Felsöka tjutande ljud från förstärkaren?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

Felsöka tjutande ljud från förstärkaren?

Inläggav Ivil » 2006-05-14 18:04

Hej
Jag köpte mig en gammal förstärkare i helgen. Men det visade sig att när jag kopplade in skiten så har den ett hemskt jobbigt bakgrundstjut! Detta oberoende av volymen...Har ni några tips på vad man göra? Har kollat så att det är lika tjut på samtliga ingångar, och kör jag bara radio med hörlurar så hör jag också tjutet. Förstärkaren är av märket JVC rx-308. (verkar ha tillhört nån gammal skola, så den är säkert bra misshandlad :D)
Har ni några idéer?

Användarvisningsbild
pairair

Inläggav pairair » 2006-05-14 19:14

Hej!
Tyvärr ingen idé om vad det kan vara, men jag har samma problem med min Rotel surround receiver. Jag kan separera för- och slutsteg på den, och "pipet" ligger på eller före? försteget. Och bara i 2-kanalsstereo, inte i surround.

/Pär

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-05-16 12:32

Jag är total nybörjare inom elektronik, så jag har inga som helst kunskaper hur jag skall kunna prova att separera för och slutsteg... Men jag är villig att lära mig :P
Ingen annan här som har ideér? Vad är det för komponenter som kan ge detta tjutande ljud som är oberoende av volymen? MVH /Andreas

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 12:37

Ivil skrev:Jag är total nybörjare inom elektronik, så jag har inga som helst kunskaper hur jag skall kunna prova att separera för och slutsteg... Men jag är villig att lära mig :P
Ingen annan här som har ideér? Vad är det för komponenter som kan ge detta tjutande ljud som är oberoende av volymen? MVH /Andreas

jag vet att t ex NAD kan separera för- och slutsteget bakpå förstärkaren genom att ta bort ett par byglar. vet inte om det är så pairair menar med sin rotel.
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
pairair

Inläggav pairair » 2006-05-16 21:19

Jo, precis så är det. Ursäkta om jag var otydlig.

/Pär

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-05-17 10:07

tyvärr så har inte jag nån sådan bygel...Ingen som fler idéer och erfarenheter? Förstärkaren hade vikten på sin sida då jag köpte den i tron om att den var ett fynd...men icke.. iofs har man ju gjort av med 250:- ¨på annat skit förr :D

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-05-17 10:22

Det här tjutande ljudet i stärkaren, ligger det i avgrunden? Har du något inkopplat i stärkaren? Om du har det så kan du börja med att koppla bort allt utom högtalarna.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-05-17 11:49

tjuter lika mycket utan något kopplat...jag hör samma sak ur hörlurarutgången

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-05-17 11:56

Då är det nog tyvärr så att förförstärkaren självsvänger. Det är nog knappast lönt att göra något åt det.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-05-17 12:04

självsvänger vad betyder det? Har iaf märkt att om jag skruvar på treable (stavning?) så filtreras ljudet bort när jag minskar diskanten... men jag misstänker att den ratten sitter i slutet av "kedjan". Men det vore kul att höra om ni har haft likande problem och hittat lösningar. Det är ju roligare att skruva sönder och slänga den än att bara slänga den :P

manw

Inläggav manw » 2006-05-17 13:23

Självsvängning får man ju om man har någon form av återkoppling där signalen vid någon frekvens kommer tillbaka i fas (MOTfas ger ju motkoppling).

Eftersom det förhoppningsvis inte varit så från början så måste något hänt på vägen, eller över tiden. Vad jag skulle kunna tänka mig är att några avkopplingselektrolyter i spänningsmatningen har torkat och inte fungerar som de skall, alternativt att det blivit glapp eller dålig kontakt mot jord. Då skulle någon signal kunna leta sig tillbaka via jord eller spänningsmatning och orsaka detta.

:arrow: Kolla jordningar och avkopplingskondensatorer för spänningsmatningen, kan vara både huvudlytarna eller några mindre i exvis drivsteget/förförstärkaren.

En tanke jag fick i alla fall.

Återgå till DIY-forum