Projekt med mina stativare....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 11:45

Martin skrev:
Märkligt vad du "går på"...
Jag svarade på denna frågan:
jag sakna absolut ingen information när jag dämpa 9 db så varför skulle jag göra det vid 13?

hmm... jag säger det igen... jag tycker om lite dovare diskant... en som inte e vass.... bra kvalitet på bas o mellan och en fin diskant är viktigare
Själv är bäste dräng....!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 11:50

Jag tror ingen gillar vass diskant :-)

Vass diskant är inte alls samma som mycket diskant, faktum är att vassheten brukar ligga runt 4000hz och i ditt fall KAN jag tro att det har med delningsfiltret att göra.

Men, vet du, du som gillar att testa - varför inte lägga fram ditt filter och se om Martin/nån annan kan komma med förslag. Sen är det ju bara att testa. Du kan inte förlora på det :-) Kommer de med skräpideér så är det ju bara att hiva det...

Förresten vill jag lära mig fanera.. det är mitt nästa mål!

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 11:52

Kaffekoppen skrev:
Castor skrev:Säkert bra det du skriver men hänger inte riktigt me på vad du menar eller syftar på
Han menar att du nästintill kan ta bort delningsfiltret i högtalaren och låta bli att koppla in diskanten...

Vill du dela med dig av hur ditt filter ser ut idag?

Förövrigt så "älskar" Vifa P17WJ och har använt det både i MT och MTM högtalare.

låter som en dålig idé tycker jag... :wink:
vill ju ha just det där ljudet jag e ute efter, men ändå lite "laidback".

håller helt me ang vifa basen, den e underbart lätt att jobba med och lätt att få bra ljud i.

återkommer ang filtret, vill gärna prova det först

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-17 11:53

en som inte e vass..
Som sagt ifall diskanten är vass har du troligtivs ett problem som du försöker kompensera. Det kan även vara så att din preferens för dov diskant beror på just detta problemet som du försöker kompensera bort i fel ände. Det behöver inte vara så men enligt min erfarenhet är det så nästan uteslutande.

Får man höra rent och tydligt ljud utan vass diskant så tycker man inte sällan inte om dov diskantåtergivning längre.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-17 11:57

Martin skrev: Bara utifall att du skulle vara intresserad av ......

Nej just det, smalare blir det, Philipsdomen är ju bara 2 tum och sprider bättre däruppe.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 12:03

Kaffekoppen skrev:Jag tror ingen gillar vass diskant :-)

Förlåt, jag mena för hög diskant.... 8)

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 12:05

Martin skrev:
en som inte e vass..
Som sagt ifall diskanten är vass har du troligtivs ett problem som du försöker kompensera. Det kan även vara så att din preferens för dov diskant beror på just detta problemet som du försöker kompensera bort i fel ände. Det behöver inte vara så men enligt min erfarenhet är det så nästan uteslutande.

Får man höra rent och tydligt ljud utan vass diskant så tycker man inte sällan inte om dov diskantåtergivning längre.

Ber om ursäkt... ja menar inte vass, jag menar för hög diskant.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-17 12:48

men utan mätningar har du ingen aning om hur högtalaren egentligen fungerar. du kan lika gärna ha en 10 db dipp i delningsfrekvensen om fasningen inte stämmer tex.
men så länge du är nöjd så antar jag det kvittar..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-05-17 12:56

Castor skrev:
LarsR skrev:Jag tycker att du ska test en helt annan metod för att få en skönare diskant och det är att sätta upp en akustikskiva bakom varje högtalare. Du kan testa med nästan vad som helst, täcke, filtar osv och se åt vilket håll det pekar. En större lugn i diskanten kommer att infinna sig och att ljudbilden blir mycket tydligare. Det är vad jag tror. :D

Lycka till!

Tack... :!:

helt klart värt att prova.
hade tänkt sätta ngn mattliknande på väggen bakom högtalarna, t ex ikeas runda små mattor

Bra! Men jag tror att du ska testa lite större saker faktiskt. Jag testa med gardiner, filter täcken eller dylikt som är i storleksordningen 2kvm/högtalare, minst. Små saker blir ganska så försumbara. Du kanske inte vill/får möblera på det sättet men jag tycker fortfarande att du ska testa lite snabbt för att se hur upplevelsen blir. Jag kan personligen inte leva utan mina akustikskivor, är väldigt imponerad/fundersam på folk som kan det! :)
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 13:06

Kraniet skrev:men utan mätningar har du ingen aning om hur högtalaren egentligen fungerar. du kan lika gärna ha en 10 db dipp i delningsfrekvensen om fasningen inte stämmer tex.
men så länge du är nöjd så antar jag det kvittar..

men om där är en dipp eller inte och jag tycker om ljudet, vad spelar det för roll då?... tar jag då bort den dippen så kanske jag inte tycker om ljudet...

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 13:08

LarsR skrev:
Castor skrev:
LarsR skrev:Jag tycker att du ska test en helt annan metod för att få en skönare diskant och det är att sätta upp en akustikskiva bakom varje högtalare. Du kan testa med nästan vad som helst, täcke, filtar osv och se åt vilket håll det pekar. En större lugn i diskanten kommer att infinna sig och att ljudbilden blir mycket tydligare. Det är vad jag tror. :D

Lycka till!

Tack... :!:

helt klart värt att prova.
hade tänkt sätta ngn mattliknande på väggen bakom högtalarna, t ex ikeas runda små mattor

Bra! Men jag tror att du ska testa lite större saker faktiskt. Jag testa med gardiner, filter täcken eller dylikt som är i storleksordningen 2kvm/högtalare, minst. Små saker blir ganska så försumbara. Du kanske inte vill/får möblera på det sättet men jag tycker fortfarande att du ska testa lite snabbt för att se hur upplevelsen blir. Jag kan personligen inte leva utan mina akustikskivor, är väldigt imponerad/fundersam på folk som kan det! :)

jag ska prova det... garanterat !... allt e värt o prova. eftersom det är DIY så provar jag det mesta... :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-17 13:19

alltså rumingrepp måste vara ganska rejäla för att det ska göra nån nytta (skada?) så upp med drapperier och absorbenter framför lyssningspositionen...överallt förutom mellan högtalarna

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 14:03

Haakan_W skrev:alltså rumingrepp måste vara ganska rejäla för att det ska göra nån nytta (skada?) så upp med drapperier och absorbenter framför lyssningspositionen...överallt förutom mellan högtalarna

funderar på att testa med någon matta på väggen bakom varje högtalare och dessutom en ram på kanske 1 meter * 0,5 meter där jag tänkte lägga isolering i o sen lackera i en snygg färg bakom lyssningspositionen

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 14:05

se så... låt oss se delningsfiltret nu ;-)

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 14:20

Kaffekoppen skrev:se så... låt oss se delningsfiltret nu ;-)

:lol: .... Nyfiken tror jag han är....
jag kör ganska enkelt filter efter LspCAD och testar mig fram ifrån det

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 14:22

Har du med någon kompensation för baffeleffekten?

Det är lätt att högtalaren uppfattas som basfattig - och diskantrik - utan det....

Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 14:36

Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?

Äntligen någon som börjar förstå... :wink: du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
enda jag använder som kompensering är en ganska mycket större drossel

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-17 14:43

Okej... nu klarnar det lite.

Har du tittat på Morellos lösning:
Bild

Han hanterar det riktigt smidigt i det filtret. Jag tror att Martin skulle kunna ge dig ett filterförslag som kunde vara intressant att pröva :-)

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 14:48

Kaffekoppen skrev:Okej... nu klarnar det lite.

Har du tittat på Morellos lösning:
Bild

Han hanterar det riktigt smidigt i det filtret. Jag tror att Martin skulle kunna ge dig ett filterförslag som kunde vara intressant att pröva :-)

jag lägger på ett värde på spolen som används, så jag hamnar på 1,5-1,8. du tror det? jag kanske frågar honom sen. visserligen blir känsligheten i systemet väldigt lågt men å andra sidan så slipper jag själva kompenseringen och dessutom mer effekttålighet i diskant

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-17 14:56

känsligheten kan ju aldrig bli högre än basens, vad diskanten har för känslighet är ju mer eller mindre oväsentligt

skaffa nu en mic och gör sakerna ordentligt

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-17 15:06

Haakan_W skrev:känsligheten kan ju aldrig bli högre än basens, vad diskanten har för känslighet är ju mer eller mindre oväsentligt

skaffa nu en mic och gör sakerna ordentligt

nja, oväsentligt håller jag inte med om. självklart kan diskantens känslighet bli högre än basens...
än så länge tycker jag själv att mina ideer och planer fungerar. det har alltid fungerat me de högtalare jag gjort så jag finner ingen anledning att ändra på sättet.

mic låter jag "mätnissarna" använda, jag använder fortfarande hellre mina öron... 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-17 15:58

Öron funkar riktigt bra om man har erfarenhet av hur instrument låter!

"Faktiskt.se - mäter bra men låter dåligt!" - Känner någon igen denna slogan? Skämt åsido - under åren har jag själv använt öronen att lyssna med även om jag fuskat lite med tongenerator och vu-meter i fördatorisk tid. Idag skulle jag inte tveka på att använda datorstöd för att bekräfta det jag upplever!

/J

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-17 16:10

jag lägger på ett värde på spolen som används, så jag hamnar på 1,5-1,8. du tror det? jag kanske frågar honom sen. visserligen blir känsligheten i systemet väldigt lågt men å andra sidan så slipper jag själva kompenseringen och dessutom mer effekttålighet i diskant
Jag brukar också hamna i de regionerna. Då får man normalt runt 3dB baffelstegskompensation. Känsligheten blir då runt 85dB och alltså behöver diskanten dämpas runt 6dB (förutsatt att allt står rätt till i filtret). Har man ett filter med dåliga q-värden och överlappning mm så får man problem och det är då det kan låta vasst och illa om diskanten. Orent kan man säga. Precis som kaffekoppen skriver så kan en för hög nivå vid 4kHz tex göra ljudet för ljust och jobbigt. Har man inte tagit hänsyn till elementens frekvensgång och effektrespons någorlunda så är risken hög att man har problem just i denna region.

Om man avskyr mätningar som pesten kan man ju iaf gissa sig fram lite i huvudet hur det funkar om man är duktig.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 06:58

Jocke skrev:Idag skulle jag inte tveka på att använda datorstöd för att bekräfta det jag upplever!

/J

då måste jag fråga varför?... litar du inte på dina öron? om dina öron säger åt dig att det låter bra varför då ta till mätning? då kanske du ändrar ngt bara för att mätningen säger så...

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 07:03

Martin skrev:
Jag brukar också hamna i de regionerna. Då får man normalt runt 3dB baffelstegskompensation. Känsligheten blir då runt 85dB och alltså behöver diskanten dämpas runt 6dB (förutsatt att allt står rätt till i filtret). Har man ett filter med dåliga q-värden och överlappning mm så får man problem och det är då det kan låta vasst och illa om diskanten. Orent kan man säga. Precis som kaffekoppen skriver så kan en för hög nivå vid 4kHz tex göra ljudet för ljust och jobbigt. Har man inte tagit hänsyn till elementens frekvensgång och effektrespons någorlunda så är risken hög att man har problem just i denna region.

Om man avskyr mätningar som pesten kan man ju iaf gissa sig fram lite i huvudet hur det funkar om man är duktig.

det är ju det enklaste ang baffelstegskompensation, och i övrigt med så få komponenter som möjligt. filtret ligger på andra ordningen för basen och tredje ordingen för diskanten vid 2700 hz. som jag sa förut, jag tycker om lite mer "laidback" diskant, vilket 78 db ger mig.

jag säger inte att du inte har rätt ang 4000 hz punkten och som jag sa så provar jag det mesta. det är det jag diggar med DIY.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-18 08:44

Är diskant och bas kopplade med samma polaritet, eller är diskanten fasvänd?

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 08:49

phon skrev:Är diskant och bas kopplade med samma polaritet, eller är diskanten fasvänd?

har inte lyssnat på dom ännu, håller på o lacka dom nu. ska lägga ut ett par bilder hur botten ser ut idag efter 2 och 3 omgångar lack.

tänkte först lyssna på dom med samma polaritet och sen fasvända diskanten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-18 08:58

OK.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 09:13

phon skrev:OK.

är det en idé och fasvända basen? :roll:

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 09:26

Nu har jag lackat botten på båda högtalarna 2 och 3 omgångar. använder spray - halvmatt. :lol: :lol:

Bild

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum