Det är ju faktiskt så att någon startar tråden med att fråga om NuForce, felaktigt angivna som "digitala förstärkare" men ändå, personen har läst lite motstridiga uppgifter och undrar därför här hur det kan komma sig. Inte så underligt.
In i tråden kommer en tomte och gör reklam för NAD 208.
Näst person tycker att det kanske är bättre att provlyssna själv än att lita på mätningar.
"Tomten" känner att eftersom han fått lämna component.se efter att han haft otur när han tänkte, och sedan samma otur när han skrev inläggen - och dessutom man på component inte bryr sig om hans upplyftande mail som skickas till moderatorerna efter att han plockats bort som användare - då måste han utmärka sig här. Till varje pris måste ju component misskrediteras, man godkänner ju inte ens personangrepp på och lögner om "Djävulens Hantlangare" (inget citat) Generalagenterna. Bäst att implicit påstå att det som någon på component rekommenderar är så dåligt att det inte ens är värt att lyssna på.
Efter lite försök från andra att få fram "något vettigt att tillföra", kommer Hardware Analysis test upp. Den testen är kritisk till NuForce, med rätta, problemet är att man testat en gammal modell som inte säljs längre. På samma sätt som Bamsefar anser man sig vara universums centrum och alla tillverkare (eller andra) ska ställa upp med grejor för dem att testa. När man inte fick det letade man alltså upp en gammal modell och testade den. (Som en fortsättning på HWA-test-ämnet kan tilläggas att de inte fick gehör för att få en ny modell för utvärdering, lånade in en sådan från någon annan användare, testade dessa och kom fram till att de var halvbra, inte mer. Jag kommer ihåg att en Hifi-tidning också testat NuForce och inte var så positiva, dock vet jag inte vilken tidning det var. Övriga tester har varit positiva).
Sedan kommer det en norsk tomte (känner att jag kan skriva det utan att skämmas, då han liksom bamsefar kör med samma nedvärderande stil) och letar fram en dålig formulering från testen [det verkar i en mening i artikeln som man menar att NuForce inte har distorsion, medan tanken nog var att ett steg i "ljudhanteringen" inte tillför distorsion där man normalt annars får det. Jag har inte skrivit artikeln, men inte skriver någon (och menar) att ett steg inte har någon distorsion alls, för att strax nedanför visa grafer över THD]. Med detta vill han visa att de på component inte vet någonting, och implicit att NuForce är skräp...
Nästa person (inte Niklas, va...?) måste (tre gånger) understryka att han aldrig skulle köpa NuForce eftersom han läst tester som visar diskutabel kvalitet. Att provlyssna verkar inte heller för honom vara ett alternativ.
En person, Nagrania, har inte helt förkastat metoden att lyssna på stegen. Tycker faktiskt att det kan ge något, och verkar inte vilja ha förutfattade meningar. Så då känner "allas vår favorit-tomte" sig tvungen att komma med en ren lögn om component.se, så att han kan få stackars Nagrania ur sin villfarelse om att han skulle kunna avgöra något själv utan att lita på "experter".
När någon kommer med en länk till s.k. "High End-högtalare" (=dyra, eventuellt bra) där tillverkaren bestämt sig för att använda NuForce för aktiv drift så tycker Bamsefar att det är bäst att försöka blanda bort korten helt, misskreditera dem som köper dyra högtalare, göra reklam för en DIY-tävling, sedan inbjuda (utmana) till käbbel för att helt förstöra tråden.
Sedan kommer en "utmaning", igen inkluderande fundamentalistisk NAD 208-religionsreklam, med samma barnsliga "omvända bevisföring" som i pajkastningstråden om blindtester på Hifi-forum. Skickar man inte sina grejor till en anonym person på ett forum har man erkänt att grejorna har skräp. Efter ett såhär klumpigt försök, följt av ett till där han tigger om att få låna ett par steg "Vad är ni så rädda för?"... - så har tomten mage att skriva att "VI" (Foxman och vi andra Component-nissar, antar jag) "bönat och bett om" att han ska testa stegen...
Och - dessutom, efter alla hans NAD 208-reklam inlägg
i en tråd där någon vill ha information om NuForce monoblock så ska bamsetomten inte köpa NuForce "efter alla era reklaminlägg..."
Snacka om konstig verklighetsuppfattning...
Sedan måste "razor" ge sitt expertutlåtande om component.se och klaga på "den fula metoden smutskastning och misskreditering. Mycket lågt". Tyvärr har han missat vilken sida han är på.
Lilla bamsen tycker igen att allt som inte är negativt om NuForce - i en tråd om NuForce - är "reklam" och fortsätter sedan att tigga. Tur att i alla fall han inte är den som är avundsjuk...
TNT-Audio-citatet är väl utan värde, de försöker bara rida på den positiva kritik som NuForce
faktiskt fått och göra reklam för sin egen variant.
Själv hade jag ett Perreaux 200P slutsteg som jag var mycket nöjd med, ett stort lyft från kombinationen Denon AVC-A1D + NAD 216THX som jag hade innan. Men det var stort, framförallt djupt. Så jag lånade ett par NuForce Ref8 då jag bytt till högtalare som är så lättdrivna att jag inte behöver den extra kraften som 200P har mot Ref8 (Ref9 skulle vara för dyra och för stora). Med min utrustning, hemma hos mig, med den musiken jag lyssnar på, så lät de ungefär likvärdigt. För mig är det ingen "revolution" i ljudkvalitet, men en revolution i platsvinst...
Så, om någon orkar att fortfarande läsa den här tråden, kanske man ska begränsa sig tillde som
vet någonting om de de pratar (skriver) om? Oavsett om det är positivt eller negativt.