Projekt med mina stativare....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

Projekt med mina stativare....

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 09:27

Projektet går ut på att fanera om mina ljusa högtalare till Palisander. byta ut filtret helt, dämpa diskanten 13 db, lägga i helt ny dämpull plus veckad dämpull bakom basen.

Högtalarna ser ut såhär idag

Bild

Bild
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-16 09:52

dämpa diskanten 13 db
8O

Vilka element använder du? Vifa p17 och ?

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 10:03

Martin skrev:

Seas T25CF001 Excel ihop med Vifa P17.... Har den dämpad 9 db idag men tycker den är lite väl hög fortfarande.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 10:05

Ena högtalarna nästan helt klar med faneringen, ska bara skära till och slipa bort överflödig faner

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-16 11:35

Castor skrev:
Martin skrev:

Seas T25CF001 Excel ihop med Vifa P17.... Har den dämpad 9 db idag men tycker den är lite väl hög fortfarande.

har dum frekvensmätt högtalaren nåt?
Mvh
Magnus

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 11:54

Kraniet skrev:

har dum frekvensmätt högtalaren nåt?

Nä, jag mäter aldrig mina byggen... kör enbart efter vad mina öron säger åt mig. vill inte stirra mig blind på mätningar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-16 12:37

Alltså med en diskant på 90dB och en bas på 88dB så behöver du aldrig dämpa mer än 8dB max. Typiskt kan det vara lagom att dämpa 5-6dB.

Jag tror det är något annat problem i ditt filter. Har du jämfört bredvid några andra (köpe-) högtalare hur pass färgad klangen är? Det kan ju tex vara så att bas/mellan-elementets övre register eller diskantens nedre register sticker ut och gör att det låter vasst och otrevligt.

Mätningar är bra för att undersöka vad det är man vill ända på för att får det ljudet som man vill ha. Det är inget man stirrar sig blind på utan nyttig information för en konstruktör.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 12:43

Martin skrev:Alltså med en diskant på 90dB och en bas på 88dB så behöver du aldrig dämpa mer än 8dB max. Typiskt kan det vara lagom att dämpa 5-6dB.

Jag tror det är något annat problem i ditt filter. Har du jämfört bredvid några andra (köpe-) högtalare hur pass färgad klangen är? Det kan ju tex vara så att bas/mellan-elementets övre register eller diskantens nedre register sticker ut och gör att det låter vasst och otrevligt.

Mätningar är bra för att undersöka vad det är man vill ända på för att får det ljudet som man vill ha. Det är inget man stirrar sig blind på utan nyttig information för en konstruktör.

aldrig?... det är väl upp till var individs öron att avgöra? jag hade dämpat dom 9 db men mina öron säger åt mig att dämpa dom mer. jag provar med 13 och ser hur det låter... är det ingen bra så provar jag ngt annat. basfiltret är bra och låter så bra det kan göra.

mätningar är säkert bra för dom som inte enbart vill gå efter vad deras öron säger. själv vill jag inte blanda in mätningar alls i mina byggen. enda mätningar jag gör är efter mina öron.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 12:46

Nu är högtalarna redo för lackering. ska vara i halvmatt lack. filter, dämpning är insatt.

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-16 12:53

jag hade dämpat dom 9 db men mina öron säger åt mig att dämpa dom mer. jag provar med 13 och ser hur det låter...
Det är ju det som är grejjen. Dina öron säger inte åt dig att göra någonting. Det är du själv som tolkar det du hör och utifrån den kunskap/information du har för tillfället så översätts det i att dämpa diskanten mera.

Det är här mätningar kommer in i bilden. Mha mätningar kan man ta reda på det man behöver veta och därmed undersöka vilken variabel man vill ändra. Du bara förutsätter att det är just dämpningen av diskanten som är fel och då har du redan dämpat diskanten så pass mycket att översta diskanten säkert ligger 2-3dB under genomsnittliga nivån.

Jag misstänker att det istället är i filtret problemet ligger. Om du berättar hur filtret ser ut som det är idag så kanske någon kan komma med lite input vad du kan ändra så att det låter bättre.

edit:
http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2 ... 5CF001.pdf
91dB känslighet hade de visst.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 14:08

Martin skrev:
jag hade dämpat dom 9 db men mina öron säger åt mig att dämpa dom mer. jag provar med 13 och ser hur det låter...
Det är ju det som är grejjen. Dina öron säger inte åt dig att göra någonting. Det är du själv som tolkar det du hör och utifrån den kunskap/information du har för tillfället så översätts det i att dämpa diskanten mera.

Det är här mätningar kommer in i bilden. Mha mätningar kan man ta reda på det man behöver veta och därmed undersöka vilken variabel man vill ändra. Du bara förutsätter att det är just dämpningen av diskanten som är fel och då har du redan dämpat diskanten så pass mycket att översta diskanten säkert ligger 2-3dB under genomsnittliga nivån.

Jag misstänker att det istället är i filtret problemet ligger. Om du berättar hur filtret ser ut som det är idag så kanske någon kan komma med lite input vad du kan ändra så att det låter bättre.

edit:
http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2 ... 5CF001.pdf
91dB känslighet hade de visst.

genomslittliga nivån.... enligt vem är det bäst o dämpa dom max 8 db? för någon annan kanske det e bäst o dämpa dom 15 db, det beror väl på vilken typ av ljud man tycker om. det ljudet du tycker om behöver ju inte din granne tycka om... eller hur? jag förutsätter inte alls att det är diskanten som är fel, jag provar mig fram och väljer att prova det först.

det e fullt möjligt att din misstanke stämmer... det märker jag sen när jag e klar. jag tycker personligen inte om mätningar. jag har tillgång till det men vill inte använda det

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-16 14:22

genomslittliga nivån.... enligt vem är det bäst o dämpa dom max 8 db?
Jag har svårt att tro att någon tycker att idealet är en perfekt hylla från delningsfrekvensen (som varierar mellan olika högtalare) och uppåt på 15-6 = 9dB 8O . Det lär låta ungefär i samma storleksordning som att vrida diskanten nästan till "min", kan man inte bara göra det istället då? Varför vill man ha ljudet färgat just så i högtalarna för jämnan?

Nä, oftast när man vill dämpa diskanten mera för att det låter ljust/illa osv beror det på något annat. Antingen att filtret inte gör det du hade tänkt egentligen eller någon form av distorsion (vilket inte är troligt i detta fallet eftersom det är väldigt bra diskanter du har).

Jag tänker helt enkelt enligt följande: Basarnas känslighet (jag har använt Vifa P17 själv i ett par högtalare) är 88dB. Diskantens känslighet är 91dB. Det brukar vara lagom med runt 3dB baffelstegskompensation (lägre frekvenser som smiter runt bakom högtalaren), möjligtvis 4dB. En del tycker att hela 6dB (full) kompensation är lagom, det är i mesta laget. Jag tycker personligen sådana högtalare låter dovt och instängt.

Alltså 6-7 dB skulle vara lagom (möjligen 9dB om man gillar extra dovt ljud) förutsatt om allt annat står rätt till. Dvs filtret fungerar precis som du har tänkt det, högtalarna distar inte häftigt osv.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-16 16:58

Vackert fanérval - har du inte några fler bilder på dem färdigfanérade?

/J
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-16 19:37

Castor, med all rätt att tycka och göra som du vill... men Martin har rätt.

Har en polare som resonerade som du med ett 15Wesotec/D260esotec bygge. När jag gjorde ett något mer korrekt filter ville han inte längre dämpa diskanten 15dB utan tyckte att mina 6dB var lagom. Jag valde då ca 4dB i baffelstegskorrektion.

/Peter

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 23:55

Martin skrev:Jag har svårt att tro att någon tycker att idealet är en perfekt hylla från delningsfrekvensen (som varierar mellan olika högtalare) och uppåt på 15-6 = 9dB 8O . Det lär låta ungefär i samma storleksordning som att vrida diskanten nästan till "min", kan man inte bara göra det istället då? Varför vill man ha ljudet färgat just så i högtalarna för jämnan?

Nä, oftast när man vill dämpa diskanten mera för att det låter ljust/illa osv beror det på något annat. Antingen att filtret inte gör det du hade tänkt egentligen eller någon form av distorsion (vilket inte är troligt i detta fallet eftersom det är väldigt bra diskanter du har).

Jag tänker helt enkelt enligt följande: Basarnas känslighet (jag har använt Vifa P17 själv i ett par högtalare) är 88dB. Diskantens känslighet är 91dB. Det brukar vara lagom med runt 3dB baffelstegskompensation (lägre frekvenser som smiter runt bakom högtalaren), möjligtvis 4dB. En del tycker att hela 6dB (full) kompensation är lagom, det är i mesta laget. Jag tycker personligen sådana högtalare låter dovt och instängt.

Alltså 6-7 dB skulle vara lagom (möjligen 9dB om man gillar extra dovt ljud) förutsatt om allt annat står rätt till. Dvs filtret fungerar precis som du har tänkt det, högtalarna distar inte häftigt osv.

Jag respekterar din åsikt o att du försöker hjälpa mig men har använt dessa element förut och har fått till ett sådant ljud som precis jag tycker om förutom då att diskanten varit lite lite hög. vissa tycker om vasst ljud eller högre diskant. vissa gillar loudness effekt osv osv. jag själv personligen gillar inte när diskanten är för hög och vill därför ha ner diskanten ett antal db mer än "genomsnittligt". jag personligen kanske gillar ljudet perfekt med 13 db dämpat, det vet varken du eller jag förän jag provat, eller hur....

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 23:57

Slartibartfast skrev:Vackert fanérval - har du inte några fler bilder på dem färdigfanérade?

/J

ja, faneren är otroligt vacker.... och ännu finare blir den med halvmatt lack på. har inte haft tid o lacka idag då jag varit med sambon men ska lacka ett par lager imorron och ska ta lite bilder då oxå.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-16 23:59

Piotr skrev:Castor, med all rätt att tycka och göra som du vill... men Martin har rätt.

Har en polare som resonerade som du med ett 15Wesotec/D260esotec bygge. När jag gjorde ett något mer korrekt filter ville han inte längre dämpa diskanten 15dB utan tyckte att mina 6dB var lagom. Jag valde då ca 4dB i baffelstegskorrektion.

/Peter

Enligt vem har Martin rätt och inte jag? jag säger inte att jag har rätt men säger heller inte att Martin har rätt. för mig är det rätt o göra på detta sättet då jag alltid fått precis det ljudet jag letat efter genom att prova mig fram....

jag tycker bara det e kul att ni kommer med ideer eller klankar ner på mina ideer, det gör mig bara ännu mer säkrare på mina egna ideer 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-17 00:16

Castor: Det vi säger är att vi är många som har varit i samma sits som du. Försökt dämpa skiten ur diskanten för att det har funnits andra problem i högtalarna. Det är nog ganska vanligt faktiskt. Även om det berodde på att jag saknade mätmöjligheter då.

Jag tror detta handlar ytterst lite om tycke och smak egentligen om man verkligen fick välja fritt mellan det ena eller det andra. Vore allting som handlar om ljud subjektivt så skulle vi inte sitta på detta forum och diskutera för vi skulle inte fatta vad vi menar när vi skriver till varandra. Vi skulle istället leva i våran egen lilla bubbla med våran egen personliga uppfattning av verkligheten när det gäller ljud. Nu är det inte så. Det finns som tur är gemensamma värden att upptäcka när det gäller ljudåtergivning. Ett av dessa värden är tex måttet dB som ju du använder. Så på sätt och vis så är din konstruktion inte fri från mätningar. Du använder faktiskt mätningar även om du väljer bort de viktigaste. :)

Vilken tur att du inte tar illa vid, det var inte meningen. Men lite provocerande kanske jag kan uppfattas som, i de sällsynta fall där jag vet att jag har rätt. :wink: Men jag respekterar din åsikt eftersom jag varit i liknande sits, även om jag inte var lika säker som du. Men testa för all del att dämpa diskanten 13 dB. Du har lite att förlora på det, förutom att genomlida stora delar av din skivsamling utan diskant innan du insett att det är massor av information som saknas. :P

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 06:51

Martin skrev:Castor: Det vi säger är att vi är många som har varit i samma sits som du. Försökt dämpa skiten ur diskanten för att det har funnits andra problem i högtalarna. Det är nog ganska vanligt faktiskt. Även om det berodde på att jag saknade mätmöjligheter då.

Jag tror detta handlar ytterst lite om tycke och smak egentligen om man verkligen fick välja fritt mellan det ena eller det andra. Vore allting som handlar om ljud subjektivt så skulle vi inte sitta på detta forum och diskutera för vi skulle inte fatta vad vi menar när vi skriver till varandra. Vi skulle istället leva i våran egen lilla bubbla med våran egen personliga uppfattning av verkligheten när det gäller ljud. Nu är det inte så. Det finns som tur är gemensamma värden att upptäcka när det gäller ljudåtergivning. Ett av dessa värden är tex måttet dB som ju du använder. Så på sätt och vis så är din konstruktion inte fri från mätningar. Du använder faktiskt mätningar även om du väljer bort de viktigaste. :)

Vilken tur att du inte tar illa vid, det var inte meningen. Men lite provocerande kanske jag kan uppfattas som, i de sällsynta fall där jag vet att jag har rätt. :wink: Men jag respekterar din åsikt eftersom jag varit i liknande sits, även om jag inte var lika säker som du. Men testa för all del att dämpa diskanten 13 dB. Du har lite att förlora på det, förutom att genomlida stora delar av din skivsamling utan diskant innan du insett att det är massor av information som saknas. :P

Jag tar väldigt sällan illa vid mig... *ler*

vilken tur att du vet att du har rätt... men jag väljer ändå min egen väg. varför ska man vara som alla andra? det är ju just det DIY är till för, att gå sin egen väg och ha kul.
jag sakna absolut ingen information när jag dämpa 9 db så varför skulle jag göra det vid 13?... jag återkommer efter lyssning ang filtret.

tack för alla ideer dock 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-17 08:23

Svackor och toppar i frekvensgången gör att ljudet maskeras. Har du ett brett område med lägre nivå, särskillt i diskanten så kommer ljudet låta mer instängt och mindre detaljerat. Dvs det saknas information. Detta hör man kanske inte direkt utan att jämföra med det bättre alternativet. Typ: det man inte vet om tar man inte skada av, förrän man vet om det.

Det är min erfarenhet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-05-17 08:52

Castor

Jag har två kommentarer/frågor.

1. Mycket vackert fanér. Palisander t.o.m. låter vackert. Skulle du kunna berätta var du köpt det och vad det kostar? Och hur du gör? Vi har haft några trådar om fanéring och det är lite olika bud på vad som fungerar. Jag går själv i fanéringstankar.

2. Ett tips vore att lägga upp värdena i ditt delningsfilter så hade de som vill diskutera dimensioneringen av delningsfilter har något att bita i för sina simuleringsprogram. Vad som är rätt eller inte har ju att göra med vilka kriterier man utgår ifrån. Utgår man från sitt eget subjektiva intryck så kan ju knappast någon annan komma och säga att "Nä, serru, det där gillar du inte. Gör såhär istället." Om tonkurvan är rak eller inte är en annan femma.

Hälsningar,

Dahlqvist

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 10:06

Martin skrev:Svackor och toppar i frekvensgången gör att ljudet maskeras. Har du ett brett område med lägre nivå, särskillt i diskanten så kommer ljudet låta mer instängt och mindre detaljerat. Dvs det saknas information. Detta hör man kanske inte direkt utan att jämföra med det bättre alternativet. Typ: det man inte vet om tar man inte skada av, förrän man vet om det.

Det är min erfarenhet.

Märkligt vad du "går på".... jag säger det igen, det ljud jag tycker om kanske inte ngn annan tycker om. jag går efter vad mina öron säger till mig, inte vad ngt instrument eller ngn mätning säger mig. öron berättar alltid sanningen vilket inte mätningar gör. alla högtalare beter sig olika i varje rum. vill du mäta o sen gå efter det är det din sak, det respekterar jag. jag för min del lägger inte ner tid på att mäta när det ändå är mina öron som får avgöra allt i slutändan.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-05-17 10:07

Jag tycker att du ska test en helt annan metod för att få en skönare diskant och det är att sätta upp en akustikskiva bakom varje högtalare. Du kan testa med nästan vad som helst, täcke, filtar osv och se åt vilket håll det pekar. En större lugn i diskanten kommer att infinna sig och att ljudbilden blir mycket tydligare. Det är vad jag tror. :D

Lycka till!
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-17 10:21

Det kan vara jobbigt med vass diskant ibland.

Det får mig att tänka på Philips rekommendation om att inte använda någon diskant alls om man har ett bra mellanregister. I det här fallet gällde det en tvåtums dome mellanregister som rullar av lite snyggt vid 12.5 kHz.

Gillar man inte vass diskant så går det utmärkt att låta bli att dela mellanregistret uppåt tycker Philips. Alla gillar ju inte den översta diskanten, eller kanske inte ens hör den.

Det kanske går lika bra med en Vifa P17 och då sparar man ju in kostnaden för diskanten och filtret. 13 dB ner hörs den ju ändå inte mycket mer än vad Vifan gör ofiltrerat.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 10:25

Dahlqvist skrev:Castor

Jag har två kommentarer/frågor.

1. Mycket vackert fanér. Palisander t.o.m. låter vackert. Skulle du kunna berätta var du köpt det och vad det kostar? Och hur du gör? Vi har haft några trådar om fanéring och det är lite olika bud på vad som fungerar. Jag går själv i fanéringstankar.

2. Ett tips vore att lägga upp värdena i ditt delningsfilter så hade de som vill diskutera dimensioneringen av delningsfilter har något att bita i för sina simuleringsprogram. Vad som är rätt eller inte har ju att göra med vilka kriterier man utgår ifrån. Utgår man från sitt eget subjektiva intryck så kan ju knappast någon annan komma och säga att "Nä, serru, det där gillar du inte. Gör såhär istället." Om tonkurvan är rak eller inte är en annan femma.

Hälsningar,

Dahlqvist

för det första ska man veta att Palisander faner är väldigt ömtåligt, det sprickor väldigt lätt. här är det viktigt att fukta ena sidan precis innan man limmar andra sidan. limmet jag använder till allt faner är kontaktlim (från Casco då. har provat annat märke men har inte blivit bra).

jag började med att lägga ut all faner på golvet (en hel del för jag beställde en sändning dom hade på 4-6 kvadratmeter). sen mätte jag ut i vilken ände jag skulle kapa av längderna för faneren var 22 cm bred i ena änden och 17-19 i andra änden. fram-, bak-, topp- och bottensidan har ett enda stycke faner medans sidorna har två bitar sida vid sida.

sen ruggade jag upp den gamla lacken med sandpapper och såg till så att ojämnheter försvann. sen börja jag, som jag sa tidigare, att fukta ena sidan på faneren innan jag börja limma. först faneren och sedan högtalaren. efter att limmat blivit klibbfast (efter 5 minuter ungefär) så tryckte jag dit faneren... pressa ut alla bubblor. sen det vanliga "vapnet"... brödkavlen.. *ler*. jag rullade ut alla bubblor och pressa innan jag sen la på en passbit som är lite större än ytan som limmas. därpå spände jag fast 4 skruvtvingar ute i var ända med så mycket kraft som möjligt. egentligen ska man ha mer kraft än så men man får ta vad man har... :)

efter cirka 4-5 timmar lossa jag tvingarna o skar loss överflödigt faner och gjorde sen likadant på de andra sidorna.
sidorna var de som var mest komplicerade då man får passa in bitarna så de passar. men det gick det oxå efter en stunds trixande... 8)

Just det jag ville poängtera, att om tonkurvan är rak eller inte.... om mätningar är perfekt eller ej.... osv osv... det är inget jag lägger stor vikt på alls... det är mina örons instrument som får avgöra. och mina öron är bättre än någon mätning i världen.... :) :D

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 10:27

LarsR skrev:Jag tycker att du ska test en helt annan metod för att få en skönare diskant och det är att sätta upp en akustikskiva bakom varje högtalare. Du kan testa med nästan vad som helst, täcke, filtar osv och se åt vilket håll det pekar. En större lugn i diskanten kommer att infinna sig och att ljudbilden blir mycket tydligare. Det är vad jag tror. :D

Lycka till!

Tack... :!:

helt klart värt att prova.
hade tänkt sätta ngn mattliknande på väggen bakom högtalarna, t ex ikeas runda små mattor

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 10:29

phon skrev:Det kan vara jobbigt med vass diskant ibland.

Det får mig att tänka på Philips rekommendation om att inte använda någon diskant alls om man har ett bra mellanregister. I det här fallet gällde det en tvåtums dome mellanregister som rullar av lite snyggt vid 12.5 kHz.

Gillar man inte vass diskant så går det utmärkt att låta bli att dela mellanregistret uppåt tycker Philips. Alla gillar ju inte den översta diskanten, eller kanske inte ens hör den.

Det kanske går lika bra med en Vifa P17 och då sparar man ju in kostnaden för diskanten och filtret. 13 dB ner hörs den ju ändå inte mycket mer än vad Vifan gör ofiltrerat.

Säkert bra det du skriver men hänger inte riktigt me på vad du menar eller syftar på

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-17 10:41

Märkligt vad du "går på"...
Jag svarade på denna frågan:
jag sakna absolut ingen information när jag dämpa 9 db så varför skulle jag göra det vid 13?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 10:56

Castor skrev:Säkert bra det du skriver men hänger inte riktigt me på vad du menar eller syftar på
Han menar att du nästintill kan ta bort delningsfiltret i högtalaren och låta bli att koppla in diskanten...

Vill du dela med dig av hur ditt filter ser ut idag?

Förövrigt så "älskar" Vifa P17WJ och har använt det både i MT och MTM högtalare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-17 11:39

Han menar att du nästintill kan ta bort delningsfiltret i högtalaren och låta bli att koppla in diskanten...

Bara utifall att du skulle vara intresserad av teoretiska resonemang och hur saker och ting förhåller sig så skulle en sådan lösning få en helt annan effektrespons, väldigt smal spridning i diskanten och mer distorsion. Därför skulle det inte låta bra. Alltså inte samma sak som att dämpa diskanten för mycket.

Nästa

Återgå till DIY-forum