Vilket kostade mest: högtalarna eller resten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket kostade mest i din huvudanläggning?

Högtalare.
40
37%
Resten av anläggningen.
68
63%

Antal röster : 108

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-29 10:43

Martin skrev:Men en stilla undran: Vad har priset med någonting att göra? Vad skulle man göra annorlunda enligt någon tumregel om pris? Det övergår mitt förstånd totalt. Det är verkligen den minst viktiga egenskapen att ta hänsyn till för hur man ska prioritera sina inköp.

Jovisst, men det finns an lös koppling mellan pris och kvalitet. Faktiskt.

En högtalare som kostar 1000:- har små möjlighter att låta bra, medan en för 100 000:- mycket väl kan låta utmärkt, men givetvis inte behöver göra det.

Jag tror de flesta kombinationer av elektronik och högtalare för 1k resp 100k låter bättre än elektronik för 100k som driver högtalare för 1k.

Men visst, du har en poäng.

Å andra sidan tycker jag att elektronik blivit så billig, jämfört med högtalare att jag tror de flesta skulle få bättre ljud om medlen omdisponerades. En "perfekt" förstärkare kan köpas för rätt rimliga pengar, en "perfekt" CD-spelare för nästan inget alls, medan en "perfekt" högtalare inte ens går att köpa för pengar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-29 10:56

Jag tror de flesta anläggningar skulle må bra av att man struntade helt i vilket som kostar mest och istället koncentrerar sig på att lösa problemen i anläggningen. Om det oftast är högtalarna som står för de största problemen så får man koncentrera sig mer på den biten men det betyder ju inte att man måste betala ett visst antal tusenlappar i affären. Det är så många andra faktorer som styr priset så jag tror man bara misstar sig om man försöker "sikta med prislappen".

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-29 16:39

Det blev lite klurigt att välja alternativ, just nu håller jag på med uppgraderingar, och när jag väl har kommit till högtalarna så kommer de kosta mer än resten, så jag valde det alternativet.
Just nu är det dock elektroniken som står för huvuddelen.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2006-05-29 17:19

Då skall vi se:

Högtalare (OA52.3): 34%
Slutsteg (hypex diy): 19%
CD (Quad Cdp): 28%
Sladdar (KS +ekua) 6%
Rumsakustik: 13%

Här lämnade jag biogrejjerna utanför.

Räknar man med biogrejjerna fördelar det sig lite annorlunda:

Högtalare (OA52.3 + OA50.3): 33%
Proj. (Infocus SP4805): 20%
DVD (pioneer 565) 7%
reciever (Marantz 4300) 9%
Slutsteg (hypex diy) 15%
Sladdar (som ovan): 6%
Rumsakustik: 10%

Vad återstår då?
Nytt boende,
2 kanaler i slutsteget till,
delningsfilter till subbar,
diy-subbar,
mera akustikbehandling
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-05-29 17:35

Martin skrev:
Strauss skrev:Högtalarna ligger väl på ca 90% av budgeten om man inte räknar med projektorn då.
Det är rätt ovanligt. Du ska inte byta högtalarna mot billigare och lägga mer pengar på elektroniken istället för att få en "kostnadsbalans" i systemet? :wink: :roll: Eller hur...

Nej jag känner att jag har hittat hem, högtalarna är ju det som är absolut viktigast i systemet. Har haft hemma elektronik för 100.000:- och hörde ingen som helst skillnad.
Min AD-2 driver Strauss hur bra som helst, Sen blir ju allt matat med Squeezeboxen med en kanonfin signal utan läsfel och annat dumt.

Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-29 17:53

Jag röstade på direkten - men fel! :lol:

Jag tänkte igenom alltihopa en gång till, och kom enbart fram till att jag måste fastnat vid mina g:la piP i beräkningarna.. Nästan allt är införskaffat begagnat mot trevlig ersättning - det är avgörandet!

slash J
admin

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-29 23:20

Strauss: Jag var ironisk. :) Även om jag inte tror på prisfördelningar som sagt så tycker jag det verkar en sällsynt vettig fördelning. Varför ska man köpa en massa dyr elektronik för om det knappt gör någon skillnad.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi