Moderator: Redaktörer
Strauss skrev:Kör allt i flac, är ju suveränt bra och diskar är ju nästan gratis numera
Efter att alla är konfigurerat är det bara att stoppa i skivan gå och ta en kaffe. När man kommer tillbaka ligger allt prydligt och klart i flac med cue fil, m3u och allt annat nödvändigt. Namn på låtar och skiva hämtas ner från cddb.
Strauss skrev:Det är smidigt om man kanske tänkt att bränna ut en kopia, så får man allting 100% rätt med mellanrum på låtar och annat skoj
Kjell skrev:När jag har satt mig in i olika kodningsformat har jag funnit http://www.hydrogenaudio.org bäst. Där finns rekommenderade kodare för alla format och man kan även leta fram lite lyssningtest. Där verkar förtroendet för olika format dock vara ganska mycket bättre än vad IngOehman har.
Kjell skrev:Hittade en sak jag läst förut om ett test gjort i Tyskland:
http://www.geocities.com/altbinariessoundsmusicclassical/mp3test.html
Kjell skrev:Förlåt att jag uttryckte mig lite slarvigt. För det första är det ett forum jag länkat till, men forumet arbetar efter vissa regler, t ex att du inte får ge omdömen om hur något låter utan att stödja det med något slags rapport från ett blint lyssningstest. Utgående ifrån forumet utförs lyssningstest, testas olika versioner av kodare etc. Därav vill jag mena att man inte riktigt kan kalla det för ett forum av typen "tyck-vad-du-vill". Många av de som arbetar fram eller utvecklar komprimeringsformat är regelbundet med i diskussionen.
Kjell skrev:För det andra så har jag ingen aning om de menar att alla format skulle vara bättre än vad IngOehman föreställer sig, eftersom jag inte vet vad han föreställer sig.
Kjell skrev:Utifrån vad jag har förstått är den allmänna vedertagna åsikten att på det forumet att "moderna" kodare (ex. Ogg Vorbis, Lame, iTunes) uppnår transparens runt 200 kbps, förutom på vissa speciella problemklipp och mycket goda lyssnare.
IngOehman skrev:Jag är inte på det klara med varför du nämner mig flera gånger i den här diskussionen.Vadan dessa spekulationer om vad jag föreställer mig?
![]()
Har jag skrivit något du inte håller med om är det väl bättre att du nämner vad det är som du invänder mot?
Slartibartfast skrev:Kjell skrev:Hittade en sak jag läst förut om ett test gjort i Tyskland:
http://www.geocities.com/altbinariessoundsmusicclassical/mp3test.html
Oj, intressant!
slash J
Kraniet skrev:vet inte om jag ser vad som är intressant med detta. det visar ju bara att det är skillnad på mp3 och "vanlig" CD. sen att mp3 i vissa fall kan förvanska musiken så att den för vissa "låter bättre" är ju inte underligare än alla de andra förvanskande apparater och kablar som gör att det "låter bättre".
Kjell skrev:IngOehman skrev:Jag är inte på det klara med varför du nämner mig flera gånger i den här diskussionen.Vadan dessa spekulationer om vad jag föreställer mig?
![]()
Har jag skrivit något du inte håller med om är det väl bättre att du nämner vad det är som du invänder mot?
Det jag syftade på från början, kanske lite oklart, var hur bra kodarna klarade sig. Du anger att vid 256 kpbs är det "rätt svårt" att avgöra skillnaden. De källor som jag har angett hade kommit fram till andra slutsatser än du gjort.
Kjell skrev:Hursomhelst så tycker jag att man kan konstatera att det fortfarande finns ett ganska stort behov av komprimeringsformat. Lagring på hårdisk, portabla spelare och sådant är ett område. Streaming över internet ett annat. Naturligtvis är det bättre med okomprimerat, men faktum är väl att den överväldigande majoriteten av de som lyssnar har en lägre "transparensgräns" än de allra bästa och mest vana lyssnarna med den bästa utrustningen. Hur många lyssnar sedan till det svåraste programmaterialet?
Kjell skrev:För de inbitna vännerna av ljudkvalitet finns det ju format som FLAC eller vanlig wav. För de andra som inte märker någon skillnad är det behändigt med små filer.
IngOehman skrev:Pinnick!
Nu var det ju inte ljudkvaliteten från en enkel kodning som jag primärt anförde som skäl att anmärka på idén med snålkodning.
Det såg du säkert, eller läste du inte de skäl jag anförde?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 40 gäster