Är det lagligt med kablar egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-05-13 21:53

BengtO skrev:Jag tycker det finns en fråga som är viktigare.. OM nu en tidning, t.ex Hifi&Musik tycker sig höra så stora skillnader mellan olika högtalarkablar som de verkar göra. Är de då överhuvudtaget lagligt att DE genomför tester och jämförelser mellan olika produkter överhuvudtaget..

Eller varför inte en annan fråga: Om dom nu tycker det sån stor skillnad att det är rimligt att betala 10000-tals kronor för en kabel (när samma penagr rimligen borde ha större effekt någon annanstans, t.ex. ny matta), varför sätter dom sig inte på platen och åker över till James Randi för att inkasera 1MUSD? För jobbigt med att skaffa biljetter, tjafsa med incheckning mm? För pinsamt när det inte går att höra skillnaden i blindtest?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-05-15 10:02

Grismannen skrev:Vad är enligt er alla en dyr kabel?
Var går gränsen för dyr högtalarkabel och signalkabel?

Det är helt omöjligt att säga om man inte har tydliga objektiva kriterier för vad en kabel skall göra. Kommer subjektiv värdering in så varierar ju det per definition från subjekt till subjekt (dvs från människa till människa). Om man har objektiva återgivningskriterier som enda beslutregel så blir det ganska lätt: en kabel är för dyr om en billigare kabel låter signalen passera med lika eller mindre påverkan på signalen. Kostnaden för att uppnå "praktisk ohörbarhet" (vid blinda test) är dock ganska låg vilket gör de flesta på marknaden tillgängliga kablar "för dyra". Men det gäller bara om detta enda kriterium får gälla. Många köpare lägger in andra preferenser som de vill ha tillfredställda i sitt kabelköp och så har vi den marknad vi har. Det är i princip inte konstigare än andra marknader men vad som är speciellt inom audio är att prisskillnaderna ofta motiveras av påstådda (eller i vart fall antydda) skillnader i just funktion.

/D

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-05-16 22:05

Ju dyrare kabel desto sämre värden i de flesta fall.
Ju dyrare kabel desto dummare audiofil.
Ju dummare audiofil desto oftare separerade + o - ledare.
Ja så kan man hålla på.

Mvh

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-16 22:14

jag tror inte ointelligens har nånting med saken att göra....däremot avsaknade av nördandet som vi har på detta forum :)

hade jag inte hängt här och intresserat mig av det tekniska så hade jag garanterat haft några halvdyra kablar iaf

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-17 13:50

woland skrev:Ju dummare audiofil desto oftare separerade + o - ledare.
Mvh

Väldigt nyanserat och försiktigt inlägg :?

Vad menar du förresten med separerade + o - ledare?
Det finns väl inga kablar, inte ens dyrkablar, som gör detta.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-17 13:55

Om man tittar på hifiklubbens sortiment av kablar tex så ser man att nästan alla har större separation mellan +/- ledarna. Alltså inte nog med att de tar hutlöst betalt för vanliga sketna kablar, de är inte ens tillräckligt bra när det gäller de mest grundläggande elektriska egenskaperna. Man får ju bättre kablar om man köper billigaste snikvarianten på clasohlson än de flesta som säljs på hifiklubben.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-17 14:41

Martin skrev:Om man tittar på hifiklubbens sortiment av kablar tex så ser man att nästan alla har större separation mellan +/- ledarna. Alltså inte nog med att de tar hutlöst betalt för vanliga sketna kablar, de är inte ens tillräckligt bra när det gäller de mest grundläggande elektriska egenskaperna. Man får ju bättre kablar om man köper billigaste snikvarianten på clasohlson än de flesta som säljs på hifiklubben.

Ja titta, det gjorde det.

Det lustiga är ju att det är de allra dyraste kablarna som har plus och minus åtskilda.
Vore kul om någon el-kunnig kunde uttala sig om detta (alltså om nackdelar och fördelar kring att separera plus och minus)

Men det klart, det är ju en väldigt smart metod.

"Nu kan vi inte ta mer betalt för denna kabeln. Hmm, vad gör vi nu. Jo! vi säger att plus och minus ska ha varsin kabel!"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 16:16

En ny skitpratartråd där man kan häckla folk som inte anser som ni gör... Att ni aldrig lessnar och börjar ägna er åt hifin som ett utbytande av erfarenheter o framsteg i stället för häckel o förlöjligande...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 16:26

På HiFi-kit skulle jag köpa Supra Ply.... inget annat

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 16:31

Supra classic är rätt bra annars.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-18 16:43

Mayro skrev:En ny skitpratartråd där man kan häckla folk som inte anser som ni gör... Att ni aldrig lessnar och börjar ägna er åt hifin som ett utbytande av erfarenheter o framsteg i stället för häckel o förlöjligande...

Hmm.. Det finns ju andra forum där man häcklar folk som inte har deras uppfattning om dyrkablar! :wink:

Detta är ungefär som politik! Röd eller blå. Svart eller vitt! öst eller väst!

Och aldrig mötas de två! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 16:49

Jag har aldrig sett en enda tråd som består av häcklande ifrån start till mål av eklk spelade. Inte en enda under mitt dryga år av medverkande på ett annat forum...

Och ingen som redan haft som topic att häckla..

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-05-18 16:49

En tanke bara: hur många procent bättre/sämre är spannet mellan en bra & en dålig kabel, oavsett pris?

Pratar vi "oj, 90% bättre med ditt" eller "fan, 55% sämre med denna än den innan" eller kanske "japp, där satt den, 1,7% bättre än B vs A" :?:

Min tanke vänder sig till dom som hör skillnad, snälla värdera skillnaden i % om möjligt, tack.

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 16:56

Affald skrev:En tanke bara: hur många procent bättre/sämre är spannet mellan en bra & en dålig kabel, oavsett pris?

Pratar vi "oj, 90% bättre med ditt" eller "fan, 55% sämre med denna än den innan" eller kanske "japp, där satt den, 1,7% bättre än B vs A" :?:

Min tanke vänder sig till dom som hör skillnad, snälla värdera skillnaden i % om möjligt, tack.

//JB

det är väl totalt skit samma om man har råd o vill lägga stora pengar på den skillnaden man tycker sig få..Det är ju upp till köparen att avgöra.. En del köper segelbåt för sitt överskott. En del kablar.. En del har råd med båda sakerna..

Så vad detta har med saken att göra fattar jag inte direkt...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 17:04

Men jag fattar i alla fall att ev val folk gör med SINA pengar är inget som ni ska ha rätten att sitta o häckla i skitpratartrådar och ingen säger till er.. SÅ mycket fattar jag i alla fall. Vore ju klädsamt om även ni insåg VAD NI har ens med att göra.. Era personliga preferenser får ni väl ha bäst ni vill. Men att sedan sitta som ett gäng o svamla som ni gör är inte er rätt i varje fall...

undrar om ert umgänge ser liknande ut.. Att ni sitter o enbart snackar skit om andra som inte aggerar eller gör som ni gör...

...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-18 17:31

I de flesta fall handlar det om personliga erfarenheter att de flesta dyrkablar uppfattas som ngt som låter illa. Andra kablar som inte låter illa uppfattas inte som prisvärda, eftersom man kan komma undan med mkt mindre prislapp. Det är inget häcklande alls. Det handlar snarare om ngt som är ett hififorums styrkor; att sprida information och erfarenheter.

Förvisso finns det de som gör sig lustiga över hela cirkusen över dyrkablar, ekk, anhängare samt motståndare av detsamma. Det hoppas jag är tydligt nog att det inte uppfattas som hyckleri.

Men jag kan som alltid ha fel, jag redovisar bara min analys av läget.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 17:39

En dyrkabel blir en dyrkabel så fort den får en prislapp som inte korrelerar med prestanda.

En dåligt konstruerad kabel är alltså en dyrkabel för mig oavsett pris.

Martin,

Supra klassiskt får godkänt ;-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-18 17:45

Vee-Eight skrev:I de flesta fall handlar det om personliga erfarenheter att de flesta dyrkablar uppfattas som ngt som låter illa. Andra kablar som inte låter illa uppfattas inte som prisvärda, eftersom man kan komma undan med mkt mindre prislapp. Det är inget häcklande alls. Det handlar snarare om ngt som är ett hififorums styrkor; att sprida information och erfarenheter.

Förvisso finns det de som gör sig lustiga över hela cirkusen över dyrkablar, ekk, anhängare samt motståndare av detsamma. Det hoppas jag är tydligt nog att det inte uppfattas som hyckleri.

Men jag kan som alltid ha fel, jag redovisar bara min analys av läget.

Helt rätt V8. Hyckleri är nog inte ett adekvat uttryck på (de många gånger oändliga) kabeldebatterna. Men jag tror att många här pratar förbi varandra och då blir det en polariserad debatt med diverse munhuggning. Själv tycker jag att var och en får bli salig på sin tro och tycker man att en dyrkabel låter bättre än en billig-kabel så är det väl så för den personen. Mätdata och en 2,5 EKK runt halsen förändrar inte den åsikten.

Själv vet jag inte vad jag tycker. Jag kan visst tycka att kablar låter olika, men vilken låter "bäst"? Rimligen den som påverkar ljudet minst, men det behöver inte med automatik vara den som mäter "bäst".

För tillfället befinner jag mig i den lyckliga belägenheten att varje krona jag investerar i min anläggning gör större nytta någon annanstans än på kablarna så egentligen behöver jag inte bry mig om kabeldebatterna :-)

/ B

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-05-18 17:54

Mayro skrev:
Affald skrev:En tanke bara: hur många procent bättre/sämre är spannet mellan en bra & en dålig kabel, oavsett pris?

//JB

det är väl totalt skit samma om man har råd o vill lägga stora pengar på den skillnaden man tycker sig få..Det är ju upp till köparen att avgöra.. En del köper segelbåt för sitt överskott. En del kablar.. En del har råd med båda sakerna..

Så vad detta har med saken att göra fattar jag inte direkt...

Mayro,
du verkar inte fatta vad jag menar?
Jag pratar ingengting om att ha råd eller inte!

Vad jag vill veta är hur stor är skillnaden, tar det igen enbart för dig: VAD ÄR SKILLNADEN I %

& jag skiter faktiskt också i vad folk gör för sina pengar!

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 18:15

affald..
Jag har inte ens lust att delta med svar i en fråga som den i en topic och tråd med den inriktning som denna har.. Tyvärr...

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-05-18 18:24

Skillnaden utan kabel och med en kabel är oändlig!
Skillnaden mellan olika kablar varierar och det går därför inte att svara på en sådan fråga. :lol:

Jag köpte en helt ny så kallad "dyrkabel" häromdagen.
Den köptes via HiFi Consult och har dessutom låda på magen! :twisted:
Den var billigare än t.ex. Dark Serpentine. Jag gav 1000 SEK inklusive frakten hem till mig. Musik genom den är mycket njutbar, precis som jag vill ha det.

Helt klart en prisvärd investering tycker jag!

Mvh Magnus Eriksson
Senast redigerad av Manga_X 2006-05-18 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-18 18:25

Kaffekoppen skrev:Supra klassiskt får godkänt ;-)

Supra Classic är inte som den var, klassiskt sett. Den är numera förtennt, vilket den inte var från början.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-18 18:26

det är ju bara positivt iaf så :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 18:51

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Supra klassiskt får godkänt ;-)

Supra Classic är inte som den var, klassiskt sett. Den är numera förtennt, vilket den inte var från början.
Det är därför den får godkänt! (numera)

Antar att eftersom de gör trådarna själva blev det väl inte dyrare att även förtenna den här varianten..

Jag har förövrigt den gamla versionen som är otennad hemma i byrlådan - den får inte godkänt ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 18:54

Mayro skrev:affald..
Jag har inte ens lust att delta med svar i en fråga som den i en topic och tråd med den inriktning som denna har.. Tyvärr...
Varför kommenterade du då det Affald skrev? 8O 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 18:57

Ledarna är väldigt nära varandra i den nya "classic". Har en känsla av att de är närmre än i gamla oförtennta. Har haft båda varianterna men kan inte jämföra direkt.

Jag har svårt att se poängen med ply jämfört med classic. Enda skillnaden är ju att ledarna har större yta mot varandra och att den har dubbla isoleringshöljen för att hålla ihop konstruktionen. Lite väl overkill om man inte ska ha väldigt långa kablar. Den är ju mindre smidig också.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 19:31

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:affald..
Varför kommenterade du då det Affald skrev? 8O 8O 8O 8O

orkar jag inte heller besvara då det ändå inte leder vidare. hela topic o tråden är ju rena dyngan av skitsnack... Samt häcklande av en stor del av oss "andra" hifianvändare. men detta är rätt typiskt för era olika skräptrådar man ser här..

En liten del kan anses ha grundkvalitet. Men dom som ser ut som denna är bara höjden av fjantigt skitsnack om oss som använder som ni säger Dyrkablar...

jag har min fulla rätt att säga ni aggerar som rena rama fjollorna då ni sitter o häcklar som ni gör mot oss "andra" hifisnubbar .. Och ingen av dessa häftiga semesterutdelande moderatorerna säger ett enda pip om det..Sådant är helt i sin ordning med andra ord.. Men jag får väl en ny semester snart igen då jag säger ifrån som förra gången...

Rent bedrövligt beteende anser jag...Och jag trodde du förhöll dig för god för sådant kaffekoppen. Men tyvärr visar du dig oförmögen att ens inse varför man blir irriterad på er o säger ifrån..

Edit
Jag har nu sagt mitt här i tråden. Så var så goda o häckla vidare med massa drypande ironi o svinigheter av nersättande karaktär om oss som använder dyrare kablar än dessa ekk osv som förordas ideligen här. Spelplanen är fri..

Så ni rejäla "karlakarlar" kan nu föra vidare er klart "mannliga debatt" om oss andra...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-05-18 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-18 19:41

Mayro

Då kanske det vore på plats med egna erfarenheter än att såga andras inlägg och beteende? Att bara hävda att tråden är dynga hjälper ju föga att vinkla debatten från ett annat perspektiv. Du får ursäkta; detta är inget forum av god fikastämning. Detta är ett hififorum där det diskuteras exakt det som folk vill diskutera inom hifi.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 19:58

Mayro skrev:Rent bedrövligt beteende anser jag...Och jag trodde du förhöll dig för god för sådant kaffekoppen. Men tyvärr visar du dig oförmögen att ens inse varför man blir irriterad på er o säger ifrån..
Njae.. jag undrade ju mest varför du kommenterade det Affald skrev om du inte ville svara på det (du verkade inte ha förstått alls vad han menade). För mig får du verkligen tycka vad du vill, och säga vad du vill....

I den här tråden har jag bara sagt vad jag tycker... jag har faktiskt inte sagt att någon som inte tycker som mig har fel 8O 8O

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-18 19:59

mayro nog måste du om nån väl tycka att det är bättre att folk verkligen säger det som dom känner istället för att linda in alla ord i 59ton bomull även fast dom håller på att sprängas av ilska?

värsta jag vet är iaf folk som är falsktrevliga....vill nån spy galla på mig så är det bara att göra det....sur blir jag bara när man märker att folk kokar men ändå håller en falsk god min...

jamenar dom här kabeldebatterna...vad ger det egentligen? en kabel har en uppgift...att förflytta en signal oförstörd från A till B...ingenting annat?

för mig är det då uppenbart att från det att cdspelaren läser skivan ska dom signalerna oförvanskat fraktas till högtalarna....sen om det inte låter nå bra, är det mest troligt rummets fel....alt högtalarnas...

en cdspelare eller förstärkare är det sällan någe fel på...iaf inte om vi kollar nån prisklass upp från siba nivå....

å om dom sällan är så jävla kassa hur stor betydelse har då kablarna?

ja givetvis har det en betydelse....men först när varenda punkt ovan är genomtänkt och genomförd på rätt sätt...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi