Spela in från LP till dator

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EnumNutz

Spela in från LP till dator

Inläggav EnumNutz » 2006-05-26 22:53

Tänkte flytta över min LP samling till datorn men har lite frågor angående utrustning m.m.

Har följande:

Dual 701 (Pickup: Shure V-15 Typ III)
Denon AVR-1804
Creative SoundBlaster X-Fi Platinum
Kablage: Clicktronic

Nu är det så att jag har två möjligheter när jag ska överföra signalen från förstärkaren till datorn; antingen via RCA eller via optical.

Om jag överför med optical så kommer väl förstärkaren göra om den analoga signalen från LP:n till digital och hur kommer resultatet att bli då, 44,1 kHz 16-bit eller?

Är det bättre att använda RCA kabel mellan förstärkare och dator och låta SoundBlaster X-Fi göra om den analoga signalen till digital, jag borde väl ha mer koll och valmöjligheter då?

När jag sparar på datorn är väl .wav det optimala formatet (förlustfritt?)?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-05-26 23:22

.wav ja, det kan du använda. Tänkte du skicka allt på CD sedan? Annars kan du ju använda dig utav ett format som kallas .flac och det skall vara helt loosless ! :)

Du kanske vill ha optisk mellan dator och stereo så du inte får nått surr, brumm eller krypströmming (inte att förväxla med löksill).

Det brukar vara en dålig idé att koppla stereo till dator. En isolator såsom optiskt är, kan vara en god idé !

8)

Se till att möjligen använda dubbla diskar iraidspegling om det är mycket du skall göra digitalt, inte skoj om disken pajjar när du laggt massor med jobb på detta !

8) 8)
NN

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2006-05-26 23:34

Så du menar att jag ska använda optisk mellan förstärkare och dator, men hur kommer då samplingsfrekvens m.m. att bli. Vilken komponent gör om den analoga signalen till digital bäst, förstärkare eller ljudkort?

Du kanske vill ha optisk mellan dator och stereo så du inte får nått surr, brumm eller krypströmming (inte att förväxla med löksill).

Har jag inte märkt av, antar att du menar när man skickar ljud från förstärkaren till datorn.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-05-26 23:41

Vet inte vad din förstärkare lämnar för typ av signal via optisk, borde stå i manualen, och säker gå att färändra via menyn.

Borde väl vara 44,1 kHz 16-bit..

Problem med surr och krypsill uppstår inte alltid dock, men det kan uppstå i efterhand ifall man kopplar på extra saker på säkringsgruppen där dator eller stereo står.. Lite olika, det är vanskligt.
NN

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-26 23:49

Jag rekar också optiskt! Alltförmånga har bränt saker vid annan överföring mellan stereo och dator för att jag skulle rekomendera en sådan överföring!

/J
admin

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2006-05-27 09:59

Letade i manualen men där står inget om vilken samplingsfrekvens m.m. som kommer ut.

Eftersom den är digital borde det väl gå att mäta, finns det något program som kan det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-27 10:24

EnumNutz skrev:Letade i manualen men där står inget om vilken samplingsfrekvens m.m. som kommer ut.

Kan bara hålla med Nnord, det vore märkligt om du fick ut något annat än 44,1 kHz 16-bit ur glastråden.

Själv har jag ett externt ljudkort stående vide stereoanläggningen och sedan en usb-kabel till datorn. Har tidigare haft förstärkaren direkt kopplad till datorn och internt ljudkort utan problem. Men flera här har rapporterat trassel med jordströmmar och annan skit.

Vore jag du skulle jag köra digitalt från förstärkaren till datorn. Dels sker omvandlingen i en bättre miljö, dels slipper du eventuella problem med jordning etc. Kör du en längre kabel analogt från förstärkaren kan du dessutom få signalförluster/förändringar. Det blir ingen skillnad i hur du sedan kan hantera signalen, resultatet är ju ändå en wav-fil på hårddisken som du sedan kan bearbeta.

/ B

Tekko

Inläggav Tekko » 2006-05-27 11:25

Men de toslink jacken på en förstärkare är väll bara ingångar ?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-05-27 12:57

Tekko skrev:Men de toslink jacken på en förstärkare är väll bara ingångar ?

Oftast, men enligt Denons tyska sjat har denna model en optisk utgång. Mskinen har visserligen AD/DA som opererar i 24/96 men det skulle förvåna om det kom ut nått annat än 16/44.1 ur den optiska utgången, den är med största trolighet tänkt att kopplas till en MD, CD-brännare eller rent av en DAT.

Att välja analog eller digital ingång på ditt ljudkort handlar mer om att lyssna på vilket som låter bäst, ADn på kortet eller ADn i Denonen... Jag skulle nog valt att köra från Denone av samma skäl som angets ovan, se bara till att skaffa en optisk kabel med bra kontakter och se till att att kontakterna i både denon och ljudkort är dammfria, dam är nämligen vid sidan av dålig kontaktstandard den optiska överföringens värsta fiende!

Vad tänker du använda för mjukvara att bearbeta din ljudfil?

Vad du slutligen använder för ljudfilformat hänger mer på vad du har för lagrings möjligheter och hur och var du tänker lyssna. Mobilt och i bilen tar oftast bara MP3 (ACC/MP4 om du kör iPod), är det för "datorlyssning" så håller jag som tidigare anfört på FLAC (När det gäller att bolla mellan olika format föredrar jag att använda dbPowerAMP, men det finns jag förståss andra...)

/ptr

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2006-05-27 13:06

Vad tänker du använda för mjukvara att bearbeta din ljudfil?

Jag vet inte riktigt, har testat Adobe Audition, Cubase SX 3. Cubase kändes ganska bra men kanske något överdrivet. Vad finns det mer för program?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-05-27 13:32

EnumNutz skrev:Vad finns det mer för program?

Det hänger mer på vad du vill göra? - Sitter du på PC eller Mac?

Skall du bara föra över LP till nån digital standard så är kanske både AA och Cubase rakt överdrivna. Det finns gratis program som tex.Audacity och behöver du sen nått som både kan spela in, deigera och tvätta kan nått som Magix Audio Kleening lab vara ett alternativ (Kostar [s]300[/s] 400pix på Siba tex.), handlar ju oxå om vad det får kosta..

Jag har igentligen dålig kolla på gratisalternativen, men det har funnits ett par trådar på faktiskt som du säkert kan söka fram...

/ptr

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-27 14:56

Själv hade jag tänkt använda skivspelare - riaa-förstärkare - line in på ljudkort. Då slipper jag ansluta stereon, vilket jag knappast vågar efter att ha läst andra trådar....

Om man ansluter ett kassettdäck direkt till datorn, löper det samma risk att skadas som en förstärkare/slutsteg...?

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2006-05-27 17:06

Själv hade jag tänkt använda skivspelare - riaa-förstärkare - line in på ljudkort. Då slipper jag ansluta stereon, vilket jag knappast vågar efter att ha läst andra trådar....

Det lönar sig väl inte för mig, jag menar min förstärkare klarar Phono med MM pickup så att köpa en RIAA förstärkare är väl bara slöseri med pengar för mig?

Vad menar du med "vilket jag knappast vågar efter att ha läst andra trådar...."?

Om man ansluter ett kassettdäck direkt till datorn, löper det samma risk att skadas som en förstärkare/slutsteg...?

Kassettdäck går väl att ansluta direkt till datorn...det är väl bara LP, EP m.m. som måste kopplas på en Phono ingång?

Angående program så kanske jag använde Cubase eftersom jag redan har det installerat...anars verkade Magix Audio Kleening lab bra, kanske går snabbare/lättare att göra inställningar (tex. ta bort knaster) m.m. där?

ptr skrev:se bara till att skaffa en optisk kabel med bra kontakter

Den kabel jag har nu är Clicktronic HC 302-200 2,00 m
http://www.clicktronic.de/products.php?language=en

Är det en av "de bättre kablarna"?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-05-27 20:16

EnumNutz skrev:Är det en av "de bättre kablarna"?

Har ingen erfarenhet av Clicktronics kablar (Är en "Suprakille" själv), men på bild ser den helt okej ut, men det är på bild, så det finns inget större djup i det uttalandet.

Bara steget upp från den svarta tråden som brukar levereras med apparater med optiska in/ut-gångar har mycket bättre kontaktstandard.

Du kan säkert göra ett dugligt jobb med Cubase, finns det bara några basic plugins (Som Waves olika bundles) så har du alla verktyg du kan behöva, i början brukar dock man vara för frikostig med inställningarna så man chaktar bort allt välljud - så testa många inställningar, men kör försiktigt på slutfilen...

Fördelen med ett integrerat program som Magix Audio Cleening Lab är att man har alla funktioner sammlade och det blir lättare att för överblick på vad man skall göra med sin intankade fil.

Vad man väljer är ju en smaksak...

/ptr

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-05-27 21:25

Det finns faktiskt skivspelare med optisk utgång :wink:
NN

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2006-05-28 11:45

Jo... när jag spelar in, vad ska jag använda för sampling, räcker 16 bit, 44,1 kHz?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-05-28 14:01

EnumNutz skrev:Jo... när jag spelar in, vad ska jag använda för sampling, räcker 16 bit, 44,1 kHz?

Kan du få högre med dina grejjer.. Annars tror jag nog att det räcker tillräckligt!

/ptr

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-28 15:45

helt kort, EnumNutz, kolla Nefilims tråd om slutsteget..! (sök efter fler) Jag har en billig phono-förstärkare som är "expendable" :) Tänkte att den, eller line från kdäck kanske inte är lika känsligt (vet ej)?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-29 16:05

Är en hyfsat avancerad bärbar dator vettig till detta? Byter ut min stationära till en sådan i september. Verkar ju behändigt att flytta datorn intill apparaturen och ansluta till line-ingången på datorn. Datorn blir en F-S Amilo Xi 1546. Något ljudkort står det inte om så det är väl en integrerad historia. Kan det duga, tro?

Användarvisningsbild
simme_90

Inläggav simme_90 » 2006-05-31 18:09

Du tänkte väl inte ansluta LPn till line in på ljudkortet?

LP måste anslutas till en Phono ingång (med speciellt motstånd) på en förstärkare. Har du inte det på din förstärkare får du köpa en RIAA förstärkare.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-31 18:54

Nej nej, tape out/line out från förstärkaren förstås till datorns line in. RIAA-korrektion finns i förstärkaren.

Ljudkort med RIAA och phono-ingång har jag aldrig hört talas om men det kanske finns, vad vet jag. Knappast på den aktuella datorn i alla fall.

Min fråga gällde närmast om ett oidientifierat integrerat ljudkort på en någorlunda avancerad bärbar dator kan tänkas ha acceptabel kvalitet för ändamålet.

Återgå till Generellt om hifi