Hur räknar man baklänges?...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cim

Hur räknar man baklänges?...

Inläggav cim » 2006-05-26 20:58

Jag är ingen super fena på högtalarkonstruktioner men förstår ändå en hel del. Mitt problem är att jag har tidigare bygg en högtalare med Vifa element och nu ska jag bygga om lådorna och filterna är det tänk. Jag vill ha en basreflexkonstruktion med liten volym och efter lite surfande och räknande har jag kommit fram till att jag vill bygga en låda likt denna http://users.ece.gatech.edu/~mleach/labsp2/.

Problemet är nu att jag gärna vill använda mig av en annan diameter på basreflexröret! Inga beräkningar eller uppgifter mer än volym, diameter och längd på basreflexporten finns på sidan
Hur ska jag lösa detta?

Om jag kör lite reversed engineering så ger:

Lv=(1.463x10^7xR^2)/(fb^2xVb)-1.463R (ur Loudspeaker Design CB...)
Givet:
Lv=1.5"
R=1.5"
Vb=1068.75"^3
Ger:
fb=71.236Hz

Om jag nu vill ha en ny diameter på röret är det då bara att sätta in det då?

Element: Vifa P17WJ

Tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-26 22:44

Fb ges av

fb=c/(2 pi)*sqrt(S/(L*V))

L=fysisk rörlängd + 1,7*rörradie
S=tvärsnittsyta på röret
V=lådvolym

Här kan man se att om du ändrar tvärsnittsytan så måste du ändra effektiva rörlängden L med lika många procent.

Om du vill läsa lite om matten bakom kan du läsa labpeket i min elak-kurs:
http://www.speech.kth.se/courses/1400/htlab.pdf

Annars är det vanligt att simulera sånt här numera, du kan tex prova Basta! i min signatur.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-05-26 22:56

Svante skrev:Om du vill läsa lite om matten bakom kan du läsa labpeket i min elak-kurs:

Varför är du så snäll nu då? Då jag frågar efter något hugger du med en machete över mina fingrar 8O Har du gått och blivit Soft :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-27 01:19

nl1970 skrev:
Svante skrev:Om du vill läsa lite om matten bakom kan du läsa labpeket i min elak-kurs:

Varför är du så snäll nu då? Då jag frågar efter något hugger du med en machete över mina fingrar 8O Har du gått och blivit Soft :)

Hm, var jag sur sist... Men då var det nåt med triggning väl? Nog pekade jag väl ut en alldeles utmärkt websida om det åt dig också? :wink:

Självklart vill jag att cim ska läsa länken innan han frågar vad det står i den. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-27 01:40

Bör tillåggas att "c" sjunker dramatiskt med ull i lådan. En rimlig siffra med 50% stenull är cirka 300 m/s. Många på tok för långa rör har vi sett pga program som räknar fel. En nödvändighet tycker jag är att man alltid, alltid mäter avstämningsfrekvensen innan man anser sig vara klar. :wink: "Att meta är att veta"
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-27 02:16

Morello skrev:Bör tillåggas att "c" sjunker dramatiskt med ull i lådan. En rimlig siffra med 50% stenull är cirka 300 m/s. Många på tok för långa rör har vi sett pga program som räknar fel. En nödvändighet tycker jag är att man alltid, alltid mäter avstämningsfrekvensen innan man anser sig vara klar. :wink: "Att meta är att veta"

Nej nu har du fel. Att meta är att väta.

Hursom, här rörde det sig om en given konstruktion som skulle hållas lika trots att man ändrade tvärsnittsarean. Givet att den var riktig från början, borde den bli det efter ändringen också, inom rimliga gränser.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-27 08:44

Morello skrev:Bör tillåggas att "c" sjunker dramatiskt med ull i lådan. En rimlig siffra med 50% stenull är cirka 300 m/s. Många på tok för långa rör har vi sett pga program som räknar fel. En nödvändighet tycker jag är att man alltid, alltid mäter avstämningsfrekvensen innan man anser sig vara klar. :wink: "Att meta är att veta"
På tok för långa rör låter som det är jättediffar och därmed väldigt för lågt avstämda system. Hur mycket har det diffat? Hur stor förändring gör en upplevd ökning av volymen i lådan med 10%?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-27 16:06

Kaffekoppen skrev:
På tok för långa rör låter som det är jättediffar och därmed väldigt för lågt avstämda system. Hur mycket har det diffat? Hur stor förändring gör en upplevd ökning av volymen i lådan med 10%?

Ungefär -5% eftersom fh~1/sqrt(V)

Återgå till DIY-forum