Moderator: Redaktörer
Det är ju frågan när lådväggen blir för tunn så att den svänger för mycket. Det kanske inträffar först med ganska tunna väggar egentligen om man bara dämpar lådan ordentligt och väljer lämpliga mått på lådan.Om det är stort tryck i högtalarlådan....torde inte det vara lättare att få en tunnare vägg att svänga?
Jocke skrev:För många år sedan reste Bo Hansson (Rauna/Opus) till ÅF och demade sina högtalare. Jag tror att "bokhyllemodellen" hette Capella och med i bagaget fanns naturligtvis ett par byggt i betong samt ett par byggt i mdf. Det var alltså ingen som helst tvekan om vilken av dem man helst skulle föredra att ha hemma!![]()
/Jocke
Harryup skrev:Hmmm, skulle rösta på motsatsen om jag fick välja skivor fritt.
Martin skrev:Vid högre frekvenser så rör ju sig de rörliga massorna knappt någonting.
Naqref™ skrev:Martin skrev:Vid högre frekvenser så rör ju sig de rörliga massorna knappt någonting.
Fast det är ju inte rörelsen som är av betydelse utan accelerationen.
Almen skrev:Mårten Design använder kolfiber. Det tycker jag är coolt (oavsett om det blir bättre ljud eller ej).
Keba skrev:Jag tror inte egentligen att materialet i sig bestämmer var resonanserna hamnar. Det beror ju också på lådform och stagningar. Lådans benägenhet att svänga måste bero på en kombination av lådmaterialets styvhet, densitet, dämpegenskaper, form och stagning.
Förmodligen är inte något av de vanliga materialen bättre än alla andra i alla lådor.
Får man stämma in i hyllningskören? MDF är ju bara vansinnigt lätt att berabeta... tycker jag iallafall.skrutten skrev:Keba skrev:Jag tror inte egentligen att materialet i sig bestämmer var resonanserna hamnar. Det beror ju också på lådform och stagningar. Lådans benägenhet att svänga måste bero på en kombination av lådmaterialets styvhet, densitet, dämpegenskaper, form och stagning.
Förmodligen är inte något av de vanliga materialen bättre än alla andra i alla lådor.
Då tror vi lika.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster