Hur göra bästa demo?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-05-16 18:03

Ljudkrav skrev:Jo, förresten. Bra plats för skor och ytterkläder i hallen vore fint.

Självklart :!:

Någonting annat som vore användbart för potentiella kunder är en katalog med bilder på dom olika modeller som tillverkas. Framförallt då hur högtalarna ter sig i olika träslag och/eller lackeringar.

Att visualisera det slutgiltiga utseendet på en stor högtalare utifrån en provbit med fanér är ingenting som min hjärna klarar av med speciellt bra.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-16 18:18

JA :!:

Det är skitbra :!:

Anlita ngt kamerafreak (t ex Lindroos eller Pingvinlakrits) och tryck upp lite större bilder.
Vore mkt, mkt, mkt uppskattat.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-16 18:50

Johan Lindroos har nästan börjat... ;)

/J
admin

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-16 22:23

Jag menar förstås inte att Öhman ligger - fysiskt - bakom produkterna under demon. :oops: Men det kanske framgick.
Kanske en roterande revolverplattform för högtalarna så man kan dema modeller på löpande band?
Skohylla är ett bra förslag. Sist kom jag hem med en paisleymönstrad myggjagare och en Birkenstock! ;)

Seriöst talat:
piP alternativt piPs med [s]basstöd[/s] basmoduler är en god idé. Det har jag alltid velat höra (och får i helgen - men i ett sämre rum: mitt) och har saknat det på de fyra-fem demos jag varit på.

Att sedan få höra hemmabio med pi60 och A2 jmf med piP/piPs och [s]basstöd[/s] basmoduler och A1 vore ju kanon! Men kanske praktiskt ogenomförbart?

Fotograferingshjälp kan man få på förfrågan. :) [/s]
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-05-17 00:04, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-05-16 22:53

Drinkar med alkohol tycker jag vore dumt... av skäl redan nämda.

Basmodulerna är viktigast att få igång och arrangera gärna även så att piP (+ pr18?) kan kopplas in med basmoduler. I övrigt tror jag att du inte skall göra det för jobbigt för dig och du vet bäst själv hur det kan lösas.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-16 23:35

pingvinlakrits skrev:piP alternativt piPs med basstöd är en god idé. Det har jag alltid velat höra...

Det går inte att göra några basstöd till piP eller piPs, eftersom de är på 5 ohm. Ett system med basstöd blir alltid signifikant lågohmigare än bara huvudhögtalarna eftersom basstöd genom sin passiva inkoppling belastar samma effektförstärkare som huvudhögtalarna, så det vill till att de senare är tillräckligt lättdriva från början (som pi60 och pi60s).

Vad man alltid kan koppla till valfri Ino-högtalare av topp- eller fullregistermodell är basmoduler! Aktivt delade vid sisådär 80 Hz alltså. Det blir prima.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-05-16 23:45

Iofs så tror jag pingvinlakrits menar piP/piPs med basmoduler/delningsfilter CR-8 och inte basstöd...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-16 23:46

(OT-varning) men jag satt och klurade som så att om man har ett slutsteg och en förstärkare med tapeloop och pi10, att man skulle kunna använda basstöd till dessa? :)

mvh
/Pinnick

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-17 00:02

Ja Ingvar och Bamsefar, det är riktigt, jag menade basmoduler och inte basstöd. :oops: Det är lite sent för mig att skriva och tänka, jag nålar tyg till sittpuffarna medan sambo syr (eller ja, innan hon syr, snarare).

Ingvar Hur är det med möjligheten att för dig växla mellan de respektive systemen pi60 med A2 / piPs med basmodul och A1?

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-05-17 02:44

Skulle kunna tänka mig att man kanske kunde göra demos för den storleken som kunderna är intresserade av

EN demo med pIP(s), iP, pP och A1 och allt vad de heter

En med pi60/pi60s och BS

En där lite mer ovanligare modeller förekommer. (i28 tex)

Ta inte så allvarligt på beteckningarna, då jag inte alls har samma kolla som de flesta andra här.
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-05-17 08:53

En demo är väl underlag till en beställning. Så modellen som demas borde vara exakt densamma som kunden överväger att köpa.
Själv skulle jag tycka det vore svårt om den modell jag är intresserad av vore pi60 (av bl a ekonomiska skäl) och Ingvar demade pi60s. Jag vet ju inte om jag skulle bli nöjd med pi60 även om jag blev det med pi60s !

Det finns förstås praktiska begränsningar för hur många olika modeller man kan dema.
Men en utgångspunkt skulle kunna vara en modell som representerar kundens ekonomiska ram och musikaliska krav samt en modell som tydligt representerar en (eller flera) nivåer "högre" återgivning av musik. Dvs så att man får en bild av vad som är möjligt att åstadkomma för återgivning av musik.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-05-17 09:32

Ska man begränsa antalet högtalare i rummet är det ju ganska bra som det är. piP och pi60s. Men som tidigare nämnts så köper ju många (även jag själv) pi60 ohörda med någon illusion om hur de ska låta, då främst i basregistret.

Om du ska byta ut någon eller göra tillägg, varför inte dema de tre främsta storsäljarna. Då blir ju chansen störst att "medelspekulanten" får höra det som senare står och blänker i vardagsrummet. (Då menar jag 2-kanals storsäljare i försäljningsvolym, och inte i omsättning. Fast det kanske blir samma sak, vad vet jag) Sedan tror jag mig förstå att du gärna vill dema typiskt en fullrange signuatur modell, typiskt pi60s, för att visa hur oerhört potenta högtalare som finns i produktfloran oavsett försäljningsvolym.

Det jag själv saknade vid demon var pi60 och även möjligheten att lyssna till ett system med basstöd eller basmoduler. Men det är ju bara min uppfatting beroende på min budget etc.

Drink klarar jag mig utan, och kaffe likaså (det blir man ju kissnödig av och det blir en massa toaspring i onödan). Det var däremot väldigt varmt under demon, så ett glas vatten (och en tyst fläkt) hade varit mycket välkommet.

Annars var det bara trevligt och inspirernade
Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-17 09:50

Slartibartfast skrev:Johan Lindroos har nästan börjat... ;)

/J

Ha-ha, jag jobbar stenhårt på det!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 10:57

Börjar tvivla på att Lindroos kan fota ;-)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-17 11:41

KORT-fattad instruktion kan ges på den aktuella kameran i helgen ;)

I övrigt håller jag med Zalve, i, och Torbod i TOPIC-frågan ;)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 11:51

Håller du inte med mig? ;-) ...i Topic frågan alltså

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-05-17 12:08

Precis som i skriver vore det nog bättre med pi60 än pi60s. Nu när den förra fått den senares diskant m.m. och blivit allmänt förbättrad känns det ännu mer lämpligt att göra så.

Jag saknade också demonstration av basmoduler. Det går väl att använda pi60 som toppsystem med tillräckligt bra resultat?

a1/a2 sitter bra där de sitter. Filmljud med och utan center är bra att få jämföra.

Sist tycker jag att piP ska få vara med. Ett par piPs kan förstås stå beredda i något hörn, men den modellen känns inte så prisvärd för en budgetkonsument (=vanligaste spekulanten på piP, t.ex. studenter som jag).

De större systemen kräver nog särskilda demotillfällen.

Jag minns inte du det skedde när jag var på demo, men att förevisa skillnaden i ljud med och utan dämpning och draperier tror jag kan vara nyttigt.

----

Fler synpunkter:

Skohylla och klädhängare vore bra.

Det är bra att gå igenom i förväg lite hur länge du och deltagarna tänker hålla på, så att man kan planera lite och ingen åker hem utan att ha fått lyssna på det de ville.

En liten fruktkorg efter två-tre timmar tror jag vore väldigt positivt för att hålla blodsockret och koncentrationen uppe. Ingen alkohol eller kaffe. Hellre läskande drycker som vatten, iste eller saft.
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 12:21

Jag ber att få återupprepa att just iP/piP/piPs med avsedda basmoduler skulle vara intressant att jämföra mot pi60.

Dessutom skulle det vara trevligt att få se vilken möjlighet som finns med delade system

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-17 12:43

jag tycker väl att det fortfarande verkar rimligt att visa pi60s eftersom pi60 vad jag förstått kan spela som pi60s till en viss nivå, vilket gör att man egentligen kan visa bägge pi60 och pi60s kapacitet med en högtalare. :)
eller..
kan man spela nästan som pi60s med pi60 + basstöd?
för att sedan plocka fram en i-modell och använda basttöden som basmoduler. Som att prova skor lite grann :)

fast det kanske vore bra att kunna få reda på om pi60+bs60 har fördelar över pi60s och vice versa. Knepigt det här. Kanske bäst med pi60 ändå.

..och det kanske vore bäst att man lyssnade på grejorna innna man kom med synpunkter. Moment 22. :roll:

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-05-17 14:06

Det verkar som de flesta här vill se dessa system inklusive mig

piP, piP+basmodul samt a1

pi60, pi60+basmodul (basstöd) samt a2

Tror att den stora massan är mest intresserade av dessa kombinationer

Det vore ju fint med basmoduler till piP till demon de 5 Juni :-)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-17 14:07

Jag håller med Guldfisk, Pinnick och Martinfor. :)

( Kaffekoppen: ;) )
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 14:08

Jag med! Skulle kanske boka in sig då...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: :

Inläggav Almen » 2006-05-17 14:16

martinfor skrev:Det verkar som de flesta här vill se dessa system inklusive mig
Nja, jag behöver inte se dig, faktiskt - annars håller jag med.

Eller är det något väldigt speciellt med dig? ;)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-17 14:20

"snik" modellerna är förstås det dom flesta kommer och kollar på....

men vore det inte trevligt med ett värsting system också?

man får ju liksom lite mer perspektiv på saker och ting då....jamenar nog är pip väldigt bra, men bara med tanke på vad dom kostar....

att jämföra pip med i56s med py4 eller större....det vore nåt...

3steg vore bra att kunna dema... "snik", medel och rejäla doningar...

naturligtvis vore det bra om basmodulerna kunde köras tillsammans med alla högtalare som står uppställda förstås

jag tror många köpare blir lite skrämda av att behövs åka till nån fd kund för att lyssna på dom större modellerna...och kollar man runt lite bland forumen så ser man att det är väldigt många som sitter på högtalare som kostar som minst i28s men inte sällan som i56s och över?

jag skulle känna mig mycket obekväm över att tränga mig på hos någons hem för att lyssna på dom högtalare jag vore intresserad av...och alla kunder tillhör förstås inte vår lilla skara här på forumet där alla mer eller mindre vet vilka folk är...

Användarvisningsbild
redrum

Inläggav redrum » 2006-05-17 14:21

martinfor skrev:
Det vore ju fint med basmoduler till piP till demon de 5 Juni :-)

Instämmer! :) Jag är också inbokad på demo då, så ett par basmoduler vore smaskens. :P

Har lyssnat som hastigast tidigare när jag hämtat mina piP/piPs-uppgradering och just möjlighet att höra ett delat system är väl det som jag har saknat då.

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2006-05-17 15:57

Almen skrev:
martinfor skrev:Det verkar som de flesta här vill se dessa system inklusive mig
Nja, jag behöver inte se dig, faktiskt - annars håller jag med.

Eller är det något väldigt speciellt med dig? ;)

Ha ha ha, den var kul :-) Det är nog endast min sambo som kan svara på den gåtan? Har faktiskt funderat på det själv :-)

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-05-17 16:06

Sskrevs det inte i någon tråd att pY-4 med i32s skulle finnas i det nya demo rummet? Eller var det till Ingvars privata boning?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-17 18:19

Jag har lyssnat (eller rättare sagt läst) och funderat, och det verkar som om det viktigaste är att piP och pi60s finns på plats (för att spänna över hela registret), men att jag borde få stil på det där man att koppla in basmodulerna (prof Y-4) som ju redan står på plats...

Kanske ser jag till så att även ett par profundus P-moduler kommer dit, som alternativ. Men var tusan skall de stå...?

Att ta dit även ett par piPs är enkelt. De är ju så små och lätta. Jag skulle nog stå ut med att stula med att bära och koppla om, i varje fall en gång under en demo. Vi får se...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-17 22:49

Jag blev lite rädd att det generösa tipsandet skulle leda till att dess
motsats förverkligades, med tanke på att du brukar säga att du vill
begränsa verksamheten. ;)

Är förresten rummet tillräckligt stort för att visa de största systemens
kvaliteter? Ponera att man vill undersöka hur stort lyssningsområde man
kan uppnå utan bekymmer ...

Blir det några F/E-liknande högtalarexperiment framöver, förresten?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-18 10:20

Bild
såhär låter man om man ser ut som den gröna gubben

Tordes väl funka aldeles superbt!

/J
admin

FöregåendeNästa