subjektivisten skrev:1. Ska jag sätta dom elastiska ljudbyglarna direkt på betongtaket eller bör jag ha något imellan?
Följ tillverkarens förslag på maontage. Beroende på vilken "ljudbygel" du väljer så har de olika rekommenderade montagehöjd. Man kan också modifiera montagesättet genom att istället för 45 x 45-reglar använda t.ex 95 x 45 regel. Det beror alltså på kan man sammanfatta det som.
2. Om vi säger att jag väljer att bygga ner 15(20)cm, och 2,6cm av dessa blir gipsskivorna, ska jag då ha mineralull ca 10(15)cm och låta 2-2,5cm vara luft eller tjänar jag mer på att ha mer luft imellan som Johan snacka om? Vad ska det då vara, 50/50?
Det viktiga är bara att det finns en del mineralull i luftspalten, inte att det måste vara helt fyllt. Har du t.ex en luftapalt som är 150 mm kan det duga gott med 70 eller 95 mm tjock mineralull. Om jag minns rätt har jag bara skrivit om luftspaltens avstånd mellan tak och gips, och inte att det ska vara si och så med mineralull och si och så med enbart luft, då har du uppfattat mig lite felaktigt.
3. Eftersom jag ska ha en CRT projektor i taket så undrar jag om det gör något att bygga "in den" i taket lite? Alltså, den är rätt hög redan så med mitt 240+cm tak, och 15-20cm nerbyggning för att sedan sätta projektorn under det kommer göra att den kommer väldigt långt ner. Så går det att låta en bit av projektorn vara över det nya undertaket utan att förstöra isoleringen?
Jo den vill man ju ha i taket! Själv hade jag nog för enkelhetens skull byggt et heltäckande undertak ändå och låtit projen hamna under. Måste du absolut kunna gå raklång under?

Skämt åsido, du kan nog bygga in den i något slags hål utan att för den skull förstöra ljudisoleringen speciellt mycket. Om du inte vill riskera att försämra ljudisoleringen något alls, kan du bygga ngn slags upphöjning av undertaket precis under projjen. Men men, själv skulle jag bara sätta den under ett slätt undertak.
4. Efter att byggt detta, finns det någon ljudabsorbenter som man kanske kunde sätta på plats för bättre akustik i rummet?
Ja det blir nästa projekt som bör lösas beroende på hur ditt rum är beskaffat, och är ej lämpligt att höfta till med. För jag antar att du vill göra det seriöst. Då bör en akustiker som är kunnig inom smårumsakustik och studior anlitas. Det finns några i Sverige men det är inte många.
Väggarna:
Enligt Isidor så kan jag göra samma sak som taket på mina väggar. Det jag undrar är:
Först tycker jag att du enbart ska göra taket. Om grannen din upplever att ljud ändå hörs, kan du gå vidare med väggarna. Du har väl inte monsterstora högtalare vill jag minnas? (Vad har du för högtalare?)
1. Eftersom väggarna bör kunna stå emot lite saker, ska man verkligen använda en elastisk bygel att sätta gipset i?
Det normala är att man reglar upp med trä- eller plåtreglar mellan golv och (under)tak. D.v.s helt utan kontakt med den bakomvarande väggen. Kör med 1200 mm bred gipskiva. C-c 600 mm mellan reglarna.
2. I taket så ligger ju mineralullen på gipset p g a fysikens lagar. Men i väggen så står dom rakt så jag undrar om man ska ha någon form av regel eller dyl för att ge luften imellan väggen och ullet?
Se mitt svar på 1. Dessutom brukar mineralullen passa bra mellan reglarna och sitta fast med bara friktionen som hjälp.
Golvet:
Eftersom jag bor längst ner så undrar jag om det verkligen behövs göra något åt golvet? Och om jag behöver, vad ska jag göra som inte skapar ett rum med stor höjdskillnad mellan den och rummet utanför?
Bor det någon under dig? Om inte, kan du strunta i golvet.
Ja, mer frågor kanske kommer med tiden men detta är vad jag funderar på nu.
Tack på förhand.
/Mattias
Varsågod, fråga på bara. Jag skummade bara igenom Isidors inlägg. Undrar om mitt blev liknande?
Jo jag har ett tillägg som nästan inga akustiker kan något om (förutom Isidor och någon enstaka till kan jag tänka mig). Jo, det är inte så komplicerat egentligen. Du kan förändra ljudfältet nere i din lägenhet för att minimera stående vågor. Du kan göra det antingen på akustisk väg med många basmoduler eller så tweakar du frekvensgången med en equalizer förslagsvis parametrisk. Minska nivån på de värsta resonanstopparna i basregistret på lyssningsplats som ändå förstör musikupplevelsen. I och med att lägenheten ovanför förmodligen har samma rumsdimensioner minskas därmed störnivån där också, faktiskt mer än en reduktionstalsmätning indikerar. Mycket handlar om att minska ljudnivån i basregistret sett över hela rummet, men ändå få en bra frekvensgång i basregistret på lyssningsplats. OBS! Detta har ingenting med hur man mäter upp luftljusisoleringen (R´w) att göra.[/quote]