viss distorsion kan också inverka i upplevelsen av slagkraft, men då handlar det mer om de öronovänliga varianterna, d.v.s. högre ordningar. Lägre ordningars distorsion låter oftast mer disigt eller grusigt. Eftersom hörseln associerar en högre andel övertoner med höga ljudtrycksnivåer, så får de flesta lyssnare intryck av att det är mer stuns i ljudet. För egen del tycker jag inte att så är fallet eftersom det snarare låter just distorderat.

För att sammanfatta skulle jag nog ställa upp det hela i följande prioritetsordning:

1. Hög okomprimerad ljudtryckskapacitet (vilket i praktiken kräver hög verkningsgrad, hög förstärkareffekt och linjära högtalarelement - eventuellt finns det en del extra att vinna med stor membranarea i kraft av lägre dopplerdistorsion)
2. Frekvensgång med betoning ca 60-100 Hz och ca 1-4 kHz
3. En lagom dos av högre ordningars distorsionsprodukter

Dock är det allra viktigaste faktumet att ett riktigt högklassigt system inte alls låter överdrivet slagkraftigt, utan bara dynamiskt och helt oansträngt, precis som verkliga instrument.

Är så ett stort INO-system låter enl mig.
Korrekt men lite stelt.
Men jag gillar att det rockar på lite. Inte lika korrekt men roligare.

viewtopic.php?f=9&t=73359&start=60#p2241007
Migsjälv skrev:Ang SLAM, utöver detta med tonkurveavvikelser, så har SBIR nämnts: Kolla in DonJ's system: viewtopic.php?f=31&t=71462&start=480#p2203337

[ Bild ]

Som pga stor baffel och stora element har en rumsrespons utan svackor enligt följande:
[ Bild ]

Och hur huskruvorna kan se ut, där DonJ's stora JBL-system är en stor anledning till att huskurvan är så linjär (ingår i den grå kurvan nedan):
viewtopic.php?f=31&t=71462&start=690#p2234506
[ Bild ]

Utifrån ex ovan är det inte konstigt att stora JBL ger SLAM? Men EQ skulle kunna fixa detta även för andra system?
Har du mätt upp frekvensgången?

Hej och tack så mycket för ett informativt svar :)

Det som beskrivs i ditt inlägg känns väldigt relevant faktiskt.
Har inte gjort några riktiga mätningar ännu, utan bara kör ganska basic setup via Marantz.

Har dock Diraclicens liggande men inte tagit tag i det än.
Jag har kört in i kaklet med att få ihop detta rum, och nu när det är driftsatt och nästan klart så gick luften ur lite!
Ska ta tag i detta nu och det känns som att det kanske är där jag borde börja innan jag bygger vidare hårdvarumässigt.
Vill dock betona att jag är mer än nöjd och jag älskar mitt rum och min anläggning :)

Men det är bara den lilla känslan att jag saknar fysisk attack/bröstkänsla och “livekänsla”.

Utan mätning är det är det omöjligt att veta vad systemet egentligen gör i rummet misstänker jag — och samtidigt väldigt lovande, för det kan finnas en enorm förbättringspotential kvar :D
För tänk och detta skulle kunna åtgärdas via eq bara? :mrgreen:

REW mätning och återkomma kanske?
Misstänkt bred dipp någonstans runt 70–140 Hz?

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-05-07 19:56

Förstår att du både är nöjd och att "luften gått ur lite" efter allt arbete. Väldigt fint arbete du gjort! (Såg din tråd men skriver sällan i den forumdelen av olika skäl)

Exakt; utan mätning går man runt i cirklar så mätning är lämpligt nästa steg. REW + Umik = enkelt!

Och ja, misstänkt dipp kanske runt 70-140 Hz. Skulle gissa mer på 100-200 Hz (typiskt SBIR som är svårt att bli av med utan eq: Till och med 'överdängaren' (Gustafianskt uttryck) Lindroos kämpade (om jag minns rätt) mycket med rumsakustiska åtgärder och fick givetvis till det mycket bra men använde till slut till ekvalisering för att bli av med SBIR.
Du har ju gjort långtgående rumsinsatser så mycket är nog bra men det kan finnas potential till ytterligare förbättring.

Förresten, nu när jag skriver, såg i din andra tråd frågan om energi och attack qm60 vs i32: Jag tror mindre på skillnad i vertikal spridning och mer små men bredbandiga skillnader i frekvensgång. Min motivering är dels en rumsbefläckad mätning av BellsWhistles av pi120 (eller vad den nu heter), dels en enkel fulsimulering av det jag känner till om dessa filter och element, vilket ligger i linje med föregående mätning.
Samt: Element så pass nära varandra påverkar spridningen först över ca 500 Hz.

Edit, så här blir det vis 200 Hz, dvs i praktiken opåverkad vertikal spridning:

Vertikal_spridning_200Hz.png
Vertikal_spridning_200Hz.png (63.55 KiB) Visad 1621 gånger
sb17nbac till alla!

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-07 20:35

Maarten skrev:Förstår att du både är nöjd och att "luften gått ur lite" efter allt arbete. Väldigt fint arbete du gjort! (Såg din tråd men skriver sällan i den forumdelen av olika skäl)

Exakt; utan mätning går man runt i cirklar så mätning är lämpligt nästa steg. REW + Umik = enkelt!

Och ja, misstänkt dipp kanske runt 70-140 Hz. Skulle gissa mer på 100-200 Hz (typiskt SBIR som är svårt att bli av med utan eq: Till och med 'överdängaren' (Gustafianskt uttryck) Lindroos kämpade (om jag minns rätt) mycket med rumsakustiska åtgärder och fick givetvis till det mycket bra men använde till slut till ekvalisering för att bli av med SBIR.
Du har ju gjort långtgående rumsinsatser så mycket är nog bra men det kan finnas potential till ytterligare förbättring.

Förresten, nu när jag skriver, såg i din andra tråd frågan om energi och attack qm60 vs i32: Jag tror mindre på skillnad i vertikal spridning och mer små men bredbandiga skillnader i frekvensgång. Min motivering är dels en rumsbefläckad mätning av BellsWhistles av pi120 (eller vad den nu heter), dels en enkel fulsimulering av det jag känner till om dessa filter och element, vilket ligger i linje med föregående mätning.
Samt: Element så pass nära varandra påverkar spridningen först över ca 500 Hz.

Edit, så här blir det vis 200 Hz, dvs i praktiken opåverkad vertikal spridning:

Vertikal_spridning_200Hz.png

Tack, uppskattar verkligen ditt svar :)

Det du skriver kännas logiskt. Ju mer jag tänker på det desto mindre tror jag egentligen att problemet handlar om ren kapacitet, utan snarare hur energin/integrationen ser ut i området där själva attacken sitter.

SBIR-spåret känns också relevant. Jag har som sagt gjort ganska mycket rumsåtgärder redan, men det vore inte konstigt om det fortfarande finns någon bred dipp eller dålig summering kvar där.

Har ju inte gjort några riktiga REW-mätningar ännu som sagt, så det känns som nästa steg innan andra lösningar.

Och intressant input kring qm60/i32 också. Jag hade själv börjat fundera lite i termer av spridning/geometri men det du skriver om små bredbandiga skillnader i frekvensgång sannolikt påverkar upplevd attack mer låter väldigt rimligt.

Ska försöka få tag i en UMIK och börja mäta ordentligt innan jag ställer frågor här som blir svåra att svara på annars, känns som att jag kanske famlat lite i mörkret hittills kanske :|

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-05-07 21:40

Lite trix för slam. Dela brant vid ca 120Hz. Se till att frekvenskurvan faller av lite under ~60 Hz. se till att 70-100 Hz ligger 3-6dB högre än resten av kurvan.

Lite mer anekdotiskt, Stora element=Bra, rumsresonanser =JÄTTE-dåligt, Distorsionsprestanda, oväntat okänsligt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-07 22:02

Calleberg skrev:Lite trix för slam. Dela brant vid ca 120Hz. Se till att frekvenskurvan faller av lite under ~60 Hz. se till att 70-100 Hz ligger 3-6dB högre än resten av kurvan.

Lite mer anekdotiskt, Stora element=Bra, rumsresonanser =JÄTTE-dåligt, Distorsionsprestanda, oväntat okänsligt.

Bra tips :)
Jag kommer att mäta så snart jag kan och återkomma med rapporten :!:

pna

Inläggav pna » 2026-05-07 23:28

Kan inte annat än att instämma med Maarten och övriga - mät. Och sen kommer du med stor sannolikhet vilja ha nån form av EQ/DSP. Tror ditt system har ordentlig potential att göra dig nöjd, med lite mätningar och justeringar. Oavsett om du vill justera in en perfekt rak och neutral respons i basen (vad det nu innebär) eller en med massiva kvantiteter ”inkorrekt” slam. :)

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-08 03:38

pna skrev:Kan inte annat än att instämma med Maarten och övriga - mät. Och sen kommer du med stor sannolikhet vilja ha nån form av EQ/DSP. Tror ditt system har ordentlig potential att göra dig nöjd, med lite mätningar och justeringar. Oavsett om du vill justera in en perfekt rak och neutral respons i basen (vad det nu innebär) eller en med massiva kvantiteter ”inkorrekt” slam. :)

Hej.
Tack-det tror jag med :)
Det är inte så att jag är ute efter en helt ”inkorrekt” presentation, snarare att jag har känslans av att det behövs lite mer för att balansera upp den extrema tyngd som finns lågfrekvent.
Jag kanske är ute å cyklar helt här, men vi får väl se om en mätning kan verifiera min uppfattning..
Om ni i panelen skulle rekommendera en riktigt bra DSP/EQ för mej, vad skulle det vara för modell?
Har jag en oprövad Dirac licens, men många verkar köra på någon modell av mini dsp eller liknande för full manuell kontroll.

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-09 22:29

Slicknick skrev:
pna skrev:Kan inte annat än att instämma med Maarten och övriga - mät. Och sen kommer du med stor sannolikhet vilja ha nån form av EQ/DSP. Tror ditt system har ordentlig potential att göra dig nöjd, med lite mätningar och justeringar. Oavsett om du vill justera in en perfekt rak och neutral respons i basen (vad det nu innebär) eller en med massiva kvantiteter ”inkorrekt” slam. :)

Hej.
Tack-det tror jag med :)
Det är inte så att jag är ute efter en helt ”inkorrekt” presentation, snarare att jag har känslans av att det behövs lite mer för att balansera upp den extrema tyngd som finns lågfrekvent.
Jag kanske är ute å cyklar helt här, men vi får väl se om en mätning kan verifiera min uppfattning..
Om ni i panelen skulle rekommendera en riktigt bra DSP/EQ för mej, vad skulle det vara för modell?
Har jag en oprövad Dirac licens, men många verkar köra på någon modell av mini dsp eller liknande för full manuell kontroll.

Åkte å köpte en WiiM ultra i dag på rekommendation, den kanske kan bli lösningen.

JM

Inläggav JM » 2026-05-10 06:57

Fysiologiskt skapas thoraxresonanser vid 40 - 60 Hz beroende på kroppsstorlek. Upplevs som fast och distinkt bas.

Skärmavbild 2026-05-10 kl. 06.29.01.png
Skärmavbild 2026-05-10 kl. 06.29.01.png (717.08 KiB) Visad 1444 gånger

Skall 20 Hz låta lika starkt som 50 Hz krävs ytterligare 18 dB vid 20 Hz.

Skärmavbild 2026-05-10 kl. 06.14.54.png
Skärmavbild 2026-05-10 kl. 06.14.54.png (178.6 KiB) Visad 1444 gånger

Maskeringen av 20 Hz tonen av viktiga 40 - 60 området kan extrapoleras utifrån figurerna ovan. Resultatet är förödande för upplevd fast och distinkt bas.
Framkom tydligt vid jämförelse mellan mina JBL L300 och L200. L200 hade klart bättre bas upplevelsemässigt medans L300 var mätmässigt bättre med odistinkt och bullrig bas.
Maskeringen här sker huvudsakligen i cochlea och är mekanisk.

Precedence kan ses som en fördröjd maskering av efterföljande ljud - sker neurofysiologiskt i tempralloben.
Normalhörande individ kan i en folksamling under vissa omständigheter särskilja en röst om de synkroniserar perceptionen med talarens tal. Omgivande tal undertrycks - sker i temporalloben. Ej helt klart hur detta sker.
På liknande sätt synkroniserar åhörare upplevelsemässigt med bandet/andra lyssnare bättre vid en live konsert än vid lyssning hemma på samma musik. Livekonserten upplevs som bättre känslomässigt trots att den är mätmässigt sämre än hemmavid.
Hur denna upplevda synkronisering sker och vad som synkroniseras neurofysiologiskt är oklart.

Således är mätmässigt rak tonkurva i basen inte alltid bäst upplevelsemässigt. På samma sätt föredras ofta en något sluttande tonkurva i diskanten.

JM

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-05-10 08:00

Slicknick skrev:Åkte å köpte en WiiM ultra i dag på rekommendation, den kanske kan bli lösningen.

Den automatiska ekvaliseringen i Wiim Ultra tycker jag att verkade mycket bättre nu när en vän och jag provade den härom dagen än när han först köpte den. Det slutade med en automatisk kalibrering men där något ingrepp togs bort och ersattes med ett manuellt ingrepp i ett annat område. Just att man kan blanda lite och inte är låst till enbart automatisk kalibrering tycker jag att är viktigt.

HakanC

Inläggav HakanC » 2026-05-10 09:27

Slicknick skrev:Åkte å köpte en WiiM ultra i dag på rekommendation, den kanske kan bli lösningen.

+1
Neuhausen skrev:Just att man kan blanda lite och inte är låst till enbart automatisk kalibrering tycker jag att är viktigt.

+1
Beroende på vilken telefon/surfplatta du använder kan det bli bättre resultat med en extern mikrofon. Som jag har förstått det fungerar iPhone-telefoner bäst och eftersom jag har WiiM Home-appen i en Android surfplatta köpte jag en
Dayton Audio iMM6c som trots att den inte kostade särskilt mkt även kom med en individuell kalibreringsfil.

Den är även med på WiiMs lista över rekommenderade externa mikrofoner
https://faq.wiimhome.com/en/support/solutions/articles/72000642850-using-an-external-microphone-for-roomfit-room-correction
Bild
(jag har en förlängningssladd)

Jmf med den i surfplattan inbyggda mikrofonen gjorde det stor skillnad på RoomCorrection.

Med en iPhone kanske en extern mikrofon inte gör lika stor skillnad?

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-10 15:24

Tack för era informativa svar grabbar, jätteroligt att ni engagerar er :)
En första mätning med med iPhone ser ut så här nu.
Lite förvånande kanske, begär jag något som jag inte kan få?
Den dipp som jag ”trodde” fanns kanske jag bara upplever på grund av den förhöjda tonkurvan upp till 100Hz?

IMG_0134.png
IMG_0134.png (179.62 KiB) Visad 1361 gånger

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-05-10 19:38

Om det är den grå kurvan som är den utan eq, så har du ju både för mycket bas, en stor pucker 80-100Hz och dessutom lite SBIR 130-200 Hz och generellt något svagt nedre mellanregister.
Din gråa kurva följer till viss del den gula kurvan i mitt inlägg ovan viewtopic.php?f=20&t=76082#p2367798, dock har du också den stora puckeln 80-100 Hz.

Den gula (målkurvan?) ser lite märklig ut. Se den blå kurvan i mitt inlägg ovan för en annan målkurva. Dock bör man inte ekvalisera med sådana målkurvor, utan hellre enligt inlägg nedan.

Allt beror dock på var och hur du har mätt. Se Mätningar för ekvalisering för både mätinstruktioner och hur man bör ekvalisera.
sb17nbac till alla!

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-10 21:40

Maarten skrev:Om det är den grå kurvan som är den utan eq, så har du ju både för mycket bas, en stor pucker 80-100Hz och dessutom lite SBIR 130-200 Hz och generellt något svagt nedre mellanregister.
Din gråa kurva följer till viss del den gula kurvan i mitt inlägg ovan viewtopic.php?f=20&t=76082#p2367798, dock har du också den stora puckeln 80-100 Hz.

Den gula (målkurvan?) ser lite märklig ut. Se den blå kurvan i mitt inlägg ovan för en annan målkurva. Dock bör man inte ekvalisera med sådana målkurvor, utan hellre enligt inlägg nedan.

Allt beror dock på var och hur du har mätt. Se Mätningar för ekvalisering för både mätinstruktioner och hur man bör ekvalisera.

Hej.
Jag är absolut inte kunnig på detta och jag skall läsa på innehållet i länken.
Har nog insett att det ligger kvar en audyssey på marantz receivern som ej avstängt helt (var bara bypass på frontar) också på denna mätning från WIIM, misstänkt tidsfel.
Kan nog bortse helt från denna mätning.
Återkommer igen med ett mer rättvist resultat.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-05-10 22:36

En arbetsplan tror jag är att få bort Audyssey konfigurationen helt till en början. Jag slösade en del tid med den nyinköpta Denon AVC-X3800H förstärkaren. En del lät bra och en del lät inte något vidare. När jag eliminerade Audyssey med hjälp av tekniker som vi nog kommer diskutera i den här tråden viewtopic.php?f=31&t=76062 så blev kontrasten enorm. Precis som att man lagat ett allvarligt fel.

Jag är färdig med Audyssey, det ger som bäst för lite kontroll och verkar även kunna förstöra allt. Men OCAs olika metoder för att utnyttja Audyssey systemet för egna justeringar är väldigt intressant.

Men Wiim Ultran är nog det bästa stället att börja när du vet att Audyssey inte förstör något. Tips om mätteknik har du redan fått. Från soffan bör du bara justera upp till ungefär 500 Hz.

Jag är mycket imponerad av ditt projekt!

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-12 16:57

Neuhausen skrev:En arbetsplan tror jag är att få bort Audyssey konfigurationen helt till en början. Jag slösade en del tid med den nyinköpta Denon AVC-X3800H förstärkaren. En del lät bra och en del lät inte något vidare. När jag eliminerade Audyssey med hjälp av tekniker som vi nog kommer diskutera i den här tråden viewtopic.php?f=31&t=76062 så blev kontrasten enorm. Precis som att man lagat ett allvarligt fel.

Jag är färdig med Audyssey, det ger som bäst för lite kontroll och verkar även kunna förstöra allt. Men OCAs olika metoder för att utnyttja Audyssey systemet för egna justeringar är väldigt intressant.

Men Wiim Ultran är nog det bästa stället att börja när du vet att Audyssey inte förstör något. Tips om mätteknik har du redan fått. Från soffan bör du bara justera upp till ungefär 500 Hz.

Jag är mycket imponerad av ditt projekt!

Hej och tack för svar.
Ja nu har jag gjort 511 mätningar med WiiM och nu har vi kommit fram till att när vi fasvänder i32 så får vi bästa mätresultat.
Ingen audyssey eq inkopplad, endast nivåer och avstånd.

När i32s spelar i fas:

IMG_0152.png
IMG_0152.png (185.05 KiB) Visad 1179 gånger

IMG_0164.png
IMG_0164.png (214.57 KiB) Visad 1179 gånger

När i32s spelar ur fas:
Roomfit fönster upp till 350Hz

IMG_0158.png
IMG_0158.png (175.73 KiB) Visad 1179 gånger

IMG_0159.png
IMG_0159.png (210.41 KiB) Visad 1179 gånger

Åsikter?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2026-05-12 20:18

Calleberg skrev:Lite trix för slam. Dela brant vid ca 120Hz. Se till att frekvenskurvan faller av lite under ~60 Hz. se till att 70-100 Hz ligger 3-6dB högre än resten av kurvan.

Lite mer anekdotiskt, Stora element=Bra

Bra sammanfattning. Runt 100Hz ligger mycket "tryck i bröstet" enl min erfarenhet.
Om det just är 70-100 är jag inte mannen som har koll på.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2026-05-12 21:26

Jag har alltid sett ett tydligt samband mellan konarea och magsmocka (eller "tryck", "punch", "livekänsla").
Jag vet att detta förklarats och förkastats flera gånger här på forumet men jag är tyvärr inte övertygad.....
Bara för någon månad sedan så lyssnade jag på ett par riktigt gamla JBL 15" som jag vet har riktigt kort slaglängd, och jag vet också att ett av mina (moderna, "välingengörade") jämförelseobjekt med 2 x 8" flyttar på pappret åtminstone dubbelt, säkert 3 gånger så mycket luft. De tål dessutom 10 gånger mer effekt.
Det finns inte på kartan att jag trots tillgänglig effekt på 500-600 watt och dsp kan få till samma "tryck" på dessa som som de gamla jbl:erna ger. Det blir högt, det är fortfarande rent, visst känns det i magen, men inte alls samma "punch".

To be continued... :D
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-05-13 07:55

BellsnWhistles skrev:Jag har alltid sett ett tydligt samband mellan konarea och magsmocka (eller "tryck", "punch", "livekänsla").
Jag vet att detta förklarats och förkastats flera gånger här på forumet men jag är tyvärr inte övertygad.....
Bara för någon månad sedan så lyssnade jag på ett par riktigt gamla JBL 15" som jag vet har riktigt kort slaglängd, och jag vet också att ett av mina (moderna, "välingengörade") jämförelseobjekt med 2 x 8" flyttar på pappret åtminstone dubbelt, säkert 3 gånger så mycket luft. De tål dessutom 10 gånger mer effekt.
Det finns inte på kartan att jag trots tillgänglig effekt på 500-600 watt och dsp kan få till samma "tryck" på dessa som som de gamla jbl:erna ger. Det blir högt, det är fortfarande rent, visst känns det i magen, men inte alls samma "punch".

To be continued... :D

Så är det Absolut, fenoment SLAM som känns fysiskt i bröstet är inte på långa vägar fullt utrett.
Jag kan bidra med lite mer anekdoter, För egen del (förutom då en del Live event/pubkonserter med just den typen av kortslagiga 15 tummare som du pratar om ovan).
Så har det Slammigaste MED KÄNNBART tryck i bröstet varit ett par MGR25P40 (i en bil) och 2st GHOST K3865 (litet rum övervåning trähus). SAMMA K3865 i samma låddor är ochså bland det mest punchlösa jag har hört, (i stort rum 60tals betonglägenhet). (Ghostarna satt i en 160 liters BR lådda avstämd till 25Hz IIRC)

Gemensamt för dessa två element är ju bara att de kommer från Ljudias (RIP) budgetsortiment på 90 talet. Alltså några halvmediokra högtalarelement som inte sticker ut med varken särskilt bra eller särskilt dåliga egenskaper. JBL´s 15 tummare har nog överlag rätt goda distorsionsprestanda, men slaglängden är ofta bara 6-7mm så på lite volym får man nog anta att det distar en del även från dem.

Mera anekdoter Class D Generellt = bra (för slam)
JBL UREI 6290 = Bra
Zachry D250= Usch :!:
Och här en för dig "Distad" ROTEL RCD-965 ja en CD spelare, har haft två. En rätt OK, t.om väldigt bra spelare på många sätt men utmärker sig negativt genom att inte vara nåt vidare bra för just SLAM.

Några slutsatser kan man dra, mest vad det INTE beror på. :D
#1 Goda distorsionsprestanda verkar inte bidra positivt, men kanske inte heller negativt.
#3 Frekvensgången påverkar egentligen inte känslan, men överdriven lågbas kan förstöra/maskera. medans återhållen lågbas förstärker fenomenet.
#4 Rummmet påverkar oerhört, ingen skräll kanske. :D
#5 Starka motorer (hög BL) verkar hjälpa lite, men är inte heller det en nyckelparameter.
#6 SLAM´s "heliga Graal" saknas fortfarande :(

Märks det att jag gillar sånt här? :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-05-13 10:25

Vi har tidigare diskuterat detta bl.a. här:

viewtopic.php?p=2240009#p2240009

viewtopic.php?p=2244508#p2244508
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

momotom

Inläggav momotom » 2026-05-13 11:32

Doktor Avalanche (SOM) ska ju vara som en slägga på bröstbenet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-05-13 15:51

Om det (mot förmodan) inte framstår som helt självklart för samtliga inblandade. :mrgreen:
SOM= Sisters Of Mercy...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2026-05-13 22:08

Membranyta i midbas och bas !
Samt hög känslighet, och mycket effekt :D .
Det är min konklusion…
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-05-13 22:52

Slicknick skrev:Ja nu har jag gjort 511 mätningar med WiiM och nu har vi kommit fram till att när vi fasvänder i32 så får vi bästa mätresultat.

Delar du i32 och basarna med hemmabioreceivern eller med tex CR80? Vilka delningsfrekvenser använder du?

Det ser ut som om du har mycket energi mellan 60 och 100Hz, lite överskott under 50Hz och en dipp däremellan. Så jag tycker att det ser ut som att du dragit på kanske 10dB för mycket med basarna för att slippa höja dippen och istället sänka de andra frekvenserna. Jag har gjort så ett par gånger själv för att lösa problem på sista tiden, men jag tror inte att det är rätt. Att istället höja på stället där man har dippen kan lätt leda till att tex DSP, DAC eller förförstärkare klipper.

Men överskottsenergi betyder ofta att det studsat runt i rummet ett tag och det måste göra det svårare att få punch.

Jag har inte haft så här bra mätmöjligheter så länge, men för att identifiera problemet så skulle jag börjat med att mäta basar och i32 för sig för att börja identifiera var problemet vid 50Hz kommer ifrån. Att mäta dem tillsammans på alternativa möjliga lyssningsplatser antar jag att var några av alla mätningar du gjort?

Har du REW, mätmikrofon och ett sätt att fixera mikrofonen så att den står kvar för flera mätningar? Det skulle i så fall vara bra att mäta i32 och basar för sig, med referenssignal kopplad till centerkanalen.

Även för WIIM mätningarna är det viktigt att telefonen är på exakt samma ställe vid mätningen när man jämför en ändring.

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-14 10:07

Neuhausen skrev:
Slicknick skrev:Ja nu har jag gjort 511 mätningar med WiiM och nu har vi kommit fram till att när vi fasvänder i32 så får vi bästa mätresultat.

Delar du i32 och basarna med hemmabioreceivern eller med tex CR80? Vilka delningsfrekvenser använder du?

Det ser ut som om du har mycket energi mellan 60 och 100Hz, lite överskott under 50Hz och en dipp däremellan. Så jag tycker att det ser ut som att du dragit på kanske 10dB för mycket med basarna för att slippa höja dippen och istället sänka de andra frekvenserna. Jag har gjort så ett par gånger själv för att lösa problem på sista tiden, men jag tror inte att det är rätt. Att istället höja på stället där man har dippen kan lätt leda till att tex DSP, DAC eller förförstärkare klipper.

Men överskottsenergi betyder ofta att det studsat runt i rummet ett tag och det måste göra det svårare att få punch.

Jag har inte haft så här bra mätmöjligheter så länge, men för att identifiera problemet så skulle jag börjat med att mäta basar och i32 för sig för att börja identifiera var problemet vid 50Hz kommer ifrån. Att mäta dem tillsammans på alternativa möjliga lyssningsplatser antar jag att var några av alla mätningar du gjort?

Har du REW, mätmikrofon och ett sätt att fixera mikrofonen så att den står kvar för flera mätningar? Det skulle i så fall vara bra att mäta i32 och basar för sig, med referenssignal kopplad till centerkanalen.

Även för WIIM mätningarna är det viktigt att telefonen är på exakt samma ställe vid mätningen när man jämför en ändring.

Hej och tack för era svar alla ni som skriver :)
Många bra kommentarer och infallsvinklar.

Okej, jag delar i32s/basar vid 100Hz i receivern.

Denna kommentar fastnade jag för:

”Men överskottsenergi betyder ofta att det studsat runt i rummet ett tag och det måste göra det svårare att få punch”

Jag har nog skrivit tidigare att inte rummet är helt färdigställt än, och jag är inte i mål med hur Ingvar har ritat de akustiska åtgärder som skall göras.
IÖ har ritat in draperier mellan mina sido surround. Detta väggområde är helt ”kalt” än, mest för att jag är lite tveksam hur jag skall integrera dessa på ett visuellt tilltalande sätt. Håller på att skissa på väggpaneler med aco skivor nu…
Så på grund av avsaknad av dessa så finns ett ”fluttereko” (heter det så?) strax framför lyssningspositionen.
Bifogar bilder på detta område.
IMG_0192.jpeg
IMG_0192.jpeg (964.03 KiB) Visad 860 gånger

IMG_0190.jpeg
IMG_0190.jpeg (1012.93 KiB) Visad 860 gånger

Kan detta påverka denna ”punch” som jag saknar kanske?

Du, ärligt talat så har jag bara suttit still i sweetspot när jag mätte i WiiM med min iPhone, då ska jag alltså testa alternativa positioner också kanske..

Jag har mikrofon och ska ladda ner REW, att mäta i32 och basar var för sig, är kanske helt uppenbart för de flesta här men det har jag faktiskt inte tänkt på än :oops:
- ska så klart se till att göra det :!:

Slicknick

Inläggav Slicknick » 2026-05-14 10:28

Tillägg:
Både BellsnWhislels/Calleberg och NADifierad verkar vara inne på spåret att membranyta kan hjälpa till.
Är det inte vara så att 2 par bs22 och mycket förstärkareffekt då kan hjälpa till i mitt rum?
-Eller är 4x10” ingenting när vi pratar ”stora element”?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino