Ormoljeförsäljar svammel !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-15 08:59

CT:
Mitt inlägg: Menar precis det, vi vet redan så det behövs inte. Istället för, tydligen är det svårt eller omöjligt att höra skillnad, men jag skall försöka höra om det går. Sedan kan "man" om man lyckats höra skillnad göra en LTS kopia av stenen för 50 spänn som funkar lika bra, och ni har vunnit nått.

Ditt: Jag fattar faktiskt inte vad du fiskar efter. Att LTS:arna skall bli mer positiva i största allmänhet och inte bry sig om att någon *ljudmässig* skillnad inte tycks föreligga? Och sedan ta fram en "bättre och billigare" shaktisten -- som inte heller kan detekteras i blindtest? Jag ser inte poängen med det faktiskt.

Har lagt till ett understrucket "man" som borde varit med ifrån början. Hoppas det nu är klarare.
Alltså:
Ni skall inte bli mera positiva till obefintliga skillnader utan till att det kanske finns en skillnad trots att man under en viss test långt bort av en representant ihop med tillverkarna vid detta tillfälle inte kunde höra skillnad. Tänk om man det kanske inte fanns någon skillnad just då, men att det i vissa andra tester skulle gått att höra. Räcker det då men en test av några andra vid ett tillfälle för att du skall vara nöjd?
Testar du en bil själv som du är intresserad av eller räcker det med att någon annan gör det? Menar bara det skulle kunna uppfattas som positivt att vara nyfiken istället för, "vi vet, redan testat en gång". Att jag tog Stenarna som exempel var bara ett exempel. Vet inte själv om dom funkar på min elektronik eftersom jag inte testat någon hemma. Och jag tycker dom är alldeles för dyra även om dom gör skillnad.
Sen skrev jag att man kunde ta fram en billigare sten typ DIY OM man lyckats höra en skillnad. Jag är fullt kapabel att själv förstå att LTS inte är intresserade av att ta fram en sten som inte funkar.

"Tycker du att språkbruk och hur man förhåller sig till andra personer är relevanta spörsmål här? För mig är det testresultaten som räknas, det vill säga om någon hör några skillnader eller inte."

Ja faktiskt tycker jag det.
Trevlig attityd är något som folk uppskattar. Saklig torrhet eller negativ attityd är inget plus hos mig. Att på ett nyfiket sätt diskutera utifrån sina tidigare kunskaper och ifrågasätta en sak eller vara kritisk är något annat. Men om jag har hört eller tror mig ha hört en sak blir jag inte överbevisad om att jag har fel av ett "dröm och glöm" Samma sak kan sägas på olika sätt.
Testresultaten är det som räknas men det är en felkälla att ha en förutfattad mening vid ett testtillfälle även vid typ blindtest. Typ "vi skall idag testa en sten" och då tänker folk undermedvetet "ok då skall vi inte höra någon skillnad eftersom vi har tidigare bevisat att det inte finns"
Säger inte nu att det är så ni testar utan detta är ett exempel.

"LTS har nog inte anammat någon av dina metoder utan har sin egen approach -- en mycket bra sådan om det är kunskap man eftersträvar."

"Om det är kunskap man eftersträvar"
Detta är ett exempel enligt min mening på ett olyckligt men ifs kanske inte ett helt felaktigt ordval. Det betyder för mig att LTS eftersträvar kunskap och det gör inte andra. Jag har aldrig eftersträvat ökad okunskap vid tillfällen då jag inte tyckt samma som LTS bara för din information. Även om jag lyckats uppnå det vid något tillfälle enligt Morello's bedömning :wink:

Jämför gärna med Morello's attityd i senare inlägg. Sakliga, neutrala och uppfattas därför som positiva och kreativa av mig även om dom skulle ha gått emot min kunskap. (vilket dom inte gör).

Det är inte så att jag anser eller tror att detta skulle kunna förekomma, men om man lite elakt tolkar din attityd i ämnet och nu gör den till en officiell LTS jargong vilket det ju förstås inte är så kan möjligen denna ytterlighet förstås av hur andra ibland uppfattar LTS.
Och läs den med ett leende.

Alltså liknelsen är inte perfekt men om LTS skulle testa wiskey så skulle man inte vara den enda klubben i världen som blindtestade drickat. Men jag lovar att om man visste att en leverantör vid en blindtest på en mässa i Scotland inte kunde skilja sin dyraste whiskey ifrån sin billigaste sort. Så skulle man försöka bräcka leverantören och faktiskt kunna skilja på sorterna eller verifiera i upprepade tester av olika medlemmar att det faktisk inte finns någon skillnad. Sedan skulle man kunna ha kul ihop och säga att vi kunde minsann känna skillnader som inte ens deras egna experter kunde eller vi har testat detta oändliga ggr och det är faktiskt ingen skillnad. Eller skulle ni säga " Vi vet att man vid en test inte kunde skilja dom åt så det finns ingen skillnad, jag var förvisso inte med men jag tycker alltid som vår ordförande. Därför kommer jag aldrig dricka någon whiskey ifrån den leverantören igen. Dessutom har vi genom mätningar avslöjat att 60% av whiskey'n är helt verkningslös.
[/u]

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-15 10:58

Shakti stenarnas tekninska egenskaper borde vara tämligen enkla att mäta. Först tar man en mackapär som mäter EMI och sen tar man en annan mackapär som mäter värmeavgivning.
Då borde rent teoretiskt funktionen kunna avslöjas.
Suger stenen åt sig EMI och blir varmare så fungerar den så långt i allafall.

Det är ju betydligt färre parametrar att mäta, än på en kabel .

Så slipper vi inlägg om tonkontroller, cd askar med folie och annat raljerande.

vh dole

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-15 12:54

Harryup skrev:Ni skall inte bli mera positiva till obefintliga skillnader utan till att det kanske finns en skillnad trots att man under en viss test långt bort av en representant ihop med tillverkarna vid detta tillfälle inte kunde höra skillnad. Tänk om man det kanske inte fanns någon skillnad just då, men att det i vissa andra tester skulle gått att höra. Räcker det då men en test av några andra vid ett tillfälle för att du skall vara nöjd?

Det kan förstås vara som du säger: det hördes inte just då, men kanske hörs någon annan gång. Men det huvudsakliga ansvaret för att visa stenens förtjänster torde ligga hos den som försöker tjäna pengar på den -- inte på LTS.

IÖ och de andra arbetar ju helt oavlönat på sin fritid. De har inte hur mycket tid som helst att lägga på saker som inte påverkar ljudet. Deras tid räcker inte ens till för alla saker som faktiskt *gör* det. De måste prioritera, och då ser jag hellre att LTS-försteget eller att en nyproduktion av NAD 208 kommer till stånd än att shaktis produkter får en uttömmande behandling.

Testar du en bil själv som du är intresserad av eller räcker det med att någon annan gör det? Menar bara det skulle kunna uppfattas som positivt att vara nyfiken istället för, "vi vet, redan testat en gång".

Det är väl där själva haken sitter: "som du är intresserad av".

Om det är en bil jag är intresserad av så provkör jag den naturligtvis. Men vad får mig intresserad av bilen till att börja med? Oftast läser jag om den någonstans. Men de flesta bilar jag läser om är inte särskilt intressanta. Det räcker med att läsa om dem för att sortera bort dem. Först när flera journalister skriver att en bil har de egenskaper jag eftersträvar kan det vara intressant med en provkörning. I shaktis fall har alla positiva recensioner kommit från journalister som föreställt sig hur bilen är att köra utifrån reklambroschyrernas bilder. Men i verkligheten har ingen ens lyckats få den att starta. Inte ens tillverkaren. Fast de har många nöjda kunder... I sanning en märklig bransch, HiFi-branschen!

Sen skrev jag att man kunde ta fram en billigare sten typ DIY OM man lyckats höra en skillnad. Jag är fullt kapabel att själv förstå att LTS inte är intresserade av att ta fram en sten som inte funkar.

Gott så.

Tycker du att språkbruk och hur man förhåller sig till andra personer är relevanta spörsmål här? För mig är det testresultaten som räknas, det vill säga om någon hör några skillnader eller inte.

Ja faktiskt tycker jag det.
Trevlig attityd är något som folk uppskattar. Saklig torrhet eller negativ attityd är inget plus hos mig. Att på ett nyfiket sätt diskutera utifrån sina tidigare kunskaper och ifrågasätta en sak eller vara kritisk är något annat. Men om jag har hört eller tror mig ha hört en sak blir jag inte överbevisad om att jag har fel av ett "dröm och glöm" Samma sak kan sägas på olika sätt.

Tro mig, jag är en snäll och trevlig kille -- tycker en del i alla fall. Det kanske inte ser så ut alla gånger, men det beror på att jag försöker koncentrera mig på själva sakfrågan utan artighetsfraser.

Förhoppningsvis har ingen sagt "dröm och glöm" till dig. Du kanske tycker att det låter så, men det är inte vad någon menar, tro mig.

Testresultaten är det som räknas men det är en felkälla att ha en förutfattad mening vid ett testtillfälle även vid typ blindtest. Typ "vi skall idag testa en sten" och då tänker folk undermedvetet "ok då skall vi inte höra någon skillnad eftersom vi har tidigare bevisat att det inte finns"
Säger inte nu att det är så ni testar utan detta är ett exempel.

Jag förstår din oro, men den är faktiskt obefogad. Det är ju lätt att eliminera negativa attityder genom att inte berätta vad det är man skall lyssna på. "Idag vill jag att ni försöker notera skillnader mellan lyssningarna. När vi är klara får ni veta vad det är som spelat." Vet man inte om det är shaktisten eller ens favoritpryl som testas gäller det att lyssna uppmärksamt...

"Om det är kunskap man eftersträvar"
Detta är ett exempel enligt min mening på ett olyckligt men ifs kanske inte ett helt felaktigt ordval. Det betyder för mig att LTS eftersträvar kunskap och det gör inte andra. Jag har aldrig eftersträvat ökad okunskap vid tillfällen då jag inte tyckt samma som LTS bara för din information.

Jag tror inte att den som tillämpar andra metoder *eftersträvar* okunskap, långt därifrån. Många gånger menar man väl och försöker verkligen öka sin kunskap om något fenomen. Men man måste tillämpa vetenskapliga metoder i sitt kunskapssökande. Man måste eliminera felkällor som (t.ex) människans väl dokumenterade förmåga att inbilla sig saker och ting. Gör man inte det kan resultatet bli lite vad som helst. Alltså ingen ny kunskap. Och det var ju kunskap vi ville uppnå.

Även om jag lyckats uppnå det vid något tillfälle enligt Morello's bedömning :wink:

:)

Du är absolut inte ensam om det -- ALLA lyckas med det av och till! Vi är ju bara människor.

Jämför gärna med Morello's attityd i senare inlägg. Sakliga, neutrala och uppfattas därför som positiva och kreativa av mig även om dom skulle ha gått emot min kunskap. (vilket dom inte gör).

Det är inte så att jag anser eller tror att detta skulle kunna förekomma, men om man lite elakt tolkar din attityd i ämnet och nu gör den till en officiell LTS jargong vilket det ju förstås inte är så kan möjligen denna ytterlighet förstås av hur andra ibland uppfattar LTS.
Och läs den med ett leende.

Ja, jag kanske framstår som Plus-Sverker här...

Men jag kan tyvärr inte vara särskilt positiv när vi pratar om voodoo-produkter som kostar väldigt mycket pengar och inte gör det de påstås göra. Det luktar bondfångeri lång väg.

Eller skulle ni säga " Vi vet att man vid en test inte kunde skilja dom åt så det finns ingen skillnad, jag var förvisso inte med men jag tycker alltid som vår ordförande. Därför kommer jag aldrig dricka någon whiskey ifrån den leverantören igen. Dessutom har vi genom mätningar avslöjat att 60% av whiskey'n är helt verkningslös.

Eller så kan man säga som jag:

"En del tycker att en whisky för 20.000 kr flaskan är jättefin. Den får positiva omdömen när folk får veta vad det är i glaset. Men den är misstänkt lik vatten. När man mäter alkoholhalten är den 0 i "whiskyn". Och när folk inte får veta vad som finns i glasen klarar inte ens leverantören av att skilja den från den vatten. Bjuder någon på denna dyrwhisky så kan jag väl prova den, men jag köper nog en Lagavulin till helgen istället."

...men jag tycker alltid som vår ordförande.

Varifrån kommer sånt här?

Har jag varit otydlig på något sätt?

Jag säger det för säkerhets skull igen:

Jag är inte ointresserad av shaktistenar (eller något annat) för att IÖ (eller någon annan) *tycker* något om dem. Det är det enkla faktum att jag inte hört talas om att någon lyckats påvisa någon *ljudpåverkan* som gör mig ointresserad.

Är detta diffust på något sätt, så påpeka det för mig! Jag lovar att försöka uttrycka mig ännu tydligare i så fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-15 13:04

Christer_Tamm skrev:"En del tycker att en whisky för 20.000 kr flaskan är jättefin. Den får positiva omdömen när folk får veta vad det är i glaset. Men den är misstänkt lik vatten. När man mäter alkoholhalten är den 0 i "whiskyn". Och när folk inte får veta vad som finns i glasen klarar inte ens leverantören av att skilja den från den vatten. Bjuder någon på denna dyrwhisky så kan jag väl prova den, men jag köper nog en Lagavulin till helgen istället."

I detta fall kan man ju göra andra konsumenter en stor tjänst och kanske t.o.m. sig själv en hacka genom en stämning, då det måste, förutom 3 månaders lagring på fat, vara minst 40% alkoholstyrka enligt lag. :wink:

(Jag är dock medveten om att det var ett exempel, skriver bara detta för att upplysa ev. whiskyokunniga om att det fallet inte bör kunna uppstå, i alla fall om man håller sig i Skottland)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-15 17:41

CT:
"Tro mig, jag är en snäll och trevlig kille"

Jamen det är en sak jag aldrig kommer diskutera. Tror säkert att det inte är något fel på er :wink:
Tvärtom har haft trevligt ihop med många LTS:are genom åren.
Diskussioner skall engagera så det har jag inga problem med alls.

Bara det att ni är så satans bestämda och envisa ibland :)
Menar inte att attackera dig personligen men ofta tycker ni samma saker i grupp verbalt även om det finns andra som tycker nåt inom LTS så kanske det inte framgår så ofta.
Jag har personligen inte en aning om Shatkistenar fungerar, tycker själv dom är hutlöst dyra. Men tänk om dom trots allt gör det.
Då skulle jag inte ha något emot att köpa en LTS-sten billigare och ni fick in lite kulor till rörelsen. Tycker inte riktigt att man "alltid" skall kräva av andra bevisa saker om det finns en diskussion om en grunka.
Många av er har tillgång till mätlab etc. Kan inte en av er bli nyfiken och jämföra en my metallplåt mot en shatki? typ. Kanske man köper sin LTS-plåt efter det istället. Eller att man måste sätta i sig oändlig mängd Wrigley's Spearmint för att den folien "låter" bäst.
Nejdå du har inte varit otydlig, fast jag skrev att min liknelse var en ytterlighet. Det kanske du missade, det var menat som en kraftig överdrift och inte illa menat. Men alla som hörs tycker ju påfallande lika utom IÖ som numera håller med subjektivisten jämt. :D (analog-CD tråden)
Fast det kanske ändrar på sig snart igen.

Kom just på varför man kanske inte hörde skillnad på stenarna, man hade väl blandat 50 och 60Hz stenarna. Självklart omöjligt då ju.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-15 20:58

"Tycker inte riktigt att man "alltid" skall kräva av andra bevisa saker om det finns en diskussion om en grunka."

Det tycker däremot jag. Principen är som följer: Om någon tillverkar en pryl och påstår att den fungerar på ett visst sätt, så är det väl inte mer än rimligt att tillverkaren kan visa att så verkligen är fallet. Annars kan ju mindre nogräknade tillverkare kränga iväg vilket skräp som helst och ta hutlöst betalt. Det är ju inte juste mot vare sig kunder eller konkurrenter (ånej, nu blev det Sverker igen :)).

Håller f.ö. med CT om att man, om man har att välja mellan att skriva om saker som man vet har betydelse för ljudet eller saker som kanske kan ha betydelse för ljudet (även om inte ens tillverkaren kan komma med en rimlig förklaring till varför), bör koncentrera sig på de förstnämnda.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-15 21:25

Vet inte vad Shatki eller hur det stavas har presenterat eller påståt sig ha bevis för. Dock menar jag att om man rätt så kategoriskt i många trådar hela tiden kräver att saker skall bevisas av tillverkaren, som dessutom inte ens finns i Sverige i detta fall. Hur skall det gå till? Tillverkarna engagerar sig ju inte så hårt för LTS skull.
Om inte någon inom LTS är sugen på att testa nått för att se om det kan vara så att något "orimligt" verkligen funkar, utan att tillverkaren skall bevisa det så finns det ingen anledning att diskutera dessa produkter alls eftersom det blir bara en massa negativt skeptiska åsikter.
Om man bara skall prata om sånt som ni helt säkert vet har betydelse för ljudet på ett forum som är allmänt och inte är ägt av LTS.
Då blir det jävligt tråkigt. Nad 208, Nad 208, Nad 208 typ.
Vad ni skriver i Molt är ju en helt annan sak. Därför kanske det bra om alla kan hålla diskussionerna på ett plan där man kommer någonstans.
Om vi så fort något diskuteras kräver vetenskapliga bevis av utländska tillverkare kommer vi inte någon vart alls. Att sedan vissa aktiva
LTS:are inte har tid är ju troligt men inte mitt problem. Om ni andra inte tänker vara nyfikna så kan ju inte jag göra något åt det.

edit: svenskat

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-16 02:21

Harryup skrev:Vet inte vad Shatki eller hur det stavas har presenterat eller påståt sig ha bevis för.

En liten aptitretare från shaktis bilproduktsida:

Your engine ECU functions in a similar way to how a home computer downloads data from the Internet. You may have a 1.2 billion cycles per second CPU in your home computer, but your CPU is severely compromised by online bandwidth limits. Noise and error correction protocols can drop speed to as little as 300 cycles per second. When you connect through a dial up modem at 50,000 bps the speed of operation is far better than when you get on at lower numbers.

Fler godbitar finns på http://www.shakti-innovations.com/.

Dock menar jag att om man rätt så kategoriskt i många trådar hela tiden kräver att saker skall bevisas av tillverkaren, som dessutom inte ens finns i Sverige i detta fall. Hur skall det gå till?

Ja, där satte du fingret på ett allvarligt problem måste jag säga. En knivig fråga det där... jag vet inte... äh.... kanske genom att visa något på plats i USA, för LTS:are eller någon kritisk journalist på mässan? :)

Tillverkarna engagerar sig ju inte så hårt för LTS skull.
Om inte någon inom LTS är sugen på att testa nått för att se om det kan vara så att något "orimligt" verkligen funkar, utan att tillverkaren skall bevisa det så finns det ingen anledning att diskutera dessa produkter alls eftersom det blir bara en massa negativt skeptiska åsikter.

Det låter på dig som att det finns ett egenvärde i att ha positiva och okritiska åsikter. Men jag tycker att man skall säga som det är när något inte är vad det borde vara. Det vinner alla på. Att sopa problemen under mattan vinner ingen på, utom möjligen ormoljeförsäljarna.

Vad ni skriver i Molt är ju en helt annan sak. Därför kanske det bra om alla kan hålla diskussionerna på ett plan där man kommer någonstans. Om vi så fort något diskuteras kräver vetenskapliga bevis av utländska tillverkare kommer vi inte någon vart alls. Att sedan vissa aktiva
LTS:are inte har tid är ju troligt men inte mitt problem. Om ni andra inte tänker vara nyfikna så kan ju inte jag göra något åt det.

Vad sägs om följande upplägg: du får vara "nyfiken" och prata om shaktistenar utan att veta någonting om dem, så får vi LTS:are vara skeptiska och prata om det vi vet om dem.

Låter det OK?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-16 08:27

Att det råkade bli Shatki stenar vi diskuterade runt var ju bara ett exempel.
CT:
Ja, där satte du fingret på ett allvarligt problem måste jag säga. En knivig fråga det där... jag vet inte... äh.... kanske genom att visa något på plats i USA, för LTS:are eller någon kritisk journalist på mässan? :)

Vid ett tillfälle? 110V 60Hz och allt är bevisat? Det var ju ni som började dvs IÖ att kolla och sedan drog alla slutsatsen nu är det så här eller möjligen konstaterade IÖ att det inte fanns nån skillnad då och ni andra drog slutsatsen att det aldrig funkar. Kanske det finns elektronik det funkar på.
Är det helt vetenskapligt ifrån er sida? En aning subjektivt?

Hypotetisk:
Tänk om alla hade hört skillnad där på mässan, men sedan inte kunnat höra den i Sverige. Skulla alla LTS:are då vara nöjda med att jo det finns en skillnad för IÖ har hört det och kunnat blindtesta sig till den?

CT:
Det låter på dig som att det finns ett egenvärde i att ha positiva och okritiska åsikter. Men jag tycker att man skall säga som det är när något inte är vad det borde vara. Det vinner alla på. Att sopa problemen under mattan vinner ingen på, utom möjligen ormoljeförsäljarna.

Man skulle kunna tänka sig positivare ordval dvs inte negativa utan neutrala innan man själv vet. Kritiska åsikter bör man förstås ha, men ormoljeförsäljare är ett subjektivt negativt ord.
Sen kanske det är så att Shatkistenar gör sig bäst i ett stenparti men det vet just nu varken du eller jag med 100% säkerhet just nu.

CT:
Vad sägs om följande upplägg: du får vara "nyfiken" och prata om shaktistenar utan att veta någonting om dem, så får vi LTS:are vara skeptiska och prata om det vi vet om dem.

Låter det OK?

Nej!
Hrmm, törs faktisk påstå att det är det som är problemet. Ni pratar i termer att ni vet när det borde stå antar. Det som du tycker, kan vara sant, men du kan ju inte säga att du helt säkert vet om en Shatki skulle kunna förbättra musikåtergivningen hemma hos dig eller inte.
Att du sedan inte är nyfiken att få veta det är ju en felkälla i ditt resonemang för att komma fram till resultatet.
Sedan har du antytt flera ggr att priset är hutlöst. Visst det tycker jag med. Fast jag har ingen aning med vilken precision en Shatki tillverkas.
Dom kanske är alla justerade individuellt och är exakt, exakt, exakt..... lika stora.
Om priset hade varit 50 kronor per sten hade den känslomässiga utvärderingen av testen kanske varit en axelryckning istället för denna diskussion.
Vad jag hela tiden försökt få fram är att det finns en möjlighet att tyckande i grupp ibland inte automatiskt gör åsikten mer till en veteskaplig sanning än kanske en öppen test med sina begränsningar då man ju ialla fall man haft en sten till hands. Dock håller jag med LTS om att detta ju är en produkt som passar väldigt bra att blindtesta. Och då vill ni inte göra det? *suck*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-16 10:41

Men enligt Timbre så skall stenarna vara på länge för att ge en stor effekt. De skall stå flera dagar innan de ger effekt.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-16 10:50

Ska 'stenarna' spelas in oxo?! Mina kristaller köpta i tingeltangel butik funkade från första sekund! ;) 8) Behöver jag skriva att skillnaden var ENORM??!! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-16 10:59

Harryup skrev:
[... bara testat shakti vid ett tillfälle utan resultat...]
[...110 V 60 Hz...]

Här finns svaret på dina spörsmål!

[...positivare ordval...]

Samt här!

[...ni är subjektiva och vill inte blindtesta...]

Och slutligen här!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-16 11:09

En sak som nästan alltid gör mig misstänksam i ljudsammanhang och i allara högsta grad när det gäller grejor som är eller gränsar till "mirakelgrejor", är när det påstås att grejorna måste spelas in en vecka eller mer innan det börjar låta bra.

De enda gånger jag kommer på nu i farten och anser det vara både logiskt trovärdigt och verkligen ha en funktion, är när det t ex gäller högtalarelement. Dessa kan ju faktiskt vara en smula hårda i upphängningarna innan de fått jobba ett tag, vilket borde kunna ge klart hörbar påverkning på ljudet. Ja, det är inga problem att märka att basgångarna är klart blekare i på bilstereon när man startar bilen när det är -10 grader ute, och de dubbla 10'orna försöker bryta sig loss ur de halvfrusna membranupphänngningarna....

Likaså känns det helt logiskt att ex förstärkare eller försteg mm åtminstone behöver få komma upp i normal arbetstemperatur i komponenterna, för att prestera som det var tänkt.

Men kablar och annat jox..... bränna in och ha sig.......?????? Nä, ni får ursäkta, det känns inte logiskt på något vis utan mer som dravel från trollpackor........ Min personliga åsikt alltså!!

En sak man skall ha väldigt klart för sig om man menar att mirakelstenar kablar och annat måste spelas in under lång tid, säg 2 veckor. Hur i helvete skall vår stackars hjärna ha någon vettig referens över hur det faktiskt lät 2 veckor tidigare!!!!!!!!!!!!!! Vår lyssningsminne är inte hur stabilt som helst faktiskt, vilket är vetenskapligt bevisat.

Vad som också är klart bevisat rent vetenskapligt, är att man under en längre tids lyssning faktisk själv vänjer sig vid det ljud man hör, även om ljudet är 100% identiskt hela tiden. Det som ev lät lite färgat å ena eller andra hållet i början, låter inte lika färgat om två veckor, just för att man vant sig. Skulle däremot musiken få spela i två veckor kontinuerligt medans man är på Kanarieöarna och super, och sen när man kommit hem igen, kliver in och lyssnar. Ja är chansen överhängande för att man återigen tycker att ljudet är färgat, därför att man de två veckornas frånvaro förlorat sin tillvänjning till ljudet. Vilket var exakt detsamma hela tiden.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-16 11:21

Dr_Tinnitus Skrev:

Men kablar och annat jox..... bränna in och ha sig.......?????? Nä, ni får ursäkta, det känns inte logiskt på något vis utan mer som dravel från trollpackor........ Min personliga åsikt alltså!!

Testa med en kimber select 1130 så får du se att det händer något.
Hör du inte skillnad är du ton döv :wink:

vh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-16 11:34

Kimber säläckt halv tolv?? Va ä dä.....?

Jo jag är nog tondöv, behöver vit käpp för att ens hitta hörapparaten..... :lol:

Å andra sidan så kan jag stämma en tolvsträngad gitarr på gehör (det tar lite längre tid bara) och att det sen stämmer utmärkt när man testar med stämapparat. Dessutom hör jag lätt skillnad på olika typer eller fabrikat av strängar, i deras klangkarraktär och anslagsljud mm. Om man av nöden är tvungen att sätta i en sträng bland de andra som kommer från annan tillverkare eller är av annan sort/kvalitét/typ, så hör man oftast skillnad då den liksom sticker ut eller blir väl diskret i sitt bidrag till gitarrens klangbalans.

Mycket märkligt för en tondöv gamling..... :wink:

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-16 11:38

Dr_Tinnitus skrev:De enda gånger jag kommer på nu i farten och anser det vara både logiskt trovärdigt och verkligen ha en funktion, är när det t ex gäller högtalarelement. Dessa kan ju faktiskt vara en smula hårda i upphängningarna innan de fått jobba ett tag, vilket borde kunna ge klart hörbar påverkning på ljudet. Ja, det är inga problem att märka att basgångarna är klart blekare i på bilstereon när man startar bilen när det är -10 grader ute, och de dubbla 10'orna försöker bryta sig loss ur de halvfrusna membranupphänngningarna....

För att försöka hålla mig till vanligt förekommande svarsmetoder:

- Har du blindtestat detta? :twisted:

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-16 11:41

halv tolvan är en signal kabel :D

Testa om du får tillfälle det är en ganska signifikant skillnad från att man kopplar in den och ett par tre dagar efter åt.
Det bästa är om du har 2 par då kan du bara byta direkt till den som inte har varit inkopplad. Jag lovar att du hör skillnad.

vh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-16 15:45

mats skrev:Men enligt Timbre så skall stenarna vara på länge för att ge en stor effekt. De skall stå flera dagar innan de ger effekt.

En grävmaskin bullrar utanför fönstret, varpå jag stänger det. Det tar 3 dagar innan fönstret börjar reflektera ljudet. Låter detta troligt. NEJ! Du tror väl inte på fullaste allvar att stenen besitter någon "integrerande" egenskap, således att den börjar fungera först när inegratorn har ackumlerat en viss mängd instrålning :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-01-16 16:26

Kan inte annat än instämma med Morello's kommentar i detta ämne. Jag säger bara "virvlat vatten" :lol:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-16 16:26

mats skrev:Men enligt Timbre så skall stenarna vara på länge för att ge en stor effekt. De skall stå flera dagar innan de ger effekt.

Tror DU på detta bara för att Timbre säger det?

Har du möss på högtalarna också?

Och ljudbildsmålarfärg?

Kritiskt tänkande kanske inte skulle skada????

:roll:

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2004-01-16 16:54

Genom att vara sunt skeptisk kan man spara en hel del pengar !!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-16 17:22

Och genom att inte tro på något alls kan man spara ännu mer. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-16 17:23

Christer_Tamm skrev:
Harryup skrev:
[... bara testat shakti vid ett tillfälle utan resultat...]
[...110 V 60 Hz...]

Här finns svaret på dina spörsmål!
Såg inte ditt svar;-) Men eftersom vi pratar grejor som skall jobba med , ja , nått som strålar så kanske det är en skillnad. Vet ej själv?

[...positivare ordval...]

Samt här!
Och, är det inte bra om man är sakligt neutral istället för känslomässigt negativ till en produkt då man analyserar resultatet.

Eftersom enligt er nästan inget är neutralt utan färgar ljudet så måste väl en Shatki fungera om man inte hör någon skillnad om man F/E testar den på 2st NAD 208 i tandemkoppling. För den skall ju inte ha något eget ljud som den skall lägga till? Så första Naden får en sten på sig och den andra ingen sten. Finns det ingen skillnad så fungerar stenen, den tillför ingen färgning? Finns det en skillnad så fungerar stenen också fast till det sämre? Eller tänker jag fel?

[...ni är subjektiva och vill inte blindtesta...]

Och slutligen här!

Ja men nu vet jag verkligen inte om du inte förvanskar inläggen.
Tryter argumenten? Har jag fel igen men jag kan inte ordagrant läsa stycket som du har citerat som mitt någonstans i min text?
Enda gången jag använder ordet subjektivt i koppling till dina slutsatser är i "En aning subjektivt?"

Sedan kommenterar jag ordvalet "ormoljesäljare" som varandes subjektivt negativt men det ordet har ju inte du introducerat i debatten utan använt vidare.

Om du skall rycka lösa ord ur sitt sammanhang för att konstruera meningar bör du inte kalla det citat. Är inte vetenskapligt korrekt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-16 17:37

Tänkte på en grej till, ämnet kanske har missuppfattas.
Ormoljeförsäljare= subjektivt negativt dvs. han förutsätts ljuga om sina produkter, eller inte säga rätt saker.
Svammel= inte säga rätt utan komma med helt eller delvis felaktiga påståenden eller uttalanden.

Om man lägger ihop detta så kan ju inte säljaren hålla sig till sin sanning dvs en lögn utan han ljuger och följdaktningen talar han sant.

CT och jag kanske är helt överrens fast vi inte förstår det pga att nån av oss svammlar hela tiden när vi nu skall hålla oss till ämnet. :D

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-16 17:46

Membranerik skrev:Genom att vara sunt skeptisk kan man spara en hel del pengar !!!

Mycket sant. Jag lägger hellre pengarna på skivor, filmer eller maltdrycker än produkter med "magiska" egenskaper. :)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-16 18:20

Nattlorden skrev:
Dr_Tinnitus skrev:De enda gånger jag kommer på nu i farten och anser det vara både logiskt trovärdigt och verkligen ha en funktion, är när det t ex gäller högtalarelement. Dessa kan ju faktiskt vara en smula hårda i upphängningarna innan de fått jobba ett tag, vilket borde kunna ge klart hörbar påverkning på ljudet. Ja, det är inga problem att märka att basgångarna är klart blekare i på bilstereon när man startar bilen när det är -10 grader ute, och de dubbla 10'orna försöker bryta sig loss ur de halvfrusna membranupphänngningarna....

För att försöka hålla mig till vanligt förekommande svarsmetoder:

- Har du blindtestat detta? :twisted:

quote]

--------------------------------------------------------------------------------------

Ja tänk att jag har det, för de flesta gånger jag startat bilen när det har varit -10 grader ute, har varit mitt i vinternatten och mörk som i ett n***rarsle, så jag såg inte ett jota, och då det var en satans massa is och skit på rutorna så körde man faktiskt i blindo någon kilometer, men ändå så kunde man tydligt höra på basen, att den inte fanns.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-16 20:36

Callisto skrev:Kan inte annat än instämma med Morello's kommentar i detta ämne. Jag säger bara "virvlat vatten" :lol:

:mrgreen: Såg en intervju på TV med virvel-vatten-gubbaran. Man häpnar; gubbarna verkade helt övertygade om att prylen fungerade. Jämförelsen med Shakti är inte långt borta 8O
En tjejkompis köpte för något år sedan en liten pryl man skruvar fast på vattenkranen. Inuti sitter det en liten magnet, som vattnet passerar :mrgreen:

Ganska skrämmande att vidskepelsen har fått sådant fotfäste igen. :cry:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2004-01-16 21:59

Harryup skrev:Tänkte på en grej till, ämnet kanske har missuppfattas.
Ormoljeförsäljare= subjektivt negativt dvs. han förutsätts ljuga om sina produkter, eller inte säga rätt saker.
Svammel= inte säga rätt utan komma med helt eller delvis felaktiga påståenden eller uttalanden.

Om man lägger ihop detta så kan ju inte säljaren hålla sig till sin sanning dvs en lögn utan han ljuger och följdaktningen talar han sant.

CT och jag kanske är helt överrens fast vi inte förstår det pga att nån av oss svammlar hela tiden när vi nu skall hålla oss till ämnet. :D

Nja! inte riktigt.
Ormoljeförsäljare= Säljer en mirakelolja som t.ex. botar alla sjukdomar.
Svammel= När han påstår hur fruktansvärt bra den är mot allt elände.
:wink:

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2004-01-16 22:08

Nattlorden skrev:Och genom att inte tro på något alls kan man spara ännu mer. :mrgreen:

Tja!!!
Alla får ju naturligtvis göra som dom själva vill.
Tycker bara det är trist att så många vill bli lurade och förledda att spendera en massa pengar på "prylar" som endast fungerar i fantasin.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-16 22:11

Harryup skrev:Har jag fel igen men jag kan inte ordagrant läsa stycket som du har citerat som mitt någonstans i min text?

Nej, du har inte fel. Det är inte ett citat av dig och är inte avsett att tolkas som ett sådant. Därav "[..." respektive "...]" runt omkring innehållet. Det är mitt försök till kondensering av vad du säger -- som tydligen inte är så lyckat eftersom du protesterar mot det. Så jag undviker det fortsättningsvis.

Tryter argumenten?

Tryter frågorna? Jag tycker mig ha läst dem förut. Från dig. I denna tråd. För någon dag sedan. Svaren finns alltså redan, det är bara att läsa dem.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi