Men sonus faber lyckas ju med det och dessutom utan att ha en kondensator i serie med diskanten (deras "sine-cap" filter). Sonus Faber är väldigt välljudande i mina öron.
Den dynaudiomodell jag främst kommer ihåg som hade mest uttalat "missljud" var confidence C2
http://www.dynaudiousa.com/products/con ... /c2/c2.htm
den har ju två diskantelement vilket borde betyda att den har begränsad spridning i höjdled. I det fallet går alltså ljudet från baselementet och delas över till diskanten som sprider på ett radikalt annorlunda sätt..
Ja jag vet inte bara en tanke..
Men visst kan det bero på filter men jag tror inte det är den flacka delningen som är boven (även om jag tycker det är lite extremt på keramiska element med deras ringningar..)
Egglestoneworks Andra har ju dock en rätt normal elementplacering och precis som Dynaudio element som tål hårt missbruk och därmed bör klara det flacka filtret. Säger ju iofs inget om distorsion men iaf. Det lustiga är ju att alla dessa konstruktioner mäter "fint" eller "korrekt". alltså inga ringningar eller annat som syns i frekvenskurvan.
http://www.egglestonworks.com/andra2.htm
Dock så har ju Andra två mellanregister direkt undervarandra. Det borde också ge ett lite annorlunda spridningsmönster.
Det var nån som utryckte att det kanske var ändringen i spridning som gav upphov till missljudet. I det fallet är det förmodligen inget man kan se på de enskilda mätningarna för on-axis och off-axis. Så länge man inte vet hur dessa samverkar med varandra alltså.
En högtalares spridning verkar ju vara nåt som är särdeles viktigt för det upplevda ljudet..
ps: man fick ju inte citera andra människor längre. Alltså säga "han sa att..."
Men om jag yttrar negationen av den meningen så säger jag ju inte vad nån annan sagt utan bara vad han inte sagt och i det fallet borde det ju vara ok eftersom jag på en gång säger att personen inte hade nåt med meningen att göra.
Så iaf. När det kommer till spridning så säger ju tex inte Öhman att spridningen inte har betydelse.

för att nämna en av flera högtalarkonstruktörers idéer om spridningens betydelse(han kanske väger tyngst dock, eller inte tyngst i detta fallet (eftersom det är en negation..

)
Men om det är det som är orsaken till dessa skapelsers missljud vet jag dock inte. Men det är ju det som är syftet med denna tråd..